Hejj!
Álljunk csak meg egy pillanatra.
A háztartási készülékekbe töltött Freon R12 (újabbakban az R-134a, esetleg az R-600) nem mérgező.
Egyáltalán nincs semmilyen egészségkárosító hatása.
Legalábbis háztartásigép-szerelőként tanulmányaiban erre emlékszem. Amúgy is elég ritka, h szivárogjon a hűtőközeg. Ha mégis, akkor nagyon lassan teszi, a koncentrációja olyan alacsony lesz, h nem lehet észrevenni. Ha meg hirtelen kilyukadna a csőrendszer, (bár ezt csak úgy lehet elérni, h késsel a mélyhűtőben vakargatjuk a jeget, és megsértjük a csővezetékeket), sz'al akkor meg pillanatok alatt elillan az egész mennyiség és eloszlik. Anyagfáradás miatt inkább csak az előbbi alacsony koncentrációval sem járó szivárgás lép fel, de ennek is igen kicsi az esélye.
Egyetlen módon lehet észrevenni a levegőben:
Hűtőgépszerelés közben megesett, h a család épp főzött a konyhában valamit gázlángon, miközben a hűtőrendszert megnyitottuk (pl. kompresszorcsere, vagy egyéb gázkiengedéssel járó művelet), nos ilyenkor a gázégő lángja zöldre váltott.
Ebből tudtuk, h a levegőben magas a hűtőközeg mennyisége.
Van ugyan jellemző "szaga" is, ebből is észrevehető, de egyáltalán nem mérgező, és semmilyen tünetet nem okoz. Pláne nem azokat, amiket leírtál.
Megoldásként ablakot szoktunk nyitni, de azt is csak azért, h a háziak megnyugodjanak, bár a gázláng zöldes elszíneződése is elég ritka, ahhoz is elég nagy mennyiség kell belőle, ráadásul pont a tűzhely felé kellett állnia a hűtő hátuljának, h a megnyitott csőrendszerből pont arra távozó gáz bezöldítse a lángot.
Zárt térben is pillanatok alatt eloszlik a gáz, lehetetlennek tartom, h egy spájzban, fészerben a levegőben érezhető legyen.
Van egy másik fajta hűtőközeg, ami veszélyesebb ennél.
Az ún. abszorpciós hűtők (ezekben nincs motor) úgy működnek, h NH3 kering a csőrendszerben, amit egy fűtőpatronnal melegítenek fel arra a forráspontra, ahol az ammónia aktivizálódik, és kifejti jótékony hűtő hatását.
Ezt a hűtési módot kicsi (pl. szekrényekbe épített) bárhűtőkben alkalmazzák, mivel nem ad motorhangot, és nem rezzenik össze az üveges szekrény minden egyes leállásnál/bekapcsolásnál. Autókban, kamionokban, kempinghűtőkben is ilyen ammóniás hűtőket használnak.
Az ammóniának viszont jellemző szúrós szaga van, amit érezni amikor kiszabadul a csőrendszerből. De ezekre a hűtőkre sem jellemző az anyagfáradás, még 25-30 éves működő példányokkal is szoktam találkozni a szocializmus derekán épült nyaralókban, hotelekben, egyéb olyan helyeken, ahol kisméretű hűtőket használnak. (A régi gépekre rávésték az adattáblán a gyártási évet is.)
Az ammóniamérgezés tünetei sem hasonlítanak ahhoz, amit leírtál.
Nem lehet, h ott valami más anyag jutott a levegőbe?
Hogy megnyugtasd magad, azért nézd meg a hűtőkön levő adattáblát, milyen gázzal vannak töltve.
Azt is írtad, h a kamrában levő hűtő is gyengélkedik egy ideje.
Ez pontosan miben nyilvánul meg?
Megy, de nem hűt? Mert ez pl. tipikus jele a gázszivárgásnak. (Megy a motor folyamatosan, de mivel nem elég a gáz, nem képes lehűteni a hűtőteret, és ezért sosem éri el az előre beállított értéket, így nem kacsol le.)
Vagy időnként nem kapcsol be, és felolvad benne minden?
Hány csillagos az a hűtő?
A kamra fűtetlen, ugye?
Nem egy 2 csillagos Lehel-Bosch az véletlenül? Ezekre jellemző, h télen a fűtetlen helységekben (kamra, előtér) nem kapcsolnak be, mondván, ha elég hideg van kint, minek hűtsek. Megoldásként fűtött helyre kell tenni a gépet.
Írd le a gondotokat vele, lehet megmondom kapásból a baját.
Javíts ki nyugodtan, ha tévedek valamiben. :)