2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

EVGA TORQ X5 - többre hivatott

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Bevezető

Az EVGA 2015 februárjában kiadott egy rakás gamer egeret, amik közül kettőre kaptuk fel a fejünket: az X3-ra és az X5-re, a többibe ugyanis sajnálatos módon lézeres szenzort szereltek. Nyáron vettem egy X5-öt, abban a reményben, hogy az ajánlott egerek listája bővülhet vele, az adatok alapján kifejezetten ígéretesnek tűnt, pláne a relatíve olcsó ára miatt (15-16k).

Amire felkaptuk a fejünket, az az A3090 ill. S3988 szenzor, és a specifikáció szerinti 85 gramm volt, és mellesleg mindent ígért. Kis tömeg mellé sok gomb, és univerzális, minden fogáshoz passzoló forma. Ez a három tulajdonság két ellentmondást tartalmaz, úgyhogy duplán kíváncsi voltam, mit alkotott az EVGA.

OCN-en negatívumot gyakorlatilag nem találtam, egy kolléga pedig felajánlotta, hogy nagyker áron tud egyet rendelni nekem. Éltem a lehetőséggel, ami hibának bizonyult, de nem bántam meg. Ahogy mondani szokta a részeg haver az intenzíven: akkor jó ötletnek tűnt...

Külső, forma

A doboza pici, mégis gyönyörködhetünk a bezárt egéren, az átlátszó buborékon keresztül. Sallang nincs hozzá, csak némi papír a kandallóba, meg egy szett tartalék talp.

Mindenki maga döntse el, tetszik-e. A design nekem kifejezetten tetszik, bár a világítás kicsit bazári. A hátán az EVGA logo, a két oldalán az oldalgombok felett és a fenekén egy-egy csík képes az RGB skála bármely színében pompázni. A görgő mögötti három csík az akutális profilt hivatott jelezni.

Méretei: 119 × 64 × 36 mm. Gyakorlatilag ugyanakkora, mint egy Logitech G100s. A sokgombos egerek ennél sokkal nagyobbak szoktak lenni, úgyhogy üdítő színfolt a sok hasonló egér között.

Disclaimer: a kényelem szubjektív dolog, körülbelül olyan, mint egy cipő. Előre nem lehet megmondani, hogy kényelmes lesz-e, csak ha felpróbáljuk, a másik ember tapasztalataival nem sokat érünk. Ezért igyekszem objektíven beszámolni a formájáról, és csak óvatosan bocsátkozom feltételezésekbe, hogy mennyire lehet kényelmes. Épp ezért képtelen vagyok komolyan venni olyan egértesztet, ahol állításként ne van írva, hogy a tesztelőnek kényelmes vagy nem kényelmes.

A formája teljesen szimmetrikus, mindkét oldalán két-két gomb díszeleg. A túloldali gombok legtöbbször csak útban vannak a gyűrűsujjnak, így szkeptikus voltam ezzel kapcsolatban. A Recon-on például rettenetesen zavartak, bár annak az egérnek nem az volt a legnagyobb baja.

Ezt a kihívást meglepően jól oldotta meg az EVGA. Az oldalgombok kellően magasan vannak ahhoz, hogy a claw vagy fingerip fogásnál az ujjaink bőven elférjenek alatta, és ne okozzanak véletlen lenyomásokat. A kis méret is passzol az ilyen fogáshoz, szerintem jól sikerült.

A palmos fogásra való alkalmassága egy másik kérdés. Ehhez általában 1-2-2 társul, tehát a jobb oldalon kell elférnie a gyűrűsujjnak, amit az oldalgombok meg tudnak nehezíteni. Most találkozom először olyannal, hogy egy design-elemnek mellesleg funkciója is van: a főgombok jobb oldalán a végighúzott ívnek. Ugyanis az oldalgombok tetején, a jobb gomb jobb szélén kialakított vájat, véletlenül vagy szándékosan, pont egy gyűrűsujjnyi mélyedést nyújt.

Úgyhogy merem álltani, kis vagy átlagos méretű kézhez alkalmas lehet palmos fogásra, persze a kényelem még mindig egyénfüggő.

Súly, anyaghasználat

Az egér specifikáció szerint 85 grammos, gyakorlatilag inkább 90. Ez egy ilyen sok gombos egérhez mérten kifejezetten könnyű, úgyhogy le a kalappal a tervezők előtt. Kérdés, mennyire spóroltak az anyaghasználaton, ugyanis a kis tömegnek legtöbbször ez az ára.

Az egér főgombjai és háta egy alkatrészből áll, ami fényes, "metálfehér", csúszós műanyag. Izzadós kézzel, nyáron nem az igazi, de a burkolatnak nem kell ott tapadnia.

A két oldala furcsa, gumis, barázdált bevonatot kapott, jól tapad az ember bőréhez, de fogalmam sincs, mennyire tartós. Mondjuk a régi SS Rival-ok oldalánál tuti tovább bírja. ;]

Az oldalgombok, a görgőkerék, és a görgő mögötti DPI-gomb sima fényes fekete műanyag. A görgő széles, létraszerű gumigyűrűt kapott, sem az ujjamon, sem a keréken nem csúszik el. A burkolat alja valamilyen gagyi műanyag, pont nem tud érdekelni.

Az igazi probléma itt nem az anyagok minőségével van, hanem az egér szerkezetével. Az alkatrészek olcsó OEM egér módjára kapcsolódnak egymáshoz, és ez nem mindenhol ad elegendő merevséget a burkolatnak: a két oldala annyira meghajlik az oldalgombok alatt összenyomva, hogy mind a négy oldalgomb benyomódik. Rendeltetésszerű használat esetén természetesen nincs ilyen probléma, de nagyon illúzióromboló.

Kábel, talpak

Az egér kábele kifejezetten jó darab. Szövetelt létére kifejezetten könnyű és jól hajlik, talán még a Logitech G Pro-énál is jobb. Egy jó szövet nélkülit még mindig többre tartok, a parakábel pedig egy nagyságrendet ver rá, ahogy minden más gyári kábelre. Pici, de elegendő méretű gumiharangot kapott. Az USB csati nem aranyozott, legalább ezért sem kellett feleslegesen fizetni.

A talpak már nem ennyire jók, konkrétabban rosszak. Körülbelül ugyanaz a rettenet, mint a Maurus-on, csak egy low budget, koca-gamernek szánt egéren ezt meg tudom bocsátani. A mindentudó, univerzális EVGA csodán nem ezen kellett volna spórolni, rengeteget ront az összképen. Annyira rossz, hogy az eredeti talpaival le sem fényképeztem, azonnal cseréltem jaffa-félére.

Gagyi, "csúszós" bevonattal ellátott műanyag, látszik rajta, hogy a bevonat lekopásával az a kevés csúszósság is odavész. A szerencsétlen formája is csak ront a helyzeten. Mindezek tetejébe a széle kifejezetten éles, egyáltalán nincs lekerekítve, ezáltal szövetpadon kellemetlen hangja van, olyan, mintha beleakadna. Szerencsére ez a legkönnyebben cserélhető alkatrész, aprón is találni, és még a garancia is megmarad.

Gombok, görgő

A két főgomb alatt gyárilag 20 millió klikkre hazudott, kínai Omron D2FC-F-7N-ek vannak. A lenyomásuk kellemetlenül keményebb a szokásosnál, talán mert egybehátú az egér. Japán Omronra cserélve már egész kellemes.

A görgő alatt piros pöckös kockapana (Panasonic EVQP0) van, ahhoz képest teljesen frankó, a lenyomás nem igényel túl nagy erőt, és a feeling sem vészes. Igen, az újonc EVGA-nak ez jobban sikerült, mint a Logitech-nek a G Pro-ban.

Az oldalgombok alatt oldalra döntött, nagyon hosszú lábú Kailh kapcsolók vannak. Nyomáspontjuk kellemesen puha, és picit mélyebben van, de annyira nem puha, hogy véletlen kattintás legyen belőle. Ez kifejezetten üdítő.

A DPI gomb alatt kisméretű Kailh mikrokapcsoló van. Nem túl tartósak, de annyit nem is nyomogatja az ember. Az egér alján lévő profilváltó gomb tactile switch-et kapott.

A görgetésért 10 mm-es Kailh encoder felelős. Nagyon frankó, könnyű görgetni, és a fokozatok is jól elkülönülnek, érzésre valahol a KPM és a G Pro között van: a KPM-nél könnyebben, a G Pro-nál határozottabban jár.

A görgő tengelye itt is tud picit előre-hátra mozogni a kialakított U alakú tartóelemben, így a görgetés némi zörgő hanggal jár.

Szenzor

Elsősorban azért vettem meg az egeret, hogy a PixArt S3988 szenzort tesztelhessem benne. Ugyanis az a városi legenda keringett róla, hogy a smoothing miatt érezhetően input lagos, főleg magasabb DPI-n, de pontos mérésekkel senki nem állt elő.

A szenzor egyébként a Razer és a PixArt közös fejlesztése, a DeathAdder 2013-ban mutatkozott be, így azért is érdekes volt tesztelni, hogy kiderüljön: mégis mit várhatunk látatlanban egy random gyártó S3988-as egerétől, ha a Razerben jól teljesít.

A polling rate stabil 500 és 1000 Hz-en is, ezért a teszteket 1000 Hz-en végeztem.

A Paint-tesztet elnézve elég gyanús, hogy az erős smoothing nem csak városi legenda. Bár a tesztelés során csak később jutottam el ide.

Angle snapping kikapcsolható, és tényleg, kikapcsolt állapotban nincs.

A jittert a különböző DPI-ken nézve elég furcsa a kép. 800 DPI-ig nincs jitter, utána 1550-ig szép fokozatosan romlik. Majd 1600-on varázsütésre megjavul, ugyanolyan szép az ábra, mint 800-on. Elsőre azt is gondolhatnánk, hogy az interpoláció miatt rosszabb a jitter a 800-zal nem osztható DPI-ken, de a többi egérnél nem ez a jellemző.

Sokkal valószínűbb, hogy a smoothing 1600 DPI-nél kapcsol be, azalatt nincs vagy minimális. Ugyanez a minta ismétlődik 3150-nél: ott nagyon ronda, de 3200-ra tolva ismét eltűnik a nagyja. Mivel egyébként 2400-nál nincs ilyen ugrás, bár ez nincs a képen, az interpolációs elmélet megdőlni látszik, és gyanítható, hogy a smoothing 3200-nál kapcsol a következő fokozatra.

6400-nál smoothinggal is rettenetesen ronda, menthetetlen.

A gyors mozgással egyébként nincs baja, bőven 4 m/s felett is szépen leköveti a mozgást bármilyen DPI-n, 3,5-4 m/s körül van az a határ, amit soha senki semmilyen játékszituációban nem ér el. Pusztán kíváncsiságból meghajtottam 3 összeillesztett Allsop Raindrop XL-en is, 8 m/s-nál gyorsabbat így sem sikerült rántanom. Nagyon gyanús, hogy ott clipping van, de pontosan nem tudom megállapítani, ahhoz gyenge a karom.

Ami végig furcsa volt, hogy a rántások elején a grafikonon van egy pici ugrás, nem tudtam hova tenni. Pár napja a G Pro kapcsán elolvasgattam, hol tart az OCN fórum a grafikon- és smoothing-elemzésben. Meg kell állapítanom, egész jól.

Mint megtudtam, a szenzor framerate-je dinamikus, azaz a sebességnek megfelelően, néhány fokozatban emeli az FPS-t, és azok az ugrások az FPS-váltáshoz tartoznak. Belegondolva, a pattern-eket elnézve tényleg passzol a dolog, de most nem indokolnám meg.

Acceleration nincs benne, ahogy elvárjuk. Videót most nem készítettem, a grafikonon is ugyanaz látszik, és túl macerás.

Smoothing

Jöjjön a fekete leves.

Először a gyári FW-en (FW34) teszteltem, a G100s-hez viszonyítva. Az jött ki, amit a Paint-teszt alapján várni lehetett. Illetve fordítva, előbb végeztem ezeket az input lag-méréséket, majd mikor megtaláltam a határokat, utána csináltam róla a fenti Paint-tesztet. 800 DPI-n nincs benne input lag, sőt, 1550-ig sincs. Aztán 1600-nál 1 ms-ra ugrott, és 3150-ig végig 1 ms maradt. 3200-6400-ig meglehetősen sok, wireless egerekkel egyező mértékű, 3 ms-ot mértem.




Aztán észrevettem, hogy van rá FW update (FW36). Le is frissítettem, majd újra végignyomtam a teszteket. A mocsok EVGA konkrétan minden fokozaton emelt a smoothing-on konstans 1 ms-ot. Ez azt jelenti, hogy az egérnek nincs smoothing-mentes fokozata. Megpróbáltam downgrade-elni a FW-t valami régebbire, megtaláltam egy régebbi driverben a FW35-öt. A szoftver nem engedett downgrade-elni, de egy trükkel kiszúrtam vele, így sikerült. Az is pontosan ugyanannyira volt smoothing-os, mint a FW36, úgyhogy inkább visszaraktam az újat.

Szóval ne update-eld a FW-t, csak rosszabb lesz tőle, és nem csinálható vissza!

További érdekes adalék, amit szintén a napokban, a G Pro és a változó framerate kapcsán találtam. A smoothing-ot általában frame-ekben mérik, a G Pro-ban elvileg 2 frame-nyi smoothing van. Ha a smoothing egy DPI-n ugyanannyi frame, akkor összevetve a változó framerate-tel azt jelenti, hogy az input lag alacsony sebességnél sokkal nagyobb, magas sebességnél alacsonyabb. Ami még rosszabb hír.

Bal oldalon a framerate-váltás, jobb oldalon a változó input lag

Ezt összevetve a jellemző tartományban készített grafikonokkal, egy anomália okát ismét megfejtettem. A görbe elején, az FPS-váltás előtt sokkal jobban le van maradva az EVGA a G100s-hez képest, tehát ott tényleg több a smoothing. Tehát a smoothing mértéke azonos DPI-n is ugrál: eleinte kifejezetten magas, majd lépcsőzetesen csökken. Ez a pro gamerek számára a legrosszabb hír.

Alkalomadtán lemérem, hogy a legalacsonyabb FPS-nél mennyi a smoothing 800 DPI-n.

Tehát összegezve: a natív DPI 800. A gyári FW-rel, 1550 DPI-ig egész jó, de alacsony sebességnél ott is valamennyire input lagos. A PixArt és a Razer megpróbálta átvágni a Paint-tesztelőket. Nekem is bő egy évig tartott, mire pontosan megállapítottam, hogyan és milyen áron tették, és bizony elég borsos áron.

Szoftver

Erről lusta voltam írni hosszan. Ha érdekel, cseszegess nyugodtan privátban. Amúgy kb. ugyanazokat lehet benne állítani, mint mondjuk a Kova 2016 szoftverében. A beállításait megjegyzi, így akár el is távolíthatjuk a szoftvert, miután beállítottunk magunknak mindent. Plusz érdekesség, hogy a DPI fokozatokhoz külön-külön választhatunk polling rate-et, bár nem hinném, hogy ez a feature túl sok embert mozgatna meg.

Értékelés

+ Görgő
+ Forma
+ Kábel

- - Talpak
- Szenzor
- Gyenge szerkezet

Nemrég döntöttem el, hogy az egeret a nem ajánlottak közé sorolom. Sőt, ezzel a TODO listámról le is veszem az összes S3988-as egeret.

Koca- vagy RPG-gamereknek ugyanakkor akár jó is lehet, a forma egyedi és szerintem telitalálat, és a sok gomb is értelmesre sikerült. Csak rendelj hozzá talpakat.

Hozzászólások

(#1) Vanir


Vanir
veterán

Köszi az újfent remek, és jól részletezett tesztet, az evégéa meg monnyonle! ;]

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.