2024. március 28., csütörtök

Gyorskeresés

Micro Lag probléma

Írta: | Kulcsszavak: micro lag microlag microstuttering stuttering

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Pár hete kisebb frissítésen esett át a gépem.
Konkrétan az 5800k APU kapott egy dVGA-t egy Asus 270x személyében.
A probléma, hogy nagyon úgy néz ki, microlagol kb minden játék. Illetve az a kettő amit eddig kipróbáltam.

Biztos, hogy egyből mindenki cpu limitre gyanakszik. Aminek van is reális esélye, én mégis többé-kevésbé kizárnám ezt, több okból is.

Részben azért, mert többeket ismerek akiknek ugyanez a konfig van és náluk nincs microlag.
Továbbá annyira nem durva nálam ez, mint ahogy youtube-os videókban bemutatják a microlag-et. Másrészt ahogy utána olvastam ez azért több esetben okozott problémát bika i7-es procikkal szerelt gépeken is single gpus rendszerekben. Szóval érdekes.

Az érdemi indokot pedig az agyja, hogy a tesztelt játékokban nincs cpu limitem. Konkrétan GTA4-et és BlackOps2-t próbáltam eddig. GTA-ban 70% a proci kihasználtság, BlackOps2-ben viszont mindössze 40%. Nem hinném, hogy ez cpu limitet jelentene.
De a tesztelésnél ennél tovább mentem, mivel azt mondják AMD prociknál rosszabb a Frametime, mint Intel esetében és csináltam Frametime tesztet is Fraps segítségével. Melynek eredményét grafikonon kirajzoltattam, ahogy azt szokás.
Egy a lényeg, hogy ezen sem tapasztalhatóak azok a kiugrások amikkel microlag-et szokták igazolni különböző tesztoldalakon. Van ugyan 1-2 kiugrás, de attól függetlenül végig egy statikus alacsony szinten mozog. Ellenben néztem pár tesztet, ahol durva microlagekről beszélnek, ott a grafikon úgy néz ki, mintha filccel össze-vissza satírozták volna. brutális kiugrások nagy "sávszélességben" folyamatosan. No nálam ilyen nincsen, microlag mégis van.

Persze ez nem olyan durva microlag és eddig fel se tűnt. Azt hittem a monitor válaszidejéből adódik, de aztán rájöttem hogy az nem lehet a bűnös. Viszont most, miután felfigyeltem rá, eléggé zavaró. Ugye a jelenség, hogy játékokban, mozgás közben az élek picikét szaggatnak, nem olyan folyamatos a kép. Főleg a távolban lévő éleken látszik ez nagyon és lesz zavaró az összhatás.

Ami még tovább árnyalja a helyzetet, hogy korábban, mikor még APU-n IGP-vel játszottam, akkor is tapasztalható volt egy hasonló jelenség. Viszont akkor ezt megintcsak a TV (mert akkor tévén ment) durva inputlagjének tulajdonítottam, illetve a kevés fps-nek.
Na ott meg aztán biztos nem voltam cpu limites...

Úgyhogy nem tudom mitől lehet vagy mi lehet ez, de youtube-os videókhoz hasonlítva biztosan microlag. Csak nem annyira durva, mint egyes prezentáló vidókban látni. A lényegesebb, hogy mi lehet erre a megoldás.
Lehet tényleg újra kéne raknom a Win7-et, csak az olyan k..va nagy meló, hogy nincs sok kedvem hozzá, ráadásul elég kis esélyt látok arra, hogy amiatt lenne probléma.
Aztán még halványan gondoltam arra, hogy a monitor dvi-hdmi-vel van összekötve. Esetleg itt valami probléma... Ezt is kitudom próbálni, rátudnám kötni direktbe hdmi-hdmi-vel. De nem hinném, hogy ez a gond.
A net is tele van microlag fix ötletekkel. A fele baromság, egy részét meg kipróbáltam de semmi. V-sync bekapcsolva-kikapcsolva is ugyanaz az eredmény

Még tovább árnyalja a dolgot, hogy volt már nekem cpu limites rendszerem. Egy 2,4-es C2D mellett volt egy 9800gtx+ vga. Minden komolyabb játék úgy kezdődött, hogy cpu fel 100%-ra. Majd a játékon belül hiába vettem lejjebb a grafikát és felbontást, nem lett több fps-em egy darabbal se! Szóval tuti cpu limit... De microlag nem volt! Illetve egyedül TDU-ban vettem észre micro lag-et, de ott érdekes módon ha a V-sync-et bekapcsoltam akkor megszűnt. Most ez nem hozott eredményt.

Nem tudom mit lehetne csinálni. Nem nagyon van további ötletem. Esetleg másik gépben kéne kipróbálnom a VGA-t és ugyanazt a játékot. Passz. Bár remélem csak szoftveres a gond, de nem biztos.

A konfig amiről szó van:

A10-5800K 4,0Ghz (lehet 4,5-is, nem változtat semmin, próbáltam)
Asus alaplap A85x
8GB Corsair 2x4gb kitt, 1833-as, de most 1600-on fut
Asus R9-270X, Top órajelen

Benq gw2450hm monitor

Win7 64bit, Catalyst 13.12.

Hozzászólások

(#1) nyakdam


nyakdam
aktív tag

Szerintem szedd le és tedd fel újra a Catalystot. Illetve még kipróbálhatod, hogy ha a felbontást leveszed alacsonyabra ott mit csinál. Mert ha ott is jelentkezik a hiba akkor tuti driver-es probléma.

(#2) Dany007 válasza nyakdam (#1) üzenetére


Dany007
veterán

Öö a felbontással még nem szórakoztam sokat. Leginkább csak addig amíg kipróbáltam, hogy van-e cpu limitem alacsony felbontásban, alacsony részletesség mellett. És nem volt.
GTA4-nél próbáltam 1440x900-ban low grafikán. FPS-em 1,5-2x-esére nőtt. CPU kihasználtság változatlan maradt.

No, de akkor felírom ezt is a kipróbálás listára. :D Hátha. bejegyzést pedig bővítem a konfig leírásával.
Köszönöm a tippet! :R

(#3) Mustaros


Mustaros
aktív tag

Milyen tápod van?

(#4) Dany007 válasza Mustaros (#3) üzenetére


Dany007
veterán

Seasonic HT-500. A még nem 80+-os kategóriából.

(#5) Dany007


Dany007
veterán

No, frametime teszt kapcsán mutatok egy példát.
Ezek nem az én méréseim, de jól prezentálja mire is gondoltam.

Na most a microlag az ilyen:

Az enyém pedig kb ilyen volt:

Jó, ennyire nem volt vékony a sáv, ez egy Titan frametime tesztje, de közelébe se volt az első, microlag-es képnek.

No, de majd hazamegyek és este csinálok új tesztet ha valakit ez érdekel esetleg.

Szerk.:

Na, most találtam ezt a hsz-t. Talán megoldás lehet ez is. Mindenképpen kifogom próbálni. :)

[ Szerkesztve ]

(#6) nyakdam válasza Dany007 (#2) üzenetére


nyakdam
aktív tag

Még egy tipp. Az alaplap és a proci hőmérsékletét is nézd meg játék közben. Az is okozhat galibát.

(#7) miresz


miresz
veterán

GTA4,Black ops csupa szarul optimalizált játék,ami az SMT-t még hírből sem ismerte,mikor kijöttek. Persze,hogy nem skálázódik jól. A game engine,és az oprendszer nem tudja eldönteni,hogy épp melyik szálon futtasson.(ezért is van microlagg) Ugye az 5600K 2 modul,és modulonként 2 feldolgozó,épp ezért sem FX,sem pedig az AMD APU-knál nem fogsz olyat látni régebbi game engines játékoknál,hogy fullon megy a proci. Ezen játékoknál egy egyszálon erősebb proci "hagyományos" csúnya szóval élve magoos proci sokkal jobban szerepelne.

(#8) EnterR


EnterR
veterán

Nem szeretnélek megbántani, de a legrosszabb amit tehetsz, hogy a GTA4-ben keresed a "smooth" -ot. Nálam például a minimum és a maximum grafika között kósza 6 FPS van. Legjobb, ha Crysis 3, Far Cry 3 vagy Rivals-al tesztelsz. Ezek alatt kiderül, hogy jelen van-e a CPU limit, bár ezt kétlem.

PSN ID: marquuard

(#9) Dany007 válasza miresz (#7) üzenetére


Dany007
veterán

Na mondjuk erre nem gondoltam...
Azt nem neztem meg hogy szalankent milyen a terheles!
Konnyen lehet h a 4 szalbol mondjuk csak kettot terhel fullon es mar meg is van az 50% kihasznaltsag cpu limit mellett. Nem gond ha megis a cpu a ludas, csak 100% -os bizonyossagot szeretnek mielott cput meg lapot cserelek :)

Este ellenorzom.

@ EnterR: Lehetseges. Erre se gondoltam, hogy ezek mar olyan regi jatekok lennenek...

[ Szerkesztve ]

(#10) miresz válasza Dany007 (#9) üzenetére


miresz
veterán

Pont nem erről van szó. Valószínűleg az oprendszer próbálja több szálra szétdobni a cpu terhelést,de a Game engine,meg azt nem tudja mert nem tudja eldönteni,hogy az most 2 mag,vagy 4,és ezért egyszer erre,egyszer arra dobja ki s folyamatot,ezért nem fog fullon menni egyik mag sem. Ezért is van az,hogy ezek a modulos arhitectúrák (FX,AMD A sorotzat ) nem tud elég adatot küldeni a VGA-nak ilyen régebbi game enginek esetében,és ezáltal sajnos CPU limit lesz. Ha megnézed ilyenkor a GPU terhelést is láthatod majd,hogy ezekben az esetekben ~ 40-50% körül fog csak menni a kártya. Egy BF4 esetében ami már modern game enginnnel rendelkezik,ott fullon fog menni a kártya,és a proci is sokkal jobban fog dolgozni,mert tudja kezelni a modulokat.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.