2024. április 23., kedd

Gyorskeresés

Ford Fiesta 2004 1.4 költségei - 1. év

Írta: | Kulcsszavak: Autó . kocsi . fenntartás . költség . fogyasztás

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Sziasztok!

Februárban meglett mennyasszonykámmal első autónk, egy Ford Fiesta Mk5 1.4-es benzines, 80 lóerős autó sötétkék színben :C
A kocsi 113.500 km-el lett véve, jelenleg kicsivel több mint 135e van benne, ami február óta bő 21e km-t jelent. Igen, kicsit sok benzineshez, de anno nem gondoltuk, hogy ennyire megtetszik a menés (tervben évi max 15e km volt...)
Két kép a kocsiról:


Már az elejétől írtam a kocsi minden nagyobb költségét, így egy viszonylag pontos kép van arról, hogy a vételárán kívül mennyibe kerül egy kisautó fenntartása az üzemanyag költségeken is túl.

A módszerem az alábbi volt: excel táblázatba írtam a tankolásokat s egy külön fülön a nagyobb költségeket, melyeket pár egyszerűbb képlettel két főbb részre bontottam, azokat pedig további részekre így alakult ki a rendszer, ami mutatja a kocsink költségeit.
Az egyik részbe csak az üzemanyag költségei vannak feltüntetve, a másodikba pedig minden egyéb költség is hozzá van adva, illetve levonva is, s a végösszeg van leosztva a megtett km-el, így megkapjuk a kilométerenkénti költséget.
Az üzemanyag költség valamint az átlagos fogyasztás a tárgyév alatt:

Mivel a központi számítógép nem írja ki a fogyasztást, ezért az excel táblával számoltattam ki a megtett táv és a tankolt benzin alapján és ez azt a talán kellemetlen dolgot hozta magával, hogy mindig tele kell tankolnom a kocsit, magammal való megegyezés és a mérés pontossága miatt két kattanásig. Eleinte furcsa volt, ismerőseim is furcsálták, de engem érdekelt annyira a fogyasztása, hogy bevállaltam, azóta meg teljesen hozzá szoktam a gyakori tankoláshoz. A táv nagy része országúti, a maradék táv pedig városi, kb 75-25 arányban, de majd a csatolt excel fájlban jobban látszódni fog.
A legkisebb fogyasztás amit eltudtam vele érni, az 125km-en 3,8-as, de ezt inkább nem számítanám, ugyanis kb 50-el mentem végig...
Ami kicsit reálisabb fogyasztás egész értelmezhető távon, az egy 4,68-as volt 173 km alatt, itt egyedül, klíma nélkül stabilan 75-80-al száguldozva sikerült összehozni, de a legjellemzőbb az az 5-5,1-es fogyasztás ami 80-85-ös tempónál van.
Egyetlen hibája ennek a típusnak és/vagy motornak, hogy városba az istennek se akar kisautósan fogyasztani, ott 7-7,5 litert kér, de szerencsére nem kell sokat mennem vele Győrben.
Párszor vittem utasokat az oszkár nevezetű honlap segítségével, ez körülbelül 10e ft-ot jelentett, így a teljes üzemanyag költség körülbelül 450e ft (néha a család is besegített), ami 22ft-os km díjat jelent (egyenlőre olcsóbb mint a taxi... ;] )

A következő kép az egyéb fenntartási költséget szemlélteti:

Legnagyobb tételünk egy nagyszervíz volt, amit egy márkaszervízben csináltattunk, rendesen megcsinálták hál istennek, és azóta is boldogan használjuk. A nagyszervíz a a beleírt összes javítás költsége (a kipufógó utolsó rögzítési pontja volt eltörve, ezért lógott) ami 200e bő forint, ebben is kaptunk segítséget. Ez húzós volt, és nem is értették miért csináljuk meg, de párommal azt beszéltük, hogy szeretnénk ezt a kocsit legalább 10 évig használni, ezért jobb ezeket most letudni, aztán már csak ,,kis aprósággokal" kell foglalkozni.

Az utólsó kép az összes költséget mutatja, valamint az összesített km-költséget is:

A teljes költség 830e ft, ebben minden benne van (a nagyszervízre kapott segítséget nem vontam le, mert attól még ennyibe kerül, hogy nem teljesen mi fizettük), ami azt jelenti, hogy az autó kilométerenként 39ft-ba kerül nekünk.
Eléggé meglepő, főleg hogy nagyon komoly hibái nem is voltak, sőt váratlan meghibásodása nem is volt, ezek mind kopó alkatrészek, melyekkel számolni kell.
Terveim 2019-re, hogy lehetőleg én cseréljem már az olajat, esetleg a váltóolaj cserével is megpróbálkozom jómagam, ileltve hogy az átlagfogyasztást lecsökkentsem 5,6-ra ebben az évben.

Remélem hasznos lesz ez a rövid kis bejegyzés, ugyanis még egy ilyen kisautó is irdatlan mennyiségű fenntartási költséggel tud rendelkezni, ha az ember szeretné rendesen karbantartani, ileltve megy vele évi 25e km-t (ami azért ritka).

Köszönöm szépen, hogy elolvastad és további kellemes napot!

A költséges excelem melyben a tankolások is vannak tételesen:
[link]

Hozzászólások

(#1) szabonagyur


szabonagyur
félisten

Teljesen reális költségeid vannak, sőt van amit nagyon jó árban csináltak meg.

Amúgy kérdés: van értelme ennyire a L/KM-el szórakozni? Városban nem fog kevesebbet enni az fix, városon kívül is nagyon jó érték, az a 2 deci még kb. mérési hibahatár lehet.

Amúgy meg mindig van mit csináltatni egy autón ha mindig 100%-t akarsz. Én az éven a fix kötelezőkön kívül olyanokat csináltattam/cseréltettem amiknél szinte mindenki hülyének nézett, hogy ugyan minek azt, ilyen alkatrész nincs is benne stb...

A Ft/Km-nél a fix tételeket amik pár évre leoszthatóak szerintem érdemes leosztva kalkulálni, mert nagy részük tervezhető (pl. gumik 4 évet tuti kihúznak ha nincs defekt, de a nagy szerviz sem most lesz még, várhatóan fékek sem).

Sok balesetmenteset hozzá.

Eladó: iPhone 13Mini 2 év gari, iPhone 6S 32GB

(#2) Hannibhál válasza szabonagyur (#1) üzenetére


Hannibhál
őstag

Köszönöm szépen a jó kívánságot :)
Annyi értelme van a l/100km-el foglalkozni, hogy szeretem figyelni, csökkenteni pedig egyfajta játék magammal, egy kihívás :)
Hibahatárt kizárnám, 21e km átlaga az elég pontos ilyen értékekhez szerintem.
Jah engem is néztek annak, hogy minek még javítattni, hiszen olyan jó hangja van... Mondom szeretném is hogy ilyen maradjon :)

Gépelés nem az erősségemasdsdk

(#3) Tikakukac


Tikakukac
titán

Én is elkezdtem 2 éve Excelben vezetni a dolgokat a családi verdára, mert egyszerűen a szervizek nonstop elsumákoltak mindent és nem tudtam mit tenni, akkor kezembe vettem és szervizelek én.

És kegyetlen pénzek elmennek egy ilyen ezy 1.4-es alsókateg szívó benyás autóra is 2000 elejéről. De ez van, újabb kocsi csak drágább lenne.

A fiatalok 50%-a optimistán tekint a jövőre. A másik felének nincs pénze drogokra.

(#4) joghurt válasza Hannibhál (#2) üzenetére


joghurt
addikt

Egyetértek. A fogyasztáscsökkentés egy jó, hasznos, és környezetbarát játék.
Az én kocsimban is az elején átlag 700 km volt egy tankolással, manapság szomorú vagyok, ha 800 előtt tankolnom kell.

A nagyberuházásokat (gumi, nagyszerviz) tényleg több évre teszed, viszont remélhetőleg emiatt a jövő évi számaid sokkal jobbak lesznek.

A tej élet, erő, egészség.

(#5) mcdermott87


mcdermott87
csendes tag

Szia! Tök jó összefoglaló. A manuális excelezésnél én jobban szeretem pl a spritmonitor, fuelio, drivvo mobil alkalmazásokat, ezekből a költségeket exportálni lehet csv-be, amit az excel vagy egyéb táblázat kezelő szoftverek támogatnak. Olajcserével kapcsolatban érdeklődnék, hogy mikor vettétek volt-e frissen elvégezve? Egy olajjal 20 ezret levezetni soknak tűnik. Sok mindent írnak mindenféle autóhoz csereperiódusnak de szerintem az 1 év / 10000km a legjobb bármilyen motornak (amelyik előbb bekövetkezik). Még egy kérdés, 2x szerepel fékkel kapcsolatos tétel a táblázatban, külön volt cserélve a fékpofa és a tárcsa, vagy egyéb fékkel kapcsolatos karbantartás történt?

(#6) Hannibhál válasza mcdermott87 (#5) üzenetére


Hannibhál
őstag

Köszi:)
Alkalmazást azért nem szerettem volna, mert csak feleslegbe húzná a telefonom, illetve ezt is telefonon vezettem, így kb mintha egy alkalmazást vezettem volna, csak még a kiexportálással sem kellett bajlódnom:)
Olajcsere augusztusban volt 10e km után, aztán 15 ezrenként fogom cserélni magamnak otthon, alapból 10e-ként gondoltam, de mivel főleg városon kívül megyek 100km-eket minimum, ezért úgy gondoltam ki lehet tolni addig.
A féknél kellett cserélni a tárcsát is meg a betétet is azért szerepel külön.

Gépelés nem az erősségemasdsdk

(#7) .Szaki.


.Szaki.
addikt

Igazából a költségek nekem teljesen reálisnak tűnnek, a nagy szerviz legdrágább tétele gondolom a vezérlés volt, az általában 90-150.000 Forintig is tud terjedni márkától/típustól függően, a Fiesta esetében ez nem tudom mennyi. Akkor pedig nem olyan vészes az a nagy szerviz sem, egyhamar nem kell cserélni.

Egyébként gratulálok hozzá, sok hibamentes km-t! :)

[ Szerkesztve ]

(#8) Hannibhál válasza .Szaki. (#7) üzenetére


Hannibhál
őstag

65-70 körül volt díjjal együtt ha jól emlékszem, de ugye sok apró tétel összejött, meg márkaszervízbe volt ugye, s ott 12e ft-os móránkénti munkadíj van, de legalább jól megcsinálták és számla van róla, meg 1 év garancia, ennyit nekünk meg megért(meg hát após lassan 19 éve odahordja és eddig egyik autójával sem volt baja, pedig évi 30e-t megy)

Gépelés nem az erősségemasdsdk

(#9) Stanlee válasza mcdermott87 (#5) üzenetére


Stanlee
őstag

Nekem regebben a cegnel Octavia-am volt, az 1.6-os MPI motorral. Annal 30000/2ev volt a javasolt valtozo olajcsere-periodus vagy 20000 km. Mivel sose birta az olaj 24-25000km-nel hosszabb ideig, igy atvaltottunk a 20 ezres csereperiodusra. Evente 60-70 ezer km-t mentem veluk, igy igazabol mindegy volt, hogy jol tervezhetoen van evi 3 szervizlatogatas, vagy mondjuk egy 2000 km-es ut elejen kiirja, hogy akkor nemsokara olajcsere, mert en most ugy erzekelem, hogy rossz a minosege az olajnak.

Engem amugy mindig is elbizonytalanitott, hogy mennyi az optimalis olajcsere periodus, mert az igazan nagy motorok, amikkel a kogeneracios eromuveinkben dolgozunk csak kisse modifikalt diesel motorok, ott rossz gazminoseg eseten 1000 uzemorankent van olajcsere, foldgazeromuvekben 2000 orankent. Igaz hogy masfajta korulmenyek kozott dolgoznak a motorok, mint egy autoban, de ha csak 50 km/h-val egyezik meg az 1500-as fordulaton valo folyamatos mukodes, akkor is a foldgaz motork 100 ezer km-es futasteljesitmenynek felelnek meg, az olajok amiket hasznalunk meg nem annyival jobbak. Igaz 500 uzemorankent bevizsgaltatjuk az olajat laborban.

“Never run after a bus or a stock. Just be patient – the next one will come along for sure.” - André Kostolany

(#10) Hannibhál válasza Stanlee (#9) üzenetére


Hannibhál
őstag

de ott gondolom nincs napi szinten akár 2-3 hidegindítás, és ugyanazon hőmérsékleten, ugyanazon a terhelési szinten megy, szóval még csak össze sem lehet hasonlítani a motorolaj körülményeivel. Ez csak annyit mutat meg, hogy az olaj a neki kedvező körülmények között ennyit is BÍRNA, de hát a körülmények...

Gépelés nem az erősségemasdsdk

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.