2024. március 27., szerda

Gyorskeresés

MÁV e-vonatjegy kalandok

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Régóta tervezem már, hogy írni kellene a MÁV-os történetetekről, de most aztán pont aktualitása van a dolognak, mint a post végére ki is derül. Szóval rászántam magam, de egyelőre csak az e-jegy témakörön belül maradunk.

A bírság behajtás

Kezdetben volt ugye a fapados e-jegy, ami csak félig volt elektronikus, mert a netes felületen fizetés után lehetett választani, hogy vagy kinyomtatjuk vagy a régi kék automatából vesszük fel. Nekem az utóbbi kényelmesebb volt. Egy nap azonban szembesültem azzal, amiről tudtam, hogy előbb-utóbb meg fog történni.

A jegyet kifizettem, de az állomáson levő egyetlen jegykiadó automata elromlott. Az érintőképernyő nem reagált semmire. Odamegyek a jegypénztárhoz jelezni, hogy ez van, most mi legyen, vegyek még egy jegyet itt helyben? Azt mondták, hogy no para, felszállok jegy nélkül, elmondom a kalauznak a sztorimat, ő felveszi az adataimat, később leellenőrzik, hogy tényleg volt-e jegyem és ha igen, akkor nem lesz baj.

Jön is a kalauz, tényleg nem problémázott. Elővett valami nyugtatömböt (amit a büntetés kiszabásra tartanak maguknál, mint később kiderült), beleírta, hogy E-TICKET és kért tőlem egy aláírást. Oké. Lelkemre kötötte, hogy ki ne dobjam a saját példányomat, mert elvileg pár hét múlva kapok majd egy 0 forintos csekket és nem kell csinálnom vele semmit, de ha mégis valamit elrontanak az adminisztráció során, akkor a nyugtám lobogtatásával igazolhatom, hogy valami e-jegy problémám volt.

Eltelt kb 1 év, csekk sehol, és mivel az én világomban 1 év > pár hét, ezért a nyugta is elveszett. Tudom, én vagyok a hülye, de igazából nem volt nagy jelentősége, mint utólag kiderült. Aztán eltelt még fél év és jött is a csekk, egyből kb 25k, meg jó kis fenyegetés bírósággal, mert hát én nem fizettem be a 4000 forintos büntetést már mióta, ami egyrészt nem jogszerű ugyebár, másrészt sosem értesítettek róla. Már a 25k-s bírság befizetési határideje is lejárt, amikor a borítékot kivettem a postaládából. Jó kis e-mailezés indult meg persze a MÁV-val, mondjuk szerencsém is volt, mert még ennyi idő után is látszott az internetes felületen, hogy soha nem vettem fel azt a jegyet, amivel akkor kellett volna utaznom.

Végül "méltányosságból" 2500 körüli összegre csökkentették a büntit, amit be kellett fizetnem, mert elméletileg hibáztam. Szóval az volt a nagy könyvben megírva, hogy amikor valakinek e-jegy problémája van, akkor hivatalosan megbüntetik, majd itt jön a rész, ami nálam kimaradt. Elméletileg a kalauznak el kellett volna mondania, de magamtól is rá kellett volna jönnöm, hogy nekem bizony be kellett volna mennem a keleti pályaudvari irodába (miközben minden vonatom kökire futott be) és leadnom a papírt, amit a kalauz adott nekem. Na és akkor ezt a két infot, hogy büntetés is meg nem is, ezt összepárosítják manuálisan és jött volna a 0 forintos csekk. Amúgy az is nehezítette a dolgom, hogy a pénztáros az induló állomáson, nem jelentette be a jegykiadó automata hibáját, így hiába védekeztem e-mailben, hogy nem működött az a csoda, annyit mondtak rá, hogy aznap minden a legnagyobb rendben volt a géppel szerintük. Hát kösz srácok, mondjuk legalább nem volt sietős az eredeti büntetés befizetése.

A szaki

Az előző sztori ellenére maradtam lelkes e-jegy felhasználó. Időközben másik útvonalakon kellett utaznom, így Zuglóban szálltam fel a vonatokra. A régi kék automatákat kiváltották az új szuper modern kinézetű gépek. Kezdetben volt szopó rendesen, mert az érintőképernyő enyhén szólva sem volt a legjobb fajta, de hozzá lehetett szokni. Egy rutin utazás kezdete úgy nézett ki, hogy korán reggel beesek az állomásra, felveszem a netes jegyet a két kihelyezett automata valamelyikéből és még marad pár perc a vonat érkezéséig.

Na de mikor szereljünk jegykiadó automatát, ha nem a reggeli csúcsforgalomban, amikor mindenki menne munkába, mint a mérgezett egér? (Eredetileg nem hiba miatt szerelték őket) Felsétálok a lépcsőn és már messziről látom, hogy mindkét gép úgy néz ki, mint valami kibelezett terminátor, mellette meg valami fickó cigizik egy nagy szerszámos ládával a kezében. A jegypénztár épületéből majdnem kilóg a sor és persze pont akkor akarták a sor elején lévők céges számlára megvenni a következő két hétre az összes jegyet. Totál esélytelen volt, hogy itt a jegypénztárig időben eljussak, szóval mondom a szerelőnek, hogy mi van és remélem gyorsan összerakja legalább az egyik gépet.

Meg is nyugatott, hogy minden max, pikk-pakk összetolja mindkét gépet. Azért nem siette el, de az első gép elindult és bizony pár kétségbeesett sorstárssal már vártunk a lehetőségre, hogy felvehessük a jegyeket. Első voltam, elkezdtem begépelni az internetes kódot, erre beteríti a képernyőt valami piros hibaüzenet, jegy meg sehol. Jelzem a problémát a mesternek, erre int, hogy nem baj, mindjárt kész a másik gép, majd azzal próbáljam. A sor átállt a másik géphez, villámgyorsan kód beüt, jegy ki, boldogság. Mögöttem levő jön, kód beüt, piros képernyő, csá. A szaki még telefonált egyet, majd feltűnés nélkül elsétált, a nem működő automatákat otthagyta, a többiek meg jegy nélkül ugrottak fel az induló vonatra. Kiváncsi vagyok, hányan szívták meg úgy az e-jegy ügyintézést, mint én az előző történetben.

MÁV + OTP = DB deadlock

Végül egy friss sztori. 21. század van, szóval már tudunk PDF-ben generálni vonatjegyet. Vásárlás után a jegy egy PDF fájlként letölthető és telefonon bemutatható. Az előzőek után nem csoda, hogy biztonságosabbnak ítéltem ezt az opciót, mint az automatás jegyfelvételt. A rendszer borzasztó primkó, pl retúr jegyet nem lehet így venni, de alapvetően működik.

Reggel venném meg a jegyet az esti vonatra, next-next-finish jellegű kattintgatás, majd átérek az OTP-s fizetési felületre. Next-next-finish és amikor látod, hogy tovább gondolkodik a gép, mint szokott, már érzed, hogy baj lesz. Bamm, payment failed. Ez már a MÁV-os felületen volt.
com.ibm.db2.jdbc.DB2Exception. Unsuccessful execution caused by deadlock or timeout. A konkrét hibakódokra keresve inkább deadlock, mint timeout. Írta, hogy megpróbálhatom még egyszer a fizetést vagy kijelentkezéssel megszakíthatom a vásárlást. Kijelentkeztem, gondoltam úgysem áll helyre a rendszer két perc alatt.

Fél óra múlva újra próbálkozok, ugyanez a hiba. Oké, akkor hagyjunk nekik több időt. Délután jött a harmadik próba, sikeres vásárlás, hurrá. Este fel is használtam a jegyet.

Csak hát képesek voltak a fizetést és a többi csipp-csupp DB műveletet külön tranzakcióban végezni, így látom másnap a netbankban, hogy háromszor is levonták tőlem a jegy árát. Mert ugye a banki rendszer attól lesz hibatűrő, hogy a pénzt azt b+ mindig levonjuk. Igazából mindegy is, hogy OTP vagy MÁV oldalán van a hiba. A MÁV-os oldal hibaüzenetet adott sikeres fizetés esetén, majd a javasolt utasítások (kijelentkezés) nem éppen azt csinálták, amit ígértek (vásárlás megszakítás). A jegy visszatérítés nem megy a felületen több okból sem. Egyrészt már lejárt a jegyek érvényességi ideje (előző napi jegyek), másrészt azt jelzi a rendszer, hogy letöltöttem magamnak mindhárom jegyet (nem, csak egyet) és ilyenkor ugye nem engedi a visszatérítést igénybe venni. De ha engedné is, akkor is lenne valami pár száz forintos levonás, tehát nem a teljes pénzt kapnám vissza.

Most ott tartunk, hogy írtam az ügyfélszolgálatnak, akik egy automata e-mail szerint 30 napon belül válaszolnak majd valamit.

Hozzászólások

(#1) #90088192


#90088192
törölt tag

Hello :)

Végigolvastam, és egyszerűen csak szörnyülködök....

Igaz külföldön élek, DE egy belföldi repülőjáratra, csak papírmentesen lehet online jegyet intézni, amikor a Chek in -hez érsz ott igazolvány bemutat, adjak a beszálló kártyát és el van felejtve, de tulajdonképpen ez van a nemzetközi járatokkal is.
Es most te egy egyszerű vonatról írsz...Ez kb a tragikomédia szintje, mi ezen az online?
Az hogy a varoson belüli tómegközlekedés, milyen módon van megoldva, itt is városonként különbözik de az elv azonos, egyszerű mint a faék, veszel egy elektronikus azonosítóval ellátott kártyát az adott varosban, feltöltöd az automatánál, vagy online és tapicskolva mész amerre akarsz. Es ezt mar kiterjesztettek a "vidéki" járatokra is nagyrészt.

En nem értem, ez egyfajta mazochista önszorgalmi kezdeményezés? Mert ennél majdnem az is jobb ha egy nappal korábban a jegypénztárban megveszed a jegyet a következő napra SZVSZ :R

(#2) Redneck


Redneck
veterán

Nevetséges az egész MÁV, nagyjából Posta szint. Fejlesztenek de logikátlanul, az egyszerű út helyett ilyen bonyolult megoldásokat választanak. Nem is értem.
Faszt papírozunk a XXI. században? :W

Az OTP felületét szerintem kár ide keverni. Évek óta használom és elég megbízható, a karbantartásokat időben kiírják. Persze olvastam hírekben hogy volt már azzal is gond, de ezesetben szerintem a köztes MÁV fosadák nem működött jól...

Play Hard GO pr0! - A bugfix, a hiba véglegesítése a programban. http://steamcommunity.com/id/redneck026/

(#3) Cifu


Cifu
nagyúr

A párom ritkán, de előfordul hogy reggel vonattal megy be dolgozni. Mondom neki ne álljon sorba a jegy miatt, megvesszük online, és kész.

Eredmény: a vonaton a kalauz kézikészüléke nem tudta beolvasni a telefonon felmutatott jegy kódját, végül több perces kínlódás után feladta, és végül elfogadta a jegyet, noha ellenőrizni nem tudta. Ezt persze szóvá is tette - mármint a kalauz.

Viszont a kínos jelenet miatt a párom közölte, hogy ő inkább sorba áll, nem akar még egyszer ilyen helyzetbe kerülni...

Heló XXI. század...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#4) donmackó válasza Cifu (#3) üzenetére


donmackó
őstag

Nehogy már a párod érezze kellemetlenül magát, mert a kalauz nem képes használni az eszközeit. Én is sokat vonatozok, és mindig a vonatinfo-s jeggyel megyek (már a béta kezdete óta). Van olyan kalauz aki meglátja és tovább sétál, van aki meg le tudja ellenőrizni. Ez már nem az én vagy más problémája hogy hogyan ellenőrzik.

Release the cable hounds!

(#5) Cifu válasza donmackó (#4) üzenetére


Cifu
nagyúr

Elnézést, minden rossz indulat nélkül, de ezt magyarázd meg a neki. Én megpróbáltam, kudarcot vallottam...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#6) donmackó válasza Cifu (#5) üzenetére


donmackó
őstag

Nővel nem éri meg vitatkozni. ;]

Release the cable hounds!

(#7) Cathfaern válasza #90088192 (#1) üzenetére


Cathfaern
nagyúr

Azért ne essünk át a ló másik oldalára. Írásból kiderül, hogy elég sokat vonatozik, tehát mondjuk 300 utazásból volt 2 problémás. Az azért nem olyan rossz arány. Én végigtoltam 6,5-et heti - 2 heti 2x vonatozással, mindig online véve a jegyet, egyszer nem volt gondom. Nem állítom, hogy tökéletes a rendszer, de szvsz messze van a használhatatlantól.

(#8) Vesporigo


Vesporigo
aktív tag

Ugyan nem vonatkozok, de minden hónapban baromira aggódok, hogy a BKV automata normálisan, épségben, egyben (vagy csak úgy egyáltalán) kiadja-e a havi bérletemet.

Apropó, bevezették már azt az elektronikus jegyrendszert, ami miatt elvitte a TEK azt a srácot, aki jelentette, hogy nem megfelelően működik? Nagyon le vagyunk maradva, minden téren...

(#9) mbalint987


mbalint987
aktív tag

A MÁV, Posta, MATÁV, stb. posztszocialista monstrumoknak a rendszerváltáskor ki kellett volna halniuk, és mint főnixmadár poraiból újjáépüljenek. Látszik hogy ez nem történt meg... :(

(#7) Cathfaern: Nem használhatatlan, de XXI. századinek semmiképp sem mondanám. Ne az 50 évvel ezelőtti állapotokhoz hasonlítsuk a mostani rendszert, hanem mondjuk a norvég vagy svéd rendszerekhez.

[ Szerkesztve ]

„Így száll hát sírba a szabadság... tapsvihar közepette.” /Star Wars Episode III/

(#10) mephi666


mephi666
nagyúr

jegy nélküli sztorim egy van: még bő 10 éve, amikor kecskeméttől kb 20km-re laktam, extől indulni akartam haza valami nemzeti ünnepkor és nem jártak már a helyi járatos buszok... (ott, akkor tudtam meg) kb 3km-t olyan sebességgel tettem meg, mint még soha... nyugis 40perc helyett megvoltam 20-on belül... utolsó vonat kb este fél10kor indult, beestem az állomásra, még volt pár perc az indulásig, mentem az egyetlen pénztárhoz, mire ott a nő nagy telefonálásban volt a csukott ablak mögött és inkább hátat is fordított nekem :U beért a vonatom, ami 1-2perc várakozás után már indult is tovább, inkább felszálltam jegy nélkül... jött a kaller, elmondtam neki a sztorit... először húzta a száját, hogy "drága lesz ez a jegy, mert jön a büntetés, blabla" ...határozottan megismételtem neki, hogy eszembe nem volt potyázni, itt van előkészítve a jegy ára is, ennyit fizetek... a pénztáros nő nem volt hajlandó velem foglalkozni, azért nem tudtam megvenni az állomáson... elfogadta a kifogást és adta a jegyet

ui: ja másik jegy nélküli sztori még korábban volt... kiskunfélegyházára jártam középiskolába és egyes napokon, ha nem akartam várni az este 6-os buszig, akkor volt 4 körül egy vonat, ami a falunktól kb 20perc sétányira rakott le... meg volt szokva, hogy jobbra kb a 3-as vágányról indul mindig a ceglédi személyvonat, egyszer nagyon kellett sietni, épp megvettem a jegyet, látom a kalauz már integet a vonaton, futottam és ugrottam fel rá mellette... indult is a vonat, csak a másik irányba :D nézek a kallerra, hogy "ez nekem nem lesz jó, leszállok" ...nem engedte, mondta, hogy majd a legközelebbi megállónál leszállok: kisteleken :D (sikerült jól elcsípnem a szegedi gyorsot) ...este 6-ra csak visszavergődtem félegyházára és mehettem haza kis kitérővel a 6os busszal

"Kis lépés az emberiségnek... hosszú lépést a férfiaknak..." ++++++++++++++ BattleTag: mephiHUN#2258 ++++++++ A kígyó veszélyes állat mert harap, de a takarítónő még veszélyesebb, mert ő Maris

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.