2024. április 18., csütörtök

Gyorskeresés

GTA Online PvP és önvédelmi útmutató

Írta: | Kulcsszavak: gta . online . gtao . pvp

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Szerzői előszó - több mint 3 év után (2020.07.09.)
Meglepődve tapasztalom, hogy még most is vannak, akik felkeresik ezt a bejegyzést, feltehetőleg informálódás céljából, ezért egy rövid összefoglalót idetennék most. Nyilvánvaló, hogy a poszt már nem friss és nem mindenben aktuális. Valójában, mikor elkészült, a maga idejében is hiányoztak belőle dolgok (pl. BST ledobálása CEO-ként stb.). Amiért még mindig értékes, és jó ötleteket lehet meríteni belőle, az azért van, mert nem az eszközök (fegyverek,járművek) leírására koncentráltam, hanem a szemléletmódra. Ezt figyelembe véve olvassátok. Amit lentebb a minimap résznél írtam, az az egyik sarokpontja a dolgoknak. Ismerd fel, hogy potenciálisan ellenséges környezetben vagy és légy éber!

A célom ezzel az írással, hogy a GTA Online játékos-játékos elleni harcához nyújtsak segítséget magyar nyelven, mivel ilyennel eddig nem találkoztam. A free-mode PvP-re fogok koncentrálni leginkább, az Adversary-k, Job-ok és Deathmeatch-ek nem lesznek részletesen tárgyalva.
A PvP készség/képesség alapvetően azt jelenti, hogy más játékosokat minél hatékonyabban tudsz eltenni láb alól és ők minél kevésbé képesek ezt megtenni veled. Ennek haszna, a teljesség igény nélkül, pl. hogy nem szakítják meg folyton a játékod azzal, hogy megölnek, vagy ha rád szállnak, hatékonyan tudod felvenni velük a harcot és vissza tudsz vágni, esetleg jól meg is tudod leckéztetni őket.
Kezdjük az elejéről. Ahhoz, hogy jó legyél PvP-ben először is ki kell alakítanod bizonyos rutinokat és készség szinten kell tudnod használni néhány a játék által adott lehetőséget. Alap dolognak számítanak a következők:

Golyóálló mellény, lőszerek és snack-ek
Ezekből mindig tárazz be. Az M menü inventory pontjában lehet őket elérni, ha van nálad. Golyóálló mellényből mindig a lehető legnagyobbat vedd és annyit, amennyit a szinted csak megenged. Bármikor, amikor 50% alá csökken az armor, érdemes max-ra tölteni, mert az életed múlhat rajta. Az inventory-ban csak rámész és fel is tölt.
Lőszerekből szintén tárazz be a fontosabb fegyverekhez legalább a maximum cipelhető mennyiség 80%-ára. Fontos tudnivaló, hogy a vásárlást az M menün keresztül is elérheted, bár cirka 5%-al drágább úgy lőszert venni, mint az Ammu-nation-ben. Nem nagy tétel, de sok kicsi sokra megy, a golyóálló mellényért meg úgyis be kell menni a boltba, ezért inkább azt ajánlom, hogy a lőszert is ott vedd meg és csak akkor vegyél a menün keresztül, ha akkora harcba keveredtél, hogy kifogytak a tartalékaid és még mindig nincs vége a „bunyónak”.
A snack-ek szintén létfontosságúak. Ezzel magát az életedet tudod tölteni. A 6 fajtából a Meteorite-ot, az eCola-t és az EgoChaser-t ajánlom betárazásra. Ezek készlet szintje legyen mindig maximum. A P&Q csak nagyon keveset tölt, a cigaretta (Redwood) egyenesen csökkenti az életerőt, a Pisswasser-től meg részeg lesz a karakter, szóval ezek nem ajánlottak. Ezeket a mezei boltokban lehet venni aprópénzért, de ha ezt is sajnálja rá valaki, akkor utána ki tudja rabolni a boltot és még pár ezer $ pluszban is lesz. Valamint, ha van CEO iroda, akkor ezzel sem kell bajlódni, az asszisztens ingyen adja a snack-eket. Fontos, hogy a snack evése alapból egy scripttel jár, azaz előveszi a csokit/kólát és elkezdi enni/inni, amíg te gyakorlatilag semmit nem tudsz csinálni. Harc közben ez fatális lehet, ezért snack-et mindig csak járműben ülve vagy, ha gyalog vagyunk, akkor (Q-val) a falnak dőlve/fedezékbe vonulva együk, mert ilyenkor nem játssza be a scriptet, hanem azonnal tölt egyet az életerő csíkon. Ha nyílt terepen van szükség az életerő töltésre, akkor szintén elkerülhető a script bejátszása, ha sprintelés közben nyomunk rá a snack evésére.
Kialakítandó rutin, hogy vagy kilépés előtt vagy közvetlen belépés után első dolog legyen az Ammu-nation és az asszisztens/bolt meglátogatása, hogy mindig maximumon legyen a készletszint.

Map/Minimap
Ez akár az elejére is rakhattam volna, de inkább itt emelem ki vastagon. Ennek a pontnak a lényege a helyzetfelismerés, és hogy tudatában legyél, hogy mi zajlik körülötted. Ha belépsz a játékba, meg kell értened, hogy potenciálisan ellenséges környezetben vagy! Ez mindig motoszkáljon ott az agyad hátsó zugában, ez mindig sarkalljon éberségre és ez minden egyes lépésednél és döntésednél egy fontos szempont legyen, amit figyelembe veszel!

Mindig legyen fél szemed a minimap-on. Ha gyanúsan közeledő játékosokat látsz, ne feltételezd, hogy csak véletlen. Készülj fel, vedd elő a megfelelő fegyvert. Ez fokozottan igaz, akkor, ha valamilyen global signal alatt vagy, mert supply-ozol vagy épp eladsz. Ha 2x vagy 3x megnyomod az „y”-t (angol/magyar billentyűzettől függően a „z”-t), akkor a minimap 5-10 mp-re kinagyítódik a sarokban és az épp nem abban a szegmensben lévő játékosokat is mutatja a térkép szélén az adott irányban. Nézegesd ezt is sűrűn vagy kevésbé sűrűn attól függően, hogy mennyire forró a szituáció.
Természetesen, van, hogy ez is kevés, akkor „Esc” és ott szét lehet alaposan nézni a térképen, főleg, ha keresni kell valakit.
Ha kimondottan egy adott játékost akarsz megtalálni, mert pl. megölt és eljött a bosszú ideje, vagy egyszerűen csak vigyázni kell vele és rá különösen oda akarsz figyelni, akkor nagyon hasznos a „highlight player” menüpont. Ez elérhető az M menüből vagy a telefonkönyvben megkeresve az adott játékost, szintén lehet highlight-olni. Ekkor villogni fog a térképen, így könnyebben észrevehető lesz, mind, ha a nagy térképen keresed, mind akkor, ha a minimapon nézve közeledik feléd.

Lester
A telefonkönyvben megtalálható Lester, aki több hasznos funkcióval is rendelkezik. Az egyik legfontosabb az „Off the radar”, amivel 500 $-ért 1 percre eltűntet a minimap-ról. Rendkívül előnyös, ha észrevétlenül akarsz megközelíteni valakit, ha épp el kell menekülni valaki elől vagy egyszerűen csak helyzeti előnyhöz akarsz jutni valaki ellen, akivel épp tűzharcban állsz.
Fontos lehet még a Remove wanted level is, ami 200$/csillag áron eltünteti a körözést. Ez inkább PvE során jön jól, de ha nagyon benne vagy a harcban és köröznek a rendőrök, egyszer ott is elsüthető, hogy megszüntesd a zavaró körülményt.
Szintén használható lehet még a Set bounty option, amivel vérdíjat tűzhetünk az ellenfelünkre. Lényege abban áll, hogy bounty-val a fején a játékos nem tud passzív módba menni.

Merryweather
Szintén a telefonkönyvben találjuk őket. Segítségükkel zsoldosokat küldhetünk az ellenfélre, akik terepjárón fogják követni és megpróbálják likvidálni a célpontot. Így harc közben lehet nehezíteni az ellenfél dolgát.

Lamar
Szintén egy kissé aljas csel. Zsebest lehet hívni az ellenfélre, amihez gyalogos harcnál érdemes folyamodni. Egy tolvaj meg fogja közelíteni és az adott pillanatban fellöki, kb. 5 másodpercre megbénítva őt. Csak rajtunk múlik, hogy mennyire tudjuk kihasználni a helyzeti előnyt.

CEO képességek
CEO-ként is kapunk hasznos képességeket. Alapvetően a már Lesternél bemutatott két lehetőség fejlettebb változatát érhetjük el az M menün keresztül, azaz sokkal gyorsabban, mintha telefonon keresztül kellene. Az egyik a Ghost Organization a másik pedig a Bribe Authorities. Az előbbi gyakorlatilag egy 3 perces Off the radar, az utóbbi alkalmazásával pedig a rendőrök 2 percre figyelmen kívül hagyják a tevékenységünket. Mindkettő nagyon hasznos, ha harcba keveredünk. Viszont sokkal drágábbak is, mint Lester szolgáltatásai. A Ghost Org 12000$, a Bribe Authorities pedig 15000$.

Passzív mód
Talán a legetikátlanabb módszer, a harcot az M menüben a passzív módba váltással, majd aktívra visszaváltással szakítani meg, valamint, az ellenség követése passzív módban, folyamatosan fenyegetve így. Azonban vannak ilyen játékosok. De kihasználható a lehetőség úgy is, ha nagyon sarokba vagyunk szorítva, akkor passzívba váltunk és csak amikor rendeződött a helyzetünk, váltunk vissza aktívba. Tipikus eset, amikor a Hydrával támadó ellenfél nem enged felszállni a saját Hydránkkal, mert mindig szétlő, mikor odaérünk. Passzívba váltva, ha elég gyorsak vagyunk, elérhetjük a gépünket, utána pedig már a levegőben válthatunk vissza aktívba, hogy visszavágjunk. Fontos, hogy MC vagy CEO tagként nem lehet passzívba menni.

Öngyilkosság
Szintén egy olyan M menü pont, amit arra lehet használni PvP-nél, hogy a rendőrök okozta többlet gondot megszüntesse. A karakter öngyilkos lesz és tiszta lappal kezd. Ha nincs snack nálunk, akkor az életerő újratöltését is ki lehet ezzel pipálni. Személy szerint nem tartom a legjobb ötletnek, mivel így elveszik az épp fent lévő golyóálló mellény és újat kell felvenni. Így pedig gyorsan le lehet meríteni a készletet. A golyóálló mellényt nem használó "iskolának" viszont szerves része ez sérülés esetén.

Fegyvertartó állvány (Weapon rack)
Az egyik leghasznosabb dolog a GTAO-ban. Köztudott, hogy ha megveszel egy fegyvert, akkor az nálad marad és végig kell pörgetni legalább a kategória fegyvereit (de ha járműben vagy, akkor az összeset is), hogy az épp általad keresettet vedd kézbe. Ez rendkívül hátrányos akkor, ha épp harc közben vagy és gyorsan kellene az adott fegyvert elővenned vagy váltani több fegyver között. Erre ad gyógyírt a fegyvertartó állvány. Ehhez CEO iroda vagy MC klubház kell. Oda lehet ezt felszerelésként megvenni és ennek segítségével az összes megvásárolt fegyvernél kiválaszthatod, hogy nálad legyen vagy el legyen rejtve. Ez utóbbi esetben nem fog megjelenni a fegyverlistában és ha újra elő akarod venni, akkor a fegyvertartó állványnál kell ismét átállítani a státuszát. Fontos kitétel az előbb kiemelt „megvásárolt” szó. Ugyanis a felvett fegyvereket nem lehet elrejteni. Azokat az F9-el tudod eldobni, különben benne maradnak a listában és ott lesznek zavaró tényezőként. Ha viszont hasznos az a fegyver, akkor ajánlott megvenni, hogy ne csak potyautasként legyen nálad.

Öltözet
Az öltözetnek alapvetően nincs hatása freemode-ban a harcra/sebződésre. Ez alól kivétel a sisakok. Ha felveszünk egyet, akkor nincs fejlövés, a fejre kapott lövések is olyan sebzéssel számolódnak, mint ha testre érkeztek volna, ezért erősen ajánlott a használata. Ettől függetlenül javasolt, hogy ne neonszínben rikító öltözék legyen a karakteren, ha harcra kerül a sor, mert úgy sokkal hamarabb kiszúrja a másik játékos. Érdemes tehát a Player saved outfit-ek között konfliktusra optimalizált öltözet(ek)et is tartani, hogy M menüből gyorsan átválthassunk rá, ha szükséges.

Harc
A konfliktus és az alkalmazott taktika a szituációtól függően rendkívül sokféle lehet. Néhány általános tippet írok le, majd a fegyverek bemutatásánál fogom az adott fegyverhez alkalmazott taktikákat bemutatni.

Általános tippek gyalogosan:
• Mindig keresd a fedezéket. Ha a nyílt terepen vagy, akkor nagyon könnyen áldozatul eshetsz, ezért ha valakivel kialakul egy konfliktushelyzet, igyekezz fedezékbe, takarásba vonulni, hogy ne nyújts könnyű célpontot.
• Kissé ellentmondva az előző pontnak, de legyél nagyon körültekintő, ha fedezékben, ház sarkánál, háztetőn állsz, ahonnan néha előbújva nyitsz tüzet. Az ellenfélnek ekkor nem kell különösebben bajlódnia a célzásnál, elég odatennie a célkeresztet, ahol várható vagy és amikor előugrasz, csak gyorsan el kell sütnie a fegyvert. Könnyű célponttá lehet így válni.
• Használd ki, hogy a GTAO-ban, ha valakinek a közelében mozog a célkereszt, akkor felvillan a feje felett a neve. Így ha nem is látszik pontosan, hogy hol van, ha odacélzol (tipikusan távcsöves puskás helyzetek), akkor felvillanhat a neve és azonnal kiszúrhatod. A minimap természetesen itt is nagyon fontos a jó irány belövéséhez. Példa: egy játékos egyszer a háztetőről lövöldözött rám, de közben behúzódott a homlokzat pereméhez. Így nem lehetett látni, hogy pontosan hol van, amikor nem célzott. Ahogy odacéloztam, bár őt nem láttam, de a neve megjelent. Így hiába ment oldalra néhány métert, hogy majd kicsit odébbról felbukkanva meglep, a feje felett lebegő nevéből láttam a mozgását, így amikor felbukkant, abban a pillanatban kapott egy fejlövést.
• Maradj mindig tereptárgyak közelében. Különösen fontos, hogy ha gyalogosan vagy, az ellenfél pedig autóban ül, akkor légy sarkok, áttörhetetlen, alacsony kerítések, fák, kidönthetetlen póznák közelében, hogy gyors helyezkedéssel elkerülhesd, hogy autóval elgázoljon.
• Mindig légy mozgásban, ha lehet. Mozgó célpontot sokkal nehezebb eltalálni, mint azt, aki csak egy helyben áll. Használd a vetődést is. Ehhez a célzást és valamelyik irány lenyomása mellett a space-el lehet megtenni. Oldalra vetődésekkel nagyban nehezíthetjük az ellenfél célzását.

Általános tippek járművekkel:
• A nem páncélozott autók hasznossága korlátozott a PvP-ben. Bár a gyorsaságot ki lehet használni, de könnyű célpontok vagyunk robbanószerek/gránátok/rakéták ellen. PvP-re csak páncélozott járművet ajánlatos használni. Értem ez alatt pl. az Insurgent-eket, a Nightshark-ot, a Duke'o'Death-t és azokat az autókat, amelyeknek megvásárolható a páncélozott változata (Schafter, Baller, Cognoscenti stb.) is. Az előbbieknek nagyon ellenállóak a robbanószerekre (sok kell az elpusztításukhoz), az utóbbiak is kibírnak 2-3 robbanást. A legellenállóbb jármű viszont a Mobile Operation Center (MOC). Mind a vontató, mind a trailer iszonyú sok (~20) robbanást kibír.
Figyelem! Azonban az Armored Kuruma nem alkalmas PvP-re. Az egy tipikusan PvE jármű, ami NPC-k ellen hatékony. PvP-ben viszont csak hamis biztonságérzetet ad, de nem ér sokkal többet, mint egy páncélozatlan autó. Egy robbanószer is elég az elpusztításához. Bár nem lehet az ablakokon át belőni, de ez egyébként is csak egy ritkább módja a halálnak.
• Legyünk tisztában azzal, hogy milyen fegyvereket használhatunk a járműben, amiben ülünk. Egy páncélozott ablakú járműből nem tudunk robbanószert kidobni, sőt, ha nagyon le van fedve, még kézi fegyverekkel sem lehet kilőni belőle. Ezt figyelembe kell venni, amikor a taktikához vagy az adott helyzethez járművet kell választani.
• Autós üldözésnél legyünk tudatában annak, hogy ledobott sticky bomb-okkal könnyen elintézhetnek, ha nem figyelünk. Érdemes ezért nem az üldözött nyomvonalában haladni, hanem, ha lehet, 2 sávval odébb.
• Nyomjuk az „x”-et, ha lehet. Ezzel a karakter összehúzza magát és kisebb célpontot ad az ablakon belövő ellenségnek. Érdemes ezt használni, például ha szemből rontunk rá, de meg kell fontolni, hogy alkalmazzuk-e, ha olyan gépben ülünk, ami vastag B-oszloppal rendelkezik és oldalról lőnek ránk, mert míg a normál pózban ülő karaktert teljesen ki tudja takarni a B-oszlop, addig egy lehúzódó karakter kibújik a takarásból és épp előbukkan a feje.
• A motor nagyon mozgékony és gyors, valamint több fegyver használható rajta, mint autóban ülve. Ezért jó eszköz PvP-re, de vezetés közben nagyon figyelmesnek kell lenni, mert egy bukással nem csak sok életerőt lehet veszteni, de hosszú másodpercekre kiszolgáltatottá lehet válni az ellenséggel szemben (amíg fel nem tápászkodik a karakter). Ezért célzásnál sem szabad elfeledkezni a forgalomról és az útról. A hátrafelé lövöldözést motorról pedig ajánlott kerülni, mert annak előbb-utóbb az lesz a vége, hogy neki fogsz hajtani valaminek és elszállsz, mint a győzelmi zászló.
• Ha valamilyen pilóta által működtethető fegyverzettel rendelkező gépet (Hydra, Savage stb.) vezetünk, akkor az "insert" gombbal fegyver nézetbe válthatunk. Ilyenkor a gép orrán ül a kamera. Érdemes használni, mert nagyban meg tudja könnyíteni a célzást.

TPS-FPS nézet
Van PvP-relevanciája annak is, hogy milyen nézetben vagyunk. Alapvetően a TPS-ben több mindent belátunk, azonban ha az FPS-t preferáljuk, akkor a Settingsben be kell állítani, hogy a FoV (Field of View) maximális legyen. Továbbá kissé hátrányos az is, hogy a vetődés közben forog egyet a világ, míg TPS-ben csak kívülről látjuk, hogy gurul egyet a karakter. Így célon tudjuk tartani a fegyvert és nem kavarodik össze egy pillanatra minden előttünk. Azonban, ha megszokjuk, akkor az FPS nézetben sem leszünk hátrányban másokkal szemben. Sniper csata közben viszont feltétlenül érdemes az FPS nézetet választani. Ugyanis ilyenkor célzás közben is teljes sebességgel tudunk oldalra sasszézni és nem olyan lassan oldalazva, mint TPS-ben. Az M menüs öngyilkosságot is érdemes FPS-ben kivitelezni, mert így instant, míg TPS-ben egy rövid script jelenet is lejátszódik előtte.

Fegyverek
A legfontosabb szempont, hogy a fegyvereket és saját harci stílusodat ismerve próbáld meg minél szűkebbre szabni az arzenálod, hogy ne kelljen folyton a túl sok felesleges fegyver között kutakodni. Az alábbi felsorolt fegyvereket tartom csak megfontolandónak.
• AP pistol: Gyakorlatilag egy golyószóró pisztoly, nagy tárral. Fontossága abban rejlik, hogy ezt autóban ülve is használhatjuk. A Micro és Mini SMG alternatívája, felhasználásuk megegyezik. Az AP pistol-t viszont jobbnak tartom, mert a pisztoly kategóriában van (6) és nem a submachine gun-oknál (7) foglalja a helyet.
• Assault shotgun: A shotgun kategória leginkább használható közelharci fegyvere. Félautomata, nagy tűzsebességgel és nagy sebzéssel. Közelről nagyon hatásos.
• Heavy shotgun: Szintén nagy tűzsebességgel rendelkezik és elég jól is tud pusztítani, de sokkal kevésbé szór és jóval messzebbre is hatásos. Ezért inkább az Assault Rifle kategória (8) fegyvereinek riválisa lehet, ha valakinek ez passzol jobban a stílusához.
• Sweeper shotgun: Sokan használják, bár én nem igazán tartom jó fegyvernek, de azért meg lehet fontolni. Jelentősége abban áll, hogy motoron ülve is lehet használni és elég erős sörétes lövései vannak. A problémám vele, hogy lassúnak tartom a tűzsebességét, kb. fele az Assault shoutgun-énak (1 lövés/mp), ami a gyors, motoros stílushoz nem igazán passzol.
• Minigun: Az ultimate fegyver, ami a PvP szerves része. Pillanatok alatt ledarálhatunk vele bárkit és aránylag nagy hatótávval rendelkezik. Járműveket is könnyen szétlőhetünk vele, valamint a páncélozott járművek ellen is hatékony, ugyanis elég egyszerűen kilőhetjük vele a kocsiból a sofőrt és az utasokat (így az Insurgent egyik legjobb ellenszere: Insurgent pick-up ellen először a turretest kell kiszedni, utána már a vezető csak egy agyaggalamb, de úgy kell helyezkedni, hogy ne üthessen el). Hátránya, hogy kézben tartva jóval lassabbak vagyunk, valamint nem lehet vele fedezékbe vonulni. Futáshoz vagy fedezékbe vonuláshoz (pl. snack-elés miatt) tehát vissza kell váltani egy másik fegyverre. Ha kézben tartjuk, akkor érdemes vele folyamatosan célozni, hogy forgassa a csöveket, mert amíg azok nem pörögnek fel, nem kezd el lőni, tehát késleltetést szenvedhetünk. Csak 120-as szinttől érhető el, szóval egy darabig játszani kell érte.
• RPG: Az eredeti rakétavető. Hasznos mind járművek, mind játékosok ellen. Az előbbiek esetében minden nem páncélozott jármű könnyű célpont, az utóbbiaknál különösen a fedezékben, ház sarkánál lévő ellenfelek ellen használhatjuk hatékonyan. Odaküldve egy rakétát könnyen elintézhetjük azokat is, akiket a nem robbanó fegyverekkel nem érünk el. Így nem kell idegőrlő sniper csatát vívni. 100-as szinttől érhető el.
• Heavy sniper: A távcsöves puskák alkotják a legfontosabb 3 fegyver triumvirátusának harmadik tagját (Minigun, RPG, Heavy sniper). Sokszor elég nagy távolságokból folyik a más játékosok elleni harc, ekkor pedig leginkább csak a távcsöves puskánkra hagyatkozhatunk. Sok trükkje nincs, csak jól kell vele célozni. Ez nem könnyű, de gyakorolni kell.
• Heavy sniper MKII: Az előző fegyver fejlesztett változata. Alapból is erősebb (ezért mindenképp érdemes upgrade-elni), de olyan extra funkciókkal tehető megkerülhetetlenné, mint pl. a thermal vision, amivel kisebb akadályokon, falon át is láthatjuk az ellenséget. Továbbá vásárolható hozzá robbanós lövedék (explosive round), ami a járműveket is fel tudja robbantani néhány lövésből. A valódi jelentősége pedig abban áll, hogy a nagy sebességű vadászrepülőknek ez az egyetlen ellenszere a földről.
• Sticky bomb: A jó öreg tapadós bomba, amit ledobunk, majd gombnyomásra robbanthatunk. Legnagyobb jelentősége autós üldözéseknél van, ahol a minket kergetők elé dobhatjuk és a megfelelő pillanatban berobbantva, el lehet vele intézni a nem páncélozott kocsival közlekedőt. Gyalogosok és egyéb szituációk kezelésére is jól használható, mint az egyetlen, járműben is elérhető robbanószer. Továbbá olyan szituációkban, amikor egy fal vagy egy ház van köztünk és az ellenség között, vagy az ellenség fent van egy háztetőn, mi pedig lent állunk, nagyon fontos eszköz, mert ívesen áthajítva az akadályon, elintézhetjük őt. Nem akarok külön pontot nyitni a következőeknek, de erre sokan gránátot használnak. Azzal kb. ugyanakkorát dob, mint sticky-vel és bár ez előbbi olcsóbb, de nem látom értelmét, hogy eggyel több fegyver foglalja a helyet a „throwables” slotban, amit majd járműben ülve is át kell görgetni. Viszont a csőbomba, azaz a Pipe bomb megfontolandó. Míg az előbbi kettőt úgy dobja el a karakter, mint egy olimpiai gerelyhajító - ami hátrányos akkor, amikor egy kisebb kerítés áll köztünk és az ellenség között valamint, ha csak alacsony az épület, aminek a tetején van -, addig a Pipe bomb-ot nem hajítja el akkora erővel és ez, a gránáttal ellentétben, ahogy földet ér, hamar fel is robban és nem kell még hosszú másodperceket várni. Egyéni preferenciára kérdése, hogy kinek hogy jobb.
• Proximity mine: A sticky-hez hasonló, de drágább és mindössze 5-öt tarthatunk belőle magunknál. Ez a mozgásérzékelő akna, aki a közelébe megy, felrobban. Jól használható arra, hogy elkerüljük azt, hogy a hátunkba kerüljenek vagy bekerítsenek. Sarkokra és olyan nem szem előtt lévő pontokra érdemes lerakni, ahol az ellenfélnek mindenképp el kell jönnie, ha közelünkbe akar férkőzni. Aki azonban számít rá és óvatosan közelít, az kiszúrhatja, mert narancssárga fénnyel villog és ahogy közelebb érünk a sípolását is hallani (ha rohanunk, akkor viszont felrobbanunk, mire észbe kapnánk).
• Compact grenade launcher: Az egykezes gránátvető, melynek fontossága abban rejlik, hogy motoron ülve is használható. Így a gyors és agilis helyváltoztatás mellé kapunk a sticky-hez képest sokkal messzebbre repülő robbanógránátot. Embere válogatja, hogy akarja-e használni. Hátránya, hogy ez a is a heavy weapon kategóriába megy, így az már elég zsúfolt lesz, de aki sokat MC-zik és így sokat motorozik (mivel az MC-ben a motor az, amit instant le lehet hívni M menüből), annak ajánlott magánál tartania. Viszont meg kell tanulni használni, mert nem egyszerű vele nagy sebességnél célozni és ha nem találod el a járművet vagy az embert vele, akkor a gránát még pattog egy darabig, mire felrobban. És könnyen megeshet, hogy ránk pattan vissza és magunkat robbantjuk fel.
• Homing launcher: A követős rakéta. Egyrészt nincs szintkorlát ezért a kisebbeknek ez az RPG egyetlen alternatívája. Másrészt többet is tud, ezért a magasabb szintűeknek is ajánlott. Távolabbi helikopterek és kocsik ellen is fontos eszköz, amelyek mozgásban vannak és nem tudnánk RPG-vel megsaccolni, hogy hova lőjünk, hogy eltaláljuk. Hátránya, hogy nincs fix célkeresztje, ezért viszont könnyen befog mindent, szóval kicsit nehezebb az RPG-hez hasonlóan használni a célzás miatt, kivéve, ha 1st person nézetben vagyunk és a célzókán nézünk át.

Mivel nem csak 0-24-ben PvP-zünk a GTA-ban, ezért érdemes lehet más fegyvereket, géppisztolyokat, géppuskákat, gépkarabélyt is magunknál tartani. PvP-ben azonban ezeknek nem lesz túl nagy jelentősége. Ha az ellenség közel van, akkor úgyis az Assault shotgun, ha kicsit messzebb, akkor pedig a Minigun lesz a nyerő abban a helyzetben, amikor ezeket használnánk. Amíg nem rendelkezik valaki a Minigunnal, addig alternatíva lehet helyette a Machine gun vagy a Combat machine gun.

Harci járművek
Felsorolok még néhány harci járművet, melyekkel kapcsolatos ismeretek hasznosak lehetnek a harci helyzetekben:
• Rhino: A tank. Nem túl gyakori, hogy ezt elővegyék a játékosok, mert nem valami gyors, de nagyon hatékony tud lenni városban, ha jól használják. Az ágyúja nagyon jól használható és 4-5 rakétát is kibír. Azonban harci helikopterek és a Hydra elég jól elbánik vele. Ezért írtam, hogy városban ajánlott használni, ahol ügyesen manőverezve az épületek között, egész jól védhetjük magunkat.
• Harci helikopterek: Buzzard attack chopper, Savage és Valkyrie. Kicsit mesterkélt egy kalap alá venni ezt a három gépet, mert elég különbözőek, de közös bennük, hogy járművek ellen hatékonyak, viszont gyalogosak veszélyesek rájuk a Homing launcher-rel. Igyekezni kell szembe repülni a gyalogos célponttal, kicsi az esélye ugyanis, hogy frontból eltalál a rakéta. Miután viszont elhúz a helikopter mellett, már nem tud elég élesen visszakanyarodni és nem jelent többé veszélyt. Nem érdemes kimanőverezéssel (pl. oldalra elkanyarodással) próbálkozni, akkor ugyanis ideális célponttá válik a Homing launchernek. A helyzetfelismerés és a tereptárgyak (leginkább magas épületek, vagy az alacsonyabbak is, ha alacsonyan tartjuk a gépet) jó kihasználása is nagy segítséget nyújthat a követő rakéták elkerülésében. A robbanólövedékes Heavy Sniper-re azonban nincs ellenszer.
A Buzzard egyébként egy sima gépágyúval és követő rakétákkal rendelkezik, amiből kettőt kilőve rövid cooldown után ereszthetünk el csak újabbakat. A Savage-en robbanós gépágyú van, ami minden ellen nagyon hatékony, ezért megéri megtanulni jól használni, valamint a követő rakétáinak számán nincs korlátozás, lehet spammolni folyamatosan. A Valkyrie pedig fedélzeti ágyúval és gépágyúkkal rendelkezik, de ezt csak külön személyzet tudja működtetni, a pilóta nem.
• Insurgent pick-up (custom): A páncélozott Insurgent turret-gépágyús változata. Szükség van egy társra, aki működteti a turret-et. Elég erős a gépágyú, hatékonyan lehet vele harcba szállni. Az „x”-et lenyomva a karakter egészen behúzódik a géppuska mögé, így kilőni sem egyszerű onnan. Ha a turretben ülünk, ne legyünk FPS nézetben, mert ahogy billeg a karosszéria, mi is vele billegünk, ami baromira megnehezíti a célzást. TPS nézetben viszont egy ponton tartja a célkeresztet mindaddig, amíg annyira el nem fordul a kocsi, hogy már holttérbe esik a célpont. A járműnek van Custom változata is, mely még strapabíróbbá és nagyobb tűzerejűvé tehető pl. nagyobb kaliberű gépágyúval és menet közben lerakható aknákkal.
• APC: A csapatszállító. Legalább 2 emberrel érdemes használni, mert az egyik csak vezet és a második tudja a turretet is üzemeltetni. Nem túl gyors, de sokat bír és nagy tűzereje van. A további utasoknak is jutnak oldalsó gépágyúk. Kétéltű, tehát a vízen is tud úszni.
• Half-track: Páncélozott teherautó légvédelmi löveggel. Légvédelemre azért nem a legjobb, mivel korlátozottan lehet csak felfelé fordítani a fegyvert, de sok sérülést elbír és nagy a tűzereje.
• Weaponized Tampa: Egy robbanószer is elpusztítja, de a dual minigunnal a tetején rendkívül veszélyes fegyver még a páncélozott járművek sem bírják hosszú ideig a sortüzét. Nagy előnye, hogy egy ember elég az irányításához.
• Anti-aircraft trailer: Nevében ez is légvédelmi célokat szolgál, de a korlátozott felfelé tekintési szög miatt ez sem igazán jó arra. Viszont a Dual Flak változata a legerősebb fegyver a játékban. Még a brutális páncélzatú MOC-ot is 2 lövésből megsemmisíti. Egyébknét ez gyakorlatilag egy utánfutó, a kvöetkező járművek tudják vontatni: Bobcat XL, Bison, Sadler, Nightshark, Half-track, APC, Insurgent Pick-Up Custom, Technical Custom. Fontos megjegyezni, hogy mivel ez is "personal vehicle", ezért másik saját járművünkkel nem tudjuk vontatni.
• Hydra: A vadászgép. Nagy sebesség, robbanós gépágyú és követős rakéták. Igaz ez utóbbiakból kettő kilövése után rövid cooldown jön. De nem is nagyon érdemes rakétával bajlódni, a gépágyú az igazi ereje. Ki kell nézni a célpontot és felülről rárepülni, majd egy megsorozás után felhúzni a gép orrát. Ez azért sokszor nehezebb, mint ahogy itt le van írva. Nyílt terepen esélytelen ellene védekezni. A várost és az épületeket lehet kihasználni arra, hogy mindig úgy helyezkedjünk el, hogy a berepülő Hydra ne tudjon célba venni. Nincs igazán hatékony ellenszere a földön, bár a Minigunnal, esetleg a Heavy sniper-rel meg lehet próbálni harcolni ellene. Ráadásul a Homing launcher rakétája sem éri utol, ha teljes gázra kapcsol. Nem beszélve arról, hogy ha el is találja még a jó állapotú gépet, akkor is csak tönkreteszi, de nem robbantja fel, bőven marad még idő egy-két kör berepülésre, aztán katapultálásra. Igazi ellenszere csak egy másik Hydra. Mindig repüljünk a másik felé, ha tudunk, hogy mi érkezzünk felülről. Kissé lutri a dolog, hogy mikor hatótávon belül ér a gépágyú, akkor ki tudja hamarabb áthúzni a másikon a sugarat. Kötél idegek és villám reflexek kellenek. Ha manőverezünk, akkor használjuk a VTOL módba kapcsolgatást intenzív fékezések gyanánt, hogy ne szaladjunk túl az ellenségen és ne kerüljön ő a hátunkba.
• Oppressor: A repülő motor. Rendkívül mozgékony, kicsi célpont és a követő rakétája is extrém fordulékony, ezért nehéz előle meglógni. Nem csak menekülő járműnek ideális, de ellentámadás indítására is tökéletes. Amit be tud mérni, azt jó eséllyel el is tudja pusztítani és nincs igazán hatékony ellenszere. Egyedüli remény ellene, hogy gyalogosokra nem lehet vele hatékonyan vadászni.

Hozzászólások

(#1) rdt89


rdt89
addikt

:R Köszönöm eme részletes leírást, igaz Xbox-on játszok Online, de ettől még rengeteg hasznos dolog van benne, el is mentem magamnak ezt az írást. :)

(#2) Triathlete


Triathlete
senior tag

Király lett, nekem volt benne újdonság. Köszönöm!

KovacsK85 / Kovács Krisztián

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.