2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Gyorsteszt - korlátozza-e szoftveresen az NVIDIA a Pascal VGA-kat?

Írta: | Kulcsszavak: NVIDIA . driver . RTX . GTX . 1050 Ti

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Bevezető

Az utóbbi időben a PC-ben inkább a stabilitást kerestem, mint az extra FPS %-okat, ezért a drivercserebere jó ideje kimaradt az életemből. Az elmúlt hónapokban azonban történt egy érdekes fejlemény - felröppent egy híresztelés, miszerint az NVIDIA az RTX 2000-es széria jobb színben való feltüntetésének érdekében a driverből korlátozza a GTX 1000-es kártyák teljesítményét. A pletyka nem "eredeti", több esetben került elő új NVIDIA mikroarchitektúra megjelenésekor - most azonban számos videoteszt is napvilágot látott, amely a 300-as driver-széria vége és a 400-as eleje között jelentős, 5-10%-os különbséget mutatott. Ennek már érdemes egy kicsit utánajárni - még ha erősen limitáltak is az eszközeim és az időm, legalább indikáció jelleggel végeztem pár tesztet.

Konfiguráció és tesztmódszer

Így festett a tesztrendszer:

Hogy miért használtam 3 drivert? Nos, először a több, mint egy éve fentlévő 382.53-at és az új 416.94-et akartam csak összevetni, de aztán eszembe jutott, hogy a 382.53 és a 300-as széria vége között akár lehet differencia, ezért behúztam a 399.24-et is. Végül az eredményekbe vitt némi színt a 382.53, ezért mindhárom driver szerepel a tesztben.

A méréseket kétszer végeztem el annak érdekében, hogy esetleges anomáliákat tudjak detektálni. Ilyet egy esetben sem találtam, így mindig az első mérés eredményét használtam.

Játékok terén elsősorban benchmarkok szerepelnek - két régi (Sniper Elite V2, Unigine Heaven), egy közepesen régi (F1 2015), valamint két újabb (Final Fantasy XV, Bard's Tale IV - ez utóbbi in-game mérés).

Mérések és elemzés

A mérések a következőket mutatták:

Azt gondolom, az eredmények túl nagy drámát nem sejtetnek.
A 399.24 és a 416.94 szinte egyformán teljesített, a 6 mérés átlagában 0.2%-kal lassult az újabb kiadás. Az egyes mérésekben 0.5%-ot meghaladó különbség két esetben van: az F1 2015 720p-ben (CPU-limit) 1.5%-ot gyorsul, a Final Fantasy XV pedig 2%-ot lassul. Ez elhanyagolható.
A 382.53 sora jól demonstrálja, hogy miért nem érdekelnek a driveres sebességjavulások - a több, mint egy évvel újabb 399.24 átlagosan 1% előnyt tud felmutatni vele szemben, ami 2%-ra nő, ha az F1 2015 CPU-limites esetét kivesszük - itt ugyanis a régi driver a leghatékonyabb. Mindez úgy, hogy két alany (Bard's Tale IV, Final Fantasy XV) jelentősen a driver kiadása után jelent meg. Túl sok látnivaló itt sincs.

Konklúzió

Nyilván egy ilyen gyorsan összerakott teszt perdöntő bizonyítékként nem tud szolgálni, de nem is alábecsülendő annak a jelentősége, hogy a sokat hangoztatott 10%-os teljesítménycsökkenésnek még csak az árnyéka sem látszik a 6 méréssorban. Az egyetlen értékelhető csökkenés a FF XV benchmarkban következett be, de ez is csak 2% - egy kicsit több, mint egy szimpla mérési szórás, viszont jóval kevesebb annál, amit szabad szemmel látunk. Ezért, bár annyira messzire nem mennék, hogy csalással vagy hozzá nem értéssel vádoljam meg a fentebb említett videok készítőit, a driveres nerfelésről szóló híreket továbbra is igencsak szkeptikusan fogom kezelni - és javasolni is ezt tudom mindenkinek.

Hozzászólások

(#1) MZsoltee


MZsoltee
veterán

Itt talán az a kérdés, hogy az egyes driver verziókban kiadott bizonyos AAA játék bizonyos verzióira optimalizált megoldások, amik alapján e legtöbb teszt készül és a vásárlók döntenek meddig életképesek. A játék mely verziójáig élnek esetleg kerülnek ki a driverből.

A játékok, programok, ha jól látom régiek, amikben a tesztelt driver változatok megjelenése alatt nem történt módosítás. Olyan játékot kellene keresni, ahol ez megtörtént esetleg valamelyik driver dedikáltan valamire optimalizálva volt.

[ Szerkesztve ]

A tökéletes nő süketnéma, nimfomániás, és az apjának kocsmája van.

(#2) Csapoati


Csapoati
nagyúr

Egy Forza Horizon 4-et nagyon megnéznék ilyen tesztben. A demoban van benchmark is.

Szerk.: Ja, Windows 8.1, akkor sajnos tárgytalan.

[ Szerkesztve ]

tehát a két csoportból a lassabbik legjobb idővel rendelkezőben lévők közül az ötödik legjobb időt futó indul majd a poleból.

(#3) Puma K


Puma K
veterán

Nagyon jó teszt!

Az adatlapomon lévő konfiggal én is hasonlót szeretnék csinálni: [link]

Viszont esetemben a szintetikus tesztekből csak ezek maradnak:

- 3DMark
- Final Fantasy XV Benchmark
- Unigine Superposition
- Unigine Heaven

A játékok meg ezekre módosultak jelen állás szerint:

- Assassin's Creed Odyssey
- Batman - Arkham Knight
- Far Cry 5
- GTA V
- Middle-earth: Shadow of War
- Shadow of the Tomb Raider 2018
- Rise of the Tomb Raider 2015
- Tomb Raider 2013

[ Szerkesztve ]

"Cuccok: csattogós lepke és tiki-taki" └[ʘヘʘ]┘

(#4) Shing


Shing
őstag

FF XV nem gyúrhat rá újabb DX11 újításokra? Úgy tudom 8.1-en csak DX11.1 van.
Ha valahol kevesebb is az FPS, lehet stabilabbak a frame-time-ok vagy úgy összességében a játék. Lehet kijavítottak egy grafikai hibát és mivel jól működik végre terheli a hardvert...

Sok minden lehet, de az tény hogy már nincs sok különbség a driverek között teljesítményben, stabilitásban. Ha a "jól működik, nem frissítek" elvet követném kb. másfél éve nem újítottam volna drivert, azért annak sincs értelme.

Azt pedig jó látni, hogy nem butítanak, a nem click-bait benchmarkolók is ezt az eredményt hozták, köszi a tesztet.

(#5) b.


b.
félisten

gbors le a kalappal!tudod kibicnek semmi sem drága,csak ezért írom, hogy a driver gond a 416.16 nál jött szóba,ami az őszi frissítésre készült, az jó lett volna középső eredménynek még.Az mindegyikünknek elég problémás driver, nagyon sok játékban okoz FPs dropot és minimums FPS romlást, Utána már nem volt gond, az az egy driver verzió ami szerintem/tünk problémás volt. de így is szuper köszi! :R :R

[ Szerkesztve ]

"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

(#6) Abu85 válasza b. (#5) üzenetére


Abu85
HÁZIGAZDA

Ha a 416.96-nál nincs változás, akkor az ugyanazokat az implementációkat használó 416.16-nál sem lesz. Azóta nem változott a D3D driver. Nem vonja senki kétségbe, ha valaki esetleg lassulást tapasztalt, de úgy néz ki, hogy ennek sokkal több köze lehet az októberi frissítéshez, mint magához a driverhez.

Érdemes tudni a driver fejlesztéséről, hogy ezek nem mindig kapnak ám frissített implementációt. Sőt, igen jellemző, hogy ugyanaz az implementáció viszi át a teljes sorozatot. Tehát az NV-nél a következő implementációk majd valamikor a 420-as sorozattal jönnek. Az AMD-nél is így van, csak ott ez jóval nehezebben követhető, mivel a hónapokra van felfűzve a verzió, de van a drivernek is egy belső verziója, ami jelenleg a 18.30-as. Decemberben jön a 18.40-es, és abban jönnek az új API implementációk, aztán legközelebb majd a 19.10-esben (de ugye ez nem az év hónapot jelzi, hanem a belső verziót).

[ Szerkesztve ]

Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

(#7) b. válasza Abu85 (#6) üzenetére


b.
félisten

most ezt hiába írod le, hogy nem változott. nem csak én jeleztem ezt feléd, hogy problémás driver volt. Ha kapott implemetációt ha nem, nem működött jól sajnos az az egy driver verzió. WW2 és BF1 valamint TR alatt különösen sok gond volt, [link]gyakorlatilag WW2 játszhatatlan volt vele micrsoshutter és minimum FPS terén., míg BF1 15-20 % -t is romlott teljesítményben.A frissítés( 16.24) után kijavult minden.
valószínűleg Windows is belejátszott ebbe,de jobb kerülni azt a driver számot.

[ Szerkesztve ]

"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

(#8) Abu85 válasza b. (#7) üzenetére


Abu85
HÁZIGAZDA

Az implementáció azt jelenti, hogy ahogy a driver működik az adott API-n. Na most ez nem változott a 416-os sorozaton belül a Direct3D-re vonatkozóan, tehát maximum a profilok játszhatnak ebben szerepet, de maga a driver nem tud változni az alverziókon belül, hiszen gyakorlatilag dettó ugyanazok a DLL-ek vannak benne.
Azért nem úgy működik a driverek fejlesztése, hogy minden héten csinálnak új implementációt, mert annak a tesztelése azért igen komoly időigény. Itt nem csak WHQL-re kell leadni, hanem az API hitelesítési tesztjére is, ami nagyon sokáig tart. De ugye nem minden drivert adnak le erre, mert nyilván, ha nem változik az implementáció, akkor egy korábbi meghajtó hitelesítése automatikusan vihető tovább, hiszen minek újratesztelne a bitről-bitre megegyező DLL-eket.

Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

(#9) b. válasza Abu85 (#8) üzenetére


b.
félisten

akkor szerinted mi a magyarázat a problémára és miért javult meg, ha szerinte az is egy jó driver?
valamint gondolom az 590 tesztnél az AMD átírta a D3D implementációt, hogy 2 napos drivert használatok az 1.5 hónapossal szemben.amit direkt keresni kellett, hogy feltegyétek, mert NV honlapjára GTX 1060 mellé a legutolsót ajánlja Nvidia.
tehát ha egy tesztelő valami oknál fogva 3 generációval ezelőttit rak fel a legújabb helyett, pedig szerinte nem változott semmi akkor annak oka van gondolom én.

[ Szerkesztve ]

"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

(#10) huskydog17 válasza Abu85 (#6) üzenetére


huskydog17
addikt
LOGOUT blog

"Decemberben jön a 18.40-es"

Nem. A 18.40-es driver a 18.10.1-ben debütált.

Köszi a cikket gbors, az eredmény nem meglepő, sajnos sokan terjesztenek olyan hülyeségeket, hogy új driver szándékosan lassít, ezeken mindig jót röhögök.

[ Szerkesztve ]

Gameplay csatornám: https://www.youtube.com/channel/UCG_2-vD7BIJf56R14CU4iuQ

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.