2019. február 22., péntek

Gyorskeresés

Mit adott nekünk az iskola?

Írta: | Kulcsszavak: iskola . közoktatás . műveltség . alapismeretek

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Mit adtak nekünk a rómaiak... az iskolában? :D

Mostanában divat szidni a közoktatást (sajnos van is miért, de ez más téma), és terjed az a nézet, hogy az iskolában semmi hasznosat nem tanultunk.

Lássuk csak... Ötletszerűen összeszedtem néhány dolgot, ami eszembe jut.

Matematika :
Mértékegységek - egyértelmű...

Geometria : A Fibonacci-spirál, aranymetszés a művészeti alkotások, építészet egyik alapja. Mértani sorozatok az elektronikától a fényképészetig mindenhol előfordulnak (ellenállásértékek, fényképezőgépen záridők, rekesznyílások...).

Kamatszámítás : CHF hitel... Az árfolyamok is ide tartozhatnak akár.

Fizika :
Mechanika : bármikor előkerül, ha autót vezetünk (jöttek már belém úgy, hogy azt hitte a sofőr, az új autónak olyan jó a fékje, hogy a hó sem akadály), vagy akár csak megemelnénk valami nagyobb méretűt. Nemkülönben ha egymásra rakunk dolgokat. Tele ma Youtube olyanokkal, akik összetörnek dolgokat, pedig ha végiggondolnák, mi történik pl. egy emelő esetén...
De a pokolban sem ér véget a termodinmika... :D

Elektromos alapismeretek : rengeteg elektromos dolog vesz körül minket, a villanyszámla és az eszközök fogyasztása közti összefüggés nagyon is hasznos ismeret. A fizikai ismeretek hiányára vezethető vissza az is, hogy olyan sokan elhiszik a chemtrail és hasonló hoaxok létezését, a programozható vizet ( :D ), hogy a mikrózott étel sugárzik. (Ne menjen a napra sem, hiszen az is elektromágneses sugárzás :D )

Optika : Szemüvegesek, kontaktlencsések, ismerős a dioptria fogalma?
Nemrég egy illyető kérdezte egy autós csoportban, hogy a H4 autóizzó helyére tehet-e LED izzót. Ha figyelt volna fizikaórán, tudná, hogy nem.

Történelem, irodalom :

Nem bontanám területekre, de nem véletlenül érti az ember a történelmi filmeket, ha már az olvasást, mint sajnos nem divatos dolgot, figyelmen kívül hagyjuk. Előkerül sok olyan fogalom, vagy esemény, ami mai létünket meghatározza - akárcsak a kommunizmusra, vagy a trianoni békére gondoljunk. Jogi fogalmak tisztázódnak, sajnos nem elég. Ugyanakkor a történelem, mint tudomány a hosszú távú társadalmi folyamatok megértésében is fontos szerepet játszik, és ha az átlag többet tud ezekről (legalábbis tud róluk), az nyilván pozitív hatású.

Máskülönben bölcsész lányokkal történő ismerkedéskor is tud hasznos lenni ;)

Nyelvtan :

Nem néznek hülyének, ha a Prohardver fórumain egy értelmes mondatot nem tudsz leírni... De irodai munkakörökben sem árt, ha az ember helyesen ír, választékosan ki tudja fejezni magát, ha azt akarja, hogy komolyan vegyék.

(Ja, és ha ideírod, hogy hülyeséget írtam - hát írni is az iskolában tanultál meg ;) )

Földrajz :
Térképolvasás - tájékozódáshoz a "kocsma mellett balra" színvonalon túl is hasznos...
Ismerni országok helyét, jellemzőit...
Tisztában lenni időjárási alapfogalmakkal...

Idegen nyelvek :
Külföldi munkavállalás ;)
(Nem mellesleg a lexikális tudás és az analitikus gondolkodás együttes jelenlétére a legjobb példa a nyelvtanulás, hiszen a szavak megtanulása tömény lexikális terület, ezek nélkül semmit sem számít, tudjuk-e alkalmazni nyelvtant. Mind a kettőre szükség van ahhoz, hogy beszélni tudjon valaki az adott nyelven.)

Kémia :

Mindennapi életben előforduló jelenségeket, anyagokat magyaráz meg; onnantól kezdve, hogy miért nem isszuk meg a hipót, vagy miért nem gyújtunk rá, ha gázszag van. Ugyanakkor nagyon hasznos, ha tudjuk, mi van a "műkajákban", illetve legalábbis nem pislogunk hülyén egy-egy anyag neve hallatán. Ugye megvan a Food Babe-jelenség? Ha nem vagy teljesen hülye, akkor nem paliznak be sem ezzel, sem a homeopátiával. Orvosi rendelőkben is gyakran előkerülnek kémiai fogalmak, és betegként egyáltalán nem baj, ha ezeket értjük...

Biológia :
Az orvosi rendelős eset itt is... Kevésbé, de ha nem csak betonon élünk, hasznos lehet, ha legalább fogamunk van az emberen, és kutyán-macskán kívüli élővilágról.

Lenne még mit felsorolni, gondolom.

Zene, Viszlát fórumtárs hozzászólását idézve :
Egyebkent a zenet nem emlited, pedig minden hibaja ellenere az en eletemben a zeneoktatas is igen komoly szerepet jatszott (sokfele hatasat szinten csak evekkel kesobb megertve, ertekelve). Nyilvan nem tokeletes, de ha mar altalanos muveltsegrol beszelunk, akkor mindenkeppen vegyuk bele a zenet is, sok szempontbol hasznos (a nyilvanvaloak mellett peldaul a matematikai kepessegeket is fejleszti). Azt viszont keszseggel elismerem, hogy ezen a teruleten kulonosen fontos a csalad hozzaallasa, motivacioja.

Ez amúgy a Leonardo kiállítás kapcsán fogalmazódott meg először. A kiállítást sokan szidták, hiszen csak famodellek, semmi érdekes; pedig nem a famodellekről szólt, az csak a látvány volt, szemléltetés.

A kiállítás arról szólt, hogy hogyan fedezte fel néhány középkori koponya a nulláról a világ azon törvényszerűségeit, amiket az azóta eltelt több száz évben megtanultunk, megszoktunk, és magától értetődően használunk. Hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy nem volt mindig egyértelmű egy lencse vetített képe, vagy olyan egyszerű mechanikai szerkezetek, amiket manapság mindennap használunk.

Nos, a közoktatás pontosan ezt valósítja meg, csak egyes ember léptékében. Nem a gonosz állam hozta létre, hogy uniformizálja az embereket, hanem pont azért van, hogy olyan alapvető ismereteket adjon át, amik már annyira alapjai mindennek, az életnek, hogy egy felnőtt számára fel sem tűnik. Ezek hiányához hasonlítható, hogy informatikusként a legnehezebb segíteni olyan felhasználóknak, akik nem tudják elmondani, mi a problémájuk, mert nincsenek meg az ahhoz szükséges fogalmaik. Persze segíteni is nehezebb így, ha nem értik, amit hallanak.

Nem mellesleg, a sokrétű ismeretek hasznosak; egy szakterület sem áll magában, minden tudomány hasznot hajt más tudományterületeknek, és minél több ismerete van az egyénnek, annál jobb eséllyel talál majd a leendő szakmájához passzolókat más területekről, amivel esetleg az egyéni sikerét is megalapozhatja.

Ld. még a 3D képalkotó diagnosztikai eljárások megjelenésével megnőtt az igény olyan orvosokra, akik konyítanak az informatikához. Márpedig ezek az eljárások nagyon is sok ember életét mentették már meg... De sok ilyen esetet sorolhatnánk, ahol más tudományterületekről származó ismeretekre is igény van egy adott szakmában. A szakbarbárság ritkán hasznos. (Biológiában ezt úgy mondjuk, hogy a sokféleség, és az alkalmazkodóképesség a sikeres fajok jellemzője.)

Természetesen pont elég sok probléma akad a közoktatás körül, de ez már részletkérdés; a lényegét, hogy alapot ad az ember életéhez, én nem vitatnám.

(Amúgy igen, kommentben jöhetnek még példák, hogy mit tanultunk az iskolában, ami hasznos :) )

Hozzászólások

(#1) buherton


buherton
(őstag)

Kimaradt pár dolog.

Matematika:
Összeadás
Kivonás
Szorzás
Osztás
Százalék

A sok buta ember már az első műveletet sem képes megoldani helyesen.

Fizika:
Víz térfogatváltozás
Súrlódás

Tragédia, ami a közoktatásban van. Olyan emberek tehetnek matematika érettségit sikeresen, akik összeadni sem képesek. Valóban tragédia. :( Ha rajtam múlna az alsó tagozatot sem végezhetnék el.

tely, baly, fojó, mennyél, mingyárt, telyföl, tolyás, malyd, kapú, egyenlőre, ejsd, jáccani, ahoz, fúj, hüje, muszály, alat, álok, lasan, fojtatás, ál, fontós, költsön, eggyüt, lyob (jobb?), mek, mongyak, eben - !!! Tanúlyunk már meghejjessen irni... !!!

(#2) hcl válasza buherton (#1) üzenetére


hcl
(PH! félisten)
LOGOUT blog

A bejegyzés annak a hátteréről szólt, amit a végén írtál :) Nem a kimenetelést feszegettem, csak az oktatási rendszer ellen pattogók alól akartam kihúzni a szőnyeget.

Ettől még persze igazad van, de az csak tünet.

Veszek _hibás_ LCD monitort,fényképezőgépet, objektívet, routert ---- Mutogatni való hater díszpinty

(#3) Klaus Duran


Klaus Duran
(senior tag)
LOGOUT blog

Mit adtak MÉG a rómaiak

Nem tudom, de mintha most jobb tanáraim lennének mint szakmunkás első 2 évében. (első 2 általános képzés, nem szakmai)

Meg normálisabb osztálytársak. Nincsenek kötelező idióták.

A szép pedig az hogy ma az utolsó 3 törin csak 7-en voltunk az elméleti 25+ főből. :U

A Doctor nem hal meg, csak átalakul. / M7 :) -> Lumia 950 :( -> HTC 10 :) -> Huawei Mate 20 Pro :l / https://www.youtube.com/watch?v=m7CVOQUO1mw

(#4) hcl válasza Klaus Duran (#3) üzenetére


hcl
(PH! félisten)
LOGOUT blog

Az csinos! Nekem mondjuk mindig borzalmas tanáraim voltak :S Általános- , közép- és felsőoktatásban is.

[ Szerkesztve ]

Veszek _hibás_ LCD monitort,fényképezőgépet, objektívet, routert ---- Mutogatni való hater díszpinty

(#5) Hieronymus válasza hcl (#2) üzenetére


Hieronymus
(senior tag)
LOGOUT blog

Én azt gondolom, hogy nem ezeket kellene megtanítani egy iskolának. Ezeket is, de messze nem az a lényeg, hogy hogyan számítjuk ki a kamatot vagy mikor volt a mohácsi vész.

Írni és olvasni. Értelmezni és fogalmazni. Valamit az alapműveletekkel számolni, legalább az egyes nagyságrendben. Készség szinten.

Ha ezt a célt el tudja érni az iskola, akkor már előrébb jutottunk mint ahol ma tartunk.
Talán még bele férhet egy iránymutatás, hogyan érdemes viszonyulni a környezetünkhöz és a változásaihoz.
Ebbe már minden belefér, amit felsoroltál.

Ha értelmetlen hozzászólásommal találkozol, az nem a véletlen műve. A Fantasztikus tag, címre hajtok! Muszáj hozzászólnom.

(#6) Klaus Duran válasza Hieronymus (#5) üzenetére


Klaus Duran
(senior tag)
LOGOUT blog

A hiba az hogy majdnem minden gyereknek van felmentése valamiből, nekem is diszlexia. :(

De velem sikeresen meg is gyűlöltették az írást. Másik meg az hogy lusta voltam. :U

(#4) hcl Matek tanár az egész osztály szerint darálja az anyagot. Nagyon rá kell majd gyúrnom, mert siralmas lett az első dogám, de nem csak nekem. ;]

[ Szerkesztve ]

A Doctor nem hal meg, csak átalakul. / M7 :) -> Lumia 950 :( -> HTC 10 :) -> Huawei Mate 20 Pro :l / https://www.youtube.com/watch?v=m7CVOQUO1mw

(#7) buherton válasza hcl (#2) üzenetére


buherton
(őstag)

Én nem a cikk ellen, mellett egy más szemszögből akartam megközelíteni a dolgot.

Hihetetlen, hogy az emberek mennyire nem gondolkodnak. :(

MOD: jah és persze a markukat megtartják, hogy ők bizony több fizut akarnak.

MOD2: no meg a másik berögzülés, hogy mindig várják, hogy majd az állam segít rajtuk ahelyett, hogy magukon segítenének.

[ Szerkesztve ]

tely, baly, fojó, mennyél, mingyárt, telyföl, tolyás, malyd, kapú, egyenlőre, ejsd, jáccani, ahoz, fúj, hüje, muszály, alat, álok, lasan, fojtatás, ál, fontós, költsön, eggyüt, lyob (jobb?), mek, mongyak, eben - !!! Tanúlyunk már meghejjessen irni... !!!

(#8) hcl válasza Hieronymus (#5) üzenetére


hcl
(PH! félisten)
LOGOUT blog

Az a baj, hogy ezek nagyon szép dolgok, de magától senki nem szerez ismereteket. Márpedig azok kellenek.
Igen, gondolkodni és szintetizálni _is_ kellene tanítani. Sőt, amúgy hivatalosan kell is. egy jó tanár pontosan ezt csinálja. Mondom, egy jó. (Van tanári végzettségem, de ezek miatt nem tanítok.)
Az ismeretek, és az összefüggések meglátása egymás nélkül nem működnek.

"messze nem az a lényeg, hogy hogyan számítjuk ki a kamatot vagy mikor volt a mohácsi vész."
Ezek lényegesek.
Ha elmegy bölcsésznek, akkor is lehet, hogy kell felvennie hitelt. nem 30 évesen kell tisztába jönnie azzal, hogy mi az a kamat. Magától ugyanis nem fogja megtanulni, ha nem kényszerül rá, és átverik.

A mohácsi vész? Hol kezdődött Magyarország lemaradása Európától? Pontosan ott.
Ráadásul, ha nem tudod, min ment keresztül az országod, gyökértelen leszel. Általános műveltség. Amit ille_ne_ minden magyar polgárnak tudnia.

Sajnos ezek olyan dolgok, amiket valahol muszáj legalábbis megpróbálni megtanítani, hogy ne műveletlen tuskókat képezzünk. És ismeretek nélkül nincs mit értelmezni, nincs mit végiggondolni. A világ sajnos bonyolult...

"hogyan érdemes viszonyulni a környezetünkhöz és a változásaihoz." -> történelemnek erről is kellene szólnia.

Amúgy : "hogy nem ezeket kellene megtanítani egy iskolának" -> itt jön elő a helyesírás, magadat kifejezés, ugyanis ez a mondat azt jelenti, hogy az iskolát szeretnéd megtanítani valamire :D

@Klaus Duran : Na ez az, ha megszerettetnék az írást, akkor nem lennél lusta.

@Buherton : Ez már igaz!

[ Szerkesztve ]

Veszek _hibás_ LCD monitort,fényképezőgépet, objektívet, routert ---- Mutogatni való hater díszpinty

(#9) svensson válasza hcl (#8) üzenetére


svensson
(PH! félisten)

Nem inkább azt is?

ezotérikus malacológia

(#10) hcl válasza svensson (#9) üzenetére


hcl
(PH! félisten)
LOGOUT blog

Mindent IS :) Komolyan véve is ez a helyzet.

Veszek _hibás_ LCD monitort,fényképezőgépet, objektívet, routert ---- Mutogatni való hater díszpinty

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.