2024. március 28., csütörtök

Gyorskeresés

E46 blog 1. rész, édes fájdalom

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Hol is kezdjem. Régóta mozgatott egy szép E46-os, mert phéenfé, hathenger meg énzsöláj.
Viccet félre téve, nem vagyok márka fan, de valahogy úgy alakult, hogy pont még egy BMW tetszett meg. Éljenek a sztereotípiák, két nap alatt kaptam belőlük eleget. :DDD

Szóval van autóm, több mint ahány fenekem, erre nyilván kellett még egy (le sem írom hanyadik...).

tldr

Na, de ez miért?
Valahol az első nVidia Titan kártyánál indulhatott el. Várj, autós blog vagy mi a fene ez most? Hát igen, messziről jutottam el idáig. Ugyanis valamikor régen, amikor még nem kisebb ország GDP-jét kitevő összeg volt egy top PC, addig ment a PC tuning mint hobbi. Viszont a kompetitív szinten a PC tuning elment olyan szintre, hogy azt normális fizetésből élő ember képtelen finanszírozni. Milliós csúcskártyák? Ne már. Ennyiből mi minden más kijönne? Az autókat úgy is szeretem, hát legyen hobbi autó. Na a BMW Z4 az túl jó ütni vágni, bütykölni, az csak folyamatosan értékelődik felfelé. Kéne valami "filléres szr". Milyen legyen? Olyan közepesen az, mert bár szeretek bütykölni, de azért az sem baj, ha nem egy vödör csavar.

Legtöbbet a roadster okán a BMW-vel foglalkoztam az elmúlt két évben, ezért is esett a választás egy 3-as BMW-re.
Nem kellett, hogy erős legyen, se szép. Adjon munkát, de azért ne olyan legyen amitől még jobban kihullik a hajam.

El is mentünk egy jó cimborámmal egy kereskedésbe, ahol elsősorban 6 hengeres BMW-kel foglalkoznak. Volt ott nagyon szép szedán 325i, de az nagyon szép és hát nem kupé. Voltak szép kupék is, kevés melóval, 170LE-s újabb motorral, némi felárral. Volt a másik véglet az 500 ezres, azt meg sem mertem nézni, annyira nem akarok mélyről indulni.

Volt egy friss szerzemény, egy fekete 320Ci. 150LE, 190NM, hathengeres, benzines. Kárpit lóg, utas oldali ajtó nem nyílik kintről, rozsda eszegeti, plusz rengeteg apró dolog ami javításra vár, viszont a hangja szép, nem fújja a szelepfedél az olajat.

Totális felelőtlenséggel bele csaptam, lesz ami lesz, elhoztam egy nVidia RTX 3090 Ti áráért.
Némi bonyodalom után végre kifizettem az autót és haza vittem, de előtte egy jóbarátomat elvittem egy próbakörre. A város határ után lévő bevásárló központ parkolójában fordultunk vissza a próbakörről, amikor is, hiába nyomom a gázpedált, az nem reagál. Félreállunk, elkezdjük megfejteni a dolgot. Mind a ketten IT területen dolgozunk, de kettőnk közül még én vagyok a műszakibb ember. Szinte semmi szerszámunk, mi legyen. Letoltuk egy kevésbé rossz helyre az autót és neki álltunk a Google-el megoldást keresni. Hívtam a kereskedőt, de nyilván este 8kor már nem elérhető, főleg hogy 5ig volt nyitva.
Erre megáll egy BMW-s srác, megkérdezi, mit segíthet? A beesett gázpedál hallatán elképedt és nem tudott mit mondani, megköszöntük a jófejségét Ő pedig továbbállt. Mi tovább keresgéltünk, nézegettük a motorteret mint mindenki aki lerobbant. Meg áll egy másik autós, kipattan egy srác, hogy mit segíthet. Betoljuk, vontassuk? Mi a baj amúgy? Elmeséltük neki, mi a sztori, pár órás kotvány, beesik a gázpedál, motor duruzsol. Ki kerekedtek a szemei és kikelt magából, hogy azonnal vigyük vissza, mert át...vertek, tudja, mert Ő autószerelő. Pár mondat még volt, de Ő sem tudott érdemben segíteni így Ő is tovább állt.
Mennyi rendes ember, totálisan meglepődtem. Én is szoktam megállni segíteni. Cseréltem már idegennek kereket.

Ezek után már szóba került egy tréler, ráolvasás, szerszámok, kántálás, ima. Végül tanakodás közben bemásztam, megnéztem a pedált, ami tök más mint a Roadsterben. Ez azért érdekes, mert a roadster elektromos pedállal van, ez meg határozottan mechanikusnak tűnt. Kis feszegetés után megláttam a bovdent a helyén. Szuper, akkor a motortérben kell keresni a problémát.
Már erősen sötétedett így telefonnal világítva próbáltuk megtalálni a problémát. Nem lett meg.
Felhúztam magam és elkezdtem kotorászni a szívósor alá, ahova a pillangószelepet gondoltam ééééés... egy bovden. :DDD
A fogást kitörő örömmel fogadtuk, de ez csak a megoldás egyik fele, kéne a helye is, de némi tapogatás után meg lett az is. Egy bravúros mozdulattal vissza is akasztottam a helyére. Vissza az ülésbe és máris van ellenállása a pedálnak. Kitörő öröm, nevetés. Elindulunk végre a kényszer pihenőről, amikor a cimbora csak annyit mond; baszki, EZ a Te autód.

Valami ilyesmiért vettem. Legyen sikerélmény. Egy hibátlan autón mit javítok meg? Jó, azért nem baj, ha a saját lábán eljut bárhova, mert nem szeretnék trélerezni.
/tldr

Amint volt időm és kicsit szétszedtem, hogy hozzáférjek a pillangó szelephez.

A gondot egy elérett gumidarab okozta. ami szinte gyurmává vált. Ezért volt olyan nyúlós, lomha a gázadás/elvétel. Után állítottam, most ugyan kopog picit a gumi nélkül, de nem zavaró számomra. Ami a lényeg, hirtelen gázadásra sem esik szét és megkaptam a bovdenes gázreakciót, amit szerettem volna.

A másik problémám a kézifék hiánya. Semennyire nem fog. A karnál van bovden feszítő, amiről elsőre nem is lőttem képet, de csak meg volt fogatva, így kb a hónaljamig fel tudtam húzni a kart. Állítás után 2-3 kattanás és megfeszül ahogy kell, de még mindig alig fog. Hátul lehet még állítani a fékpofákon, ha az sem, akkor a pofák koptak rommá. Ez még várat picit magára.

Van még mit csinálni szerencsére:




Rövid távú tervben a kézifék javítása, utas oldali ajtó javítása, alu felnik, új gumik, szűrők, olaj, lámpa polírozás, ha nem segít, akkor csere, kipufogó rendszer ellenőrzése, mert hidegen mintha kifújna. Ezek persze prioritás szerint sorrendben.
Ha az alap dolgok meg vannak, jöhetnek a finomítások. Kárpit tisztítása és javítása, sport kormány (mert a tanga kormány nem tetszik), autórádió modernizálása, karosszéria munkák. Üzemi fékek cseréjét is fontolgatom, mert bár hibátlanul fog, nagyon csikorog és az érzékeny füleimet nagyon bántja.

Röviden ennyi.

Hozzászólások

(#1) futo001


futo001
senior tag
LOGOUT blog

Egyszer vágtam neki az autóbütykölős hobbinak. Elég esélyes, hogy utoljára. :DDD Mondjuk nehezített pálya volt, kis angol (már orosz?) márka, hírhedten sok hibával és kevés alkatrésszel.
Önszántamból soha többet, maradok a bringaszerelgetésnél. Neked kitartást és jó szórakozást. :)

I'm a man with a plan... the plan is to booze as much as I can! ¯\_(ツ)_/¯

(#2) Metalfan válasza futo001 (#1) üzenetére


Metalfan
senior tag

Anno én is belevágtam az autóbuzerálásba, plusz mellette nekem is volt egy bringám, viszonylag sokat foglalkoztam mindkettővel. A bringánál ez inkább öröm volt, a kocsinál meg legtöbbször csak kínlódás, hogy már megint valami baja van :D Amikor működött, akkor nagyon szerettem, csak aztán egy idő után meguntam, hogy egy 225 lóerős, ámde 17-18 éves kocsi (Volvo S70 T5) motorterében egyszerűen minden gumi- és műanyag elporlad a hőterheléstől (de még véletlenül sem egyszerre, hogy legalább egyszerre lehessen kicserélni mindet), és hogy már az autó tervezi be a bütykölések időpontját, nem én.

(#3) eldiablo válasza futo001 (#1) üzenetére


eldiablo
addikt

Nekem ezért is esett a választásom egy E46-ra. Talán csak Astra és Swift szaladgál több az utakon. Persze túlzok, de így is rengeteg az új és bontott alkatrész, a legtöbbet frutti árban adják.

Szerencsére nekem sokadik autó, szóval ha elrontom vagy csak sz*r, akkor van amibe át tudok ülni.
Naponta pár órát foglalkozom vele és akkor sem muszájból, így azért egész más. :)

(#4) RudiLicenc


RudiLicenc
aktív tag

Tavaly augusztusban esett a választásom egy E46-ra, 2002-es 316i-re. Akkoriban én is egy bő 3090 Ti áráért hoztam el, azóta talán csak mégjobban bolondultak az árak. Akkoriban hallgathattam, hogy lehúztak (jajj, négyhenger, pfejj), DE:
- magyarországi első forgalomba helyezésű és követhető előélet,
- akkoriban 119000 km (mostmár 138000 van benne, ebből látható mennyire szeretem :D),
- teljesen rozsdamentes és majdhogynem sérülésmentes az utolsó csavarig minden egyes alkatrésze és a kaszni,
- egyszóval nem összekeverhető Abdul által külföldről behozott, porából feltámasztott autóval.

Hülye lettem volna otthagyni. Eddig ennyi km alatt és augusztus óta semmilyen hibája nem is volt. :)

Amit ráköltöttem az pusztán preferencia, mégpedig a hang. Megvolt a hangszórók cseréje, a fejegységet pedig egy androidosra cseréltem. Mostmár van vezeték nélküli Apple CarPlay, ami az új autókban is többszázezres felár, természetesen a hang kifogástalan, és várakozások alatt mehet a YouTube vagy a Netflix is. Ez a nagy dicsekvésem, mert ezt még az új i4 M50-ben is megirigyelik! :D

Ezenfelül kódoltam bele nappali menetfényt, villogó féklámpát intenzív fékezésnél, home lightot, stb... Úgyhogy minden extrát, ami volt benne kikapcsolva, megkapott. :R

Üdv!

(#5) Gyok2


Gyok2
aktív tag

Ha már 6 henger, akkor inkább 25-28i, az 200 LE, abból is van ilyen állapotú :)
Vagy a 23i, abból utána könnyű 25i-t csinálni.

Tiszta Windows rendes ház

(#6) eldiablo válasza RudiLicenc (#4) üzenetére


eldiablo
addikt

Nekem az autó hangja is sokat számít, nálam a dízel és a négy henger ennek okán szóba sem jöhetett.
Viszont amit leírtál az engem is elgondolkoztatott volna. :)
Mondjuk én direkt nem hibátlan autót akartam, mert abban nekem nem sok öröm marad. :D

Jó tudni hogy ilyen lehetőségek is vannak az E46-ban. Majd egyszer oda is eljutok az enyémmel, de addig még sok dolog van.

Gyok2,

Ez az autó csak szórakozni kell, nem volt cél, hogy szép vagy erős legyen. Éppen ellenkezőleg.
Erősnek és szépnek ott a Z4 3.0i (E85). :B

(#7) proci985


proci985
MODERÁTOR

meg iden ra fogod kolteni az aranak a felet. sportkocsinal ha ugy is akarod hasznalni, akkor megfelelo gumi is kell. hasznalt nincs, ha azon sporolsz akkor meg nem lehet rendesen kiautozni. hasznalt par cuccbol ugyanez, ha log a futomu, akkor nem lesz vele jo moka szerpentinezni.

egyebkent ettol meg lehet imadni fogod, csak keszulj fel ra, hogy ha szereted a megbizhato es kiszamithato dolgokat, akkor ez a budos eletben nem lesz az :DDD. namost sportkocsit en nem mernek ugy meghajtani, hogy a felfuggesztesnel feloldalasan ideges a rebound mert farad.

pro tip: ha eljutsz a "donor autot veszek es a kettobol osszerakok egyet" gondolatig, akkor menekulj, sikitva.

[ Szerkesztve ]

Don't dream it, be it. // Lagom amount.

(#8) Gyok2 válasza eldiablo (#6) üzenetére


Gyok2
aktív tag

OK, bár én inkább választottam volna valami érdekesebbet :)

Tiszta Windows rendes ház

(#9) eldiablo válasza proci985 (#7) üzenetére


eldiablo
addikt

Majd kiderül. A pár évvel fiatalabb Z4-re eddig semmi olyan költség nem merült fel ami nem lenne kiszámítható egy 20 év körüli autónál, pedig elektronikából akad benne bőven és kilóméterben is többet futott mint ez az E46.
Szerencsére annyira buta az egész autó (jó értelemben), hogy a legtöbb dolog viszonylag könnyen szerelhető. Ez is a lényeg. Ez nekem nem elsődleges autó, hanem csak szerelgetni kell. Ha számosítani akarom akkor 4. autó, szóval nem veszem a szívemre ha holnap nem idnul be. Mondjuk olyan selymesen indul, hogy élvezet hallgatni. :)

Donor autókat már nézegettem a Z4-hez is... :DDD

Gyok2,
Ez az autó faragni kell, nem napi járósnak. :)
Majd ha ráunok a teljesítményére, akkor jöhet a nagyobb gyári intake, M54B30 szívó oldali vezérlés, főtengely csere és rövidebb hajtó rudak stb... ;)
Mivel sokadlagos autó, ezért nem kell holnapra működőképesnek lennie, állhat fél évet az aknán, nem gond.
Aztán ha 95LE+/L ki jön belőle és 200+ NM akkor elégedett leszek. Ha ez túl macerásnak bizonyul, vagy ráunok akár menet közben is, akkor lehet inkább rakok bele másik motort. Majd meglátom.

Tekintve, hogy mennyi ment bele a PC hobbiba, ez sem sokkal drágább dolog. :N
Hangsúlyozom, nekem ez hobbi célra van.

(#10) RudiLicenc válasza eldiablo (#9) üzenetére


RudiLicenc
aktív tag

Hobbira tökéletes a tied, nekem napi járós autó, nem eshet ki :D

Most láttam a Z4-es posztod, irigyellek… :C

Üdv!

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.