2021. május 8., szombat

Gyorskeresés

Így vegyél használt autót félmillióért

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Sziasztok,üdvözlök mindenkit.

Ami itt következik, az saját tapasztalat, nem kell készpénznek venni, illetve én is tévedhetek, így lehet kihagytam valamit, vagy nem felel meg pontosan a valóságnak, ennélfogva semmilyen kötelességet nem vállalok ezért. Szóval ez csak amolyan kisokos, tájékoztató, útmutató, mankó azoknak, akik kis pénzből szeretnének autót venni.Vágjunk bele!

Autót vásárolni nagy öröm, és nagy rizikó is egyben.Pláne ebből az összegből.Végül is elég nagy összegről beszélünk, amit kínkeservesen tettünk félre, vagy hosszú évekre adósságba vertük magunkat miatta, szóval nem szeretnénk elherdálni csak úgy.
Kezdjük az előkészületekkel.Nézzünk körül az internet használt autós oldalain.Fő a józan ész, ne hallgassunk a szívünkre, ne gyengüljünk el, ha meglátjuk álmaink autóját ebből az összegből.Nézzük racionálisan a dolgokat és a legfőbb, mindent amit leírnak, kezeljük fenntartással.
Mit kapunk ezért az összegért?Lerúgott, széthasznált, összetört rozsdaboglyákat szépen lefényezve, művészien lefényképezve, természetesen keveset futott, megkímélt, egy gazdás, na meg persze hölgy tulajdonostól.
Hazugság mind.
Azt talán mondanom sem kell, hogy az óraállás igen ritka kivétellel minden esetben manipulálva van.A legjobb megoldás talán az, ha nem foglalkozunk vele, tájékoztató adatnak vesszük, mint a hangfalaknál a teljesítményt.
Ne engedjünk el egy sokat futott, de láthatóan egyben lévő autót, csak azért, mert túl van a 300 ezredik kilométeren.Ez teljesen normális egy huszonéves autótól, a nagy átlag ekkora futásteljesítménnyel rendelkezik, csak valószínűleg sokat tolattak vele, azért mutat kevesebbet. :)
Ebben az ársávban az a legfontosabb, hogy műszakilag legyen használható a gépkocsi.Keressük a friss műszakis, megbízhatóbb darabokat.
A japán márkák megbízhatónak számítanak, de sokkal jobban hajlamosak a rozsdásodásra, és az idő múlásával egyre jobban eszik az olajat.
A franciák kényelmesek, kevésbé hajlandóak a rozsdásodásra, idős korukban is meglepően sok kényelmi extrát tartalmazhatnak,de éppen ezért elektronikusan lehetnek velük problémák.
A németek szintén hajlamosak a rozsdásodásra, de precíz, kiforrott technikát tartalmaznak általában, ha nincsenek széthajtva, nem eszik az olajat, jó vételt jelenthetnek, bár sok a fapados példány.
Olaszok?Kevésbé hajlamosak a rozsdásodásra, de a pörgős, sportos technika sokak számára jelentett élményt, így idős korukra általában csak lerúgott, elhasznált példányokat lehet fellelni.
Korea.Mondhatnám, hogy talán a legésszerűbb választás.Nulla presztízs.Nulla vezetési élmény.Egyszerű technika.Minimális kényelmi funkciók.Viszonylag jó korrózióvédelem.=Kiváló használtautó. Olcsón fenntartható unalmas,szürke közlekedőedények.
Ha valakinek csak a közlekedés fontos,érdemes lehet ez irányban nézelődni.(Mielőtt még valaki elfogultságot kiabálna,éppen tegnap vettem egy használt Nissant.Képek hamarosan!)
Érdemes továbbá vázlatot készíteni.Márka,(ki-ki kedvence szerint) évjárat,(ha fiatalabb,esélyes még egyszer áttolni műszakin,de ez nem valószínű) távolság,(felesleges 180 kilométert utazni egy romért, inkább lehetőségünkhöz képest húzzunk meg egy határt, mondjuk 50, 80, 100 kilométeres körben nézelődjünk) ár,(az egyik legfontosabb tényező) műszaki vizsga érvényessége(szintén nagyon fontos).
A műszaki vizsga érvényességének rovására mehet az évárat:fiatalabb, kevesebb műszaki vizsgával rendelkező példányt esélyes, hogy még egyszer levizsgáztassunk, de ne kergessünk illúziókat, pusztán azért, mert frankó márkajelzés van az orrán.
Ezek az autók általában arról szólnak, hogy elinduljunk a létrán felfelé.Minimális ráfordítással lejárják a műszakit, tényleg csak annyit költve rá, amennyit szükséges, aztán pár hónap műszakival, meg a megspórolt pénzzel beszámítattni a kereskedőnél egy fiatalabbra, szebbre, jobbra.
Ha megvan a lista, összegyűjtöttünk jó pár kiszemelt áldozatot, jöhet a legizgalmasabb(valójában legelkeserítőbb) része a dolognak, a vadászat.
Mindig legyen kéznél telefon, egyrészt a navigáció miatt, másrészt, hogy ne menjünk potyára.Tudjuk, megtekintés előtt telefonos egyeztetés ajánlott.Hívjuk fel az illetőt, legyünk informatívak.
Ne csak azt kérdezzük,hogy "jónapot,megvan még a béemvé négyszázér?"Azt mennyit lehet alkudni? :D
Valahogy így inkább:"Jó napot kívánok,XY kereskedést, vagy személyt keresem.Igen,azt szeretném megkérdezni, a 93-as évjáratú csillangólila F Astra 1.4 v6 megvan még?Meg lehet nézni?
Legyünk udvariasak, mármint azokkal az emberekkel, akik szintén udvariasak velünk.
A megtekintés.
Vigyünk magunkkal erős fényű zseblámpát,(telefon nem jó, koszos lehet, eltörhet) kéztörlőt, pokrócot,vagy olyan ruhát,ami nem baj ha koszos lesz.Legyen nálunk vékony kesztyű, és egy kisebb csavarhúzó, böködni, feszegetni.Festékréteg vastagságot mérő kézi készüléket nem érdemes cipelni, általában az ilyen korú autók már mind javítva voltak.
Szemrevételezzük a külsőt.A kisebb karcolások, horzsolások,horpadások felett szemet hunyhatunk, ennyinek bele kell férnie.Járjuk körbe az autót, nézzük meg az illesztéseket, a hézagokat.Ezek legyenek egységesek, nem túl nagyok.A fényezésre figyeljünk oda, ha van árnyalatnyi különbség, lehet,karambolos volt az autó.Kérdezzünk rá, ha semmitmondó vagy tagadó választ kapunk, alvázszám, rendszám után le lehet kérdezni a nyilvántartásban, vajon tényleg törve volt-e az autó.Ez fizetős szolgáltatás, de mindig jobb ezt kifizetni, mint egy rosszul javított, életveszélyes romot megvenni.
Gumik.Keressünk DOT számot.A gumit szeretik szilikon sprével (tudom nem így írják) lefújni, amitől csodálatosan újnak néz ki.A DOT szám azonban megmondja,milyen idős a gumi.Öt-hat éves gumi, mintázattól függetlenül már kuka.Ez komoly alkualap, de erre még később kitérek.
Lámpák.Egyformán viseletesnek, vagy újnak kellene lenniük.Ha nem azok, akkor valamiért cserélve voltak.Alkualap.
Szélvédők, ablakok.Keressünk kavicsfelverődést, és örüljünk, ha nem találunk.Ablaktörlők ne legyenek szakadtak, töröttek.Ajtókilincsek szintén ne legyenek töröttek, a zár legyen sérülésmentes.
Ha szemrevételeztük a külsőt, itt az ideje imádkozni. :)
Nézzünk be az autó alá.Nézzük végig a kipufogót, ha nagyon rozsdás, esetleg hegesztések, javítások nyomai vannak rajta, az nem túl jó jel.Felületi rozsda elfogadható az alvázon és a futóművön, ha viszont nem találunk ilyet, mert fekete az egész az alvázvédőtől, vizsgáljuk át alaposabban.Nézzük meg a kerékjárati íveket.Ha a rugók felső része rozsdás, de az alsó része le van kenve alvázvédővel, mosolyogva álljunk fel, és hagyjuk ott a gépkocsit, ami nagy valószínűséggel szét van rohadva, és a rozsdára lett kenve az alvázvédő.Ennek a javítása szörnyen időigényes, és sokszor túl költséges.Nézzünk a motor alá!A motorból nem szivároghat, csöpöghet az olaj, ha mégis, a verda felejtős.Főtengelyszimmeringet, tömítéseket nem két fillér javítani, általában nem is éri meg.
Ha az alja amúgy rendben van, nem friss az alvázvédő, finoman böködjük meg a küszöböket a csavarhúzónkkal több helyen.Nem izomból, finoman.Normális esetben nem tudjuk beleszúrni, normálatlan esetben meg igen.Két küszöb cseréje nem nagy valami, de ahol a küszöb rohad, rohadhat más is, legyünk óvatosak.Mindenesetre alkualap.
Ha mindet rendben találtunk, pattintsuk fel a motorháztetőt. A motortérben nem lehet olajfolyás.Ha mégis,általában a hengerfejtömítés szokta megadni magát,az sem két fillér.Felejtős.Ha a motor túl tiszta, az sem jó, valószínűleg le lett mosva, így addig nem derül fény az olajfolyásra, mígnem haza érünk vele, onnéttól meg nincs reklamáció.
A toronycsapágyak nem lehetnek rozsdásak, erre is figyeljünk.Minden tartályban,minden folyadéknak tisztának kellene lennie, a tágulási tartály alján nem lehet lerakódás, pláne nem lehet olajos.
Szigszalagos, gyorskötözős tákolásokat keressünk, ha teli van vele a motortér, felejtős.Vezetékek nem lóghatnak szabadon.Húzzuk ki a nívópálcát.A fekete színű olaj nem túl jó, de általában minden használt autónál ez kötelezően cserélendő tétel.Viszont figyeljünk arra, hogy ne legyek benne fémszilánkok, ne adj Isten vízcseppek.Tegyük vissza a helyére, ha minden rendben van, és tekerjük le az olajbetöltő nyílást.Kupaknak tisztának kell lennie, ha világosbarna trutyi van rajta, az bajt jelent.Világítsunk bele a nyílásba.Minimális lerakódás elfogadott, de a túlzott lerakódás az olajcserék elmulasztását, illetve rossz minőségű olajat jelent, ami károsíthatta a motort.Nézzük meg a szíjakat.Ha kopottnak látszanak, a vezérműszíj is kopott lehet, aminek elszakadása az autó gazdasági totálkárosságát vonja maga után.Ha jók a kilátások, pöccintsük be.Ha nehezen indul, az még nem nagy baj, maximum kérünk majd egy másik akkumulátort, továbbá hosszú állás után természetes, hogy kissé nehezen indul a gép.Ha beindult a motor, azonnal szálljunk ki, és vessünk egy pillantást a kipufogóra.Kékes füst a motor kopottságára utal, az autó felejtős.Motornak egyenletesen kell járnia, nem zöröghet, csattoghat, illetve csak rövid ideig, míg az olaj felpumpálódik.Szíjak nem nyikoroghatnak.
Üljünk be.Ezen az árszinten borítékolható a szétszakadt, kiült elhasználódott utastér, de egy alapos takarítás után együtt lehet vele élni.Fontosabb, hogy a műszerfal ne világítson mint egy karácsonyfa.Sárgán villogó check engine lámpa bajt jelez, ahogyan minden más nem rendeltetésszerűen világító hibajelző.
Próbáljuk ki az összes elektromos kényelmi berendezést.Az összes villanyablakot becsukott és kinyitott ajtóval, az elektromos tükörállítást, a belső világítást, a klímát, a ventillátor fokozatait.Ha csak a négyes, azaz a maximum megy, az előtét ellenállás tönkrement.Nem túl drága tétel, de kicserélése szörnyen macerás, mert általában a műszerfal mögött van.
Kapcsoljuk fel a világítást, ellenőrizzük a fényszórókat, az indexet, a rádiót.
Ha minden rendben van, egyre nagyobb a valószínűsége, hogy aranyhalat fogtunk.
Próbáljuk ki az autót, lehetőleg forgalomtól elzárt szakaszon, vagy gyér forgalmú úton.Kuplungnak egészen lent illik fognia, könnyedén kell járnia.Motor a gázadásra egyenletesen kell reagáljon, ne dadogjon.Nézzünk alaposan körül, és ha nincs körülöttünk senki,ellenőrizzük a fékrendszert egy vészfékezéssel.ABS-el felszerelt autónak nem szabad blokkolnia, a fékpedál és a kormány rezgésével,még éppen gördülő kerekekkel kell fékeznie.Menet közben engedjük el egy pillanatra a kormányt.Az autónak egyenesen kell továbbhaladnia.Még mindig elengedett kézzel, lépjünk óvatosan a fékre.Az autónak nem szabad irányt változtatni.Még mindig elengedett kézzel gyorsítsunk, ellenőrizzük az egyenesfutást.Fogjuk meg ismét a kormányt.Vessünk egy pillantást a műszerfalra.Jó esetben működik a kilométeróra, a fordulatszámmérő, a vízhőfokmérő, az üzemanyag szintjelző.Próbáljuk meg óvatosan a kéziféket is, persze úgy, hogy előtte alaposan körülnézünk.Az ilyen lassításnál nem világít a féklámpánk, így könnyedén belénk szaladhatnak, szóval fokozott óvatossággal járjunk el.Legalább már a második kattanásnál érezhetően lassulni kell az autónak.Keressünk egy rázósabb, kátyúsabb szakaszt, ez Magyarországon nem lesz nehéz.A futómű nem hupoghat, kopoghat, semmiféle rendellenes zörej nem hallatszódhat.Menet közbeni monoton morgás vagy a lyukas kipufogót jelzi, vagy az elhasználódott kerékcsapágyat.A legegyszerűbben úgy tudjuk ellenőrizni, ha kitesszük üresbe a váltót, és megtúráztatjuk a motort.Ha a zaj a fordulatszámmal azonos, akkor kipufogó, ha a sebességgel együtt változik, akkor kerékcsapágy.Egyik sem olcsó tétel.
Ha minden rendben, még valamit ellenőrizhetünk.Az eladóhoz visszatérve álljunk meg, szedjük alá teljesen a kormányt jobbra, és induljunk el.Kattogó hang a féltengely halódását jelzi, normális esetben ez a manőver zajtalan.Tegyük meg ezt a manővert a másik irányba is, a biztonság kedvéért.
Tegyük fel, minden rendben.Udvariasan közöljük az eladóval a feltárt hibákat, majd alkudjunk meg, de ha lehet, kerüljük a pofátlanság határát.Ha nem tudunk megegyezni, vagy túl sok hibája van a kocsinak, inkább keressünk tovább.
Remény mindig van, és ne kövessük el azt a hibát, hogy az első kocsit megvesszük, ami az utunkba akad, csak azért mert szép, vagy mert jó márkának számít, mert lehet, pénztemető lesz belőle.Az autóvásárlás mindig macerás, az is lehet, legalább tíz ha nem több romot fogsz átvizsgálni, de ne add fel, terád is vár egy használható kocsi, ésszerű kompromisszumokkal.Ha bizonytalan vagy, kérd meg az eladót, keressetek fel egy szervizt, ahol átnézik az autót vásárlás előtt, ez a legjobb dolog,amit tehetsz, ők feltárnak minden hibát, ezáltal lehetetlen mellényúlni.Ha az eladó erre nem hajlandó,ott valami sumákság van, inkább állj tovább, keress mást.
Remélem, tudtam segíteni a leendő autó vásárlásában, kiválasztásában.Az itt leírtak csak saját tapasztalat alapján lettek közzétéve, pusztán tájékoztató jelleggel.A fent leírtak benzinüzemű autóra vonatkoznak, ilyen idős korban dízelt választani még zsebbenyúlósabb tétel lehet a kettőstömegű rém, és a nagynyomású üzemanyagrendszer miatt, aminek költségei könnyedén elérhetik, vagy túl is szárnyalhatják az autó vételárát.
Apropó vételár,majd elfelejtettem:Úgy vásárolj használt autót, hogy az átírás 60 ezer forint környéke, de akár több is lehet, az eredetiségvizsga 18 ezertől felfelé, plusz a biztosítás, ami szintén bónusz fokozattól függően akár 50 ezer Forint,vagy még több is lehet. Ezeket érdemes belekalkulálni a vételárba.
Sikeres vadászatot, jó bogarászást kívánok, sziasztok!

Hozzászólások

(#1) Hieronymus


Hieronymus
őstag
LOGOUT blog

A kéziféket állóhelyben is lehet tesztelni.
Behúzott kézifékkel különösebb erőlködés nélkül indul az autó akkor a kézifék rossz.
Ha a kézifék kiengedése után sem akar indulni az autó, akkor is rossz a kézifék.

Ha az autó nem indul viszont a motort kiengedett kuplung mellett sem lehet lefullasztani, akkor a kuplung halálán van.
A menetközben való teszteléssel átvered magad. A kéziféknek nem kell képesnek lennie jelentős fékezésre nagyobb sebességnél. A normális arány 80-20 az első kerekek javára.

Öntapadós mágnesen matricából szoktak festék vastagságmérőt készíteni. Annyi réteget ragasztanak rá, hogy csak eredeti festék vastagsággal tapadjon a fém karosszéria elemekre. Lehet specializált változat is ami milliméteres lépésekben mondja meg a fém feletti anyagvastagságot. Van erre kézi műszer de drága, ám a fémmentes felületeken is mér.

Egy ODB2 BT egységre érdemes beruházni. A próbaút után le kell kérdezni a hibaüzeneteket.
Minél több van annál rosszabb a helyzet. Persze van/lehet régi is. Illetve kell némi rálátás az értelmezésre.
Ha nem tiszta a helyzet, érdemes megbeszélni a tulajjal, hogy a hibakódok törlése után még egy tesztkör szükséges. Ami marad az aktuális hiba.
A lefutott kilométerekről nehéz pontos információt szerezni. A szőnyeg, pedál, ... és beleértve a kormányt is, cserélhető eredetire vagy kevesebbet használt totálkárosból is fel lehet újítani a látványt.

Mindamellett nagy csodák nincsenek. Ha egy autó 20 évet várt felbakozva az eladásra, akkor is rossz állapotban van. A gumi és műanyag mellett a fém is öregszik a hőmozgásoktól.

„Sohase hagyd, hogy az erkölcsi érzéked meggátoljon a helyes cselekedetben!”

(#2) d@vee


d@vee
senior tag

Köszi, hasznos olvasnivaló volt. Idén tervezem megvenni életem eslő autóját, bár a keret inkább 2,5m körül van. Ettől függetlenül jó volt olvasni és van is benne pár ötlet, amit eszembe sem jutott volna megnézni.

Fél millánál pedig a legigazabb állítás tényleg az, hogy csodák nincsenek.

"Kétségtelen, hogy kemény vagy. Amikor leérsz a terembe, megdöglenek a kismacskák és vér folyik a falból akkor is, ha lány vagy. Az edzést pedig nem neked kell bírni, hanem a gépeknek"

(#3) ncc1701


ncc1701
addikt

Hossznyúlványok ellenőrzése a motortérben. Meg a gyári kenéseket, a csomagtartóban is a kasztni elem illesztéseknél.

(#4) Fehér Farkas válasza d@vee (#2) üzenetére


Fehér Farkas
senior tag
LOGOUT blog

Lehet már azért autókat kapni 500+átírás+első kis szervizek árából, de nagyon sok mindenről le kell mondani. Vagy ha valami nagyon kell akkor több dolog árán.
Nekem Megane volt, az pl. egy nagyon jó konstrukció ennyi pénzért, bár nem túl izgalmas, tipikus közlekedőedény.

Elza és Mása emlékére, a falkavezér sír.

(#5) Jack Hunter válasza Hieronymus (#1) üzenetére


Jack Hunter
csendes tag
LOGOUT blog

Minden igaz amit a kézifékről írtál.A menet közbeni próba lényege csupán a hátsó fékek kopottságának kiderítése.A kuplungról leírtak is hasznosak,bár ha egy autó nem fullad le behúzott kézifékkel,kiengedett kuplunggal,na az már nem baj, az kuka.Annyival kiegészíteném, ez az írásból is kimaradt, hogy járó motornál nyomjuk le a kuplungot.Ha daráló,csikorgó hangot hallunk,akkor a kinyomócsapágy haldoklik,ami szintén nem kevés pénz.
A hibakódkiolvasót szándékosan nem írtam.Huszonéves autókban mind különböző,sokszor lehetetlen helyen van az obd csatlakozó.Egy olcsó "műszer "nem feltétlenül mutat meg minden hibát, a normális meg drága,és annyiszor valószínűleg nincs használva,hogy megérje beruházni rá.

[ Szerkesztve ]

Ha megveszed a legolcsóbbat,nem spórolsz-csak kidobod a pénzt.//az igazi boldogság az,amikor (legalább)négy 30 centis mélynyomód dübörög,és hányingered van a basszustól...

(#6) Somatom válasza Hieronymus (#1) üzenetére


Somatom
addikt
LOGOUT blog

"Behúzott kézifékkel különösebb erőlködés nélkül indul az autó akkor a kézifék rossz."
Kivéve akkor, ha az a kézifék normál üzemmódja, hogy indulásnál magától kiold. Mint pl. az enyémnél. :)

Samsung Note 9 (8/512), Android 9

(#7) Hieronymus válasza Somatom (#6) üzenetére


Hieronymus
őstag
LOGOUT blog

Na, naaa...
A szóban forgó 20+ éves autókban ritkán van számítógép vezérlésű elektromos kézifék. :D

„Sohase hagyd, hogy az erkölcsi érzéked meggátoljon a helyes cselekedetben!”

(#8) Diabolis


Diabolis
tag
LOGOUT blog

Nagyon szép, összeszedett írás, bár az én autóm speciel kiröhögné :D
Egy elég fontos dolgot felejtettél ki : amikor beülsz, és ráadod a gyújtást, nézd meg, hogy a visszajelző lámpák működnek-e? Értsd: pl. légzsák lámpa. Lehet, hogy hibát jelez, csak le van ragasztva az izzó. Ha baleset van, a légzsák nem fog nyílni, mivel a rendszer tudja, hogy hibás. De láttunk már ilyet olaj vagy töltés jelzővel is.

(#9) RudY


RudY
addikt

A gépjármű lekérdezés nem újdonság, de mégis meglepően kevesen ismerik és használják (ügyfélkapus regisztrációs): Ingyenes gépjármű lekérdezés 2021
Azoknál az online hirdetéseknél, ahol nincs megadva a rendszám, az manapság már akár neccesnek is nevezhető.

Nem lehetetlen kifogni igazán jó darabokat, de az ilyenek többnyire ki se kerülnek a piacra. Éppen most adtam el nevelőapám hagyatékából egy 2004-es Suzuki Wagon R+ 1.3. GS-t (450 ezer). 2006 óta használták, 66 ezer km, 2022-ig műszaki, végig vezetett szervizkönyv, valóban nyuggeres és telekrejáró autó volt. Abszolút és szó szerint hibátlan a klímával együtt. Gondolkodtam rajta, hogy inkább megtartom, de 2 autó totál fölösleges lett volna, ráadásul az ismerősi körben eleve túljelentkezés volt rá.

Saját autóm is bő 15 éves (Fiat Punto), ez is jócskán az 500 ezres kategória alatt járhat már, de eszem ágában sincs még eladni. :N Műszakilag tökéletes, a lakkozás kis foltokban néhol kezdi ledobni magát, de ez még belefér.

(#10) qwertly


qwertly
őstag

Szia!
Jó volt olvasni az írást, :) esetleg lehetne folytatni ha nagyobb összeget szán rá az új tulaj. :B
Pl: 1-2 milliós kategóriába mire kell figyelni?
Üdv:

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2021 PROHARDVER Informatikai Kft.