2024. április 23., kedd

Gyorskeresés

Kárpótolná Önt egy kilencvenezer dolláros Ferrari Testarossa, ha sokan a Sátán művének kiáltanák ki a játékát?

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Minden szubkultúrának megvannak a maga legendái, legendás alakjai. A PC játékosok számára az egyik, ha nem a legnagyobb szent grál a mai napon 20. születésnapját ünneplő DOOM című játék, és a két ikonikus fejlesztő: John Carmack és John Romero.

A történetet szerintem mindenki olvasta már több soron, nosztalgiázásképpen ezen a linken olvasható újra, én csak pár bekezdést emelnék ki:

Az Id Software már akkor hülyére kereste magát a játszható demókra épülő modellel, amikor azt még shareware-nek hívták, és már akkor rengeteg pénzt szakítottak a digitális terjesztéssel, amikor a Valve még meg sem alakult, hogy feltalálják a Steamet.

És csináltak valamit, amit addig senki más: ingyen adták a játék shareware verzióját. A boltokba eljuttatták a játékot, és azt mondták a tulajdonosoknak, hogy akár kereshetnek is rajta, de ők nem kérnek érte pénzt. Ők ezt el sem akarták hinni: más cégek részesedést adtak a shareware verzió eladásából, erre jön az Id Software, a shareware-piac királya, és ingyen adja az új játékát?

A játékot 1993. december 10-én töltötték föl a Wisconsini Egyetem szerverére. A játékot annyian várták, hogy ki kellett léptetni egy csomó felhasználót, mert az operátor sem tudott belépni, hogy feltöltse a játékot. Miután az állomány felért, egyszerre tízezren léptek be, hogy letöltsék a Doomot – ez viszont sok volt a szervernek, ami a terhelés alatt összeomlott.

Ez volt az első ilyen eset, de nem az utolsó. A Doom volt az első FPS, ami hálózatos játékot is kínált: egyszerre négyen tudtak csatlakozni, hogy egymással vagy egymás ellen játsszanak. Az egymás elleni játékra Romero találta ki a deathmatch szót, és megszállott játékosként ő volt a legnagyobb rajongója is. Nem volt egyedül: az egész világ doomozni kezdett.

Ez korábban elképzelhetetlen lett volna. Az internet még épp csak bontogatta a szárnyait, de az iskolákban, kormányhivatalokban és nagyobb vállalatoknál már kiépültek a hálózatok. A Doom viszont annyira népszerű volt, hogy az egész internetet túlterhelte, és a hálózatok csigalassúvá váltak: mindenki ezt töltötte le, és mindenki ezzel akart játszani. Még a Carnegie Mellon Egyetem számítógépes hálózata is összeomlott a terhelés alatt, pedig ők megengedhették maguknak a legmodernebb gépparkot.

És ez egy rakás fiatal kölyök műve volt, akik olyan közel kerültek a menőséghez, mint a rocksztárok. Csak éppen az Id fejlesztőiért a rocksztárok is rajongtak: Trent Reznort, a Nine Inch Nails frontemberét például annyira elvarázsolta a Doom, hogy a későbbi Id-játék, a Quake zenéjét és hangeffektjeit is ő csinálta. Ez volt az első eset, hogy a geek szubkultúra menőnek tűnt, nem nyomi, anyámasszony katonák gyülekezetének. Carmack és Romero Ferrari Testarossáit nem lehetett nem komolyan venni.

Mi, akik ezt akkor és ott megéltük (még ha akkor nem is voltunk ezzel tisztában) valami korszakalkotónak voltunk tanúi. És ez jó érzés.

Hozzászólások

(#1) DeFranco


DeFranco
nagyúr

(#2) sh4d0w


sh4d0w
nagyúr
LOGOUT blog (1)

:R

https://www.coreinfinity.tech

(#3) D1Rect


D1Rect
félisten

Igen.

(#4) lapa


lapa
veterán

nekem csak descentem volt. najó szomszéd gyereknek. rohadt magasan lakott. az ér? volt, hogy úgy bontottak le a gép elől, kis szemcsepp aztán miután újra láttam már mehettem is haza, köszi hogy átjöttél.

(#5) DeFranco válasza lapa (#4) üzenetére


DeFranco
nagyúr

most nagyon röhögök... kb. három felebaráti (előtte baráti volt) számítógépről lettem eltiltva a mortal kombat 2 című gyermekjáték miatt. mindig akarták mutogatni, hogy milyen rpg karaktert terveztek milliméterpapíron meg mit tanultak gitárórán az entersandmanből. igen, szuper, jáccunkmá.

[ Szerkesztve ]

(#6) looser válasza DeFranco (#5) üzenetére


looser
addikt

Nálam csak az MK1 és a Wolfenstein futott rendesen (386 SX20, koproci nélkül), szóval átjártam máshoz (486 DX2/66) nyálat csorgatni :-)
Mire lett egy jobb gépem (P1 166MMX), addigra meg kijött a Quake(2?), szóval nekem pont kimaradt a Doom :-(
Mondjuk nem lett volna haszontalan akkoriban, ha játékon kívül más dolgokkal is ismerkedik az ember...

Mindent tudok a rákászszakmáról...

(#7) Lord Myn


Lord Myn
senior tag

'93 vége... Akkor 386DX-40-em volt, úgyhogy vissza kellett kicsit venni az ablakméretből és/vagy low-detail-en játszani, hogy normálisan fusson (értsd: kb. 20 fps, de az akkoriban folyamatosnak tűnt). Viszont egyike volt az első játékoknak, ami kihasználta az akkor frissen szerzett UltraSound hangkártyámat, virtuális 3D hangzást (FocalPoint 3D) kreálva fülesen. Valami döbbenetes volt akkoriban, ráadásul sokkal tisztábban is szólt mint a konkurrencia SoundBlastere, mivel hardveresen mixelte az audio csatornákat, nem szoftveresen, mint az SB. Iszonyat meg lehetett tőle ijedni, amikor éjszaka játszottál és a hátad mögül rádordított egy szörny... :Y

"War does not determine who is right - only who is left."

(#8) DeFranco válasza Lord Myn (#7) üzenetére


DeFranco
nagyúr

azt, hogy mennyé'máalunni? :DDD

(#9) lapa válasza DeFranco (#8) üzenetére


lapa
veterán

mikorjösszaludni?

ájájáj.

(#10) DeFranco válasza lapa (#9) üzenetére


DeFranco
nagyúr

most összerezzentem egy pillanatra :DDD

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.