2019. június 20., csütörtök

Gyorskeresés

A francia paradoxon, avagy miért kövérek az amerikaiak

Írta: | Kulcsszavak: Diéta . zsír . cukor . egészség . elhízás

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Bizonyára van még olyan ember, aki nem hallott a címben szereplő ellentmondásról, ezért előbb ezt tisztáznám: Valamikor az ötvenes évek első felében, tehát nem sokkal a II. VH után, egy Ancel Keys nevű amerikai kutató arra a következtetésre jutott, hogy a zsírfogyasztás okozhatja az akkoriban elharapódzó szív-érrendszeri megbetegedéseket. Ennek alátámasztására bemutatott egy grafikont, amin egy felfelé ívelő görbe mentén hat ország volt feltüntetve a fenti két paraméter függvényében. Jobbra fent a zsírban dúskáló amerikaiak hullottak, mint a legyek, balra lent a negyede annyit fogyasztó japánok éldegéltek szívpanaszok nélkül. Íme:

Volt néhány probléma ezzel a grafikonnal, mindenekelőtt az – ahogy a kortársak arra nagyon helyesen rávilágítottak –, hogy összesen 22 országból álltak rendelkezésre adatok, mégpedig azonos koordináta-rendszerben a következők szerint:

Hmm. Ebből adódik néhány kérdés, pl. maga a francia paradoxon: Hogyan lehet a franciáknál még a japánokénál is alacsonyabb előfordulása a kérdéses betegségeknek, ha háromszor annyi zsírt esznek? Ráadásul az a zsír nagy mennyiségben tejből és tejtermékekből származik, azaz telített! Vagy mi a helyzet a svédekkel, norvégokkal és hollandokkal? Mi a különbség az osztrákok és a finnek között? Attól eltekintve, hogy az ilyen adatok leginkább semmilyen következtetés levonására nem alkalmasak, különösen egy világháborút követő időszakban, még az adott összefüggés is egyértelműen sántít. Az már csak hab a tortán, hogy a japánoknál a szintén szív-érrendszeri panaszként nyilvántartott sztrók (agyvérzés) sokkal magasabb volt, mint az amerikaiak esetében.

Ez tehát a francia paradoxon, ami éppen tegnap jutott eszembe, miután vacsorára befaltam egy jó zsíros kecske krémsajtot, amit náluk készítettek. (Az összetevők között egyetlen furcsaságra akadtam, ami a "természetes kecskearoma" volt. WTF?)
Ezzel erősen kontrasztban volt a reggelire az amerikai repülőn kapott "étel":

A képen nem látszó, zsírmentes tejjel feljavított (?) híg kávéhoz kapott két zacsi cukorral együtt összesen 68 g cukrot tartalmazott, amit tovább bővíthettem volna 2 dl narancs- vagy almalével: +24-28 g. Nooormális? Ettől másfél óra múlva mardosó éhség fogja el az embert, részben a lefelé zuhanó vércukor, részben a tápanyaghiány miatt. Szeméttel ugyanis nem lehet rendesen jóllakni.

Hozzászólások

(#1) erdoke


erdoke
(Jómunkásember)

A kecskearomáról is készítettem képet, de nem akartam a bejegyzésbe rakni:

[ Szerkesztve ]

Not addicted to sugar and grain anymore...

(#2) nemlehet


nemlehet
(őstag)

Az előző cikked elég nagy vihart kavart, de ez egy érdekes felvetés. Amúgy szerintem nem olyan bonyolult ez a paradoxon. Kategórikusan egyik tápanyagcsoport sem rossz, vagy okoz direktben betegségeket. Pl ilyen népcsoportokra lebontva azért sem érdemes ilyet vizsgálni, mert eltérő a genetika. Manapság már multikulti van meg keveredés de azért 50 éve még ez annyira nem volt jellemző.

A zsír rossz mantrát sikeresen belesúlykolták ez előző pár nemzedékbe pedig nem igaz. A szénhidrát sem rossz, csak alattomos, mert nagyon el tud szaladni a szénhidrátbevitel lévén a legtöbb "eszem valamit" típusú étel szinte tiszta szénhidrát. Reggeli a legtöbben esznek péksütit vagy szendvicset, aztán ebédre sokszor tészta jut (sok kifőzdében 5-ből 3 nap tészta alapú a főétel), aztán kis sütike, csokika, cukros üdítő/gyümölcslé, kávé 3-5-6 cukorral. Estére egy kis pörkölt nokedlivel aztán ha összeszámolja az ember messze szénhidrátból vitte be a legtöbbet, pedig fel se tűnt. Ezen kéne változtatni, kicsit terjeszteni a nem szénhidrát túlsúlyos étrendet.

Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

(#3) erdoke válasza nemlehet (#2) üzenetére


erdoke
(Jómunkásember)

Alapvetően nincs gond a szénhidrátokkal, ha természetes ételekből viszi be az ember. A feldolgozott cuccokból, különösen a cukorból nagyon hamar túlzásba lehet esni. Az alattomos kifejezetten ülő jelző, mert általában évekkel, de akár évtizedekkel megelőzi a probléma a hivatalos cukorbetegséget. Az inzulin már sokkal korábban emelt szinteket jár be, mire az éhgyomorra mért vércukor a hivatalosan problémásnak elismert mértéket megüti, és mind a magas inzulin, mind a vércukor hullámvasút hatalmas károkat okoz hosszú távon. Sőt, az említett károkhoz, illetve az ezekből gyakorlatilag levezethető civilizációs betegségek kialakulásához akár soha nem is kell hivatalosan cukorbeteggé válnia valakinek.

[ Szerkesztve ]

Not addicted to sugar and grain anymore...

(#4) Cucuska2


Cucuska2
(őstag)

Létezik valamilyen általános étkezés topik, ahova mehetek az apró kérdéseimmel?

(#5) erdoke válasza Cucuska2 (#4) üzenetére


erdoke
(Jómunkásember)

Nem tudok általános táplálkozás témáról, de tőlem nyugodtan kérdezhet ez itt is. Legfeljebb nem tudok válaszolni...

Not addicted to sugar and grain anymore...

(#6) nemlehet válasza erdoke (#3) üzenetére


nemlehet
(őstag)

Nah jah, lassú felszívódású szénhidrátokkal semmi gond sincs, minél alacsonyabb a glikémiás indexe annál jobb. Zabpehely/kása, barnarizs, stb. Amúgy az a vicc, ha megeszek 1-2 tönkölybúza pufit pár szelet ugyan úgy nem vagyok éhes mint 2 szelet kenyérrel és tovább ki is tart. Gondolta volna a fene.

Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

(#7) joysefke


joysefke
(PH! kedvence)

Erdőke, én is szeretem a jó minőségű zsírokat. :)

íme egy kiváló, többször próbált recept, biztos vagyok benne, hogy neked ízleni fog:

-(0)végy kacsacombot vagy kacsamellet,
-(1)éles késsel vagdald be a bőrét, úgy hogy a hájas bőrt párhuzamos vágásokkal a húsig bevágd, a húst már nem kell megvágni.
-(2)mértékletesen fűszerezd be (só bors)
-(3) serpenyőben _hozzáadott zsíradék nélkül_ közepes lángon oldalanként 3-5 percig (amíg kívánja) kissé pirítsd meg, hogy legyen szine és elkezdjen kifolyni a zsírja. Nem szabad kiszárítani, de legyen szine.
-(4)zsírjával együtt helyezd sütőzacskóba, rakj mellé 6-8 egész gerezd pucolt fokhagymát. Ígény szerint rakj a tetejére narancskarikát (a hús ízét nem fogja befolyásolni). a sütőzacskó száját cérnával kösd össze majd a tetején néhány tűszúrással ejts lyukakat, hogy távozni tudjon a göz
-(5) 200 fokon 55 (+/-5) percig süsd.

ISTENI finom lesz a végeredmény, a süztőzacskó alján felhalmozódott kacsazsír hidegen is mennyei finom lesz.

Köret: ízlés szerint.

[ Szerkesztve ]

(#8) erdoke válasza nemlehet (#6) üzenetére


erdoke
(Jómunkásember)

Van, akinek nem csak a lassú felszívódási szénhidrátok jelentenek gondot, hanem már bizonyos fehérjék is. Sajnos egyre több az elcseszett metabolizmusú ember, és a visszafordításhoz általában drasztikusabb módszerek szükségesek, mint a szinten tartáshoz. Az említett kajákkal az a bajom, hogy rendkívül szegények hasznos tápanyagokban. Ugyan meg tölti a gyomrot egy időre, ám a valós jóllakottság érzet a legtöbb állatban tápanyag központú, kiemelten a fehérjére koncentrálva. Emberben pl. a glutaminsav az egyik legfontosabb jelző molekula a jóllakottság érzet felé (és ezért is veszélyes a rengeteg glutamát/ízfokozó használata).
Emellett nem a glikémiás index az igazán fontos mutató, hanem az inzulin index.

(#7) joysefke
Kösz, jól hangzik. Majdnem minden héten eszek kacsacombot, ma is az volt az ebéd. :K

[ Szerkesztve ]

Not addicted to sugar and grain anymore...

(#9) Kozmonauta


Kozmonauta
(tag)
LOGOUT blog

A túlzott kálium-klorid fogyasztása okozza a szívpanaszokat!

10 éves a bitcoin!!!

(#10) mr_ricsi


mr_ricsi
(PH! nagyúr)

"Hogyan lehet a franciáknál még a japánokénál is alacsonyabb előfordulása a kérdéses betegségeknek, ha háromszor annyi zsírt esznek? "

Úgy, hogy a franciák az 50-es években rengeteg vörösbort fogyasztottak. És nagyjából ma is így van. Gyakorlatilag minden étkezéshez isszák.
A vörösbor védi az érfalakat, megakadályozza a koleszterin lerakódását és gátolja a vérrögképződést.

Sokkal kellemesebb úgy hibát keresni, ha tudod, hogy másban kell!

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.