2024. március 28., csütörtök

Gyorskeresés

Magyar oktatás - ahogy én látom

Írta: | Kulcsszavak: magyar . oktatés . színvonal . hátrányok

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Sokszor merült már fel bennem a gondolat, hogy leírom a véleményem ezzel a témával kapcsolatban (is). Ha olvasni szoktátok az agymenéseim, tudjátok, hogy gimnázium harmadikos vagyok...vagyis leszek.
Temérdek cikk jelenik meg a magyar oktatással kapcsolatban, legtöbbször (vagy inkább kizárólag?) negatív hangvételűek. Sajnos azt kell mondanom, nem megalapozatlanok a kritikák, bár nyilván egyesek már túlzásba viszik a siránkozást.

Az első szó, ami eszembe jut a magyar oktatási rendszerrel kapcsolatban az az elavultság. Ezt a rendszert nem most találták ki, és ez nagyon látszik is rajta. A digitális berendezések, valamint ezek használata teljesen háttérbe szorul. Mindenki ugyanazokat a tantárgyakat tanulja, függetlenül az érdeklődési körétől. Így körülbelül heti 40 óránk van, ami figyelembe véve azt, hogy ennek a felére egyáltalán nem lesz szükségem az életben, és nem is érdekel, elég sok. Ilyenkor sokan azt mondják, hogy ez semmi, a való élet ennél sokkal durvább, na meg az egyetemek, de ettől függetlenül ez eléggé lehangoló tud lenni. Így délután három óra körül úgy lépünk ki az iskola ajtaján, hogy azt se tudjuk, hol vagyunk.
Szerintem sokkal helyénvalóbb lenne az amerikai rendszerből kivenni azt az elemet, hogy a gyerek saját maga választhatja meg az óráit. Miért tanuljunk éneket, földrajzot, biológiát, ha egyáltalán nem érdekel minket?!

A tankönyvpiac államosítása óta a tankönyvek minősége egyre csak romlik.
Most a tartalmi részét kihagyom, csak egy egyszerű számítást szeretnék levezetni: magyar irodalom tankönyv: 280 oldal, magyar nyelvtan: 150 oldal, ének tankönyv: 200 oldal, történelem tankönyv: 250 oldal, biológia: 230 oldal, művészettörténet 170 oldal. Az egyes tankönyvek összege nem kevesebb, mint 1280 oldal. Ez csak a gimnáziumra levetítve megközelítőleg 5120 oldal...és ez csak az alapműveltség? Ennyit kellene megtanulnunk négy tanítási év alatt? Ezekhez még jönnek azok a dolgok, amik engem még érdekelnek is: matematika, fizika. Ebből még lehet többet is tanulok, de ez nem zavar, mert érdekel! De valaki magyarázza már el nekem, hogy 5120 oldalt hogyan lehet bemagolni egy átlagos képességű diáknak úgy, hogy egyáltalán nem érdekli az adott téma? Ebben gyökerezik szvsz. a legnagyobb probléma, csak lexikális tanulás a cél, és az ezáltal megszerzett jegy. Senkit sem érdekel, hogy mit tanul, és valószínűleg nem is fog rá emlékezni 2-3-4 év múlva, csak az a fontos, hogy milyen jegy kerül be a naplóba.
Csak számonkérés van folyamatosan, mértéktartás nélkül. Egész évben szenvedünk emiatt mi, a diákok, és a tanárok is. Mint már említettem, mindegy, hogy mihez van affinitásod, nem számít! Csak az a lényeg, hogy legyél mindenből átlagos, semmiből sem kiemelkedő.
A nyelvtanulás szintén befásult rendszer alapján történik, mint az egész rendszerből, innen is hiányoznak a gyakorlati órák. A beszédkészség szinte teljesen feledésbe merül. E nélkül viszont nem ér semmit az esetleg kínkeservesen megszerzett nyelvvizsga.
Ezen kívül kevés dologban kérik ki a véleményünket, csak a jól megszokott diktálás. Vagy esetleg belőlünk is fogyasztói társadalmat akarnak nevelni, mint az amerikaiakból?
Amit nagyon hiányolok a gyakorlati, hétköznapi dolgok ismerete pl.: főzés, számlabefizetés stb..

Remélem valamin fognak változtatni, mert jelen pillanatban nem sokan szeretik koptatni az iskolapadokat.

Hozzászólások

(#1) II.Démonlord


II.Démonlord
tag

Érdekes gondolat, csak az a baj, hogy ha mindent a diák választ, akkor lehet sok tényleg alapműveltséghez kapcsolódó dolgot sem fog tudni.

Ilyen szempontból nekem pl a szakgimnáziumok (szakközép iskola) ötlete tetszik, hogy aki szakmát tanul az csak ahhoz kapcsolódóan tanul bizonyos tárgyakat a kötelező matek,magyar,történelem mellett és inkább a szakmai tárgyból van neki több. De van olyan aki szerint ez nem jó, mert így elveszik a továbbtanulás lehetőségét...biztos sok kozmetikus van aki fizikát akar tanulni és olyan irányba továbbmenni :)

(#2) f(x)=exp(x) válasza II.Démonlord (#1) üzenetére


f(x)=exp(x)
őstag

Egy kicsit ömlesztett lett így visszaolvasva az írásom.
A "megválasztom az órámat" csak egyes tantárgyaknál lehetséges, nem a kötelező érettségi tárgyakra gondoltam (pl.: irodalom, töri). Ezekkel semmi bajom nincs, attól függetlenül, hogy engem nem tud lekötni. Na de azt nem hiszem, hogy a mai tankönyveket nem tudnák normálisan összetömöríteni, a lényeges dolgokat meg kiemelni akár.
Annyi felesleges dolgot tanultam már meg eddig életemben, hogy felsorolni sok lenne.

[ Szerkesztve ]

(#3) #56573440 válasza f(x)=exp(x) (#2) üzenetére


#56573440
törölt tag

Ha egy jó egyetemre felvesznek a gimis 4 évnyi anyag terjedelmebol vizsgazol félévente... Just sayin. És műszaki vonalon is lesz jog, kozgaz, tesi akár.

(#4) f(x)=exp(x) válasza #56573440 (#3) üzenetére


f(x)=exp(x)
őstag

Igen tudom. Az egyetem sokkalta durvább, mint a gimnázium. De ettől eltekintve nem mindegy, hogy semmit mondó szövegeket picsázol be, vagy pedig olyanokat, ami az életed hátralevő részében meghatározó lesz.

(#5) #20655360


#20655360
törölt tag

Nálunk kötelezően kellett menni úszásra. :) Asszem 6-7. órában vagy ilyesmi. Nem emlékszek.
Kellemes volt.... h, a matek helyett, erre kellett elvernem az igazolatlan óra limitemet. :DDD

(#6) h3lios válasza f(x)=exp(x) (#4) üzenetére


h3lios
addikt

Ott is tanulsz 1 rakás olyan dolgot, amit nem fogsz hasznosítani a későbbiekben, viszont kötelező.

Ettől függetlenül egyet értek veled, hogy fölösleges a tárgyak fele és a tanulási módszerek is fejlődhetnének.
Én vagy erre a legjobb élő példa, középsuliban 4-5-ös voltam angolból mindenféle szorgalom nélkül, mert szerettem. Viszont a beszéd és a hallott szövegértés sosem ment, régi kazettás magnóról nyomatni 1 szöveget azért elég gáz... Mégha CD-ről megy akkor is. Ezek a szövegek teljesen elavultak, lehetne sokkal kifinomultabb eszközöket alkalmazni.

Konkrétan a netről és a különböző játékok szövegeiből / menüjéből tanultam meg elég jól angoul. Már melózok és pont tegnap dícsértek meg küldöldiek, hogy jól beszélem az angolt. Ennyit jelent az, ha sok élő streamet és sportot követsz neten.

[ Szerkesztve ]

B-tag: H3lios#2825

(#7) kmisi99 válasza f(x)=exp(x) (#4) üzenetére


kmisi99
addikt

Csak érdekességképp az egyetemen még több felesleges anyagot tanítanak. Ott a mérnök infó. Kegyetlen sok matek. Néhány valóban kell de nagyrészt felesleges. Az egyetemen se a jövődre készítenek fel. Az egyetem nagyjából egy jelző, hogy igen az az ember el tudta végezni, képes tanulni és kb tudja az alapokat. Szóval az is csak tanulni tanít meg.

[ Szerkesztve ]

(#8) domos válasza kmisi99 (#7) üzenetére


domos
senior tag

Én proginfón vagyok, és itt is fájdalmasan sok a matek, a teljes tananyag kb. 65%-a. Az informatikával kapcsolatos tárgyak nagy része meg le van ragadva kb. 1970-80 szinten. Gyakorlati oktatás persze alig van, mindenhol az elméletet nyomják, aztán csodálkoznak hogy sok tanuló annyira segghülye az informatikához, hogy printscreen helyett mobillal fotózzák a monitort. :W

II.Démonlord:Ki és milyen jogon határozza meg hogy mi az alapműveltség része? Én úgy vagyok vele, hogy az a lexikális tudás, amit a telefonomon 30mp alatt megtalálok, nem érdemes arra, hogy megtanuljam.

[ Szerkesztve ]

If you don't do it enough, nothing's gonna really happen.

(#9) UnA


UnA
Korrektor

Ezért jártak a gyerekek Waldorf-iskolába, ott egészen más a hozzáállás. Persze ott is vannak gondok, de számomra abszolút pozitív a mérleg.

Az egyetem azért lesz mégis könnyebb, mert ha érdekel a téma, akkor ez nem taszít el a tanulástól (ahogyan a középiskolai rendszerben).

(#10) adrian360


adrian360
őstag

"Miért tanuljunk éneket, földrajzot, biológiát, ha egyáltalán nem érdekel minket?! "

Végülis tök felesleges tudni hogy milyen országok és földrészek merre találhatóak, a növény és állatvilágot halál felesleges ismerni, elég azt tudni hogy a boltban az a sárga az répa, a rózsaszín meg a hús.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.