2019. április 24., szerda

Gyorskeresés

Jogosítvány szerzés update: 2.0

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Gondoltam írok egy kis szösszenetet arról, hogy hogy állok a jogsival, hiszen korábban már volt egy ezzel kapcsolatos bejegyzésem.

Akkor arról számoltam be, hogy sikeresen meghúztak az első forgalmi vizsgán.
A helyzet az, hogy azóta sikerült még 1x megbukni saját hibámból adódóan figyelmetlen voltam és ezen el is ment a vizsga.

A helyszín a következő kereszteződés volt:
[link]
A képen látható pirosan bekeretezett részek azok a tényezők amire figyelnem kellett volna. Nem hangzott el utasítás, tehát egyenesen kellett "volna" továbbhaladnom a pirossal jelölt szakaszon. Hiszen a főút ebben az esetben kanyarodik.

A probléma nálam az volt, hogy a két kék ellipszissel jelöl biciklis az út szélén haladt előttem. Annyira beparáztam, hogy teljesen rájuk koncentráltam. A nagyobb gond az volt, hogy egyenesen következett 1 zebra, záróvonal meg miegymás, tehát egy elég bonyolult kereszteződés.

[link]

A helyzetet tovább nehezítette, hogy a zöld kockák helyén parkoltak végig a szélső sávban. Szinte lehetetlen volt megoldanom a helyzetet. Mert zebrán vagy előtte / utána nem előzhetek, de valahogy a járműsort is ki kellett volna kerülni. Valamint a túlsó sávban is álltak az autók.
Ráadásul akkor sem használtam irányjelzőt, amikor letértem a főútról, ami eleve lehet bukást okozó tényező.

Számomra ebből hatalmas tanulság volt, hogy mindig nagyon oda kell figyelni MINDEN táblára, hiszen azon ment el a vizsgám, hogy azt a kis kiegészítő táblát nem vettem észre. Ha követem a főutat valszeg. gond nélkül megyek tovább.

A legutóbbi vizsga próbám óta eltelt két hónap és a tegnapi nap ismét nekifutottam a feladatnak. Kicsit féltem, hogy a nagy - okban bármikor leeshet a hó, de szerencsére megúsztam dolgot.
Kicsit izgultam a vizsga megkezdése előtt, mivel előtte 3 hétig nem vezettem egyáltalán, csak a hétvégén volt 2 órám, ahol gyakoroltam. Ami a nagyobb baj volt, hogy vasárnap botrányosan szarul ment minden. Tehát nem jó érzéssel mentem el a vizsgára. 3. próbálkozásra is más biztost kaptam és úgy istenigazából egyik sem volt szemét. Nem tudnám azt mondani, hogy az első két alkalommal indokolatlanul buktattak volna meg.

A vizsgán minden feladatot teljesítettem a parkolásokkal nem volt gond, Y is simán ment, ezekkel soha nem is volt problémám, mert az autót végig éreztem. A vizsga útvonalon végig értünk és visszamentünk a kiinduló pontra a bizottság elé. Nem volt jó érzésem több okból sem. Végig azt éreztem, hogy bármikor megbukhatok, mert sok hibát követtem el. Pl. gyalogosokat kicsit későn vettem észre és a szokásosnál erősebben kellett fékezni. (Nem satu, de nem is normális megállás). Ugyan így jártam egy egyenrangú kereszteződés előtt. Nagyon figyeltem, hogy nehogy belecsússzak, mert az instant bukás lenne. Egy alkalommal bentebb volt az elsőbbség adás tábla és nagyon lelassultam amikor kerestem, majd amikor megvolt hirtelen beparáztam, hogy majdnem megálltam és elkezdtem gyorsítani.
Nyilván tapasztalat hiányában még lassabban ismertem fel a forgalmi helyzeteket, szóval arra is kaptam hibapontot.

A probléma az volt, amit közben éreztem is, hogy folyamatosan 50-el akartam menni, mert attól tartottam ha lassabban megyek azért is megcsesznek. És éppen ezért saját magamat szívattam meg, mert kevesebb időm volt a helyzetekre reagálni. Konkrétan annyira tempósan vezettem (a megengedett keretek között), hogy még + 2 kört is be kellett iktatni a vizsga útvonalba, mert túl korán végeztem volna. :P

Mikor mentünk vissza a bizottsághoz az oktatóm elrakta az útvonalas papírját, akkor azt hittem, hogy megbuktam, szóval onnantól ebben a tudatban vezettem végig. 1 autót nagy mérgelődés közben későn vettem észre és nagyobb lassulással tudtam csak kikerülni. (az utolsó pár száz méteren).

Következett az összegzés, mint azt mondtam már teljesen abban a tudatban voltam, hogy megbuktam, mert tényleg sokat hibáztam közben. A biztos is elmondta amiket éreztem, hogy a kelleténél gyorsabban mentem. Nem kellett volna annyira nyomni, hogy könnyebben tudjam kezelni a kialakult helyzeteket. Mondta, hogy összesen 10 hibapontom lett. Én továbbra is azt hittem, hogy buktam, mert nekem 9 pontig rémlett a sikeres vizsga. Majd mondta, hogy szerencsém van ez még pont a határon belül van és sikeres volt a vizsgám. Hát ott abban a pillanatban azt hittem végem van. Hatalmas kő esett le a szívemről. Egyáltalán nem számítottam rá, hogy ilyen teljesítménnyel is lehet teljesíteni a vizsgát.

A baj az volt az előző alkalmakkal, hogy egyszer sem tudtam végig menni az útvonalakon, tehát nem volt viszonyítási alapom a távval kapcsolatban.

Összességében ez lenne a jogsizásom története, most már csak a papírmunka van hátra és megkapom róla az igazolványt is. :)

Ha valakinek aki most vág neki tanácsot kellene adnom azt mondanám, hogy türelmesen álljon hozzá. Inkább menjen lassan, mert abból csak kisebb baj lehet és mindenre több idő marad közben. Nagyon figyeljen oda a táblákra, mert 1 kiesés is vezethet bukáshoz. Elég a fenti példámat megnézni, de egy sebesség korlátot is benézhet az ember, szóval tényleg nem kell sok hozzá.

Ami pedig személyes tapasztalat, hogy nem szabad gyakorlások között sok időt kihagyni, mert 1 hét még adott esetben belefér. De ezek után az ember kiesik a ritmusból és onnantól nehéz visszajönni. Vizsga előtt senkinek nem ajánlok hosszabb szüneteket, érdemes az előtte lévő héten több alkalommal is vezetni az oktatóval.

Nektek milyen tapasztalataitok vannak a jogsi megszerzésével kapcsolatban ? :)
Kíváncsi vagyok friss jogsisok tapasztalataira is és a régi motorosokéra is.
Valakinek érdekes story-k a témával kapcsolatban ?

Hozzászólások

(#1) Petyyyyy


Petyyyyy
(PH! addikt)
LOGOUT blog

Dióhéjban: a vizsga napján bazira dekoncentrált lehettél a leírtak alapján. Nem szabad ennyire ráparázni.

Mikor jelzés nélkül elhagytad a főútvonalat (képen) és követted a cangásokat, akkor sem kellett volna pánikba esni. Egyszerűen van olyan forgalmi helyzet, ahol csak gyök kettővel tudsz haladni, mer' zebra, záróvonal, cangások, stb. Az, hogy haladsz a városban, mint állat, még nem jelenti azt, hogy szabályosan vezetsz.
Ha magadba is zuhasz, mert azt hiszed megbuktál, attól még autóban ülsz, te vezetsz. Ugyanúgy figyelned kell érzelmektől és hangulattól függetlenül.
Másrészt meg a gyakorlás kiesése sem volt szerencsés tényező, az biztos, de ez is pótolható. Be kell ülni valaki mellé és ugyanúgy, ha nem jobban figyelni a forgalmat és az eseményeket, mintha te vezetnél.
Eszedbe kell jusson te mit és miért tennél ebben a helyzetben, ezzel gyakorolhatsz fejben.

Szemed az úton, pedál a padlón || Whatever. Im the star.

(#2) Kolondrum


Kolondrum
(PH! félisten)
LOGOUT blog (1)

Nekem a kocsinál nem volt baj, minden rendben zajlott, a motornál nem, ott hibáztam, de rájöttem és a végén megkérdezte mit kellett volna, azt mondta ok csak ez érdekelte.
Amúgy meg nagyon hamar felejt az ember a saját érdekében is.
Meg az én ilyen kis írásom inkább az anyagi oldalát láttatta.

Suzuki 99Le (1185kg) és Kawasaki 72Le (174kg). Egyik tartós, másik "lép". Redmi Note 6 PRO 4/64 eladó Érdeklődni pü-ben vagy lásd aprók között!

(#3) shteer


shteer
(Jómunkásember)

Grat! Most már csak vezess gyakran, hogy gyorsan meglegyen a rutinod!

G25 / G27 pedál adapter Fanatec kormányhoz eladó

(#4) h3lios válasza Petyyyyy (#1) üzenetére


h3lios
(PH! addikt)

Alapvetően nem volt gond a koncentrációval, mert mit kellett táblát stb.-t észre vettem és ennek megfelelően cselekedtem. Az viszont igaz, hogy ráfeszültem nagyon és minden neccesebb helyzet még parásabb volt. :D

Nyilván amikor már sejtettem, hogy rossz lesz a vége sem engedtem el magam. Akkor is ugyan úgy figyeltem nem indulatból vezettem. Az az autó amiről írtam eleve szar helyen állt, Mert kerékpár sávon parkolt, ami már magában szabálytalan.

A vicces az amit te is mondtál meg szokott lenni. Amikor az utánam / előttem lévő ember vezetett a gyakorlások alkalmával figyeltem ő mit hogy csinál és ebből is tanultam útközben. Sőt, amikor kollegám hazahoz nála is észre veszem, hogy nagy rutinnal rendelkezőknél mi az ami más, mint 1 vizsga alkalmával. :)

És a haladási sebességgel sem tudok vitatkozni, tényleg inkább lassítani kell, adott esetben megállni. Abból még sosem volt baleset, hogy valaki elengedte a másikat. Hozzáteszem, hogy eddig mind a 3 alkalommal reggel 7:40-kor volt a vizsga csúcsforgalomban. Mindenki ilyenkor igyekszik a munkába. A szerencsém az volt, hogy ezúttal az elején kicsit félreesőbb helyeken kezdtem, ahol nem voltak sokan.

(#2) SymbianOS
Anyagilag nekem a B-s jogsi 250 körül van így a két bukással és + órákkal együtt.

(#3) shteer
Ez lesz a nehéz része, mert nincs a családban autó. Viszont gondolkoztam azon, hogy vegyek-e. A pénz már megvan rá. De ahhoz, hogy kényelmesen kijöjjek belőle még egy fél évet gyűjtenem kell, hogy esetleges átírási és csere alkatrész költségekre is tudjak gondolni.
Garázs nem igazán van hozzá, mert panelban lakunk. Mellettünk van 1 garázssor (egyszerű bádog cucc), majd megérdeklődöm mennyi a bérleti díj. Arra is gondolom kell, hogy nem használnám nagy távon a járgányt. Igazából melóba 5km meg vissza 5km amikor dolgozok. Nyilván ha megvan az autó akkor erre-arra el tudok majd járni. Ha más nem azért, hogy gyűljenek a kilóméterek.

Először 3-as Suzuki Swift-ben gondolkoztam 1.3-as kivitelben. De olvastam a Totalcar -t és ott azt írják, hogy a váltó kuka 50 ezrenként, ami nem nagy buli kezdőként.

Autóban ilyesmiben gondolkozom: [link]

[ Szerkesztve ]

B-tag: H3lios#2825

(#5) Petyyyyy válasza h3lios (#4) üzenetére


Petyyyyy
(PH! addikt)
LOGOUT blog

Nézd, erre mondják, hogy a cápák is úszva születnek. :D
A másik amire érdemes figyelni amit írtak előttem is, hogy próbálj minél többet vezetni mostantól. És még valami: vizsga után egy hónappal mindenki elfelejti a szabályokat vagy csak simán nem tartja be. Szinte nincs kivétel. Készíts emlékeztetőt magadnak mához egy hónapra, hogy át kell futni a könyvet, vagy frissíteni a szabályokat. Ki fogod nevetni saját magad mennyire igaz lett a "jóslat" :D

Szemed az úton, pedál a padlón || Whatever. Im the star.

(#6) h3lios válasza Petyyyyy (#5) üzenetére


h3lios
(PH! addikt)

Jó eséllyel ameddig nincs meg az autó nem fogok vezetni, úgyhogy nem nagyon lesz miről emlékeztetőt írni. :D

Mielőtt elkezdek gyakorlatban is vezetni majd töltök pár kresz tesztet, hogy felelevenítsem a tudást. Amúgy amikor csináltam a vizsgám 100% volt (saját kútfőből), szóval a tudás akkor megvolt. :)

B-tag: H3lios#2825

(#7) Blindmouse


Blindmouse
(senior tag)

"Inkább menjen lassan, mert abból csak kisebb baj lehet és mindenre több idő marad közben."
És ezt csak a vizsgára gondolod? ha több minden történik egyszerre amit nehéz követni, és nincs a seggedben senki, le kell lassítani, ennyi. Akkor is ha jeges az út, ha szakad az eső, ha nem látsz 10 méternél többre, vagy csak éjszaka van, és nincs kivilágítva az út. Nem tudom miért van az emberek fejében hogy a megengedett sebesség az az abszolút minimum tartandó sebesség.

3440x1400@120Hz #ultrawidemasterrace #gloriouspcgamingrace

(#8) h3lios válasza Blindmouse (#7) üzenetére


h3lios
(PH! addikt)

Szerintem ez onnan ered, hogy a többség nem tartja be a sebesség korlátokat. Gondolok itt arra, hogy a 30-as táblát sokan nem ismerik és ott is lazán 50-el közlekednek. És akik törvényesen közlekednek azokat ezek az idióták levillogják, ledudálják az ilyen szakaszokon. Ami kellemetlen tapasztalatokhoz vezet.

És nyilván az a szabályos amit te csinálsz, tehát betartod a sebesség korlátot, de amikor ott van a hülye állat a seggedben az csak a feszültséggel jár.

Amit már a vizsgák és a gyakorlások alkalmával is megtapasztaltam, hogy az emberek (nem csak a BMW-sek) nem ismerik az index fogalmát. Sokan vagy nem is használják, vagy csak az utolsó pillanatban rakják ki amikor már kanyarodnak. Azt hiszik ezzel eleget tesznek a kötelezettségnek, hogy villantanak egyet a kanyar közepén. Ez még gyalogosan is rohadt idegesítő, nem hogy a volán mögött amikor az ilyen idióták miatt alakulhatnak ki a balesetek.

[ Szerkesztve ]

B-tag: H3lios#2825

(#9) gondoni


gondoni
(újonc)

Gratulálok a jogsidhoz, ez is megvolt!
Jópár kilométerrel és évvel, számos éles helyzettel és néhány kisebb balesettel a hátam mögött néhány gondolatot megosztanék veled. Sok-sok-sok tanulás vár még rád a volán mögött, úgyhogy inkább úgy tekints erre a vizsgára, mint egy belépőre a következő szinthez.

Viszont, legalább a saját tempódban gyűjtheted a tapasztalatokat, nem kell mindig a melletted ülő oktatót lesned, egyúttal nem ő, hanem pl. egy rendőr vagy egy dühös közlekedőtárs fogja változatos formában "szóvá tenni" a hibáidat. A karosszéria lakatost ne is említsük... :-)

A legfontosabb, hogy ahogy már említették is fentebb, mindig a saját tempód szerint vezess, ne akarj mindenféle vélt vagy valós külső elvárásoknak megfelelni. Ha nem látsz át egy kereszteződést, bizonytalan vagy egy forgalmi helyzetben, inkább lassíts, gyűjts be minden infót minden döntéshez. Sose gondold azt, hogy "túl lassan" mész.

A környék kiismerése (hol milyen tábla, melyik sáv merre, stb.) nagyon sokat fog segíteni az első időkben, egyre kevesebb figyelmet fog igényelni az adott kereszteződés, inkább tudsz majd a forgalomra, biciklisekre, gyalogosokra figyelni.

Az első 10-20000 km-ben kialakul némi önbizalom, de nagyon vésd észbe, hogy ez még nem RUTIN! Elbízni magad és lazázni SOSEM szabad, millió km-ekkel a fenekedben sem.

Mindig tisztelni kell az autódat és fizikát, egy új körülmény hatására (kis ónos eső reggelre vagy egy betintázott szembejövő) azonnal dobhatod ki a megszokásokat, és átlépsz a kétes kimenetelű "próba-szerencse" üzemmódba, de inkább maradj az egészséges bizalmatlanságnál, óvatosságnál!

Nekem már megfakultak az emlékek, de legalább 100000 intenzív km kell ahhoz, hogy ne igényeljen különösebb figyelmet a forgalom követése, és mégis minden fontos mozzanatra reagálj. Pl. megindul egy gyalogos mellett egy kutya a járdán az árok felé, amire te a lábadat azonnal a fékpedál fölé teszed. Amint meglátod a pórázt, már vissza is léphetsz a gázra. Vagy bár főúton mész, a mellékútról az autó lassan gurul kifelé és nem látod sofőr tekintetét, azonnal nekiállsz fékezni, hogy ha úgy adódik, le tudj mondani az elsőbbségről.

Aztán eljön az a szint, amikor nem a pillanatnyi forgalmat figyeled, hanem 5-10 másodpercnyi kincset érő előrelátási képességre szert teszel. Nem az előtted haladó autóst figyeled, hanem a 3. vagy 4. előtted menő féklámpáját. Messze előtted látsz egy gyalogost a zebránál vagy egy besorolásra váró buszt: felkészülsz a megállásra.

Következő szint, szintén több másodpercnyi időt ad egy döntéshez, a közlekedőtársak fejével gondolkodás képessége: vajon észrevette, hogy jövök? Vajon be akar engedni? Akar egyáltalán fékezni? Jól mérte fel a sebességkülönbséget? Ő is látja a sávja felé futó macskát? Előz egy kocsisort, lesz helye visszasorolni?

Azt hiszem, ezekről a tapasztalatokról és az ide vonatkozó közhelyekből regényt is lehetne írni, de itt most berekesztem, nem akarom túlságosan untatni a közösséget. :-)
Elméleti szinten csiszolódásra nagyon jók az orosz dashcam felvételek: mi minden tud kerekedni egy ártatlan(nak tűnő) helyzetből.

Javaslom, hogy elsőre olyan autót vegyél, amin plusz egy-két friss karcolás vagy horpadás már nem okoz mély lelki sebeket. :-)
És persze számold át a költségvetést, mert havi plusz 10-20000 Ft-ot simán elvisz alapszinten bármilyen autó, különösebb hiba vagy káresemény nélkül is.

(#10) shteer válasza h3lios (#4) üzenetére


shteer
(Jómunkásember)

az astra jó választás lehet első autónak. a fenntartási költségekkel is számolj, ne csak a kezdetiekkel! ha biztos vagy benne, hogy "jut is marad is" akkor hajrá, vágj bele!

G25 / G27 pedál adapter Fanatec kormányhoz eladó

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.