2024. április 24., szerda

MATT

Írta: | Kulcsszavak: túra . sport . szabadidő . kirándulás . verseny

Üdv mindenkinek!

A MATT elnevezésű túlélőtúrával szeretnélek titeket megismertetni.

Először is szeretném leszögezni, hogy nem vagyok profi, nem vagyok túramániás. Félévente ha egyszer beficcen egy kis gyalogtúra. (Akkor is inkább kényszerből.)
Ennek ellenére megtetszett a MATT és szeretném megosztani veletek a tapasztalataimat, élményeimet hátha más is kedvet kap hozzá.

Először is nézzük, hogy miből áll a túra. (A gyalogláson kívül):

A lényege hogy minden csapatnak van 20 órája hogy minél több pontot összegyűjtsön. (22:00-18:00-ig)
Ez abból tevődik össze hogy van kb 50 pont (jelenleg) amiket meg kell találni ezen felül van kb 5 őrzött pont is ahol különféle feladatokat kell teljesíteni

A nehézségek sora ott kezdődik, hogy a pontokat melyeket érinteni kell csak a verseny kezdetekor adják át nekünk egy papiroson.
Ezután meg kell tervezni az útvonalat. Ez eléggé sarkalatos pontja az egésznek.
Először is nem olyan egyszerű megtalálni őket a térképen. Rengeteg idő rámehet.
Másodszor meg kell tervezni a lehető legoptimálisabb útvonalat. Ez azt jelenti hogy a lehető legnagyobb pontszámot össze kell gyűjtenünk úgy, hogy még időben visszaérjünk mivel ha túllépjük a 20 órás keretet azért pontlevonás jár.
Hogy még nehezebb legyen megtervezni az útvonalat a kijelölt pontok különböző értékűek. Szóval jobb ha már az elején összeszedjük magunkat mert a tervezés rengeteg értékes időt elvehet és ha az útvonalterv hibás akkor gyalogolhatunk megállás nélkül akkor sem fogunk jó helyezést elérni.

Ezután következik a többi nehézség.
Eleve megtalálni egy pontot sokszor nem olyan egyszerű. Könnyedén elgyalogolhatunk mellette, anélkül hogy észrevennénk.
Aztán sok pontnál található valami fejtörő. (Ezt is a verseny kezdetekor adják oda egy lapon) Néha ezek bizony megizzasztják az embert.
Számolnunk kell azzal, hogy az értékesebb pontok azért értékesebbek a többinél mert nehezebb bekaszálni az érte járó kreditet pl: egy hegycsúcson van, nehéz megtalálni vagy esetleg egy jófajta fejtörővel kell ott megküzdenünk.
Az őrzött pontokon találkozhatunk a szervezőkkel akik személyesen adnak számunkra feladatot pl: erdei állatok nyomainak felismerése, rubik kocka kirakás, régi rajzfilmek beazonosítása, csúzlival való célbalövés stb.
Maga a terep is lehet az ellenségünk. Mivel nagyok a szintkülönbségek ezért bizony legalább négy lábra, három tüdőre és két szívre szükségünk lesz ha nem akarunk félúton elvérezni. És mivel elvégre hegyen zajlik a túra ezért készülnünk kell a sárra is ami igen gyakori jelenség az efféle helyeken.
Az eltévedés is igen gyakori jelenség. De nem kell pánikba esni előbb-utóbb úgy is sikerül kikeveredni valami térképen felismerhető helyre.
És végül, de nem utolsósorban a sötétség is ellenünk dolgozik. Jó lámpa nélkül az esélyeink jelentősen csökkenhetnek.

Miután így nagyjából leírtam a túra menetét ill a nehézségeket egy-két személyesebb dolog következik.
Az első ilyen túra amin részt vettem a legutóbbi volt. (XXII. Börzsöny MATT 2009.04.17 - 2009.04.19)
A barátnőm beszélt rá. Bevallom az elején nagyon tartottam tőle, hogy a képességeimet meg fogja haladni a dolog. Azért mégiscsak 20 órát kell gyalogolni. Még sosem gyalogoltam ennyit egyhuzamban. Végül szerencsére nem kellett szégyenkeznem. A csapatomból én bírtam a legjobban a kiképzést.
Négyen voltunk. Barátnőm, nővérem, legrégebbi barátom és én. A csapatunk neve bermuda-négyszög volt. 87 csapat indult emlékeim szerint (nem biztos). Mi a dicsőséges 52-ik helyezést értük el. Ez szerintem nem is olyan rossz ahhoz képest hogy hármónknak ez volt az első ilyen megmérettetése és hogy a többi csapatban olyan emberek is voltak akik már vagy 20 éve járják a hegyeket és fejből, térkép nélkül nyomják az egészet.

Az első észrevétel ami az erdőben ért , hogy valami jó lámpát vinni kell különben nem lehet látni az útjelzéseket. Szerencsére nálam volt egy jó, de ott szembesültem azzal a ténnyel, hogy az 500Ft-s kínai fejlámpák pont arra elegek, hogy ne bukjunk orra egy barázdában, de egy öt méterre lévő útjelzést simán nem veszünk észre velük.

A második észrevétel az hogy a jelölt utakat csak végszükség esetén hagyjuk el. Jópárszor eltévedtünk úgy hogy rövidíteni akartunk és olyan helyen mentünk ahol nem volt felfestve jelzés. Nemegyszer előfordult hogy ahol a térkép egy kettős elágazást jelölt ott valójában volt vagy öt darab út így találomra mentünk tovább. Szóval inkább tartsuk be a mondást, hogy járt utat járatlanért… :)

Na itt untam meg az írást. Majd máskor folytatom. :)

A következő túra ideje: 2009. október 16-18. (18-án csak eredményhirdetés van reggel, nem kötelező megvárnil)

A nevezési díj csak 2000 Ft, de ebben van szállás és kaja is, valamint mindenki kap valami ajándékot (kb 1000 Ft értékben) pl. pólót, bögrét.

Képek a túráról [link]
A versenyről tájékozódhattok: [link]

(#1) Huma

Várom az érdeklődőket!

Wow! Enyém az első hozzászólás! :DD

Izospórás harasztok: Sporofitonjuk sporangiumaiban haploid meiospórák keletkeznek.

(#2) Huma

addikt

Még mindig várom az érdeklődőket. A cikk már készülget. Egyelőre beraktam a blogomba amíg félkész állapotban van. Mivel nem szeretek sokat írni ezért lehet nem egyhamar lesz kész. Ha valaki kedvet kapott hozzá vagy van valami kérdése akkor szívesen válaszolok.

(#3) Crystalheart

senior tag

Jó dolog lehet. :) Mennyit futottatok? Sajnos nekem nincs 2K pénzem a nevezésre, meg még el is kellene odáig jutni vonattal, úgyhogy felejtős.

(Nekem egy 4-5000 Ft-os ledes fejlámpám van, a hagyományos égős lámpáknál kisebb intenzitású a fénye, de élethűbb, és erdőben valahogy mégis jobb vele közlekedni. AMúgy éjszakai pót-kertészkedésre szoktam használni, de akár futni is lehet vele az erdőben. Sőt, még jobban észreveszem a részleteket, a fehér fény kiemel mindent.)

(#4) DeFranco

DeFranco
nagyúr

Gerappaaa!!! :) Ez hasonló dolog, mint a tájfutás, csak több mókával. Örülök, hogy van ilyen, és hogy fent van itt a PH!-n is.

(#5) Huma válasza Crystalheart (#3) üzenetére

addikt

Hogy érted mennyit futottunk? 52-ek lettünk. Kb 19:45-perc alatt értünk be. (Elég jól kicentiztük a dolgot.) Az úton nem sokat pihentünk. A tervezgetéssel együtt max 1,5-2 óra pihenés volt. Tehát 18-órát minimum gyalogoltunk.

Ha valódi futásra gondolsz akkor olyan nem volt. Inkább vánszorgás... :D
Mondjuk voltak akik valami síbothoz hasonló cuccal nyomultak őrült iramban.

A lámpákkal kapcsolatban. Vittünk 3 fejlámpát. Az egyikben 17 led volt. Egyik sem ért semmit.
Haverom hozott két olyan lámpát amit még valszeg az Osztrák–Magyar Monarchiában gyártottak. A rúdlámpa fénye kb egy gyertyáéval vetekedett. Ráadásul a góliát elem volt vagy 1500Ft bele (2db). A fejlámpája fel volt turbózva valami újabb izzóval, de az meg közelre (értsd: 5-10m) kb egy labdányi foltot világított meg.
A nővérem pedig hozott egy akkumulátorosat ami volt vagy két kiló és tűrhetően világított, de súlyából adódóan nehéz volt cipelni.
Az én lámpám is ledes volt mint a tied. Két ceruzaelemes, szóval nem túl nagy. Az árát nem mondanám mert mindig hülyének néznek ha elmondom mennyibe került. A fénye ennek volt a legjobb.

A te fejlámpád hány ledes?

DeFranco: Esetleg nem akarsz jönni?

ui: Crystalheart, kérd meg a prohardvert, hogy szponzoráljon téged és akkor prohardveres pólóban végignyomod a túrát. :)

(#6) Crystalheart válasza Huma (#5) üzenetére

senior tag

Enyim 12 ledes. :D Mondjuk ez nem mond semmit, led és led között is sok különbség van. Három darab AAA elemmel működik, szal ilyen hiperkompakt kiszerelés, és fél évig bírta a rendszeres éjszakai használatot, úgyhogy nagyon takarékos. :D De egyebet nem tudok mondani róla, mert a csomagolásán nem volt semmi konkrét adat föltüntetve. Anyám csak úgy vette valamikor, hogy majd csak jó lesz sötétben szereléshez, vagy kecskékből kullancskiszedéshez éjjel. Tényleg elég szórt a fénye, úgy 10 méterig ellátni vele, úgyhogy hagyományos izzóhoz képest haloványnak tűnik, de hozzászokva egészen használható. Mondom, szaladni lehetne vele az erdőben - ha ösvény van, akkor meg pláne.

Na, mennyibe került a tied? Szerintem nem néznénk hülyének :)

Amúgy ja, rendes futásra gondoltam :D Amikor egyedül megyek túrázni, én mindig futok, hogy minél többet bejárhassak. Közelsége miatt a Naszályt részesítem előnyben, és Vác belvárosából a csúcsig általában, már ha megyek, futni szoktam. Jó, 20 km után már én sem nagyon bírom, de ha lejtő van, akkor mégis nyomás, visz a gravitáció... (Megjegyzem, nagyon ritkán túrázok, csak itt a parasztmunka kondiban tart. Ha csak kitrágyázom a karámot, már vagy 10 km-t mentem talicskával, de a legelőn amúgy is rendszeresen kilométereket futok, ha valamiért ki kell menni. :D)

(#7) Huma válasza Crystalheart (#6) üzenetére

addikt

Ilyenek voltak nekünk is. Kicsit több fény kell azért oda. Arra jó hogy látod magad előtt az utat, de mikor keresni kell valamit akkor már kevés.
Ami nem egyledes az mind kisteljesítményű. Csak közelre jó. Ott viszont talán még jobb is mert szórtabban világít.

Az ár maradjon továbbra is titok. :)

Nem hiszem hogy van olyan ember aki végig tudná futni ezt a távot. Gondolj bele minimum 19 óra futás hegyen. És a pontok úgy vannak megcsinálva hogy csúcsra fel, völgybe le. És sok olyan hely is van ahol már szinte négykézláb kell mászni mert olyan meredek.

(#8) Crystalheart válasza Huma (#7) üzenetére

senior tag

Naszályon ismerős vagy? :D Egyszer elrándultam magamban, hogy megkeressek annyi barlangot az északi oldalon, amennyit csak lehet, hogy aztán majd a kisöcséméknek rendes túravezetőjük lehessek. Az idő szorított, ezért a sietve fölérés után egy föl-le futkározás várt rám az északi, igen meredek (átlag. 50-70°-os) hegyoldalon, hogy végigpásztázzam, hasadékok után kutatva. (A barlangokról csak homályos szöveges leírás volt, térképen nem jelölték őket, némelyiket egészen másutt találtam meg, mint számítottam. A meredekségről meg annyit, hogy két botot kihegyeztem magamnak, azzal húztam föl magam, mert néhol tök merőleges is volt, meg sziklák. Naszály északi oldala kellemes terep :D) Később Google Earth-el lemérve az egész kiruccanás légvonalban egy olyan 35 km-t jelentett, de ötven-száz méteres szintkülönbség volt. Pedig maratonon még sosem próbáltam indulni. Igaz, vizet és ételt nem vittem, azzal gondom nem volt, és a nap vége felé egyre sűrűbben terültem el félholt formában. :D A Zsömle-barlangban szerintem el is bóbiskoltam. Szóval persze nem mondtam, hogy végigfutni, csak futkosni, ahol a terep megengedi. :)

(#9) Ndruu

Ndruu
MODERÁTOR

Nekem tetszik, jó dolognak tartom. Gyerekként is szerettem az ilyen fajta túrákat, feladatokat.
Jövőre lehet benevezünk, csak csapatot is kell találni. :)

Harrrr!!!!

(#10) Huma válasza Crystalheart (#8) üzenetére

Nem vagyok ismerős ott.
Az én képességeimet meghaladja a hegyeken való futkározás. Inkább csak gyaloglok. :)

Ndruu: Csapatot össze lehetne hozni innen is. 2 ember a minimum. Annyi csak összejönne.

Szerintem már csak azért is jó móka mert próbára teszi magát az ember. Megmutatja magának, hogy képes rá. Ha meg nem akkor visszatér a bázisra busszal. :D