2024. április 23., kedd

Gyorskeresés

Metro 2033 túra Moszkvában #5

Írta: | Kulcsszavak: metro . moszkva . oroszország . artyom . 2033 . 2034 . 2035 . dimitri . glukhovsky . smaragd . smaragdváros . egyetem . féreg . kultusz

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Előzmények:
Metro 2033 túra Moszkvában #1
Metro 2033 túra Moszkvában #2
Metro 2033 túra Moszkvában #3
Metro 2033 túra Moszkvában #4

Moszkva metro térképek: valós és sci-fi

Este 9 óra volt mikor újból lementem a metróba. A túra ezen részének lehetne a címe a " A Nagy Féreg kultusza és a Smaragdváros legendája", ugyanis a 1-es vonal déli végén lévő, 3 állomásból álló "szövetséget" látogattam meg, mely a Moszkvai Állami Egyetem, a Lomonoszov közelében húzódik. De előtte még útba ejtettem néhány érdekes megállót :)
Az üzleti negyedből a 8A vonalon (Солнцевская линия) lévő Gyelovoj Centr (Деловой Центр) állomásra mentem le. A tervek szerint ezt a vonalat összekötik majd a 8-as vonal keleti részével. A 8A viszont még nem volt átadva, mikor a könyv készült. Egyébként az utóbbi tíz évben meglehetősen sok állomást adtak át Moszkvában, nagyon pörög most ott a metróépítés.

Gyelovoj Centr


A Park Pobedi-re (Парк Победы) utaztam, ott szálltam át a 3-as vonalra (Арбатско-Покровская линия). Érdekelt ez az állomás, mert itt éltek a Nagy Féreg kultusz szektás kannibáljai, akik titokban tartották a kilétüket, azonban Artyom nem törődött bele, hogy a Kievszkajáról (Киевская) eltűnő gyerekeket a szellemek viszik el, és rájött, hogy a lefalazott alagút mögött még élet van. Az ide betörő Rend katonákkal együtt fedezték itt fel az átjárót a Metro 2-be.
Nekem különösen tetszett. Ez volt az utam során az első kereszt-platform (cross-platform-ot lehet jobban fordítani?) állomás, mely azt jelenti, hogy a két vonalon lévő állomás gyakorlatilag egymás mellett van, de mindkettőn az egyik vágány az egyik, másik vágány a másik vonalhoz tartozik. Először meg is zavart a dolog, de aztán rájöttem, hogy a térképen is jelölve van, ha a vonalak találkozásánál ezt a megoldást alkalmazzák.
Hogy megkülönböztessék, az egyik állomást fehér csarnoknak, a másikat vörös csarnoknak hívják. A két állomás inverz színeket használ. Ahol az egyik vörös (inkább rozsdabarna), ott a másik fehér és fordítva.

Park Pobedi



A Nagy Féreg szektához tartozott a Szlavjanszkij Bulvar is (Славянский бульвар), de mivel már kezdtem érezni, hogy telik az idő, így már nem vállaltam be ezt a kis kitérőt. Pedig utólag megnézve, ez is szemet gyönyörködtető lett volna :)
Egy megállót utaztam a Kievszkajára, ahol az azonos nevű Gyűrűn lévő állomásra mentem át. Innen pedig a Park Kulturi-ra érkeztem.

Kievszkaja (3-as vonal)



Kievszkaja (Gyűrű)


Park Kulturi (Gyűrű)

Nem emlékszem pontosan, hogy a Park Kulturi helyszíne volt-e a valamelyik regény cselekményének (azt hiszem nem), azonban nyilvánvalóvá vált, hogy miért nem alakulhatott ki konfliktus itt a Hanza és a Vörös vonal között. Nincs földalatti átjáró a két állomás között, hanem egy közös felszíni csarnokból vezet le az út a két állomásra. Ez pedig a Metro univerzumban egy komoly kizáró ok :)

Park Kulturi (1-es vonal)

Továbbutazva már majdnem a Smaragdvárosnál voltam. Az előtte lévő állomás a Vorobjovi Gori (Воробьёвы Горы). A vonal ezen része - beleértve ezt az állomást - megsemmisült a történet szerint, ami a délebbre lévő állomásokat elvágta a Vörös vonaltól: Az Universzityet-et (Университет), a Proszpekt Vernadszkava-t (Проспект Вернадского) és a Jugo-Zapadnaja-t (Юго-Западная) (a regény írásakor még a Jugo-Zapadnaja volt az utolsó állomás ezen a vonalon). A legenda szerint az ezekre az állomásokra a Lomonoszov egyetemről sok egyetemista és professzor/tudós jutott le a metróba, ezért itt még uralkodik a civilizáció és jólétben élnek. Ez azonban csak egy szóbeszéd, nem sikerült eljutni ezekre az állomásokra és onnan sem érkezett senki a metróba - legalábbis olyan, aki ezt bizonyítani is tudta volna.
Kis kitérő: már a monorail-nél is megfordult a fejemben, hogy ez bizony egy elég felesleges beruházásnak tűnik azon a szakaszon. Ha Budapesten épül, az ellenzéki média biztos hónapokig/évekig csámcsog rajta (na igen, Moszkvában, khm, kisebb az ilyen irányú nyomás a kormányon :) ). Ez az állomás viszont maga volt a flancolás. Konkrétan a folyóra épült! Maga a híd nem más, mint az állomás maga parttól partig. Úgy tűnik, a úgy tűnik a 90-es évek végére az elvtársakból nagyon jó kapitalisták lettek, mert ehhez képest a Kőröshegyi völgyhíd vagy az alagutak az M6-oson a közpénz optimális felhasználása :D De nagyon jól nézett ki, látványos volt, el kell ismerni. Mindenesetre egyértelművé vált, hogy a szakasz ezen része miért semmisült meg a regény szerint.

Vorobjovi Gori

A következő állomás már az Universzityet volt. Nem túl flancos állomás, nem egy olyan, amilyennek az ember a legendákat elképzeli :)

Universzityet


Eldöntöttem, hogy itt felmegyek a felszínre és kicsit megnézem az egyetem épületét, a kampuszokat és a Proszpekt Vernadszkava-n ereszkedek ismét alá. Egyből itt volt a Moszkvai Nagycirkusz is csináltam pár képet az éjszakában...

Moszkvai Nagycirkusz

...azonban az egyetemmel már nem voltam ilyen szerencsés. A Smaragdvároshoz tartozó három állomás a az Universzityet-től délnyugatra húzódik, így az volt az intuícióm, hogy az egyetem is ezen a vonalon húzódik. Mint utóbb kiderült, ezt nagyon benéztem, az egyetem ugyanis az Universzityet állomástól észak-északnyugatra van. Így sétáltam egy hosszút a majd 3 km-re lévő két állomás között. Közben legalább beugrottam egy boltba is és vettem egy kis édességet a kollégáknak (legalább ezt is letudtam).
Közben az idő már majdnem 11 óra volt és hirtelen belém ütött a felismerés, hogy Budapesten a metrót éjszakára be szokták zárni. Én épp a város másik végében voltam, majdnem 20 km-re a hotelemtől. Kicsit beparáztam, mert ha a metrót lezárják, akkor innen nagyon-nagyon macerás lesz visszajutni. Kicsit fáradt is voltam már, de ilyesmi kevésbé szokott eltántorítani. Épp a 9-es és a 2-es vonal déli része volt még hátra, amelyek a kedvencem, a 2034 sok helyszínét adták. Felhívtam öcsémet (aki tudtam, hogy még úgy sem alszik) és kigúgliztattam vele, hogy meddig van nyitva a metró. Talált egy hajnali 1 órás időpontot. Az még elég lehet gondoltam, ha tényleg a helyes információt találta meg. Közben elértem a Proszpekt Vernadszkava-t és visszatértem a föld alá. Ez az állomás sem volt olyan lenyűgöző, amit a Smaragdvárostól vártam volna.

Proszpekt Vernadszkava

Felültem az első szerelvényre és közben azon járattam az agyam, hogy ha megint elérem a Park Kulturit, akkor újra délnek vegyem az irányt és kockáztassam, hogy Moszkva déli részén ragadok, miközben reggel indul a repülőm vagy elégedjek meg az így is hosszú túrával és induljak egyenesen vissza a hotelbe. Elhihetitek, ott és akkor ez egy nagyon komoly kérdés volt számomra...

Folytatás:
Metro 2033 túra Moszkvában #6

Hozzászólások

(#1) #78693120


#78693120
törölt tag

+1

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.