DPTP System - AutoBlock 1.0
Hol is kezdjem?
Talán körvonalakban magamról pár szót s aztán jöhet a mély víz.
Élőszőr is üdvözöllek téged, titeket és remélem kellemesen telik majd ez a pár perc amit a cikkem olvasására fordítasz, fordítotok.
Péternek hívnak, korom nem számít hisz az az írásból sok esetben úgy is kiderül, legyen annyi elég, hogy megéltem már pár dolgot. (És persze sokan ismernek is már az oldalról)
Most jelenleg szórakoztatási cikkek BGA szintű javításával foglalkozom és hobbiszinten programozok.
Az hogy cikk írásra vetemedtem annak köszönhető, hogy páran itt az oldalon kérték illetve javasolták, hogy készítsek egy-egy létrehozott kütyümről mélyebb dokumentációt esetleg leírást vagy, ha jobban tetszik cikket.
A másik ok az az, hogy szeretnék hagyni valamit az utókornak is és persze, ha tudok segítsek azoknak akiknek szüksége van rá, vagy akik hasonló körökben és hasonló hobbival foglalatoskodnak.
Nem rég kezdtem el a C nyelvet tanulni és ezzel párhuzamosan foglalkozni elektronikával és mikrovezérlőkkel azon belül is a PIC-ek programozásával.
Előzőleg az informatika világában WEB programozással foglalkoztam, még előbb pedig az első szakmámban, Ács mesterként dolgoztam sokáig egyéni vállalkozásban az ország területén.
Mivel életem csak kis részében nem voltam egyéni vagy magán vállalkozó, így elég sok területen kipróbálhattam magam és rájöttem, hogy a számomra legmegfelelőbb tevékenység az alkotás.
Olyan alkotásokra gondolok melyeknek van fizikai kivetülése, nem csak elméleti és virtuális síkokon mozoghatnak.
A WEB programozás egy idő után nem nyújtott kihívást és kezdtem megunni, hogy minden amit teszek, készítek, létrehozok az mind-mind csak virtuálisan van jelen és semmi vagy csak alig van fizikai kivetülése.
Ezért a váltás és ezért kezdtem el a C nyelvet és a mikrovezérlők programozásába belemélyülni.
Mint említettem még csak az a felületét súrolom a C nyelvnek és a PIC-ek lelkivilágának, de azért haladok és mivel autodidakta módon tanulom a legtöbb nyelvet, így ez eltarthat még egy darabig.
Hozzá kell tegyem, hogy a beállítottságom is lehetővé teszi, hogy nagyon jól tudom felszippantani a tudást.
Persze csak azt a tudást ami érdekel is
Nos ennyit magamról és a lelki és szellemi fejlődésemről.
Jöjjenek a lényegesebb dolgok, amiért elkezdtem ezt a cikket megírni.:
DPTP System - AutoBlock 1.0
Pesten élek már lassan 4éve és sajnos az itteni viszonyok hagynak némi kérdést az emberben, e kapcsán jutottam el odáig, hogy tervezzek egy biztonsági rendszert az autómba.
Mint sokan mások én is féltem az autómat az esetleges rossz arcoktól így keveset hozom fel vidékről.
Inkább otthon tartom vidéken és, ha szükségem van rá akkor előbb leutazom érte és felhozom mint sem, hogy egyik reggel ara ébredjek, hogy volt egy autóm..
Ennek okán kezdtem el agyalni, hogy mit tudok tenni annak érdekében, hogy ha valahová leállítom a gépkocsimat az ott is maradjon.
Tudjuk, hogy ami kevesebb mint 40kg és nincs lebetonozva azt elviszik.
Tudjuk azt is, hogy nincs tökéletes biztonsági rendszer, mert mindent el lehet vinni, ha valaki nagyon el akarja.
De még is van egy jó kis mondás, miszerint: " A legjobb biztonsági rendszer mindig az amit egyénileg talál ki az ember".
Tehát egy rejtett kapcsoló, egy kábel ami szét van húzva vagy az esetemben egy kis elektronika, melynek az a szerepe, hogy a PIN kód megadása nélkül ne lehessen elindítani az autót.
Képek a fejlesztésről: (a képek egy fejlesztés közbeni állapotot mutat, ne építsd meg)
A kis elektronika roppant egyszerű, de még is kiválóan alkalmazható egyéb más területekre is mint pl.:
Autó-indítás gátló, kapuajtónyitó, bejárati ajtónyitó, cégek vagy irodahelyiségek beléptető rendszere, széfek...stb.
Igazából csak a fantáziánk szabhat határt a felhasználásának tekintetében.
Egy kép az elkészített nyákpaneljáról: (prototípus)
Az alkatrészek tekintetében is próbáltam a leg-letisztultabb és legkevesebb komponensből kihozni a legjobbat.
El is értem amit akartam, nincs is sok minden a nyákon csak pár ellenállás, szűrök kondik, egyenirányítok, feszültség stabilizátor, visszajelző lámpa, visszajelző zümmer (csipogó), relé, és persze a fő okos ami egy PIC16F684-es mikrovezérlőben testesült meg.
Kép a beültetett nyákról: (prototípus)
A programot szintén én terveztem és írtam meg.
Roppant egyszerű a működése: első indulásnál egy előre leprogramozott PIN kódot állít be ami egészen addig marad aktív ameddig azt meg nem változtatja a felhasználó.
Jelen pillanatban a PIN kód próbálkozása nincs korlátozva így azt bármennyiszer el lehet rontani, szankcióval nem jár. (ezt tervezem korlátozni 3 vagy 5-re)
Az új jelszó megadásához néhány gombkombinációt meg kell adni természetesen az előzetesen beírt alapértelmezett jelszóval együtt. Ha ez sikerült akkor a program visszajelez, hogy sikeresen beléptél a változtatási felületre és beírható az új PIN kód, ezt nyugtázza és ismétlést kér, ha mindent jól csináltunk akkor elmenti és aktiválja a hardver, ezt megint csak csipogva nyugtázza.
Utána már az alapértelmezett PIN kód a felhasználó által megadott kód lesz.
Természetesen, ha elfelejtjük a kódunkat akkor sem kell farkast kiáltani mert lehetőség van egy hosszabb PUK kód megadására mellyel vissza állíthatjuk a hardvert az alapértelmezett indulásra.
Ekkor természetesen újból meg kell változtatni a PIN kódot így egyedivé téve a rendszert.
Egy kis videó a készülékről és működéséről: (prototípus)
Miközben írtam ezt a cikket eszembe jutott, hogy gyerekként nagyon szerettünk tesómmal a szüleim autója kűrül sertepertélni és egy alkalommal be is ültem, elfordítottam a kulcsot és kapartatni kezdtem az udvarban.
Egyik jól sikerült lendületnél neki is mentem a kerítésnek..
Egyszóval nem csak biztonsági rendszernek, de gyerekzárnak is jó ez a kis kütyü.
Előzőleg kicsit kutakodtam és utána néztem egy-két ilyen illetve hasonló rendszernek, hogy még is mibe fájna beépítettni és hamar elment a kedvem mivel 100eFt-okról beszéltek mindenhol.
A komolyaknál már milliós vagy havibérletről volt szó, igaz ez utóbbinál helymeghatározó rendszerrel egybekötött és webes nyomkövetéssel egybekötve adták a szolgáltatást.
Még egy kép a már autóba épített prototípusról:
Az én hardverem anyagköltségében mind össze 3-5eFt-ból kihozható, ami húzósabb tétel az a program maga mivel az saját fejlesztés és valljuk be mindig ez a több idő és energia.
A cikk és a benne szereplő hardver és programja a teljesség igénye nélkül készült.
Mivel már használatban van több autóban is, így nem áll módomban behatóbb és részletesebb ismertetőt adni a készülékek programját illetően. Megértéseteket előre is köszönöm.
Remélem nem untattalak el első saját fejlesztésem bemutatásával és vissza térsz majd a jövőben is, mert tervezem még pár kütyüm bemutatását is melyet előzőleg a youtube videóim közt megtaláltok.
Az erő legyen veletek!
P