2019. július 16., kedd

Gyorskeresés

Tízesszeh kilométer (avagy már megint panaszkodom)

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

10.000 km, nagyjából havi ezres jön ki. Ennyit toltam le az autóval tavaly óta. Nem olyan kevés, nem olyan sok, nyilván. Azért (újra) leírnám az érzéseimet, korrigálva lassan egy év tapasztalataival.

Tavaly kezdtem el önállóan vezetni, az első saját autónkkal, előtte csak a (hatodjára sikerült, ez is érdekes sztori, PÁV-om meg majdnem 100% lett, kérdezték is hogy mi a fenét keresek én itt) friss jogsim megszerzéséért róttam a kilométereket, utána majdnem két év kihagyás következett, mindezt már harminc felett kezdtem el. Az első pár hónap görcsös szabálykövetését és kormánymarkolós kilométereit leváltotta az egyre felszabadultabb vezetés, főleg ha azt Budapesten kívül kellett legurulnom.

Nagyjából 80-20% volt a vidék/autópálya/századrangú falusi utak vs. Bp. aránya, bár mostanában kicsit ráfeküdtem a városi közlekedésre, mindig találtam valami kifogást, miért ülök autóba (el kell hozni valamit, ma sietek, be kell ugranom valahova, stb.). Könnyű ráfüggeni, na. Szerencsére a jó idő eljöttével kirajzott a sok hülye a város útjaira, amik - ahogy mindig - most sem bírják ezt el (útdíjat / dugódíjat a népnek, a.s.a.p. különben nem is lesz jobb, csak mondom), úgyhogy nagyon gyorsan le fogok szokni róla.

Alapvetően nem változott a véleményem a korábbiakhoz képest, csak egy kicsit árnyaltabban látom a dolgokat. Az autózást egy nagyon szórakoztató közösségi játéknak is fel lehetne fogni, én így próbálok hozzáállni. Megyek, ahogy a képességeim és a szabályok engedik, szól a zene, süt a nap. Múltkor láttam az autómat 1:1-ben magam mellé beállni, tök boldog voltam, pedig egy első generációs takonyzöld C-Max-ot találni úgy hogy pont akkor pont ott mellettem áll meg, az nem egyszerű :) Ha beengednek, megköszönöm, ha nem tartok fel mást, se magamat, beengedem akit kell (ésszerűen). Ha látom hogy dugó van, korábban indulok, vagy elfogadom a helyzetem, ha már benne vagyok.

Szóval kicsit rugalmasabban kezelem már az írott és íratlan szabályokat, de egy év alatt nem hogy megértettem és elfogadtam a közlekedés, általam korábban is sérelmezett tagjainak viselkedését, de még jobban irritálnak.... Kitérhetnék erre bővebben is, de akkor ők is bővebben jönnének ide hőbörögni, úgyhogy maradok ott, hogy csak felsorolom, hátha úgy nem elég triggerelő nekik, hogy elkezdjenek kommentelni, hogy csendbe' legyél csíra, majdénazttudom :D
- Villogós utakkirályai (nagyon találó, pont ezt érzem a kis 90 lovas dundikával, hiába mennék én, ha a járgány meg ennyit tud, egyébként előzéskor a 150 szerintem nem olyan kevés, és már húzódok is ki rögtön, még félig a belsőben vagyok, mikor már elhúz mellettem - hát tudod kit veszélyeztess, de ne engem és a családom)
- A sebességhatár az átlagsebesség, + 15% az ajánlott, és még 20km/h-ig úgyse büntetnek, aki ez alatt megy, az b*zi -típusúak. Ugyanez a konklúzió.
- A buszsávban végigkrúzolók (khm, Thököly minden reggel, amikor egy-egy autóval előrébb jutáshoz a dupla záróvonalon előzzük a buszt, ugye, aztán ha jön a mentőautó, akkor az kerüljön ki ahogy tud, én indexelek jobbra, tehát szabályos vagyok (true story hétfő reggelről)). Simán csak utolsó senkiházi parasztok, akik szándékosan ezt csinálják (mondjuk az is aranyos, mostanában a Vácin, hogy az ex-buszsávot még mindig sumákolva besorolva, végig indexelve használják néhányan, ahogy az is cuki, hogy a többség még nem meri)
- Az autópályán is csak 90-nel akarok / tudok menni című koromgyár melós Vectrák, az utánfutón utánfutós használtautókat szállító nepperek (komolyan b+, megnéztem, az ország egyik végéből a másikba (Vásárosnamény – Nagykanizsa ) 522 km autópályán, 531 nem autópályán. Neked b+ ugyanannyi út, ugyanannyi idő(!), a halálért kell feljönni a pályára, gyorsabb leszel? Nem. Kevesebb út? Nem. Hogy az utakkirályai miatt ideggörcsöt kapjon aki le akart téged előzni? Mert komolyan agyf**** egyébként, hogy többet kell a visszapillantóba néznem, mint előre, a sok marha miatt…
- Az úton (jó esetben legalább biciklisávon, de inkább csak úgy(!)) elektromosrollerezők és akármilyenboardozók. Hozzájuk csak egy kérdésem van: te teljesen hülye vagy, vagy csak anyádék nem várnak haza?
szerk:
Jajj, majdnem nem rúgtam bele a gyalogosokba (az úton állnak az autók, tehát én átmehetek, amúgy igaz hogy 2x3 sáv van, és elől épp most lett zöld nekik, de én majd kivárom a sorom a villamossíneken vagy az autók közt, úgyhogy nosza-típus) és a motorosokba (nos... igen ;] ).

Na mindegy, csak idézni tudom magamat:
Gyökér: mindenki, aki lassabban / gyorsabban / szabályosabban / szabálytalanabbul /máshogy vezet, mint mi - ettől függetlenül minden gyökeret hazavárnak (de ha valakit véletlenül nem, őt is kérem): vigyázzunk magunkra, és egymásra! :R

Én meg autózok tovább :)

Hozzászólások

(#1) alcsa


alcsa
(senior tag)

Örvendek, hogy vannak hozzám hasonló gondolkodású emberek az utakon :R.

(#2) vince


vince
(őstag)
LOGOUT blog

Az utánfutóval autópályázókat megvédeném, a helyükben én is az autópályát választanám. Sokkal könnyebben előzik a többiek a szerelvényt, mivel nincs szembeforgalom és sokkal nagyobb a sebességkülönbség (szabályokat betartó autóstársakat feltételezve 50 km/h, szemben a főúton elérhető 20 km/h-val), valamint a szerelvényt vezető sofőrnek is sokkal kevésbé fárasztó így az útja.

''Miután az emberek az igazságot nem fogadták el hatalomnak, megtették a hatalmat igazságnak'' - Blaise Pascal

(#3) alkatraz3000


alkatraz3000
(őstag)

értelmes erejű autót kell venni, és akkor nem probléma előzni, vagy a gyorsabb elől menekülni :C :))

igen, én villogni is szoktam, ha nem veszi észre magát az illető, persze előtte felmérem, hogy egyáltalán van-e lehetősége távozni a sávomból.

"Nincs pénzünk olcsó sz.rt venni ... !"

(#4) doeeg válasza vince (#2) üzenetére


doeeg
(senior tag)
LOGOUT blog

Egyébként ez valahol jogos, csak őket is a nem tudok/akarok gyorsabban menni kategóriába dobta a gép :) Kevesebbszer zavaró egyébként őket előzgetni (pont az általad írt sebességkülönbség miatt), mint a 100 (de inkább 90) körüli sebességgel szüttyögő, erőlködő munkáswageneket, meg 25 éves swifteket, akik még kicsit cikázgatnak is, és szeretnek akkor észbekapni, amikor elmész mellettük. Ugye ha nem tudok időben kimenni belsőbe, akkor (nekem, mint közepes sofőrnek) egy ideig vége a dalnak, én beszorulok 90-nel mögé, az autó nem húz, és akkor merjek bemenni a belsőbe úgy hogy ott 120-140-nel húznak el mellettem... ez van.

Szóval én se mentem autópályára, amíg kevésbé forgalmas autóutakon nem mertem biztonsággal 110 körül menni, és amúgy a 90 lóval is néha érzem a határokat, nem tudom, ennél gyengébb autóval/képességekkel miért kell erőltetni a pályát.

(#3) alkatraz3000 Igen, egyetértek, emiatt pl. rossz választás volt részemről a gyengébbik 1.6-os dízel C-Max. Csak ugye első autó, meg pl. nincs benne DPF, és most meg nem igazán van lehetőség ($$$ :D ) egyelőre csereberélni.
Sajnos pont 120-140 között fogy el. De igazából ha nem kéne aggódnom a 160-nal érkezők miatt, nem lenne probléma. Ha nem veszi észre magát valaki, már nekem mint fő-villogó-utálónak is nyúlik néha a kezem a kar felé :DDD Nem azzal van a baj.
Hanem az itt említett mentalitással, főleg ha úgy érkezik meg, hogy már készülök befejezni az előzést, de mégis addig villog, míg le nem tudok húzódni előle. Bocs hogy csak 150-nel tudok menni ott ahol amúgy 130 lenne a max.

[ Szerkesztve ]

"Because anything exceptional gets crushed by common people"

(#5) Viszlát


Viszlát
(PH! addikt)

522 km autópályán, 531 nem autópályán. Neked b+ ugyanannyi út, ugyanannyi idő(!), a halálért kell feljönni a pályára, gyorsabb leszel? Nem. Kevesebb út? Nem.

Egészen eddig csak a szokásos - még csak tapasztalatlansághoz sem köthető - sirám volt, de ez szimpla butaság. Még utánfutó nélkül sem lehet 90-hez közeli átlagot menni főúton csak durva sebességtúllépéssel, akármekkora erőgép van alattad. Szabályokat betartva már a 60-as átlag is jónak számít, és akkor még nem beszéltünk a plusz mentális terheléstől amivel ez jár. Nagyon is jól teszik, hogy az autópályán mennek, mindenki jobban jár így.

Az autópályán egyébként a minimum sebesség 60 km/h, aki ezt teljesíteni tudja az semmilyen szabály ellen nem vét. A kérdés inkább az, hogy miért kapsz ideggörcsöt egy előzéstől? Mert utolérnek és villognak? Nem állítom, hogy kellemes, de ettől ideggörcsöt kapni... Illetve meg lehet oldani úgy az előzést, hogy ne érjenek utol, igaz, ehhez valószínűleg várnod kellene valamennyit a lassabb jármű mögött. Gondolom ez valószínűleg nem opció...

"How a government taxes its citizens is a direct declaration of a country's values."

(#6) doeeg válasza Viszlát (#5) üzenetére


doeeg
(senior tag)
LOGOUT blog

Sőt, hülye példát is hoztam :) Mondjuk nem is az 530 km-es utak a jellemzőek, hanem sokkal rövidebbek, tehát azon azért kevesebbet lehet nyerni pálya vs. nem pálya, ha pályán nem mehet 130-cal ugye, de attól még jogos hogy mellélőttem. :R

Röviden: azért görcsölök, mert én is majdnem beleesek abba a csoportba az autóm és a saját képességeim alapján, akit amúgy nem biztos hogy felengednék a pályára :) És ha egy hozzám hasonlóval találkozok, de a zabszem bizerálja a s*ggem (szerintem erre akarsz utalni a "Gondolom ez valószínűleg nem opció..." mondattal, elfogadom :) ), akkor azért keresem a lehetőséget az előzésre. De nem azonnal, hanem megvárom a lehetőséget, és bakker, olyankor meg már konkrétan volt, hogy egy kamion villogott le(!) külsőben (!) mert utolért, és lassúak voltunk előtte.

Viszont 90LE majdnem másfél tonnára (+utasok és csomagok) elég karcsú, én meg nem vagyok még elég rutinos. Mindez kevésbé feszélyezne, ha én ilyenkor 110-zel a gázra lépek, és kényelmesen befejezem az előzést, majd visszasorolok, de nem, mert szó szerint a semmiből mögém zuhan, és a csomagtartóban a töltött káposztának már epilepsziás rohama lesz a villogástól :)

[ Szerkesztve ]

"Because anything exceptional gets crushed by common people"

(#7) Cifu válasza doeeg (#6) üzenetére


Cifu
(PH! nagyúr)

Az utánfutót tényleg kár volt felhoznod. Ha nehéz autó húz utánfutót (egy pickup is annak számít!) akkor már az utánfutóra is kell amúgy autópályamatricát vásárolni, szóval especiel ő (ha szabálykövető) duplán fizet azért, hogy az autópályát használhassa. Innen kezdve mély laposkúszás van, kifizette a díjat, szabályt nem vét, tessék tudomásul venni, hogy ugyanannyi joga van ott lennie, mint bárki másnak.

Ilyen szempontból a közút vs. autópálya is rossz példa, mert a közúton álltalában a menetidő jóval hosszabb, hiába azonos a kilométer. Autópályán nincs lámpa, nincs kereszteződés, stb. Illetve adott esetben a célt elérni is könnyebb vagy rövidebb lehet (pl. Érd kiváló példa, mert a 6-os és 7-es út illetve az M7-es pályavonala között szép kis távolság van...).

A 90 lóerő alatti témát sem értem. Nem a lóerő a meghatározó tényező, hanem a komplett hajtáslánc illetve a kocsi tömegének a viszonya. Például 1.4-es, 75 lóerős Golfok simán mennek 150-160km/h-t is, sík úton simán vállalható gyorsulással. Mondjuk az érdi emelkedőn macerás egy kivágó kamion mögül kigyorsítani, de attól még nem életveszély. 90 lóerővel is simán lehet szabályosan közlekedni.

Hogy villognak? Hát istenem, ha szabályosan közlekedsz, akkor pont telibe kell sz@rni. Már elnézést.

[ Szerkesztve ]

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#8) tope válasza doeeg (#4) üzenetére


tope
(PH! addikt)

Miért kell eröltetni az autópályát?, talán mert ott állandó 100-as tempóval lazán végig tudsz menni anélkül hogy fékezni kelljen, na ezt tedd meg egy főúton pl... (sokkal keveseb idő, kevesebb benzin is akár, hogy nem kell állandóan gyorsulgatni)
Aki meg szabálytalan, az bekaphatja, várja ki a sorát, hogy szépen vissza tudj sorolni. Nyilván mindent megtesz az ember hogy az ilyen barmokat ne tartsa fel, de nem az övé az elsőbbség, se semmi más!

(#9) dabadab válasza doeeg (#6) üzenetére


dabadab
(Jómunkásember)

Most komolyan: te tényleg jobban szeretnéd ezeket az utánfutókat főúton előzni, mint autópályán?

Egyébként meg a 90 ló egyáltalán nem olyan kevés, csak azt ki is kell szedni a motorból, vagyis pörgetni kell, ami mondjuk azt jelenti, hogy kilencvennél simán hármasba kell rakni a váltót.

Az idegbeteg villogtatókat meg le kell szarni: nyilván ő sem gondolhatja komolyan, hogy válj köddé.

DRM is theft

(#10) ivana válasza doeeg (#6) üzenetére


ivana
(PH! addikt)
LOGOUT blog

Viszont 90LE majdnem másfél tonnára (+utasok és csomagok) elég karcsú, én meg nem vagyok még elég rutinos.

Az nagyon karcsú, nem veled van a gond. 90Le egy swiftben vagy yarisban mondható kellemesnek.

(#9) dabadab 1.8-as zafirat szoktam vezetni, az kb. ekkora kasznihoz 125 ló és szerintem az is kevés. Pedig simán elforgatom 5000 fölé ha kell.

[ Szerkesztve ]

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.