2019. március 25., hétfő

Gyorskeresés

Első autó 3...hónap és 3000 km után

Írta: | Kulcsszavak: kresz . autó

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Szóval ott tartottunk, hogy elkezdtem pakolni a kilométereket a C-Max-ba, a havi ~1000 eddig nagyjából stabilan megvan. Relatíve ez nem is olyan sok, de 1-2 dolog már megváltozott a hozzáállásomon (valószínűleg ezen mindenki keresztülmegy idővel, és emiatt kezdek aggódni a jövőre nézve, hogy én is gyorshajtó k0cs0g leszek ;] ).

Egyelőre nagyjából tartom magam a korábbi kijelentéseimhez (szabálykövetés, biztonság stb.), de baromi könnyű lenne elcsábulni. Aztán persze egy pillanat alatt elhessegetek minden ilyen gondolatot, mert ott ül mögöttem a család, és még egy nagyobb fékezést sem akarok kockáztatni a pöttöm miatt.

Élvezem az autózást 90-nel, 110-zel, 130-cal, időnként az is lehet hogy 92, 114 és 137 az... de nem mindegy, hogy mikor, és hogyan. Továbbra sem tudom elfogadni a "csak az szabálytalan, amiért elkapnak" mentalitást, de megértem az okait. Az autó ad egy (legtöbbször hamis) biztonság / magabiztosság érzetet, és ahogy nő a levezetett kilométerek száma (egyesek ezt összetévesztik az úgynevezett rutinnal), ez egyre inkább eltölti az embert. Egy nyílegyenes, jól aszfaltozott száraz szakaszon, ha nincs a környéken más, és mondjuk mögöttem sem ül senki, lehet hogy én is odanyomom 1-2x. Aztán majd egyszer kiugrik egy szarvas a bokorból, akkor majd nézhetek, de az már tényleg beteg lenne, ha ezen is idegeskednék.

Van egy olyan elméletem, hogy a balesetek úgy élnek az emberek fejében, mint ahogy a filmekben, vagy a törésteszt videókon látják: az emberek kényelmesen, lassított felvételben röpködnek az autóban, nyílnak a légzsákok, közben a háttérben szól az REM-től a Shiny happy people. Majd a végén kiszállnak a fejreállt autóból, kicsit kócosan és enyhén vérző orral, fejcsóválva nézik a roncsot, majd az élet megy tovább... De még ha van is egy reális elképzelésünk, annyira véletlenszerű minden eset, és akkora erők lépnek fel, hogy egyszerűen erre nem lehet felkészülni. Jobb lenne inkább elkerülni - de sajnos a hírekben túlságosan gyakran hallani, hogy a vétlen sofőr húzza a rövidebbet... ezzel nem tudunk mit kezdeni.

Így három hónap után 1-2 definíció is átfogalmazódott bennem:

KRESZ oktatás közben emlegetik a bizalmi elvet, ami ugye kb. azt jelenti: "megyek, ahogy a tudásomtól és képességeimtől telik, és bízom benne, hogy a többi autós sem csinál nagyobb f@sságokat, mint én, vagy ha igen, akkor mind megússzuk valahogy", csak ezt így mégsem írhatják bele a könyvekbe.

"Sietek": legyőzhetetlen érv, amelyet alkalmazva a közlekedés résztvevője (járműtől függetlenül vagy épp gyalogosan) sérthetetlenségre tesz szert, és nem köteles alkalmazni a KRESZ szabályait. Változatai: "saját tempó", "forgalom ritmusa", "emmrihárd".

"Majdénazttudom": a közlekedés résztvevői által használt általános szakkifejezés a következőkre: sebességkorlátozás betartása (lásd: "sietek"), autó karbantartásának elmulasztása / okosban megoldása, led / xenon világítás házilag történő beszerelése, enyhén vagy nem annyira enyhén alkoholos befolyásoltság alatt történő autóvezetés, előzés bárhol / bármikor, DPF / EGR / WTF / HBR / STB. ki/bekötése, bármilyen egyéb, törvénybe / jogszabályba / erkölcsbe ütköző tevékenység megvétózhatatlan magyarázata és a vita lezárása.

"Forgalomirányító fényjelző készülék" (ú.n. lámpa): jópofa, két vagy három színű dekoráció a forgalmasabb kereszteződésekben, néha kis ember vagy bicikli alakban, a színek jelentésének megfejtésére nemzetközi kutatócsoport is alakult már, de az eredmény még várat magára.

A terelővonal / záróvonal az aszfaltra festett szaggatott, vagy egybefüggő fehér csíkok, amelyeknek szerepe tetszőlegesen felcserélhető, átlépésük bármilyen körülmények között egyéni döntés alapján történik (lásd: "sietek", "majdénazttudom").

Füst: jellemzően egy erősebb gázadásnál, vagy akár folyamatosan, a kipufogó 1-1,5 méteres környékéről mindenhonnan (is) ömlő diszperz rendszer, az autó pontosan megfelelő működését hivatott jelezni (lásd: "majdénazttudom").

Gyökér: mindenki, aki lassabban / gyorsabban / szabályosabban / szabálytalanabbul /máshogy vezet, mint mi - ettől függetlenül minden gyökeret hazavárnak (de ha valakit véletlenül nem, őt is kérem): vigyázzunk magunkra, és egymásra! :R

Hozzászólások

(#1) Bozodi János


Bozodi János
(fanatikus tag)

Hát, üdv a klubban, fogsz még agyérgörcsöt kapni sokszor, sajna. A mi kis országunk igazi Balkán, a sok suttyó, erőszakos bunkó meg a teszetosza alkalmatlanok vannak többségben (akinek nem inge, ne vegye magára). Harmadik eset a szimplán mindent és mindenkit leszaró, nemfigyelő, lámpánál elindulni időben nemtudó.
Normális úrvezető alig van.

[ Szerkesztve ]

Tűzoltósááág!

(#2) elithun


elithun
(őstag)

Egy éve van meg az első saját autó, előtte se bringával (azért néha ott is), se gyalogosként nem kaptam annyi agyfaszt, mint most vezetés közben. :DDD
Jól összeszedted a kategóriákat. :D

„Minden egyes tapasztalat közelebb visz a megértéshez.”

(#3) Luck Dragon


Luck Dragon
(PH! kedvence)

Napi szinten ingázók, de ami most a legújabb divat az emberektől hogy városban szigorúan ködlámpa....
Másik hogy városból, faluból , vagy bármilyen településből kiérve ugyan úgy 50-el megy, de miért?

A káosszal teremtek rendet. Philips & TPvision primary visitor. Philips Design line.

(#4) ncc1701 válasza Bozodi János (#1) üzenetére


ncc1701
(PH! addikt)

A legjobb, mikor megengedett +10-el mész, és levillognak, meg dudálnak. Sok retardált. Sokaknak fáj itthon, ha a másik kb szabálykövetően megy. Nyilván a másik az "siet".

(#5) doeeg válasza Luck Dragon (#3) üzenetére


doeeg
(senior tag)
LOGOUT blog

A ködlámpa mindig nagy divat volt, sokszor láttam az elmúlt tizen-x évben amikor péntek esténként még buszoztam haza.

Amit még nem vagyok hajlandó elfogadni, az csepergő esőben, szürkületben az autó alján a két 10x2 centis ledcsík pislákolása. Sok esetben még a tompított sincs felkapcsolva. Most hétvégén hazafelé a nagy zuhé után, volt, hogy kb. 50-60 méterről még nem láttam hogy egy autó jön, úgy nézett ki, mint egy 500 méterre lévő autó két pici tompítottja a félhomályban.

Nagy kedvenc, kiégett első fényszóró. Állatja, nem igaz hogy nem veszi észre, hogy már lement a nap, és amúgy az út előtte töksötét, és minden 2. autó villog rá? Persze, álljon félre, sőt, el se kellett volna indulnia így? Naná, "majdénazttudom".

Gyűlölöm, aki a saját biztonságára sem ad (pl. nem foglalkozik az autó karbantartásával, kukázott gumit rak fel, biztonsági övet nem köti be, megfelelő világításra nagy ívben tesz), mert azt vajon mennyire érdekli a mások biztonsága?

(#4) ncc1701 ez minden hasonló topicban előkerül, szerintem okos enged alapon lépjünk túl rajtuk :D Itt volt erről egy kiváló ( ;] ) vita.

[ Szerkesztve ]

"Pulled away before your time - I can't deal, it's so unfair" || "nemhoror áron" ©

(#6) Nordic


Nordic
(Közösségépítő)

Engem leginkább az basz fel, ha valaki a megengedett tempó felével közlekedik (főleg idősebb 60+, illetve női vezetőktől látom ezt, és ezzel nem diszkriminációnak szántam), pl 90 helyett 50-60, ne adj isten mellé még kacsázik is a saját sávjában. Szerintem ez sokkal veszélyesebb is lehet, mintha egy picivel gyorsabban megy az ember a kelleténél.

{Steam ID: Nordic_hun}_@_{BattleTag: Nordic#2851}_@_{PoE: Mekkel_EK}_@_Twitch: http://www.twitch.tv/nordic_87

(#7) Dr. Romano válasza Luck Dragon (#3) üzenetére


Dr. Romano
(PH! kedvence)

Mert trakot? :D

Nordic
Engem meg az, ha valami nagyobb jármű pl. kamion, kukás, busz stb... a két sávos úton megy a megengedett alatt de totál behúzódik középre úgy hogy még véletlenül se lássál ki ha előzni szeretnél. Persze ha villogsz neki mint a hülye akkor már észbekap.
Vagy amikor már lemenő nap környékén előznél az út tisztának tűnik de mikor nekikezdenél akkor szerencsére meglátod hogy igazából jön egy autó szemből felkapcsolt lámpa nélkül...

[ Szerkesztve ]

Ez....e...ee...ez egy.... ez egy FOTEL???

(#8) AxBattler


AxBattler
(PH! félisten)

Jó cikk, köszi! Bő fél éve autózok én is, nagyon hasonló meglátásokkal. :R

"Sietek": legyőzhetetlen érv, amelyet alkalmazva a közlekedés résztvevője sérthetetlenségre tesz szert, és nem köteles alkalmazni a KRESZ szabályait. Változatai: "saját tempó", "forgalom ritmusa" (!4!! :K ), "emmrihárd".
Pontosan.

(#5) doeeg
Amit még nem vagyok hajlandó elfogadni, az csepergő esőben, szürkületben az autó alján a két 10x2 centis ledcsík pislákolása...
All-time-fav.: vidéken nagymamámat vittem bevásárolni, csak reggel leesett a köd, és indulás után nagyon hamar besűrűsödött, ráadásul az ég is elég borús volt, szinte szürkületi fényviszonyokkal. Hazafelé a város második legforgalmasabb kereszteződésében úgy hajtott át előttem keresztben egy nő, hogy az olajzöld/szürke kombi Golfjának egyetlen helyzetjelzőjét sem volt hajlandó felkapcsolni. Szerencsére óvatosan mentem, és bőven elég távolság volt közöttünk, szóval még padlófék sem kellett, de még soha nem kanyarodtam volna senki után akkora agyf@xxal... :(((

.............................. "Cable management is for the weak!" ................................

(#9) Silenc3Hun


Silenc3Hun
(őstag)

Na pont az ilyenek miatt nem vagyok hajlandó vezetni. Megvan a jogsim lassan több mint két éve, de eddig még szerintem 200km-et se mentem. Köszönöm, nem akarok agyf.szt kapni a sok idióta miatt, jó nekem a bicikli meg a busz

"There's a reason that we came across in this world..."

(#10) doeeg válasza Nordic (#6) üzenetére


doeeg
(senior tag)
LOGOUT blog

Mondom ezt úgy, hogy apám-anyám-apósom mind vezetnek 60 (mármint éves kor, nem Hatvan :DDD) környékén is: ütni kéne azt a háziorvost, aki szevaszpista', vagy rosszabb esetben szevasz Deák alapon adja az alkalmasságit az idősebbeknek. A kötelező, és szigorúan vett kb. 5-10 évenkénti újravizsgáztatást (elmélet + gyakorlat) meg kötelezővé tenném minden korosztályban. Továbbá az ország vászontarisznyájára lakatot tétetnék és mindenkit felpofoztatnék a Szabó bakterral.

[ Szerkesztve ]

"Pulled away before your time - I can't deal, it's so unfair" || "nemhoror áron" ©

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.