Első cikkem legyen könnyű téma, ami örökzöld.
Nem hiszem, hogy egy józanul gondolkodó embert zavarna egy lopásgátló bármelyik áruházban. Akkor miért népszerűtlenek az ellenőrők?
A legfőbb ok, hogy marha ciki (ne finomítsuk: megalázó), amikor az embert elkapják. Ehhez társul, hogy némelyiküket illemtanórára is el lehetne küldeni. De nem ezzel merültek ki az okok:
Ritka hülye a pótdíjazási rendszer. Az ember kifizeti a helyszínen bírságot, vagy kap egy csekket, amit vagy befizet, vagy kifizeti a kezelési költséget. Ezt a baromságot el kellene felejteni a fenébe. Mit kellene helyette tenni?
A jegy nélkül utazókat helyszíni bírság helyett kötelezni kellene egy szimpla emeltdíjas (+15%) napijegy megvételére. Ha erre nem hajlandó az utas, akkor maradna a csekk - de mondjuk ötezer forintos bírsággal -, de a bérlet-bemutatási lehetőség nélkül. A 30. napon a BKV eladná a követelést egy erre szakosított (törvényes keretek között működő) vállalatnak.
Második: abszolult mértékben olcsó (pl.: összehasonlítva Lajtától nyugatra lévő árakkal), de relatív drága (Átlagos bérhez képest) árak. Mit lehetne tenni? Itt kapna szerepet a kormány/állam. 5%-ra (de lehetőleg 0%-ra) kellene csökketeni a helyi közlekedés ÁFA-tartalmát. Ehhez tudnillik társadalmi érdek is fűződik. (Nézzük meg hogy az a töménytelen autó, amelyben egyetlen ember ül mennyi káros anyagot bocsájt ki!) Ehhez hozzá lehet venni a dugókban eltöltött idő költségét! Alanyi ÁFA-mentességet kellne biztosítani a BKV-részére a szükséges erőforrásokat tekintve. (Üzemanyag, áram.)
Amit viszont meg kell követelni a BKV-tól, az a minőség. BKV-Plussz programot nem kell feltétlenül komolyan venni (Néha: BKV-mínusz) És valószínűleg a kereslet növekedésének köszönhetően kényszerítve lenne új tömegközlekedési eszközök beszerzésére. Minőség-biztosításhoz be kell vezetni egy új rendszert a panaszok kezelésére. Első körben az ellenőrők nem csak a jegyeket ellenőríznék, hanem kötelező lenne magukkal vinni panaszkönyvet is. Ugyanez igaz, hogy MINDEN jelentősebb végállomáson lennie kell telepített panaszkönyvnek. Ismerem személyesen azt a BKV-s trükköt, hogy hazudnak a panaszkodónak, hogy elkerüljék a beírt panaszt. Ezt kellene keményen megtorolni.
Szerintem ezek jó alapot teremtenénk egy XXI. századi fővároshoz. Ez mind csak álom lenne?
Szerinted venne bárki bármit, ha csak 15% plusszt kelle ráfizetni? Ha az öt munka napból négyszer elkapnak már jól jártál és ennek a töredékében kapnának csak el. Szerintem inkább szájról szájra rá kell szoktatni egymást, hogy vegyük meg
Minőség: szerintem annyira azért nem gáz, aránylag normális időközönként jár. Engem nem zavar ha tömeg van, mi bajom lesz ha valaki hozzám ér? Pláne, ha eszembe jut, hogy a japo-knál hogy megy ez
we all deserve a bit of luck.