2024. április 18., csütörtök

Gyorskeresés

update: Érkezés (Arrival) - Azt hiszem egy időre szakítok a Sci-fikkel...

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Udate a végén!!

NO SPOILER

Tegnap barátnőmmel néztük a fent említett filmet. B-o-r-z-a-l-m-a-s volt, véleményen szerint egy szegénységi bizonyítvány a rendezőtől, a nézőktől akik IMDB-n 8.1-re értékelték, és egy tökéletes kórtörténet a "gondolkodtató Sci-fiől" mint kategóriáról. Az utolsó Sci-fi amivel próbálkoztam kb egy hónapja az az Asztronauta (Astronaut's wife) volt, hasonló színvonal, de azt legalább nem 8.1 hanem 5.3 pontra értékelték ugyanazon az oldalon...

És hogy mi a bajom a filmmel?

Egy olyan kategóriában indul, amit én magamban "gondolkodtató sci-fi"-nek neveztem el, tehát a nézőt nem olyan világi dolgokkal mint színes lézernyalábok cikázásával, űrbázisokkal és űrcsatákkal próbálja szórakoztatni, hanem a világegyetem nagy kérdéseit próbálja feszegetni. Ez ennél a filmnél konkrétan annyit jelent, hogy:
-Hogyan viselkednénk, ha idegenek (békés módon) megjelennének
-Honnan tudnánk, hogy békés szándékkal jöttek
-Hogyan vennénk fel kapcsolatot velük, hogyan tudnánk kommunikálni,
-A kommunikáció milyensége mennyire befolyásolja a létezésünket
-Az idő folyása, megváltoztathatjuk-e a múltat, láthatjuk-e a jövőt
tudnánk-e kommunikálni, vagy nyelvi nehézségek, értelmi különbségek ezt lehetetlenné tennék
Aztán belekevernek még egy kis politikai vonulatot is a szokásos klisékkel:
-képesek lennének-e a kormányok együttműködni
-nem-e támadnánk meg az idegeneket az első legkisebb félreértés okán

A megvalósítás szánalmasan, már már komikusan gyengére sikerült. A probléma az, hogy ha a film abba a zsánerbe érkezik, ahol filozófiai kérdéseket feszegetnek és akarnak erre valami okosnak tűnőt kitalálni, akkor bizony nem árt, ha a rendezőnek/forgatókönyvírónak, akárkinek a természettudományokban van legalább egy legalapvetőbb jártassága, vagy van legalább képzelőereje, vagy ha ezek nincsenek is meg, legalább van annyi történetmesélői önkritikája, hogy a sztoriban nem hagy akkora logikai bukfenceket, amelyeket okostelefonon két cikk elolvasása közben fél füllel eme remekműre koncentrálva kilométeres távolságból ki lehet szúrni, miközben a film próbál okosnak tűnni. Nem, ennek a filmnek a készítői ezekkel a tulajdonságokkal nem rendelkeznek, de nem is ez a legnagyobb baj.

A legnagyobb baj, hogy a készítők mindenkit (politikusok, tudósok, katonák) butácskának állítanak be, miközben az ő művük helikopter...

Nézzük sorjában:
SPOILER

Idejönnek feltehetőleg a galaxis egy másik szegletéből idegenek és úgy tűnik, hogy a kommunikáció áthatolhatatlan problémát okoz, mert miután a hangalapú kommunikáció csődöt mond ők hieroglifákkal bombáznak minket (!!!), a mi fő-szakértőnknek meg a legjobb ötlete az, hogy kézzel táblára írt szavakkal próbálkozzon Így hónapokba telik, hogy a közösen megértett írott szókincset 1-2 szóra bővítsük :))
Ez aztán igen valószerű.

A hadsereg és vezetői illetve különösen az Ámerikán kívüli országok mind hülyék, mert anélkül hogy az UFO-k konkrét agressziót mutatnának, komolyan fontolgatják az idegen, a galaxist vagy galaxisokat átutazott űrhajók megtámadását. Tankokkal, hadihajókkal...

A rendező akinek nyilván halvány lila ibolyája nincs arról, hogy mi a fizikai értelemben vett idő meg az hogyan folyik és legfőképpen miért előrefelé folyik megpróbálja az utolsó 1/2 órában eladni nekünk azt a történetet, hogy az idegenek egyszerre látják a múltat, jelent és a jövőt (!!) és csak a nyelvüket megtanulva mi és képessé válhatunk erre.

A butuska kínai főkatonát, aki meg akarja támadni a Kínában leszállt UFO-t, pedig egy a jövőben átadott, de a jelenben bevetett üzenettel sikerül a főszereplőnek leszerelnie (halott felesége utolsó szavai). Szóval egy ilyen "a jövőből visszahatunk a múltba" végkifejlete lett a filmnek, ami ha csak nincsen nagyon jól előkészítve és legalább az egyből észrevehető paradoxonok kigyomlálva, akkor általában szánalmas lesz a végeredmény. Az is lett...

hozzászólásokra reagálva:
UPDATE
Én úgy vagyok a Sci-fivel, hogy ha már valamilyen történetet sci-fi köntösbe öltöztetnek, akkor legalább minimálisan ügyeljenek rá, hogy az a ruha ne legyen szakadt, ne látsszon ki a segge annak amit felöltöztettek ebbe a ruhába, különben a mondanivaló -átvitt értelemben- úgy jár mint ők itt a képeken
http://www.tudasfaja.com/amikor-a-cicanadrag-mar-nem-vicc-elkepeszto-kepek-a-4-nel/
Lehet hogy vannak belső értékek, de ettől még nem fogok arra koncentrálni, mert a megjelenés és az első benyomások annyira zavaróak. Ugyanígy lehet hogy ez a film fércmű némely ezerszer lerágott nem-sci-fi témákat is próbál boncolgatni (ugyancsak igen sekélyesen), de nehéz ezt értékelni, ha a körítés ennyire gyenge.

Tehát például sci-fiben én -extrém példa- nem tudom eltűrni, ha valakik mondjuk csak úgy beszélgetnek az űr vákuumjában, rádió nélkül illetve hangok rázzák meg az űrhajót. Ez extrém példa volt, de mondjuk a 60-as években még ez volt a szint sci-fi regény fronton, manapság szerencsére már nem.

És akkor visszatérve erre a remekműre:
Ha a rendező okosnak tűnő sztorit akar előadni, tudósokkal felsőbbrendű idegen fajjal, "mi lenne-ha" kérdésekkel etc. akkor vegye a fáradtságot, hogy hihető történetvezetést, konfliktusokat találjon ki, mert ami itt volt az még egy Marvel-féle szuperhősös filmbe is túl egyszerű lenne.

Mégis hogyan vegyek komolyan egy elgondolkodtatónak szánt filmet, ami azzal kezdődik, hogy
-mindenki hülye, csak a főhős (=rendező) helikopter

aztán abban teljesedik ki, hogy:
-a kormányok és a hadseregek vezetői egybites idióták, akik nyomós indok nélkül meg akarnak támadni egy a világegyetemet vagy legalábbis a galaxist átszelő űrhajó-flottát. Tankokkal és hadihajókkal...

Több hónap alatt addig jutnak a kommunikációs kísérletek, hogy az egyik oldal füstjelekkel próbál kommunikálni, a másik pedig táblára kézzel felírt szavakkal. igen valószerű...

Kb. két mondatban van előadva, hogy ezek az idegenek bizony egyszerre élik a múltat, jelent és jövőt, az idő ráadásul számukra nem egy, hanem többdimenziós és ennek a képességnek a füsthieroglifa-nyelv az egyetlen kulcsa, amit ha mi is megtanulunk képesek leszünk rá. Jó oké, de talán ezt lehetett volna picit ragozni, talán...

Aztán ott van a jövőből hatunk vissza a múltra dolog is. Ez is megérne egy misét, de tökéletesen semennyire sem lett kibontva, pedig azért néhányan kíváncsiak lettünk volna rá, hogy egynémely az időutazással kapcsolatos paradoxont (pld: nagypapa paradoxon) hogyan próbál meg feloldani a film.

Nem, nem azt várom, hogy minden sci-fi ilyen technikai/tudományos kérdésekkel foglalkozzon, de ha már a film központi témája az, hogy van jövőből múltba visszahatás, illetve az idő több dimenziós meg hasonló ötletek, akkor ezeket bontsa már ki a legelemibb formában.

Nekem ezek a hiányosságok csak azt mutatják, hogy a film készítői azt gondolták, hogy tálalnak valami százszor feldolgozott romantikus témát (döntéseink mellett kiállni, másodszor is végigjárni az utat, akkor is ha tudjuk hogy végződik etc) előrángatnak hozzá valami sci-fi díszletet a seggükből valami totál nem végiggondolt idő-teóriával és nekünk hasra kéne esnünk és nem meglátni, hogy a frissen mázolt faszád mögött nem hogy szobák meg ház, hanem légüres tér van...

Hozzászólások

(#1) ->Raizen<-


->Raizen<-
veterán

Hát irták sokan hogy aki 2x nem sír a film közben az érzéketlen fatuskó. Én nem hogy nem sírtam de majdnem bealudtam rajta. Ebben a filmben is van egy olyan rész ami burkoltan feminista dogmákat programoz a női nézők agyába. Miszerint a nő a mindenható teremtő, és képes egyedül is helyt állni férfi nélkül is képes felnevelni a gyermekét. Szánalmasnak tartom hogy tele van a média ezzel a férfit bármikor eldobhatom ha már megvan a gyerek dologgal. A japán társadalom már szétesőben van.

[ Szerkesztve ]

(#2) Viszlát


Viszlát
addikt

Az oké, hogy neked nem tetszett a film, nincs ezzel semmi baj. Azt viszont nem igazán értem miért kell szapulni azokat akiknek igen. Neked ettől jobb? Többnek érzed magad tőle? Döbbenetesen sok ember csak úgy képes valami kapcsán véleményt nyilvánítani, ha közben lehülyézheti a maradék 7 milliárdot. Gondolkodj el ezen egy kicsit ha van pár perced.

Ami a filmet illeti, szerintem viszonylag könnyű átlátni, hogy a sci-fi része csak körítés. A problémáid nagy része innentől fogva teljesen irreleváns, arról meg nem a készítők tehetnek, hogy mást szerettél volna látni mint amit kaptál.

"How a government taxes its citizens is a direct declaration of a country's values."

(#3) joysefke válasza Viszlát (#2) üzenetére


joysefke
veterán
LOGOUT blog

A készítőket szapultam elsősorban, nem a nézőket. És igen, ha csinálunk valamit azt csináljuk rendesen. Ez a film minden szinten -nem csak Sci-fi vonalon- egy hiteltelen szar volt.

(#4) adrian360


adrian360
őstag

Egy scifi filmben belekötni a jelenlegi fizikai álláspontok alapján ultraröhejes. Bezzeg gondolom a starwars überkirály a lézerkardokkal a halálcsillaggal meg jedierővel.
Tipikus példája hogy kurvára nem érted és nem is akarod megérteni a filmet, és mindenki más hülye, aki szerint ez mégis jó film.
Gravitációban hasonlóan nem lineális idő volt, de tudom az is szar film.

(#5) Viszlát válasza adrian360 (#4) üzenetére


Viszlát
addikt

Viszonylag újkeletű az, hogy eszközként van használva a műfaj, valószínűleg kell még egy kis idő, hogy mindenkinek leessen, hogy ezek (a Gravitáció egyébként remek példa) nem az űrkaland kategóriában versenyeznek.

"How a government taxes its citizens is a direct declaration of a country's values."

(#6) lezso6


lezso6
HÁZIGAZDA
LOGOUT blog

Neked fogalmad sincs, hogy mi a sci-fi. A lézernyalábokkal lövöldözős űrcsatás valami a sci-fi egy kis alkategóriája, vagy esetleg akció sci-fi, ha nevet akarunk neki adni. De ez is csak az esetek egy részében igaz. Pl a Star Wars sem sci-fi, hanem fantasy. S hogy mondjak egy jó példát a kőkemény sci-fi-re: Az őslakó. Na ebben semmi sem történik, csak egy szobában beszélget néhány ember. A sci-fi lényege mindig egy (ál)tudományos jellegű ötlet.

Amúgy szerintem jó volt a film, végre valami értelmes sci-fi-t láthattam.

[ Szerkesztve ]

A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.

(#7) UnA válasza lezso6 (#6) üzenetére


UnA
Korrektor

Nekem sem tetszett a film, de nem azért, mert rossz lett volna, hanem mert előtte már olvastam az eredeti novellát, amit a film nem tudott visszaadni. Ezért volt összecsapva a vége, mert az filmes eszközökkel nehezen visszaadható.

(#8) Samus


Samus
addikt

Nekem tetszett a film. Hogy őszinte legyek, csak a szokásos hülyeséget utáltam benne (nem tudjuk mi az? Atomot neki..., még ha konkrétan most C4 is volt). Egy kicsit rövidnek éreztem, a végét pedig eléggé összecsapottnak, ezen felül üdítőnek hatott a mostani felhozatalban.

'' Az élet egyszerű. Döntéseket hozol és nem nézel vissza.'' // Tomorrow's just your future yesterday!

(#9) Gabás


Gabás
addikt

Ó, úgy látom, te már megválaszoltad a fajok közti kommunikáció, a (lehetséges) idegenek inváziója elleni védekezés, az idő és az érzelmek összes kérdését is. Kíváncsian hallgatunk:)

Ha a film legnagyobb hibája az volt, hogy kontingencia miatt kirendelnek egy korlátozott hadsereget az UFÓ-hoz, akkor az egy nagyszerű film volt (mint ahogy valóban):)

[ Szerkesztve ]

(#10) bitpork


bitpork
veterán
LOGOUT blog

Nekem a képi világa nem tetszett (minden színetlen és kontraszttalan volt) és hogy a film jelentős részében kihangosított szipogást és lihegést lehetett hallani (pont mint egy elbszott pornó).
A történet jó , de a fenti kettő agyoncsapta. A végén már azt a hülye sport módot kellett aktiválnom a tv-n h ne fekete-fehér filmet kelljen néznem.

https://hardverapro.hu/apro/audi_q7_hibrid_2016/hsz_1-50.html

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.