Pár éve vettem egy Sigma 170-500 f6.3 APO nem DG nem HS nem OSM nem EX obit, és már akkor sem volt kerek a fókusza. Eléggé szorult, az AF alig mozgatta. Mondjuk mivel az 1100D autofókusza f5.6 felett hivatalosan vak (csak a felsőkategóriás Canon vázakon megy normálisan az AF f8-ig), nem is nagyon törtem magam, meg nem is mertem annyira belemászni, mert bonyolultnak tűnt a bajonett alatt látható cucc. Inkább manuálban tekergettem, a visszajelzésre hagyatkozva, pedig ha van fény, azért elég jól találna az AF is. Most jutottam el odáig, hogy belenéztem (egy sikertelen Sigma 100-300 APO DG EX - ami amúgy egy nem létező objetkív, legalábbis még senki nem szedte szét - javítása kapcsán, mert hasonló hibával volt az is).
A bajonett a szokásos Canon-Sigma-mindenféle darab, kijön a 4 nagy csavar, az érintkezősor kicsavarodik, és 3 csavar a középső záróelem. Alatta már látni az elektronikát, meg az AF motort. Ezen van egy szíjhajtás. És mekkora szerencse ez, mert a szíjhajtás meg tud csúszni, így egy szorulós AF miatt nem fog lemenni a vázadban a biztosíték...
Az AF-MF kapcsolót is le kell venni, szerencsére külön lejön, nincs csatlakozó, semmi (két körömmel kapcsolja az AF hajtást). Az elektronika alatti szinten látható 3 nagy csavar, ezeket kicsavarva lejön az egész tubusrész, és ki lehet húzgálni az elektronikáról a szalagkábeleket. (Óvatosan, ezeken minden tubusszekció úgy oda van gyógyulva, hogy alig akar lejönni, vigyázni kell, hogy ne szakítsunk el szalagkábelt egy hirtelen meginduló elemmel.) Az elektronikát és a teljes AF meghajtást két-két csavar tartja, meg még kettő a réz kábelvezetőt.
Ezek után még a széles (gondolom blende) flexkábelt lefogató csavarokat kell kitekerni, meg azt a párat, ami a következő gyűrűt tartja. Ennek levételekor még jobban kell vigyázni, mert a széles flexkábel mellett levőt bizonyára valami idióta találta ki, igen könnyű lehet elszakítani. (Ez az, amelyik oldalra hajlik, ahogyan kilép a tubusból.) A visszarakása még nagyobb óvatosságot kíván, közben kézzel oldalra kell hajtani a kábelt. Ha végre lent van ez a gyűrű is, akkor már csak a fókuszt tekergető sínt kell kiszedni (ez egy csavar a szürke fém fogasgyűrűről, amit az AF és MF is mozgat.)
És itt is van a fogasgyűrű, még bent a helyén
A szürke fogasgyűrűt egy kis ütközőcsavar kitekerésével lehet kiemelni - túl kell forgatni, és finoman mozgatva felfelé húzni. Még a helyén lehet próbálgatni, hogy milyen könnyen jár, és hát nekem nem forgott könnyen. A manuális fókusz gyűrűje viszont simán forgott, és az AF meghajtás sem szorul. Amúgy az egész mechanika "annyi", hogy a külső fókuszgyűrű egy körömmel csatlakozik ahhoz a műanyag sínhez, ami a szürke fogasgyűrűhöz van rögzítve, a műanyag sín egy rúddal mozgatja a fókuszálást végző lencsetagot. Az AF motor egy fogaskerékkel szintén a szürke fogasgyűrűt forgatja, amivel együtt forog a manuálfókusz gyűrűje is. Az AF/MF kapcsoló ezt a kis fogaskereket emeli ki, de ettől a fogasgyűrű és a manuális közötti kapcsolat még megmarad - ezt mondjuk egy kis közdarabbal (akár 3D nyomtatva) ki lehetne iktatni, hogy a manuális fókusz finoman járjon, de egy működö AF jobb lenne.
Ki is szedtem, de láthatólag semmi baja :S
A gyűrűt kiszedve nem sok mindenre jutottam. Gondolom valami megnyomoríthatta, bár látható deformáció nincs rajta, meg az obi többi részén sem. A helyén 3 műanyag fülön csúszik, ezeket zsírozva-olajozva valamivel jobb lett, de bőven nem tökéletes. Lehet, hogy a műanyag ház kopott el körülötte, és kotyogni tud a gyűrű, ami miatt megszorul, de ezt nem tapasztaltam a helyére rakva (valamint különböző módokon feszegetve-rángatva is szorul). Az AF motor szíja is lehet laza (sőt), de ez itt inkább szerencse, mert így könnyebben csúszik meg, ahelyett, hogy túlterhelné a váz tápellátását.
Szóval úgy tűnik, marad a manuálfókusz még egy ideig (ebay-en alkatrészt se találtam hozzá, kb. semmit )