2019. február 22., péntek

Gyorskeresés

Fujifilm J37 protézis, avagy hogyan ne építsünk autós kamerát

Írta: | Kulcsszavak: fényképezőgép . menetrögzítő . kamera . astra . akku . usb . escort

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Kell egy menetrögzítő kamera. Baleset esetén nagyon jól jön, Oroszországban is alaptartozék már...
De ebayről olyan snassz rendelni, ráadásul akadtak otthon balul elsült javításokból fényképezőgépek, és egyebek a dolog összegányolásához.
(Közben fedeztem fel, hogy van ennek külön topicja itt...)

Az alapanyag egy Fujifilm J37 volt, ami ráadásul ilyesminek (autós kamera) indult, de sorozatos bénázás miatt összejött belőle 3db., brutális bukóval és idióta hibákkal. A tökéletesen működő darabot a végén eladtam, azon működött az optika is, szép volt a kijelzője, és töltött USB-ről (ahogy ennek a típusnak kell). Volt egy, ami bekapcsolt, de nem töltött USB-ről, és rossz volt az optikája, valamint egy, ami (miután rövidre zártam az alaplapját) meg sem mozdult, de az optikája jó volt. Mondjuk az túlzás, hogy jó, de legalábbis nem volt tőle lens error, csak zoom közben recsegett. Viszont egy menetrögzítő kamerával nem szokás zoomolni...

A jó optika átköltözött a működő gépbe. Mivel nem tudom összekalibrálni az optikát az alaplappal, bezoomolva nem találja a végtelen fókuszt (a vicc az, hogy amúgy simán beáll végtelenre, csak nem tudja, hogy valójában beállt, szóval tökéletesen lehet vele fényképezni is). Ez megint csak nem egy nagy baj ebben az esetben. A maradék probléma már csak az volt, hogy nem töltött a gép USB-ről.

Jött a szikra, hogy akad ebay-es USB-s lítium-ion töltő otthon, ami egy pici NYÁK, rajta micro USB csati, a kimenetére drótokkal be lehet kötni az akkut. Mivel a gép amúgy tudna USB-ről tölteni (ha nem lenne hibás a töltőáramköre), nem okoz gondot neki a lítiumakku 4,2V-os töltőfeszültsége, meg amúgy is 4V körül van az akku teletöltve is. Az USB töltővel megtámogatva képes a gyújtás levétele után is működni, és soha nem merül le.


A töltő és a tartója

A dolgot a gép nagyobb átalakítása nélkül akartam megoldani. Akkuból akadt hozzá két leharcolt darab, így az egyik akku érintkezőire forrasztottam két vékony szálat. Ezek elférnek az akkutartóban az áramforrás mellett, és az akkuajtó mellett is kiférnek a házból. Egy L alakúra hajlított lemezre fúrtam két lyukat oda, ahol a gyári csavarok is lennének a masina házán, és két, kicsit hosszabb csavar segítségével felfogattam a gép alsó sarkára. Ezek bármikor eltávolíthatóak.


Az akku és a vezetékelés

Erre a tartóra fogattam fel az USB töltőelektronikát (körbeszigetelve), sajnos kábelkötözővel, mert a töltőnek nincsenek rögzítési pontjai, de nem akartam kétoldalú ragasztóra bízni. Rondának ronda, de a helyén marad. Az autóba már korábban építettem USB portokat, egy 3A-es step-down szabályozóból, ami 5V-ra van beállítva. (A J37 akku nélkül is bekapcsol egy 1A-es USB portról, ez a szabályzó elbírja.)

Az autóban a rögzítés már ki volt alakítva, az előző, még saját akkujukról működő kamerákhoz (pl. az i7 Zoom-ot használtam erre). A műszeregységet takaró idom viszonylag könnyen kivehető az MkV Escortból, és nem is drága; a gyári mellé vettem még egy bontott műanyagot, amire két lyukat fúrva egy hajlított lemez, és egy szabvány állványcsavar segítségével bármilyen fényképezőgép felcsavarozható, ami elfér. (Ideje lenne már azt a tartót lefesteni, na.) A kompakt gépek elég kicsik ahhoz, hogy az autó előtti térbe ne takarjanak bele, a kijelző fényerejét érdemes levenni, így éjjel sem zavaró, ahogy világít. A gépbe került egy gagyi 8GB-os SD kártya, erre vagy 4 óra videó fér (néha rá kell nyomni a felvétel gombra, mert 30 percet rögzíthet egyben). A VGA felvétel bőven elég minőségű, a 6-8 ezres ebay-es menetrögzítők sem feltétlen vesznek fel jobbat, a nagy előnyük annyi, hogy a felvétel folyamatos. Az igazán nagy jóság egy stabilizált gép lenne, de az nem volt a környéken :)

A hasznosságát pedig nem kell ecsetelni, hiszen baleset esetén súlyos százezreket takaríthat meg a felvétel.


Helyén van, látszik a rögzítés is

Update : Azóta az autó sajnos egy F Astrára cserélődött - a rögzítés ebben is könnyen megoldható volt - ugyanúgy a műszeregység körüli műanyag egyik csavarja tartja. Az USB tápegység is ugyanaz maradt. A bal oldalon nem érdemes elhelyezni a kamerát, mert így pont azon a területen néz ki, amit az ablaktörlő nem töröl - a műszeregység jobb oldalán elfér.

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.