2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Mass Effect Andromeda: tricks & traps

Írta: | Kulcsszavak: mass . effect . andromeda . bioware . ea

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Mass Effect Andromeda rajongók számára NEM ajánlott olvasmány!

Tovább dübörög az EA érzelem nélküli úthengere és ezúttal a Mass Effect franchise esett áldozatul neki, az új epizód nálunk még meg sem jelent (Amerikában tegnap jelent meg), de már most óriási bukás, legalábbis a játékosok többsége szerint és teljesen jogosan. Azt már megszokhattuk az elmúlt évek során, hogy az EA - és több másik nagy pénzes stúdió - pénzéhsége határtalan és feneketlen, valamint mindent ennek rendelnek alá, nem fontos hogy adott játék milyen minőségben érkezik a játékososokhoz, a lényeg, hogy a név és marketing (mely utóbbiba irdatlan mennyiségű dollármilliókat ölnek) eladja a játékot, legyen az bármilyen rossz állapotban. A Mass Effect Andromeda is ebbe a kategóriába esik, annyi különbséggel, hogy ennél a címnél kiderült, hogy miért lett kritikán aluli a minősége. Ez általában - főleg nagy stúdiók esetében - nem derül ki, de szerencsére független újságírók és a közösség együtt fényt derített az igazságra. Sokan azt hinnék, hogy egyszerűen túl szűk volt az időkeret vagy kevés ember volt a projektre, de a kép sajnos sokkal szomorúbb.

Mielőtt belemerülnénk a részletekbe, nézzük meg pontosan miről is van szó. Arról van szó, hogy a frissen megjelent, AAA-nak csúfolt játék végtelenül rossz minőségű animációi a földbe döngölik a program amúgy is leheletnyi komolyságát, ugyanis nem csak, hogy borzalmasak, de még a 10 éve megjelent első epizód szintjétől is messze elmaradnak. Nem csak animáció, hanem más területen is súlyos problémák vannak a játékkal, egy apró kis ízelítő, hogy miről is van szó:

Ezeken felül természetesen számtalan egyéb videóban is tökéletesen lehet látni a kritikán aluli animációkat. Olyan, mintha odaültetettek volna egy nem oda való személyt. Nos, lehet, hogy így is történt:

A Mass Effect Andromeda vezető arcanimátora nem más volt, mint Allie Rose-Marie Leost, akinek - az életrajzi adatai szerint - nem sok tapasztalata van AAA játékfejlesztés terén. Később a BioWare ezt tagadni próbálta, Aarynn Flynn, a BioWare igazgatója kiadott Twitteren egy közleményt, miszerint az említett hölgy semmilyen vezetői pozícióban nem volt és hogy a sztori csak fikció. Ez a kijelentés az igazgatótól sajnos több sebből vérzik. Egyrészt Allie több helyen is megerősítette - már 2016-ban, hogy ő is dolgozik a játékon, másrészt a jelenlegi bizonyítékok fényében az igazgató hazugnak nevezi a lányt, hiszen elismerik, hogy az EA-nél dolgozott. Itt álljunk is meg egy szóra. Dolgozott. Az igazgató úr múlt időben fogalmaz, vagyis a kijelentése szerint a hölgy már nem dolgozik ott. Akárhogy is van, valamelyikük hazudik. Egy érdekes dolog még van a történetben: Allie 2016-ban közölte FB-on, hogy ő vette át a vezető arcanimátor pozíciót (Instagram fotó). Akkor miért nem szólt neki senki, hogy ez nem igaz vagy miért adott ki akkor a BioWare egy közleményt, miszerint ez nem igaz? Miért hamisította volna meg a hölgy az összes profilját és pozícióját és miért hazudott volna az egész világnak? Akárhogy is van, a hölgy tavalyi FB profiljáról készült kép szerint is az említett poziban volt. A Bioware úgy tűnik elfelejti, hogy az internet nem felejt.
Annyi egészen bizonyos, hogy Allie az EA Vancouver-i motion capture stúdiójában dolgozott, de a pozit se a BioWare se az EA nem erősítette meg, ami nem is csoda a projekt végeredményét látva, nem is fogják megerősíteni, mert nem akarnak egy ex alkalmazottnak még több bajt, hiszen akkor az a cégre is rossz fényt vetne (ennél rosszabbat?).

Ha újra megfigyeljük ezt a képet, jól kivehető, hogy korábban rajzfilmeket készített az Atomic Cartoons nevű kanadai cégnél, 2016-ban távozott onnan. A játékban lévő arcmimikák is eléggé rajzfilmesek lettek, de lehet csak véletlen egybeesés, mindenesetre nagyon érdekes, hogy olyasvalaki dolgozott egy 40 millió dolláros AAA projekten, akinek nulla tapasztalata volt játékfejlesztés terén.

Ha ennyi még nem volt elegendő, ugorjunk egyet, hagyjuk a hölgyet pihenni és nézzük a másik nagyon érdekes történetet, ami szintén az Andromeda fejlesztéséhez kapcsolódik. Manveer Heir dizájnerként dolgozott az új Mass Effect epizódon. Nála annyi az érdekes - a világhírű rasszizmusán kívül -, hogy az Andromeda elkészülte után azonnal távozott a Bioware-tól, bizonyos feltételezések szerint nem önszántából (lehet,hogy a BioWare-nak is elege lett a sok rasszista megjegyzéseiből). Aaryn Flynn megerősítette a távozását. Talán ha Mr. Heir legalább annyi időt szánt volna a játékra, mint amennyit a rasszista megjegyzéseire, akkor talán egy picit még jobb lehetett volna a játék, de ki tudja.

Annyi már bizonyos, hogy a Bioware és a Mass Effect Andromeda fejlesztése körül nagyon furcsa jelenségek zajlottak, kezdve a tapasztalatlan animátortól a rasszista dizájnerig, de már az is biztos, hogy mindkét személy távozott az Andromeda fejlesztését követően. Érdekes egybeesés.

Vegyél gyűjtői változatot, de játékot nem kapsz mellé, viszont 100 dolláros mikrotranzakciót igen!

Az EA végtelen pénzéhsége sosem látott méreteket ölt az Andromeda-nál, ugyanis bejelentettek két gyűjtői változatot, ám ezekhez nem jár maga a játék, se a 100 dolláros, se a 200 dolláros csomaghoz, csak egy kis modellautó, ami a 200 dolláros csomag esetében távirányítós. Ha esetleg még a játékot is szeretnéd mellé, fizess még 60 dollárt, így 160 dollárért tiéd lehet mindkettő! A távirányítós autóhoz akarsz játékot? Ez csak az amerikaiaknak jár. (Lehet, hogy a többi földrészen már nem olyan könnyű lehúzni az emberekről a nadrágot?) De emiatt ne csüggedjen senki, cserébe lesznek mikrotranzakciók, melyek akár 100 dollárig is terjedhetnek!

Úgy tűnik az EA úthengere ezúttal a Mass Effect franchise-ot öli meg, szép lassan kivégzi az összes nagy nevet. Úgy tűnik ez a cég sosem tanul se más se a saját hibáiból. Ha így folytatják ismét elnyerhetik az év citromdíját, jó esélyük van rá, hiszen már kétszer megnyerték, van már benne tapasztalatuk.

"Szaksajtó" vs. user score

Ez a téma örök vita, nem is szeretnék nagyon bele menni, de ennél a játéknál is nagyon érdekes jelenség figyelhető meg. Amíg a sajtósok (akik általában ingyen kapnak kulcsokat pár nappal megjelenés előtt) elég jó, magas pontszámokat adtak a programnak, addig a valós felhasználók, vagyis a játékosok már máshogy gondolják ezt. A gond ott van, hogy a két pontszám közti szakadék nagyon nagy. Jól készített játékoknál nagyon kicsi különbség szokott lenni, de amikor ilyen nagy szakadék van a két tábor véleménye között, ott valami nem stimmel.

Nem ez az egyetlen ilyen példa, hiszen szintén gigantikus nagy különbség van a legfrissebb COD címnél is. Mivel Origin kliensben nincs értékelési rendszer (az EA nem akarja saját magát tökön rúgni), így az egyetlen releváns adatbázis a felhasználók értékelésére a Metacritic. Úgy tűnik, hogy az EA visszatér a rossz útra és újra hülyének nézi és lehúzza a saját vásárlóbázisát, pedig volt két reménysugár (BF1, Titanfall 2), a pénz azonban a cégnek továbbra is fontosabb, mint a reputáció és a minőség.

Hozzászólások

(#1) TheLázs


TheLázs
csendes tag

Most tolom a hármat. Amilyen gépem van, nem is fogom mostanában. Reméltem pedig, hogy jó lesz.

"Annyi mindenféléhez nem értek, hogy az már sokoldalúságnak számít” – Örkény István

(#2) kriszkiru


kriszkiru
csendes tag

"addig a valós felhasználók, vagyis a játékosok már máshogy gondolják ezt"
A valós felhasználók kifejezésen azért elmosolyodtam...
Mennyit játszottál a játékkal?

(#3) Romvr


Romvr
őstag

9 óra játék után csak nevetek az ilyen cikkeken. A történet érdekes, a karakterek jól vannak megcsinálva, a párbeszédekben kevesebb a "dark" és több a humor (nekem jobban bejön). A mozgások sem rosszak, láttam már rosszabbat bőven és a mimika is csak néha tűnik fel hogy nem minden karakternél lett kidolgozva eléggé.

Szerintem nagyon fel van fújva a dolog, azért mert sokan nagyon magasra tették a mércét amit egyértelműen nem ütött meg a játék. De még ha a régi készítők UE3-al (UE4-el) adták volna ki az ME4-et, az is nemtetszés cunamit váltott volna ki, csak ott másba kötne bele a net népe.

Én nagyon élvezem a Mass Effect: Andromédát és nekem megérte azt a 15 ezer forintot amiért megvettem Origin-en.

"(...) instead of looking out, they look in. Instead of speaking, they listen. Instead of trying to make sense, they make dreams." ~ Thistle-Chaser

(#4) nemlehet válasza Romvr (#3) üzenetére


nemlehet
őstag

Mindig lesznek akiknek tetszik az adott cím, de azért egy AAA címnél ilyenekre csak legyinteni az nagyon nem jó irány. Elvileg az AAA az minőség csimborasszója, mind kreatív tőkét mind megvalósítást tekintve. Hát ez az Andromeda-nál nagyon nem így van. A gyűjtői változat játék nélkül meg egy igen vicces dolog....

Nekem is van több játék ami amúgy tökre tetszik, de kritikailag nem jól fogadott, de mára eljutottam oda, hogy lássam a hibáit. Ez nem von le SZÁMOMRA az értékéből.

Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

(#5) ΞΔGLΞ


ΞΔGLΞ
nagyúr

Egyetértek!
Viszont azt is hozzáteszem, hogy a játék néhol nagyon jól is néz ki, már-már szebb, mintha valós lenne a környezet, de sok helyen viszont nem, ráadásul túl steril és műanyagnak is hat.
A karakterek...hát B+!
Nonszensz, hogy mennyire szarul néznek ki, ez kb ps2 szint, ráadásul az animációjuk valami förtelmes szar.
4-5 órát játszottam vele, utána le k anyáztam az EA/bioware-t és kiléptem belőle, mert a sztori is lagymatag volt (eddig), több helyen is választható semmitmondó, hülye töltelék párbeszédekkel.
Ha még fps módban (is) lehetne játszani, hogy ne lássam azt az" idiótát", akit irányítok, talán végig vinném, de így nem érdekel, ilyen gané röhejes karakterekkel és animációval "kijönni" 2017-ben, egyszerűen szánalmas. Jah és ami a lényeg, egyáltalán nincs meg benne, nevezzük így az ME lelke, főleg, mint az első kettőben.

Ha ennyi óra után, de már ez is sok, nem szippant be a játék, akkor számomra megszűnt létezni. Felesleges pénzkidobás volt.

[ Szerkesztve ]

(#6) kriszkiru válasza ΞΔGLΞ (#5) üzenetére


kriszkiru
csendes tag

"Ha ennyi óra után, de már ez is sok, nem szippant be a játék, akkor számomra megszűnt létezni. Felesleges pénzkidobás volt."

Én anno a ME1-et 3. alkalommal szerettem meg. Az elsőnél kb. 3-4 óra után egyszerűen nem értettem, h miért ajnározza mindenki, borzasztóan unalmasnak találtam és bénának. Az AI egyszerűen nevetséges volt, olyannyira, hogy először, le is töröltem. Második alkalom megint 3-4 óra, megint beleuntam. Nem értettem, hogy tarthatnak valamit ennyire nagyra, ami ekkora dögunalom. Adtam neki egy 3. esélyt, és most kicsit kitartóbb voltam. Egyre inkább kezdett beszippantani de semmi extra. Eljutottam a Virmire küldetésig, beszélgetés a reaperrel stb., ez volt a fordulópont. Azóta több mint 300 órám van a ME játékokban :DD

Nagyon mások vagyunk, ha én is így gondolkodnék, egyik ME játékkal se játszottam volna, és örülök, hogy adtam neki 3 esélyt :D
Lehet ezért is tetszik nagyon a ME:A eddig, teljesen beszippantott, kb. az 1. óra után az összes hibájával együtt.

(#7) ΞΔGLΞ válasza kriszkiru (#6) üzenetére


ΞΔGLΞ
nagyúr

Mint írtam a legfőbb gondom a kicseszett idióta karakterek és azok animációja, főleg egy hájend vason nem akarok ilyet látni 2017-ben. De a sztori is gagyi, baromságok tömkelege közül lehet választani és meghallgatni a rohadt nagy semmit idióta arckifejezésekkel. :D Hát mit mondja, nagyon megérte majd 30 ezerért ez az SDE. :U
Viszont, ha neked az első egyszerűen zseniális az elejétől a végéig részhez három nekifutás kellett, hogy beszippantson, akkor nálad még nagyobb a gond. :DDD

[ Szerkesztve ]

(#8) kriszkiru válasza ΞΔGLΞ (#7) üzenetére


kriszkiru
csendes tag

Azt nem értem miért gond, hogy 3 nekifutás kellet, és főleg, hogy ezért miért kell leszólni valakit, de ok.

(#9) ΞΔGLΞ válasza kriszkiru (#8) üzenetére


ΞΔGLΞ
nagyúr

Ez egy válasz volt a hozzászólásodra, pontosan ha én is így gondolkodnék-ra a leszólás nálam nem ilyen.

(#10) kriszkiru válasza ΞΔGLΞ (#9) üzenetére


kriszkiru
csendes tag

Akkor minden rendben. Lehet kicsit rosszul fogalmaztam az előző hsz-ben. Abszolút nem sértésnek szántam :R

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.