2019. július 20., szombat

Gyorskeresés

Wii remote használata “lightgun”-ként mame emulátorban.

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Alapötlet:

Gyerekkoromban rengeteget jártam a barátokkal játékterembe (valójában kocsmákba, ahol pár havonta cserélték le az 1 vagy 2 gépet, ekkor még senkit sem érdekelt hány éves vagy, kinek veszed a cigit, stb), hogy különböző 20 forintos érméket nyelő játékokkal játszunk. Ezek közül a játékok közül a kedvenceim azok voltak ahol egy műanyag fegyverrel a képernyőre célozva kellett a különböző ellenfeleket semlegesíteni. Pár éve itt a ph-n egy kolléga be is számolt logoutjában egy mame (játéktermi játékokat emuláló program, ha valaki nem ismerné) gép építéséről, amit akkor már boldog mame használóként szívesen olvastam. Azóta is elő-elő vettem a régi játékokat, és az előbb említett fegyveres játékokat egérrel játszottam végig jópárszor.

Nemrég a tesómtól megörököltem a “freetrack” rendszerét, ami a fejmozgást hivatott érzékelni főleg szimulátor játékokban. Ez egy wii kontollerből és egy sapkafélére szerelt 3 infraledből álló kis szerkezetből áll. Ő nagy IL2 rajongóként beruházott egy igazi track ir rendszerbe, ezért adta nekem oda a rajongók által tervezett de általa összeszerelt olcsóbb rendszert, aminek a lelke egy wii kontroller ami esetemben egy bluetooth usb toldalék segítségével kapcsolódik a gépemhez. Én elég hamar meguntam a dolgot (mivel nekem csak a colin dirt játékban működött), illetve elég sok játék egyszerűen nem indult steam alatt a freetrack program egyszerű jelenlététől, ezért félre is tettem a rendszert.

A freetrack rendszer

Aztán valamiért eszembe jutott, hogy régebben próbáltam a dolphin nevű wii emulátort - akkor még kontroller nélkül – ezért újra belevágtam a tesztelésébe de most már a hivatalos irányító eszköz meglétével. Ki is próbáltam az egyik újabbik Mario játékot, ami működött is ahogy kell. Aztán emlékeztem, hogy mikor barátoknál próbáltuk a wii-t akkor ott célkereszttel lehetett a menüben navigálni egy “sensor bar” segítségével. Miután ennek utánaolvastam, kiderült, hogy ez egy szimpla műanyag rúd aminek a két végén pár infraled van, amit a wii kontroller infrakamerái érzékelnek. Ami ekkor meglepett, hogy a sensor bár semmiféle kommunikációban nincs a konzollal , az elmozdulást a wii kontroller küldi a gépnek. Kipróbáltam a freetrack rendszeremből való fejre helyezhető infralámpás sapit, mint vevőegységet. Működött is a dolog. A menüben megjelent a kurzor, de akadozott és ugrált. A ledek túl közel voltak egymáshoz, és valószínű a szög sem volt jó. Aztán youtube videók böngészése közben találtam olyat, hogy valaki két gyertya!!! segítségével pótolta a sensor bart. Kipróbáltam és működött :D Pár napig ezzel teszteltem, de közben megjött az utángyártott wii sensor bar, amit rákötöttem egy régi nokia telótöltőre, mert eredetileg wii-hez való dugóval érkezik, amivel ugye nem tudjuk működésre bírni. Ebayen kb 1000 forintért beszerezhető, mint minden hozzávaló az egész rendszerhez. Nagyobb beruházást a wii kontroller igényel, de az is megvan pár ezresből.

A sensor bar a nokia töltővel

Szóval van wii kontroller és sensor bar (vagy két gyertya) és az emulátorban minden úgy megy ahogy meg van írva.
Ekkor jön a nagy ötlet (amit külföldi fórumokban 10 éve már kitárgyaltak mint utólag kiderült :) ), hogy a mame emulátorban is lehetne ezt használni mint fegyver. Rengeteg fórumon van leírás, de mindegyik angol, és sajnos nálam egyik sem működött, csak a kb 10 leírás kombinációjával.

Miután a dolphin emulátorban tökéletesen működik, ezért gondoltam nem lesz nagy ügy mame alatt se a használat. Tévedtem. Kb 5 napomba telt mire működött, a fele körül gondoltam, ha sikerül, írok róla egy logoutot.

Problémák:

Első kör: a dolphin elintézi magának a kontroller emulálását minden ügyben. De mame alatt meg se mukkan tehát kell valami másik segédprogram. Ez lesz a wiinremote nevű program. Ennek a segítségével már egérként tudjuk használni a kontrollert (persze ha rendelkezünk a sensor barral, vagy az említett két gyertyával) ki tudjuk osztani melyik gomb legyen a kontrolleren az egér jobb és bal gombja, illetve láthatjuk, hogy érzékeli a kontroller infrakamerája a fényforrásokat. Tudunk is váltani, hogy az egér, vagy a wii kontroller használja a kurzort. Ezután már látjuk is a kis kurzort ahogy mozgatjuk “fegyverként” a kontrollert. Indítom is a mame emulátort, de amint a játékba érek már csak az egéére reagál a kurzor a kontrollerre nem. Kilépve megint működik. Ismét belevetem magam a youtube videókba és leírásokba.

Második kör: Itt leszögezném, hogy windowsra írt játékokat már tudunk használni. Pl House of the Dead széria. De ha tovább akarunk menni akkor szükségünk lesz a glovepie nevű programra ami ki tudja osztani, hogy milyen eszközzel mit szeretnénk szimulálni. Interneten találhatunk kész scripteket, de ha értünk hozzá akkor mi maguk is írhatunk. Sokfélét kipróbáltam, de végül rátaláltam egy konkrétan a lightgunra írt scriptet, de ezzel is csak a gombok működtek, a kurzor nem jelent meg a játékban.

Harmadik kör: pár leírásban találkozok a ppjoy nevű programmal ami elvileg azt hivatott elintézni, hogy egy virtuális joyt adjon a rendszerhez, amit már érzékelni fog a mame. Itt főleg azzal szenvedtem, hogy sok leírás kiemelte, hogy csak régebbi mame verziókkal működik, és vagy öttel is kipróbáltam. Végül verziótol függetlenül működött, én jelenleg a 0.151et használom. Szóval letöltöttem ezt is, de itt is gondba fogunk ütközni, ha xp-nél újabb rendszert használunk (ami elég valószínű). Már telepíteni se tudjuk a programot, mert a windows nem ad rá valamiféle szüksles jogosultságot. Szóval el kell látogatnunk erre az weboldalra és innen le kell töltenünk ezt a programot (Driver Signature Enforcement Overrider 1.3b), amivel egy “rendszeraláírást” tudunk adni akármelyik file-nak. A leírás angol, de nem vészes. Röviden: rendszergazdaként elindítjuk (előtte esetleg add hozzá kivételnek a vírusírtóban, mert sírni fog miatta), teszt módba kell állítani a wint (enable test mode) majd újraindítani. Ezután kell megadni a helyét a ppjoy telepítőfile-nak: sign a system file. Ha sikerült ezek után telepíteni és elindítani, kattintsunk: "Add", aztán "Add" még egyszer. Utána kattintsunk megjelenő Joystickra majd: "Mapping" - "Next" és adjuk meg a következő értékeket:

4 Axes, 16 Buttons, 1 POV hats
Axis 1: X Axis
Axis 2: Y Axis
Axis 3: Z Axis
Axis 4: Z Rotation
Next...
X Axis: Analog 0
Y Axis: Analog 1
Z Axis: Analog 2
Z Rotation: Analog 3
Next...
- Button 1-16 elvileg ez lesz: Digital 0-15. Next.
- POV Hat 1 pedig ez:
North: Digital 16
East: Digital 19
West: Digital 18
South: Digital 17
Next, és Finish.

Ezután ha csatlakoztatjuk a kontrollert a bluetooth segítségével, elindítjuk a glovepie programot a korábban már megadott lightgun scriptet akkor már tudjuk használni lightgunként a kontrollerünket. A ppjoy programmal elég egyszer hozzáadni a joyt, utána már nem kell vele foglalkozni. Sajnos csak akkor tudjuk használni, ha a windowst test módban hagyjuk. Ha kikapcsoljuk a teszt módot akkor nem fogja látni a mame a fegyvert. :( Sok vele a nyűg, de a nosztalgia megéri szerintem. Mindenki saját felelősségre telepítse a programokat, mert tud produkálni fagyásokat.

Összegzés:

Amire szükségünk van:
Wii kontroller
Bluetoot stick vagy bluetooth képes laptop
Sensor bar, vagy két gyertya
Opcionális: fegyverkeret a kontrollernek az igazi élmény érdekében

Nekem ilyen keretem van

Programok:
Csatlakoztatáshoz: pl Toshiba bluetooth stack
Wii emulátorhoz: dolphin emulátor
Wines játékokhoz: wiinremote
Mame játékokhoz: mame emulátor, glovepie, ppjoy, aláíró program a leírással

Szoftver beállítások:

Wii emulátorhoz: Dolphin telepít, majd indít. A felső ikonos menü jobb oldala a wiimote. Katt, majd a wiimote1-et be kell állítani real wiimote-ra. Szinkronizálni kell és kész is. Ha indítunk egy romot akkor menni fog minden.:

Mame beállítások: options-default game options-controller mapping: lightgun és mouse eszközt változtassuk joystick-ra. Érdemes esetleg ezek előtt a lightgun kalibrálást egérrel beállítani játékon belül első indításkor. A sima controllers menüben a joystick deadzone 0,3ról vegyük le 0ra, a saturationt, pedig állítsuk 1re. Amikor egy játékot elindítunk a tab billentyűvel tudunk gombkiosztást rendezni. Analog x-nél kell jobbra balra mozgatni a fegyvert, analog y-nál fel-le. Ezek után már indíthatjuk is a régi kedvenceinket. Nekem személy szerint a Space Gun és a Terminator Arcade Game volt a kedvencem. Pusztuljanak a terminátorok :D

:DDD

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.