2023. február 7., kedd

Gyorskeresés

Katmai vs K6-III+

Írta: | Kulcsszavak: Intel_Katmai_P-III . AMD_K6-III+ . Radeon9800Pro . Retro . Abit . Epox

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Újabb hardverek érkeztek, nagy örömömre. Lepróbálva kaptam, biztosan működik minden, de nyilván én is kipróbálom, akár kíváncsiságból is. Lesz amelyik beépül, a többi pedig tartalékban a fiókokban. Az első próbákhoz elővettem a tartalék BE6 lapot, Katmai procival. Ennek apropóján jött az ötlet hogy a korszak másik nagyágyújával, a K6-III+ - al ringbe szálljon. Kipróbálhattam volna a bejövő alkatrészeket P4 lapban is, de amiatt hogy ezt a kis versenyt lebonyolítsam, egyelőre a BE6- ot választottam.

Tesztrendszerek

Intel P-III system

Abit BE6 lap
Pentium-III Katmai 500/@550 MHz proci - SL35E , sufniventivel a bordán
3x128MB SDRAM 133@100MHz CL2
AIW Radeon9800Pro video - @398/351 MHz
SB Live SB0100 hang
HP ISA háló
USB2 bővítő
WD 80GB ATA HDD
LG DVDRom
Gotek hardveres Floppy emulátor+8GB pendrive
DTK 300W ATX táp
Ház nélkül, próbapad
Retro mechanikus XT-AT bill és PS2 optikai egér
Win98SE+UOSP, DOS7.1 oprendszerek
Catalyst 5.3 driver

AMD K6-III+ system

Epox MVP3G2 lap
AMD K6-III+/400@617 proci, S370 hűtővel
2x128MB SDRAM 133@100MHz CL2
AIW Radeon9800Pro video - @398/351 MHz
SB Awe64 hang
10GB Fujitsu IDE HDD
LG DVDR, LG CDRW optikák
Ház nélkül, próbapad
700W ATX táp
Retro mechanikus XT-AT bill és PS2 optikai egér
Win98SE+UOSP, DOS7.1 oprendszerek
Catalyst 5.3, Via hyperionpro_v504a

Tesztek és módszerek

Az AMD rendszert már előzőleg mértem, egy készülő nagy teszthez, természetesen így az Intel rendszert is ezekkel mértem.

3DMark99 - klasszikus teszt, a korszakról még elég jó képet ad, TL még nincs benne, de a csupasz hardveres D3D teljesítményt jól reprezentálja
3DMark2001 - szintén D3D- re, immár TL egységgel is
Shiny - szoftveres renderrel mutatja a gép nyers 3D izomerejét
3DBench2 - régi DOS teszt, szintén szoftver render
Landmark2 CPU/FPU/video - a klasszikus teszt, pontossága megkérdőjelezhető, de anno sokat használt, baráti, ismerősi körben is gyakran kitárgyalt, egészen a P-II, P-III- ig alkalmazott, olyan epenis féle EGO program, mindíg beszédtéma volt "-mennyit megy Landmark alatt ?". Eredményei csak bizonyos digiteket vehetnek fel, a resultokat 1000- el osztottam, hogy ne vigye el a realitást
Doom1.9s - Pentium kategórián már nagyon megy, azonban az eredmény még itt is skálázódik, a mérés a Thandor módszere szerint ment
GLQuake1 StartTimerefresh 640x480 - OpenGL gyorsítás, itt a 0. track (nagyterem a bejelentkezéskor) kezdőpontjában a konzolból kiadott timerefresh paranccsal kapott FPS eredmény szerepel
NPRQuake1 StartTimerefresh 640x480 - ugyanaz mint a GLQuake1 esetén, a grafika kissé jobb, de érdekes módon gyorsabb
GLQuake1 640x480 TimedemoDemo3 - konzolból a Timedemo Demo3 parancs után kapott FPS érték
NPRQuake1 640x480 TimedemoDemo3 - mint az előző pontban...
Quake2 800x600 OGL StartTimerefresh - 1. track kezdőpontjában a konzolból kiadott timerefresh paranccsal kapott FPS eredmény
Quake2 800x600 OGL Map.demo1.dm2 - konzolból a Timedemo 1 -> Map demo1.dm2 parancsok után kapott FPS érték
3DM2001-Dragothic-Low detail - reprezentatív érték, teljesítménycentrikus, így ezt külön beszámoltam
3DM2001-Nature - reprezentatív érték, teljesítménycentrikus, így ezt is külön beszámoltam

A teszteket aktív hardverkomponensekkel futtattam, a hangkártya, hálókártya(az Epoxban nem volt bent) is bent volt a gépben, DOS alatt a hangkártya drivere is betöltve (a PCI Live esetén a DosDrivers emulációval, de nagyon pengén szól), a háló csak Win alatt belőve, DHCP beállítva, azonban az UTP csati nem volt bedugva. DOS alatti indítófileok rendesen feltöltve, hogy minden aktív legyen. Mérhettem volna 1 szál videokártyával is, de jobban szeretem azon eredményeket, melyek azt mutatják, mit várhatott a felhasználó egy mindennapi használatra beállított géptől. Elvégre nem játszottunk hang nélkül, optikát is használtunk, valamint otthoni környezetben is kezdett a hálózat terjedni, cégeknél, intézményeknél pedig már gyakori volt.

Az Intel RIG - még nem a Radeonnal, itt Ti4200- al (nem fotóztam újra a kártyacsere után, a lényeg úgyis rajta van, valamint R9800Pro- ról fentebb linkeltem a fotót)

A Dell tokozású Katmai nagyon patenten rögzül a foglalatban (rossz alaplapos Dell gépből mentettem).

AMD working - itt is a video még más (NV FX5900XT)

Teszteredmények és konklúzió

Bevezetőleg pár előzetes gondolat :
Azt tudtam hogy a Copper P-III már földbe döngöli a tuningolt K6-III+ -t, de gondoltam hogy a Katmai ellen lehet esélye...hát...ez nem jött be, tisztességes teljesítményt nyújt, de a Katmai erős 3D teljesítménye, főleg OpenGL alatt rendesen elhúz. Az AMD csak tuningolva szerepel, a Katmai viszont 500 és @550MHz- en is. 1.6 és 2V- os procik, a 2.2V még elfogadható feszemelés, mindegyiknél ezen belül maradtam.
A K6-III+ nagyobb feszen megy még feljebb, de avval már nem kínzom, alapórajeléhez képest nagy tuningot elvisel, 1.6V mobilproci, valszeg a jobb 500- as 2V- os példányokból válogattak, lényegében tehát .18 micron/2V darab, de megy alapórajelen 1.6V- al is, jelentős alulfeszelést tűrő.
A Katmai mint tudjuk vegyes technológia, az L2 a magból a nyákra került egy időre (a Copperben meg már vissza a magba), így az órajele is az ondie alatt van, ezt figyelembe vettem a tuning során, 550- et szavaztam, lehet megy többet is, de az előbbi okok miatt nem is próbálkoztam feljebb.
Ami biztos - mindkét proci stabil a fenti kondíciókkal.

Az eredményeket Google táblázatba foglaltam, így átláthatóbb mintha itt elcsúszva, ömlesztve szerepelne.
Az végeredmény a részeredmények egyszerű összegzésével született, csak a Landmark értékeket normalizáltam a fentebb már említett szerint.

Ide tehát az összesített végeredményt teszem :

Teljesítmény-Index
K6-III+@617MHz - 9935,38
Katmai@550MHz - 10868,82
Katmai@500MHz - 10010,69

...Hmm...a konklúziók :
- az alapórajeles Intelhez viszonylag közel van az AMD, a táblázatban látszik is hogy a 3DMark- okban (D3D) jobb is, de a nagyon magas Katmai OpenGL lehengerlő. Ezen segíthet a Quake2 3DNowOGL kiegészítése, akkor nyerhetett volna talán az összesítésben, de ezt még nem mértem, most utóbb pedig csak az Intel volt összerakva, valamint a Q2 csak 1 a kevés 3DNow támogatott játék közül, nemsok lehet belőlük...
- mivel az AMD alapból csak tuningolva szerepel, valszeg így igazságos hogy az Intel is kapott némi tuningot, ebben az esetben pedig már annyira elhúz(a jóval alacsonyabb órajel ellenére is), hogy azon a 3DNowOGL API sem segítene, lehengerlő a fölény. Valamint itt már D3D- ben is előnyben van. Clock to clock esetén pedig azonnali kiütés lenne...
- jól látszik az is hogy szoftveres 3D renderben is előnyben van(néhol jókorában) a Katmai, mindkét órajelén, érdekes ez is, mert a Landmark nagyobb FPU erőt mutat az AMD- re, de valahogy az Intel gyorsabban dobálja a poligonok adatait, tudtak valamit a mérnökök...
- telepítés, használhatóság : az SS7 lapot nem egyszerű felszoftverezni, hogy stabil legyen a R9800Pro- val, el kell találni video+chipset-drivert+megfelelő beállítások, a videodriver itt fixálódott, így az Intelhez is ugyanazt a Catalyst- ot telepítettem, bár arra felmegy a 6.2 is(és lehet hogy mégnagyobb erőt hozna), de maradtam az 5.3- nál hogy egységes legyen. Az SS7- re is felmegy a 6.2, működik is de nem stabil. Azonban jó beállítások mellett az 5.3- al atomstabil az SS7 is.
Hiába a BX az BX, azon nincsenek ilyen gondok, tökmindegy mivel szoftverezzük, megy mindennel rendületlenül :D
- A Katmai a magon kívüli L2 ellenére is gyors, robosztus proci, a cache lépcsők így is ellátják a feladatukat, hatékonyan juttatják az adatokat a magig. Jól is mutat, főleg a Dell féle SECC2 tokozásban, nekem tetszenek a slotos procik (az AMD Athlonja is). A K6-III+ meg olyan kis elegáns, szintén szép kivitelre, manapság pedig elég ritka is lett, ha fel is bukkan valahol, magas ár jellemzi.
- a teszteredmény ellenére nagyon kedvelem az SS7 platformot, a legtöbb fajta procit ez képes fogadni. Az AMD- t is átsegítette az akkori nehéz időszakon, ha csődbe ment volna...a mai piac is teljesen másképp nézhetne ki, Ryzen sem lenne... :( :U . Sok procigyártó lemorzsolódott, de az AMD- nek sikerült játékban maradnia.
Nem utolsó sorban anno kaptunk költséghatékony procikat (és nemcsak az AMD- től), melyeket akár alaplapcsere nélkül is használatba vehettünk. A P-III a tesztben nyert, de nagyon drága proci volt ez a megjelenéskor, és még jódarabig, ahogy emlékszem. A Copperek ára pld tuti hogy sokáig az egekben volt.

Függellékként pedig az immár szokásos kis képregény, ahogy mondani szoktam, kell a retro hangulathoz, valamint a 3DMark eredményekről is illik azért szabályos shotokat közölni :)
A vintage CPUz- hez egy megjegyzés : Katmai mellett 3x128MB RAM volt végig, ezt a CPUz 512- nek látja. Az egyik modul egyoldalas, emiatt valszeg egy üres bankot is felszámol 128- nak, a valós össz 384MB. A K6-III+ mellett 2x128MB/2 oldalas van, jól is látja. A mennyiség eltérése Win98 alatt, a tesztek szempontjából lényegtelen, esetleg a 3 modul, nagyobb terhelést róhat a chipsetre, de ez az eredmények alapján nemigen zavarta az Intel konfigot.

AMD 3DMark99 és 2001

Intel 3DMark99 és 2001

Az AMD majd az Intel diag DOS alatt a SpeedSys- el. Érdemes megfigyelni a procikra kalkulált sebességeket, a memória és a cache lépcsők átviteleit, mi korlátoz, mi javíthat. A HDD sebességek eltérése a koruk és méretük miatt van, de a háttértárolók átvitele az itt aktuális teszteket nemigen befolyásolták. Érdekesség az is hogy a Radeon fedélzeti memória sebességére is eltérő értéket ad, az Intel mellett magasabbra jelzi, valamint VESA módként csak kis részét látja - 16MB a 128- ból. Legtöbb kártyánál a teljes mennyiséget írja ki

Landmark - Katmai

3DBench - Katmai

A R9800Pro- t a kímélés miatt 398/351- en járatom, de itt kivételesen meghajtottam @418/378- on az AMD- ben, az eredmény nem sokat nőtt, még mindig bőven az 550- en pörgő Katmai alatt van

Desktop - Aida és Vintage CPUz kistesztek a Katmai@500- al

A Live SB0100 is jól működik, a korabeli hangkeltők között az egyik legjobb, szép hangzás jellemzi

Az UOSP- s Win98- on a Win8- hoz szerkesztett TC is fut szépen, bár néhol a karakterek kicsit furcsák :DDD , valamint a shoton látni hogy a Ti4200 belövése közben készült, azt próbáltam elsőnek a BE6- ban, szép, fulldobozos példány, kis kitérőt is teszek emiatt - doboz, kibontva, és a kártya, valamint az eredményei versenyen kívül : 3DM99, 3DM2001

Talán ennyi képmentés elegendő is, szerintem már jól reprezentálja ezt a kis retro kalandozást, az ilyen nekem mindig izgalmas, és az esetleges nehézségek ellenére is jó kikapcsolódás.

Köszönet

- Gban kollégának - R9800Pro-WD80 HDD-DTK táp-retro XT/AT bill- HP ISA háló-Abit BE6-SB0100-MSI Ti4200 dobozos - alkatrészek Tőle jöttek baráti áron
- Bacsis mesternek és helybéli JGY haveromnak a csomagszállításért
- Alvaro kollégától pedig az Epox lap jött baráti áron, szinte realtime házhozszállítással :)

Hozzászólások

(#1) Fred23


Fred23
nagyúr

Köszi az írást! Coppermine is jöhetett volna mondjuk a tesztbe. :)

Meggyőző a Pentium fölénye, ráadásul olcsóbb móka tényleg. Mondjuk most Witcher 3 van éppen, nem retrózás.

[ Szerkesztve ]

(#2) DarthSun válasza Fred23 (#1) üzenetére


DarthSun
nagyúr

:R , kössz a hozzászólást ! :) . Kis aktivitás volt erre a blogra, érdekes, mert sztem a kor szempontjából sokat számít hogy az AMD mit tudott felmutatni az Intel ellen.

Hát a Copper azért gyorsabb, a kisebb de ondie L2 cache- el. A másik BE6 lapban Copper van, ha viszonyítást szeretnél látni - itt a blogja. Az órajele magasabb, de valszeg 500-550MHz- en is főlényben lenne a Katmai- val szemben. Szorzója fix 7.5, tehát 7.5x66=495MHz- en lehetne csak szimulálni a közel azonos órajelet, de a kisebb FSB miatt akkor viszont hátrányba kerülne. 5x és 5.5x100 sajnos nem megvalósítható. Nagyjábóli viszonyítás aonban látható :

Katmai 500+Ti4200 /3DM99 - 4036
Copper 750+Ti4200 /3DM99 - 5619

A Katmai- ban nem a Ti4200 volt a főszereplő, de versenyen kívül avval is mértem, amiatt lehetséges a rögtönzött hasonlítgatás, de 2001 alatt is mérve lettek, azon példát is felhozhattam volna. A 99- et választottam, mert a Copper mellett van Voodoo2SLI is, és látszik hogy rendesen meghajtva, egész jól tartja magát :

Copper 1000+Voodoo2SLI /3DM99 - 6242 ;] :C

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2023 PROHARDVER Informatikai Kft.