2024. április 24., szerda

Gyorskeresés

DPTP System - Igazság a szervizekről

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Igazság a szervizekről!

Előszó:
Mielőtt belekezdenék a mondani valómba meg kell említsem, hogy a célom nem a mások lejáratása és nem a magam magasztalása, csupán csak a szervizekről kialakult igazságképem megosztása és egy kis plusz információ, hogy egyes javítások illetve hibák hogyan keletkeznek és miképpen orvosolhatóak viszonylag egyszerű és könnyen elérhető módon.

Rólunk:
A mi cégünk illetve ez irányú tevékenységünk, jobban 2007 - 2008-ban indult meg mikor az Xbox360-as konzolok elkezdtek tömegével meghibásodni.
Mivel gyerekkorunktól kezdve erős érdeklődésünk volt a műszaki cikkek iránt és már a kezdetektől (90’ évektől) TV-ék Videók javítását illetve számítástechnikai alkatrészek, számítógépek, műszaki cikkek karbantartását, javítását vállaltuk és a 90’-es évek végétől a 2000-es évek elejéig saját hangosítással rendelkeztünk (Diszkók, külső rendezvények hangosítása…stb) melyen berendezéseinket 80%-ban mind elektronikailag mind pedig alkotóelemeit tekintve magunk fejlesztettük és raktuk össze, kialakult és szélesedett, bővült a technikai hátterünk és műszaki ismeretünk.
Ezen sok évvel a hátunk mögött már nem okozott túl nagy gondot az ekkoriban már fejlettebb eszközök, készülékek kiismerése és javítása.
A mai napig aktívan hivatalos bejelentett szervizként működünk:
http://bgaszerviz.hu
Ha további információt szeretnél rólunk megtudni kérlek látogass el weboldalunkra…

Megtapasztalások:
Sajnos azt tapasztalom mind az ügyfelek mint a saját észrevételeim kapcsán, hogy egyre több az újonnan magát szakembernek kikiáltó és hozzá nem értő jobb szó híján kontár, mind az interneten mind pedig az utcákon reklámozók között.
A saját kis statisztikám amelyet 2évet megelőzően és napjainkban ismét felmérve osztok meg veletek az az, hogy az elmúlt időszakban kb. 60%-al több szerviz van csak Budapesten. (ez nem reprezentatív felmérés és csak a saját megtapasztalásaimat tükrözi)
Az érdekességük az, hogy azon cégek, boltok amelyek régen csak márkaszervizek voltak multiszervizek lettek, akik régebben csak telefonnal foglalkoztak azok mára már Notebookok teljes körű szervizelésével is foglalkoznak, azon boltok, cégek aki régebben csak műszaki cikkeket árultak mára szervizek is lettek, azon cégek vagy boltok akik régebben csak Desktop PC-ék értékesítésivel foglalkoztak azok Notebook szervizek is lettek, azon cégek akik eddig nem voltak most gombamód szaporodnak és mindegyikük giccses weboldallal, némelyikük giccses bolttal és szinte mindegyikük több éves, de van olyan aki több 10 éves szakmai tapasztalattal rendelkeznek notebookok és bga-s gépek szervizelésében.

Gondolom nem kell nagyon bemutatni, hogy alig 15-20éve elérhetőek Magyarországon a nagyközönség számára is a Notebook-ok, de ennek ellenére olvastam olyan szervizről is akik már 30 éve foglalkoznak ezen termékek szervizelésével, legalább is ezt állítja..
Gondolom elírás lehet, legalább is szeretném ezt hinni…

Mint ahogy korábban is említettem nem csak a saját de a minket választó ügyfeleink visszajelzése alapján osztom meg veletek a megtapasztalásaimat illetve kialakult tapasztalataimat.

Sajnos elmondható, hogy a szervizek többsége kényszervállalkozás, a jobb megélhetés reményében alakulnak és sajnos az is elmondható, hogy a tudás és a megfelelő technikai háttér megléte nélküli munkavégzésük során súlyosan megkárosítják ügyfeleiket és ez további súlyos kihatással van a tisztességes és hivatalos szervizek működésére.

Óva intek minden potenciális ügyfelet, hogy jól nézzen körül és informálódjon a témában, mert ha nem teszi, akkor könnyen a csalók áldozatává válhat.

Ezen írásom pontosan ezt hivatott kicsit elősegíteni, hogy segítsek abban, hogy a végén jól döntsünk mikor szervizet megválasztjuk.
Bátorkodójuk kérdezni és bátorkodjunk nemet mondani, visszakozni (természetesen még a szervizelés kezdete előtt) ha nem tetszik az amit látunk vagy amit csak egy baljós sugallat közöl nekünk.
Az első megérzéseink az esetek nagy többségében mindig beigazolódnak.

Pár jó tanács miképpen döntsünk vagy is miszerint tudjuk eldönteni, hogy egy szerviz alkalmas a megfelelő és szakszerű munkavégzésre..
A szerviznek rendelkeznie kell a megfelelő technikai háttérrel.
A legfontosabb eszköz maga az az eszköz amivel gyakorlatilag magát a fő munkát el tudja végezni, ez a forrasztó állomás..
Nyilván vannak egyéb más eszközök amiket meg kell találni egy szerviz műhelyében, de mivel laikusként ezt nem kötelező felismernünk így a legnagyobb és leglátványosabb gépet berendezést kell keresnünk. Ez utóbbi sem minden esetben igaz, de többségében az lehet, ha csak nem egy új még nem ismert technológián alapuló javítási módszert alkalmaznak. Erről mindig érdemes meggyőződni vagy érdeklődni… (Mi is egy új technológiát használunk már ettől függetlenül megtalálható a régi nagy berendezés is műhelyünkben)
Tehát ha van lehetőségünk kérjünk személyes találkozót amely keretein belül leadjuk a szervizelni kíván készülékünket és amely keretén egy elbeszélgetés fog folyni és megtekintjük a szerviz berendezéseit.
Ebből már le lehet szűrni, hogy a szerviz mennyire van felkészülve arra, hogy egy szakmailag elfogadott és a megfelelő munkavégezést biztonságba el tudja végezni.

Arra is érdemes figyelni, hogy azon szervizek akik nem számlaképesek illetve nem adnak munkájukról számlát vagy blokkot és egy szervizlapot a készülék javításáról azon szervizek valószínűleg nem főtevékenységként végzik a munkájukat, így azok másodlagos pénzkereseti lehetőségként, kényszerből vagy csak a könnyű anyagi javak megszerzése miatt foglalkoznak e tevékenységgel.
Természetesen itt is lehet kivétel, de többségében ez jellemző lehet, mivel mint mondottam egyre több kényszervállalkozást hoznak létre erre a tevékenységi körre.

Ezen felül kérhető az, hogy személyesen végig kísérjék a gépükkel történő beavatkozási, szervizelési folyamatot.
Nyilván ez zavaró lehet a szervizeknek mivel, akkor olyan módszerek esetleg technológiai folyamatokba is belelát az ügyfél melyet nem ért meg és ezáltal akár téves, hibás következtetéseket vonhat le.
Ettől függetlenül van rá lehetőségünk és amely szerviz ezt azonnal csípőből elutasítja ott érdemes körültekintően eljárnunk.
Itt érdemes kicsit azért magunkba szállni és inkább kérdezni amit nem értünk illetve azért hagyni a szervizest dolgozni és nem kizökkenteni egy-egy fázisból.
Személy szerint engem nem szokott zavarni az ügyfél jelenléte, de azért volt olyan ügyfelem aki nem informálódott előtte és azt hitte egy kész oktatási központban van :D
A lényeg, hogy ne legyünk túl szemtelenek sem..

A hiba:
A legfőbb hiba amely 99%-ban minden Notebook (játékkonzolok, PC-és perifériák, tv-k, tablet-ek…stb) vagy általánosítva a BGA-s gépeknél előjön az a képmegjelenítéséért felelős BGA meghibásodása miatt van.
Ahhoz, hogy laikusként is felismerjük miről van szó tekintsük meg az alábbi ábrát:

A képen egy GPU (VGA) BGA látható, de ettől most nyugodtan vonatkoztassunk el mert létezik sokféle egyéb eszköz amelyen ilyen vagy hasonló felépítésű BGA szolgáltatja a szükséges erőforrásokat.

Ezen erőforrások meghibásodása már köztudottan egy gyártok által előírt és meghatározott, úgynevezett “Tervezett elavulás” részeként jelentkezik, hogy a potenciális vásárlok a garancia idő lejártával ismét visszakerüljenek a globális vásárlói erő vérkeringésébe.

Ez Magyarul azt jelenti, hogy fogyasztói társadalom vagyunk és nem a gyártok vannak értünk, hanem mi vagyunk a gyártókért.

Az esetek 80%-ára igaz ez, bármilyen műszaki cikket vásárolsz.
A szavatosságuk szinte minden gyártónál kb. 3év.
A maradék 20%-ból kb. 10% megoszlik azon ügyfelekre akik a hozzá nem értésükkel vagy véletlenül teszik tönkre a készüléket és a maradék 10% pedig egyéb más meghibásodásból adódik. (Tápegység, környezeti kár, ..stb)
Ezen gondolatok nem biztos, hogy egyeznek az olvasó gondolatával és ezen gondolatokat csak gondolatébresztésnek tekintse mind sem száraz tényeknek, hiszen ehhez nincs meg a megfelelő kutatási idő és anyag.
(És gondolom majd sokan nem fogják jó néven venni ezeket a sorokat hiszen ez is mélyen tükrözi a globális pénzhatalom forgását, egyes törekvéseit.)

Visszatérve a BGA hibára:
Valószínűleg sokakat el kell keserítsek mikor elárulom, hogy a meghibásodások 99%-ban nem a BGA vezetőrétegeinek alsó forrasztó labdacskái (amelyek az alaplaphoz kapcsolják az egész BGA-t) engednek el vagy válnak kontaktossá, hanem maga a vezetőrétegre (adapterre) integrált felső beöntött chip alsó a közvetlen kapcsolatért felelős sokkal kisebb golyócskák.

Nem, nem a VRAM az esetek szinte 99.9%-ban szó nincs arról, hogy a videó-memóriával lenne gond, ez hülyeség és csak vakítás.
A videó-megjelenítő (GPU) nem tud kommunikálni a videó-memóriával és nem fordítva, ezért produkálhat memóriára utaló tüneteket, véletlenszerű kockákat, érdekes színes csíkokat.

Nem tudom mennyre érthető, de próbáltam konyhanyelven leírni.
Tekintsük meg az alábbi képet melyen jól látható miképpen épülnek egymásra a rétegek.

A képet nem én készítettem, de ettől függetlenül jól látszik, hogy az alaplapra az egész BGA egy kb 0.5-0.6mm nagyságú golyókkal kapcsolódik, majd ha kicsit feljebb haladunk látható, hogy maga a chip (MAG) is golyókkal csatlakozik a vezetőréteghez (adapterhez) csak jóval kisebb 0.2-0.1mm vagy ennél is kisebb golyókkal.

A hibákért ezek a kisebb a chip-et (MAG-ot) csatlakoztató golyók hibáztathatóak. A meghibásodásuk a tervezet elavulás miatt mindenképp bekövetkezik, de sokat számít a hibás vagy alulértékelt hűtőrendszerek és hővezető paszták kiszáradása és az elhanyagolt karbantartás tisztítás.
Az esetek 99%-ban nincs szükség REBALL-ra (újragolyózásra) hiszen nem az alsó golyók mennek tönkre hanem a belső nem látható apró golyók melyeket REBALL-al (újragolyózással) nem vagy csak elvétve rövid ideig lehet orvosolni.

Nézzünk meg egy sematikus ábrát is:

Az ábrán jól látható felülről lefelé haladva a chip, processzor vagy ahogy tetszik integrált áramkör, mely kis íves vezetékekkel csatlakozik a vezető sínekhez melyek apró kis a milliméter tizedrészénél is kisebb golyókkal kapcsolódik az vezetőréteghez (adapter), aztán innen egy nagyobb golyókkal csatlakozik az alaplaphoz.

Egy mikroszkóppal készült kép:

Vannak olyan esetek melyeknél termesztésen szükség van a teljesen tönkrement BGA cseréjére melyet nem kell újragolyózni mert ezek újonnan gyárilag már golyózott kiszerelésben érkeznek.

Továbbá lehet indokolt egy BGA újragolyózása, de ez csak elvétve és nagyon ritka esetekben fordul elő és ezen készülékek általában olyan környezetben működnek ahol nagy a hőingadozás ez által a dilatáció végzi el a piszkos munkát.

Külön nem térek ki az olyan jellegű hibákra amelyek nem a képmegjelenítéssel kapcsolatosak hiszen ezekhez megfelelő infót egy laikusnak nehéz adni és ezen írásom nem is e téren nyújt segítséget, sokkal inkább a gyakorlatban legtöbb esetben előforduló képi hibák felismerésében. Azt is hozzátenném, hogy vannak olyan ritkább esetek melyeknél nem a GPU vagy is BGA hibásodik meg, hanem a kijelző vagy kijelzőhöz kapcsolódó vezeték adja fel a szolgálatot.
Érdemes ezeket minden esetben ellenőrizni.

Akad olyan eset is amikor a készülék egyszerűen nem indul vagy nem ad képet, de az ügyfél nem veszi a fáradságot, hogy a könnyen eltávolítható fedeleket (Notebook esetében) eltávolítsa és a memória modulokat illetve az elemet ellenőrizze.
Nagyon sok esetben ez is megoldja a problémát.
Tehát vegyük a fáradtságot és ellenőrizzük a memóriákat, vegyük ki majd tegyük vissza mert lehet csak egyszerűen a pórtól vált kontaktossá.
Az elemnél egyszerűen csak nyaljuk meg, ha nem érzünk benne semmilyen energiát akkor cseréljük.
Vannak olyan készülékek melyek érzékenyek az elem merülésére és egyszerű elemcserévvel ismét szépen működhet.

Új technológiánkról röviden:
Ha a fent leírtakat végigolvastad és értelmezted, akkor a következőben röviden összefoglalva érthető lesz, hogy miképpen lehet illetve mi milyen új technológia alkalmazásával tudjuk javítani a készülékeket.

Meg tudhattuk azt, hogy az esetek többségében nincs szükség újragolyózásra és sok esetben a új BGA cseréjére.

2008-óta tervezgetjük és készítgetünk forrasztó állomásokat, de csak 2014-re valósult meg egy saját forrasztó berendezés mellyel ezen hibákat tudjuk szinte nyom nélkül javítani és fel tudjuk venni a versenyt ezzel a tervezet elavulásos hibával.
Ez a technológia képes a BGA chip belsejében az aprócska a milliméter tizedrészénél is kisebb golyócskák és kontakt hibák újraforrasztására.
Az eddigi tapasztalataink és visszajelzések azt bizonyítják, hogy ez a technológia tökéletesen bevált és a BGA állapotától függően akár 1-2évvel is meghosszabbítható a készülék élettartama.

Sajnos vannak olyan esetek is amelyeknél a BGA már olyan szintű károsodáson ment keresztül melyet nem vagy csak időlegesen tudunk ismét működésre bírni. (előző szakszerűtlen beavatkozás, rossz, elégtelen hűtés)
Ezen technológiát maximum 1 szer használjuk és ha valamiért ez nem válna be, akkor a készülék csak is chipcserével javítható biztonságosan amely már garantálja a hosszan tartó (kb 1-3év) élettartamot attól függően, hogy mikori évjárat a felhasznált új BGA.

Tekintsünk meg egy képet a készülékünkről:

A készülék fő működési elve a hőprofil alapú forrasztáson nyugszik.
Nem mindegy milyen hőfokkal és mennyi ideig dolgozunk, ráadásul az sem mindegy hogy ezek az értékek hogyan és mikor változnak, milyen ütemben és impulzusokban.
Ezen kívűl a visszahűtés folyamata sem mindegy, hiszen egy rossz beállítás következtében a felületi feszültség miatt a BGA szilícium lapja egyszerűen kirobbanhat, berepedhet, vagy elgázosodik és kipukkan.
A készülékeknél is vannak különbségek, így két különböző készülék két különböző profilbeállítást igényel.
Tehát a megfelelő hőprofil kialakítása nagyban hozzájárul a sikerességhez.

Egy hibás hőprofil következménye:

A készülék amúgy elérhető és megvásárolható egyben, vagy akár külön vezérlő egységként.
Semmi nem titok csak maximum a hőprofil hiszen az sok év munkájának és tesztjének eredménye.

A készüléket teljes mértékben én illetve mi találtuk ki és hoztuk létre, nem koppintás és nem hamisítvány.
Mind a vezérlő elektronikáját mind pedig a feltöltött programot is mi illetve én fejlesztettem ki és írtam meg.
A rendszeren futó program nem nyilvános és nem publikus.

Nos ennyi legyen is elég mert még a végén azt a bélyeget kapom, hogy magamat illetve a létrehozott készülékünket akarom promózni..

Nem, itt első sorban a segítség és a felvilágosítás volt a célom.
A készülékünk bemutatásával illetve megosztva a probléma forrását és annak orvoslását egy hozzáértő pillanatok alatt tud konkurenciává válni, szóval a leírásom tényleg a segítség és nem a profit, haszonszerzés miatt született.

Végszó:
Ezt hagytam a végére hiszen egy oldal sem lehet teljesen független, mindenki mindentől függ és ez által erősen lehet befolyásolni a leközölt infókat, ezt nevezik cenzúrának.
A gyártók és az esetleges támogatók most nem lesznek túl boldogok, de próbáljunk meg őszinték lenni.

Jöjjön tehát egy olyan kérdésre válasz vagy valami nagyon hasonló, amely minden ügyfelünk feltesz.
Milyen márkát válasszak, vásároljak?
A választ már a leírásom feljebb, részben vagy teljes egészében kifejtettem.
Nem lehet rá megfelelő választ adni mert mindegyik gyártó minden márkájába már ezt a tervezett elavulásos szabályt követi, hiszen nekik nem az a céljuk, hogy te megvegyél egy gépet és aztán kiessél a vásárlói társadalmi mókuskerékből, hanem az, hogy a fejlesztéseket visszafogva mindig csak apróságokkal trendivé varázsolva és a társadalmi elitnek, környezetednek megfelelve, ugyan azt a készüléket többször is megvásárold ezzel minél több anyagi profihoz juttatva a gyártót.
Csak abban tudok segíteni melyek azok a márkák amelyek a legkevésbé látogatják szervizünket.

A legtöbbször teszik tiszteletüket nálunk ,nem sorrendben és a teljesség igénye nélkül:
HP, Acer, FS, Benq, Sony…stb

Kevésbé vannak jelen:
Apple, Dell…

Vannak olyan a márkákon belüli típusok melyekre nem jellemző a túl gyors meghibásodás ezekre külön nem tértem ki ezért a felsorolás elég szubjektív.

Remélem az írásom nem volt unalmas és tud segítséget nyújtani ma és a későbbiekre nézve is.
Bármilyen kérdésed volna keress bizalommal a közösben vagy akár privátban is.
DPTP System

Hozzászólások

(#1) MineFox54


MineFox54
őstag

:C :R

(#2) zolee5016


zolee5016
őstag

Lassan felhomályosodom..... :R Utánnaolvasgattam amit leírtál nekem is....
A VGA-m hibáját már kezdem érteni....Hirtelen azt hittem berakod elrettentő példaként....

[ Szerkesztve ]

Ha meghalsz,te nem tudod,hogy halott vagy,csak a környezetedben élők tudják..és nekik nagyon nehéz...namost ez a helyzet akkor is: ha hülye vagy---

(#3) don_peter válasza zolee5016 (#2) üzenetére


don_peter
senior tag

Dehogy ez inkább segítség mint sem elrettentés... ;)

----== Neo Geo és Arcade Fórum : www.neo-geo.hu ==----

(#4) Krugszvele


Krugszvele
aktív tag

Bár nem tudom hogy jutottam idáig az olvasásban, de

"Nos ennyi legyen is elég mert még a végén azt a bélyeget kapom, hogy magamat illetve a létrehozott készülékünket akarom programozni.."

Szerintem ott reklámoznit akartál írni :)

Jól beleraktad a zsidókat a BGA heggesztésbe :DDD

(#5) don_peter válasza Krugszvele (#4) üzenetére


don_peter
senior tag

Igen köszi, javítottam.
Túl tömény a leírásom vagy miért volt nehéz az említett mondatig elolvasni?

Egyébként nincs faji megnyilvánulása a leírtaknak, sőt még csak halvány utalás sincs rá.
A globális háttérhatalmi elit nem egy etnikai csoport illetve nem meghatározható a faji hovatartozásuk..
Ez sokkal szövevényesebb és a cikk nem is erre akart kitérni, csak egy újabb vonalra mutatott rá ami ennek a törekvésnek köszönhető...

[ Szerkesztve ]

----== Neo Geo és Arcade Fórum : www.neo-geo.hu ==----

(#6) Cifu


Cifu
nagyúr

Igényes írás, gratula érte! :C

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#7) Blindmouse


Blindmouse
senior tag

Jó lenne az írás, csak rengeteg ködösítés, és szerintemezés van benne. Nincs itt sem tervezett elavulás, sem összeesküvés, rá lett kényszerítve az iparra az ólommentes forrasztás az idióta sötétzöldek álltal, és nem megbízható forraszanyag lett választva. Olvasnivaló, tényekkel:
http://www4.uic.com/wcms/Images.nsf/c06db59d70a043cc85256809004d8cbe/ef1e83fa37d97cf685256c7200709b8f/$FILE/IPCNewOrleans.pdf

3440x1400@120Hz #ultrawidemasterrace #gloriouspcgamingrace

(#8) don_peter válasza Blindmouse (#7) üzenetére


don_peter
senior tag

rengeteg ködösítés
Mire gondolsz miben ködösítek?
Szerintem mindent őszintén leírok, azt is őszintén elmondtam, hogy a program melyet írtam a készülékünkre és a profil amiket az évek során sikerült beállítani azok nem publikusak.
Nincs itt semmi ködösítés.

Nincs itt sem tervezett elavulás
Azt hiszem egyedül vagy ezzel a meglátással..
Lehet fel kellene ébredned de legalább ki kellene nyitnod a szemed.

Az ólommentes forrasztóanyagok használata is a tervezett elavulásnak kedvez.

----== Neo Geo és Arcade Fórum : www.neo-geo.hu ==----

(#9) KillHates


KillHates
nagyúr

Király írás!

Szerintem jobb szakember vagy ennél az írásnál, bátorkodom javasolni, hogy korrektúráztasd le Gligával vagy/és iElektros-sal :K

Telefonszámom: 0️⃣6️⃣7️⃣0️⃣3️⃣3️⃣9️⃣9️⃣3️⃣3️⃣9️⃣ ... Ha nem válaszolok a privátra, akkor hívj fel...

(#10) #21346560


#21346560
törölt tag

Azért egy helyesírás ellenőrzést csinálhattál volna a publikáció elött....

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.