2024. április 18., csütörtök

Gyorskeresés

X-Projekt #003 - Steamworld Heist (Wii U)

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Nagyon nem fogom ragozni: megszületett a tökéletes indie játék. Se nem túl sablonos, se nem túl forradalmi, se nem túl rövid, se nem túl hosszú - éppen olyan, amilyennek egy jó játéknak lennie kell. Az Image & Form Games nevű csapatnak nem ez az első alkotása a Steamworld univerzumban, a kistestvér - a Steamworld Dig - azonban még tudott volna néhány téren fejlődni. A Heist már más tészta: nagyobb, kiforrottabb, jobb. Nem kínál se többet, se kevesebbet 25 óra felhőtlen szórakozásnál. A Wii U verzióhoz egy kis adalék, hogy a Nintendo jóvoltából fizikai formában is megjelent a Dig-gel egy csokorba kötve, így akár egy nagyobb gyűjtemény részeként is őrizhetjük a polcon.

A sztori nem túl komplikált, a televíziózás hőskorát idéző átvezetőkben ismerhetjük meg a jövőbeni szétrobbant Föld túlélőit. A legjámborabbak a gőzzel működő steambotok, akik a peremterület földdarabkáin bányásznak, üzletelnek, szórakoznak a bárokban. Ádáz ellenségeik a kalózok, akik rablásból, sápszedésből tartják fenn magukat, de közben még sötétebb terveket szövögetnek. A maghoz közelebbi térrészt a royalisták, az olajjal működő robotsereg uralja, akik a királynőjük parancsuralma alatt élnek, és a békés steambotokat adóztatják. Valamint a történet része egy idegen hatalom is, ami szintén a Föld maradványa felé nyújtogatja kusza csápjait. Történetünk főhőse Piper, a csempész robothölgy, aki rozoga ladikján járja a peremterületet, és maroknyi legénységével próbál lavírozni a kalózok és royalisták hatalmi szférái közt. Aztán egy nap minden fenekestül felfordul, itt lépünk be mi a képbe.

A western klisékkel dugig tömött játékban egy nagyobb világ oldalnézetes térképein kell kalandoznunk, ahol is az egyes helyszíneket megtisztítva oldódnak fel a további célpontok, mígnem elérünk az egyes térképek főgonoszaihoz. Minden egyes helyszínen előre megadott feladatot kell teljesítenünk, ez leggyakrabban az ellenséges erők likvidálása, de akadnak speciális missziók is. Kezdetben csak Piper harcol, de a sikeres küldetésekért kapott vizet és egyéb zsákmányt jó hasznunkra fordíthatjuk a térképeken elszórt kocsmákban és fegyverkereskedőknél. Legénységet is toborozhatunk, ahogy a sztoriban haladunk előre, szükségünk is lesz a későbbiekben egy ütőképes csapatra. Maximálisan 3 csillagot szerezhetünk egy-egy helyszín megtisztításakor, ezzel növelhetjük hírnevünket. Minél jobb imázsunk lesz, annál inkább nyílnak meg bizonyos akadályok előttünk.

A játék központi eleme a harc, ami szintén oldalnézetben, de körökre osztva zajlik. Egyszerre általában 3 robotunk vehet részt egy misszióban, ezért a taktikának már a résztvevők kiválasztásakor szerepe lesz. A robotok minden körben csak egy adott távot tehetnek meg, és - többnyire - egyszer használhatják fegyvereiket. Nagy ötlet a fejlesztőktől, hogy a pályák nem előregyártott, statikus helyszínek, hanem véletlen-generátor készíti el őket minden küldetés előtt. Így kétszer ugyanazon pálya nem is igen fordul elő. Robotjaink kiváló fegyverforgatók, de mind valamilyen fegyvernemre szakosodtak, így a mesterlövészek nem kezelnek például rohamfegyvereket. A harc több emelet közt zajlik, melyeket zsilipek, fedezékek és robbanó tárgyak pettyeznek. Győzelem vagy halál múlhat azon, tudunk-e jó fedezéket találni, vagy gellerből leszedni az ellenség fejét. A fejlövésért többnyire plusz sebzés jár, de láblövés esetén nem fogunk tudni mozogni a következő körben. Sok tényezőt kell figyelembe vennünk, ez teszi a Heist-et kiváló stratégiai játékká. Mintegy bónuszként összeszedhetjük a pályán több helyen heverő szajrét is, ami sikeres küldetés esetén víz és egyéb hasznos holmi formájában a zsákmányunk részévé válik.

Ahogy haladunk a történetben és robotjaink mind több harci tapasztalatot gyűjtenek, új képességek nyílnak meg előttük. Ezek egy része univerzális, mint például az életerő és az egy kör alatt megtehető táv. De vannak speciális, egy-egy vagy néhány robotra jellemző képességek is, mint az öngyógyítás vagy a hátbatámadás. 10-es szint a maximum, minden szintlépéskor aktiválódik egy-egy ilyen képesség vagy növekszik valamelyik paraméterünk. De ez nem minden, rozsdaette harcosainkat fegyverrel és felszereléssel is el kell látnunk, melyeket szajré formájában találhatunk vagy kereskedőktől vásárolhatunk jó pénzért vízért. Egy fegyver és két felszerelési tárgy lehet a számos közül egy robotunk birtokában, így minden küldetés előtt meg kell fontolnunk, hogy mi a fontosabb. Van hogy egy jó páncélvért, de van amikor egy jó gránát tehet jobb szolgálatot. A harctér sematikus térképét a Wii U gamepadon tanulmányozhatjuk, jó szolgálatot fog tenni.

Bádogembereink világában különös kultusza van a kalapoknak, melyekből megszámlálhatatlanul sokat találhatunk a játékban. Leggyakrabban az ellenség fejéről tudjuk - jól irányzott célzással - lelőni, de drága kalapokkal üzletelő kufárokhoz is betérhetünk értük. Sajnos pluszt nem adnak robotjainknak, de megjelenésükbe változatosságot tudnak csempészni.

Nálam a Steamworld Heist jött, látott és győzött. Kezdeti aggodalmaim hamar szertefoszlottak és azt kell mondjam, komolyabb árszintre pozícionált játékokra is sok esetben köröket ver. Legalább is ami a játékélményt illeti, nekem pedig ez számít legjobban. Az előre választható öt nehézségi fokozat, a véletlenszerűen generálódó pályák és a sok-sok felszerelés szokatlanul nagy szabadságot ad egy ilyen kaliberű indie játéktól. A Dig rövidesen kapni fog egy második részt, a Heist sem lenne hálátlan, ha érkezne egy testvére.

Ami tetszik
- relatív hosszú játékidő
- változatos és szórakoztató játékmenet
- kellemes zenék és szép grafika

Ami nem tetszik
- kicsit egyszerű történet

Hozzászólások

(#1) SunMount3r


SunMount3r
nagyúr

A Steam-es trailer-je olyan érzés, hogy kb. mindent láttam is a játékból.

De a körökre osztottság miatt azért érdekes.

(#2) Dr.F.E.R.I. válasza SunMount3r (#1) üzenetére


Dr.F.E.R.I.
addikt

Ha nem is mindent, de azért lefedi eléggé a három világ témáját. De itt elsősorban a játékmeneten van a hangsúly. Taktikázni kell folyamatosan, ezt kimondottan játszani kell, nem elég csak messziről nézni.

Két lehetőség közül mindig a harmadikat válaszd

(#3) ldave


ldave
félisten

Teljesen egyetértek a szerzővel, nekem is nagy kedvencem lett ezt a játék. Még 3DS-en játszottam először, ott az első világ végéig jutottam. WiiU-n a nagyobb felbontás miatt szerintem jobb a játék, a célzás pontosabban megoldható, mind a 3DS képernyőjén. Az egyetlen, ami picit zavar, hogy nekem nem volt mindig egyértelmű, több szinten harc esetében, hogy melyik felület az, amin át lehet lőni és melyik ahonnan visszapattan a lövedék.

A Slime draws near! Command?

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.