2022. október 2., vasárnap

Gyorskeresés

Egyedi kerékpárvilágítás notebook kijelző, és egér ledekből.

Írta: | Kulcsszavak: világítás . kerékpár . led . notebook . kijelző . egér . egyedi

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

A kreálmány eredeti célja az volt, hogy a lehető legegyszerűbben történjen a kerékpár világításának üzembehelyezése, és áramtalanítása. Ma ezt leginkább úgy oldják meg, hogy sínbe pattintható első és hátsó világítótesteket használnak. Ez is egy gyors megoldás, ugyanakkor a lámpácskákban az energiaellátás már picit körülményesebb. A bennük lévő elemet cserélni, akkukat fel kell tenni tölteni. Menet közbeni lemerüléskor pedig szintén körülményesebb cserélni, ha egyáltalán van nálunk pótakku vagy elem. A sínben rögzülő lámpatestek mobilitása a lopásgátlást is szolgálja.
Az elgondolás az volt, hogy használjuk a kerékpár eredeti izzós lámpatesteit, azok vezetékeit pedig nem dinamóba, hanem egyetlen akkutartóba vezetjük. A hagyományos lámpatestek nem keltenek feltűnést, ezek lopása már rongálás, maximum letörni tudják. Ez ellen pedig nemigen lehet védekezni. Szerencsére csak egyszer jártam így, pedig már akkor sem üzemeltek az izzós felszerelések.
Az egyetlen dolog, amit könnyedén ellophatnak, az az akku. Ezt viszont úgy terveztem meg, hogy nagyon gyorsan, és elegendően stabilan lehessen egy mozdulattal rögzíteni, és oldani. Ez tette lehetővé később, hogy a zsebben lapuló pótakkuval akár tekerés közben is cserélhettem pillanatok alatt. Sok kutatás után leltem meg azokat az akkutípusokat, melyekhez kellően olcsón hozzá lehet férni a távolkeleti piacon. Formájuk, kapacitásuk elegendő. Elérhető hozzá olyan töltő vagy tartó keret, mely ideálisan felerősíthető egy kerékpár vázra, például gyorskötözőkkel.

Első körben a lámpatestek készítésével foglalkozunk, majd egy későbbi blogbejegyzésben két féle akkutartó megoldás kerül bemutatásra.

A lámpatestek módosítását a LED alapú modernizálás tette szükségessé. Kutathattam volna szabványos izzómenetű LED-eket, de én gyakran törekszem filléres praktikus megoldásokra. Egészen más jellegű hulladék eredetű alkatrészekből szerencsére hozzáférek ilyesmihez.

Az első lámpatest esetén sokat töprengtem, míg végül egy véletlen gondolatmenet, s egy sor szerencse hozta a megoldást.
Először szemezgettem néhány csík, notebook kijelzőből kiszerelt LED-del, hogyan lehetne ezeket felhasználni. Korábban méricskéltem őket, a szabványos 3,7V-os Li-Ion akkukkal pont ideálisan meg lehet hajtani. Egyes webes források szerint 3,4V nyitófeszültséggel rendelkeznek a LED-ek.

Ekkor megpillantottam a kiváló rend kellős közepette egy árválkodó RCA lengődugót, melynek nem kerek, hanem lapokra tagold háza van. Bevillant, hogy minden lapocskára akár fel is ragaszthatnék egy egy ledet, egyforma polaritás iránnyal. A dugóról a felesleges részt le is vágtam.

Felmerült, hogy ezt a dugót rögzíteni is kellene valahogy a foncsor közepén. Az elképesztő mázli ekkor jött, az RCA lengődugó külső fém érintkezője pont megszorul a szabványos kerékpárizzó foglalatában.

A fényforrások fókuszpontközeli pozícióját szemre nagyjából belőttem, és erős kétoldalú ragasztócsíkokkal rögzítettem.
A LED-ek, mivel egy kisebb kör kerületén fekszenek, sosem kerülnek a fókuszpontba. Ez nem is volt cél, csupán, hogy engem lássanak, minél szélesebb szögből. Mint később éles használat során kiderült, elegendő fényt biztosít látni is.

A ledek érintkezőire, párhuzamos bekötés elvét követve egy-egy vezetékdarabot kötöttem, mint egy nyakkendőt. Az érintkezési pontokon kis forraszvízzel-cinnel megkínáltam, majd bekötöttem a nyakkendőkre a vezetékeket.

Áram alá helyezve kicsit érdekes inhomogén mintázatot rajzol, speciel egy atommagot elektronjaival. Felhelyezve a plexit, ideálisabbá válik.

A hátsó lámpatestről sajnos egyelőre nincs fotósorozatom, így azt pár szóban leírom.
Három, egérből kicsempészett piros LED lett felhasználva. Ezek szép, erős, tiszta fényűek. Rögzítésük egy régi plasztik, fülkés telefonokban használható kártyából lett kivágva. Ezeken három lyuk lett fúrva felül, melyben vállig süllyedtek a ledek. A kártya alakja pedig a tipikus hátsó lámpatest belső üregéhez illeszkedett. Felső részét a régi izzófoglalat támasztotta, alul pedig kemény csomagolóhab kitöltés. A feszültség szint illesztés sajnos már nem volt ilyen szerencsés. Ezek a típusok egész más nyitófeszültségen üzemelnek. A ledek számával nem tudtam játszani, pont nem jött ki a szint. Végül a 3 fényforrás lett a megoldás, és ha jól emlékszem egy negyvenvalahány ohm-os, feszosztásra bekötött ellenállással fűtöm a környezetem.

Az első és hátsó lámpatestből a kerékpár felső vázának felső harmadáig vezettem a vezetékeket, itt csatlakoznak közösen, párhuzamosan az akkutartóba, ahol leginkább kézre esik.
Ezekről egy következő cikkben olvashattok.

Hozzászólások

(#1) creation


creation
senior tag
LOGOUT blog

Teljesen jó az első lámpa kivitelezése...

Annyit tennék hozzá, hogy a felső "kör" érintkező segítségével egy biztosabb rögzítőt fabrikálnék (nem bízok a kétoldalú ragacsban), méghozzá úgy, hogy felmelegítettem volna két (nem látszik hogy középen is van e LED a csati belsejében) kis huzal darabot (valami keményebbet) és beszúrtam volna a műanyag házba, majd hozzáforrasztottam volna a felső "kör" érintkezőhöz (ha nincs középen LED, akkor mégjobb a helyzet, mert akkor nem két huzal darab, hanem egy átmenővel apelláltam volna)... Valamint az égő csere megkönnyítése érdekében felhasználtam volna a helyedben az RCA csatlakozó előnyeit és egy aljzatot fabrikáltam volna be. Ezzel megspórolva azt a sok időt amit majd 10 év múlva az egyik kiégett LED cseréjénél be kell fektetned a konstrukciós hibába ;] ;] ;] :P :R

De teljesen jó gány :R

[ Szerkesztve ]

"Mert Ő küld 100 csodát, csak Benne Bízz!"

(#2) JoeYi


JoeYi
őstag
LOGOUT blog

szép lett!

Én a hátsőt csináltam meg fixre:

Itt van a projekt

(#3) ecchphoto válasza creation (#1) üzenetére


ecchphoto
csendes tag

Szerencsére a ledek rögzítése tartósnak bizonyult, 2014 januárjában építettem. Bírta a hideget, meg a nyári meleget is. Gondoltam rá, hogy a dugóra kötöm a kivezetéseket, de RCA aljzatot nem akartam, mivel a tesztüzem jól sikerült, aztán ígymaradt. :D Nincs középen led, csak körben.

-=ecchphoto=-

(#4) ecchphoto válasza JoeYi (#2) üzenetére


ecchphoto
csendes tag

Vagány! Jól néz ki!

-=ecchphoto=-

(#5) hcl


hcl
félisten
LOGOUT blog

Tanúsíthatom, hogy bekapcsolva kiviszi a szemed :D Jó lett :)

Veszek _hibás_ LCD monitort,fényképezőgépet, objektívet, routert ---- Mutogatni való hater díszpinty

(#6) psyho85 válasza hcl (#5) üzenetére


psyho85
aktív tag

Hogy mennyire utálom, kerékpárosként, gyalog és kocsiban ülve is, amikor jönnek ezek a szemvakítók a sok Wattos, fókuszálatlan, rosszul beállított lámpákkal. Az is nettó balesetveszély, ha nem látok 2 mp-ig amikor szembe jön ilyen jó képességű kerékpáros, kb. mintha refit kapnék az arcomba. Szép és jó dolog a LED, végre olcsón van rendes lámpa amivel látni és látszódni is lehet, de azért egyre többen vetik el a sulykot. Ezt most nem a Rád vagy a szépen összehozott és bemutatott lámpára konkrétan, hanem általában, a "kiviszi a szemed" megjegyzésre. :)

Álmában nagy folyó volt, de amikor felébredt, maradt kis patak. S csak csordogált tovább, mint könny az arcon, az óriás fák alatt.

(#7) ivana válasza psyho85 (#6) üzenetére


ivana
Ármester

Én a villogós lámpákat utálom, amik ráadásul szabálytalanok is. Vagy a lámpa nélküli bringásokat. A ledek fehér fénye nekem kevésbé kellemes mint a dinamós lámpa sárga izzója és az is ilyen reflektor szint 30 felett.

(#8) creation


creation
senior tag
LOGOUT blog

Motoros szemszögből meg a HID és LED reflektoros autósokat gyűlölöm, ellenben a trabantot a méz színű lámpájával szeretem, igaz az meg engem gyűlöl a H4-em miatt, mert ha ketten ülünk a kis 250-es motoron az asszonnyal, akkor feljebb hord a fényszóró...

Jó kis dobálózás...

@JoeYi:
Örülök a hátsó lámpádnak. Végre valaki akit nem hunyorogva kell megtalálnom az úton és gondolkodnom, hogy az most út széli jelző vagy egy kerékpáros... Inkább világítsd ki a szemem, mint elüsselek, mert nem láttalak! A kikerülésedet meg valahogy csak megoldom, nem lesz még 2mp sem... Azért kár nekünk nyafogni...

Apropó töltés, ha már gány... Miért nem veszel pár szolár panelt meg egy töltés vezérlőt hozzá? Nem sokkal több befektetés mint az akku ára és cserébe kicsit még zöldítenél is a témán... (Telefonos Napelemes PowerBank? Ha teszel bele egy kapcsolót akkor azzal ki tudod iktatni a gyári felületet és töltés után felhasználásnál a cellákat más formában a neked megfelelő feszültségen tudod üzemeltetni... Pl egy 2db 18650-es cellával működő neked pont tökéletes is lenne :R A gyári bekötésén nem is kellene változtatnod, csak a DC-DC konverter előtt megcsapolnod egy átkapcsolóval :R )

[ Szerkesztve ]

"Mert Ő küld 100 csodát, csak Benne Bízz!"

(#9) hcl válasza psyho85 (#6) üzenetére


hcl
félisten
LOGOUT blog

A "kiviszi a szemed" az a fényerőre vonatkozott, semmi másra se nem. Én is megyek néha töksötétben, közvilágítás nélküli helyeken, és értékelem, ha a lámpa megvilágítja rendesen az utat.
Amúgy megfelelően belőve a gyenge fényű lámpa is tud vakítani.

Egyébként a fene tudja, autót vezetve bringás még sosem vakított el.

Veszek _hibás_ LCD monitort,fényképezőgépet, objektívet, routert ---- Mutogatni való hater díszpinty

(#10) shteer


shteer
félisten

Remélem nem jössz velem szembe kerékpárúton :D

..szerintem jónak tűnik

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2022 PROHARDVER Informatikai Kft.