2024. április 24., szerda

Gyorskeresés

Gyerekek fejlesztése otthon - 2. rész

Írta: | Kulcsszavak: tablet . vízálló . gyurma . színező

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Mint az előző részben írtam, a gyerekeknek érdemes használni a tabletokat, de nem feltétlenül úgy, ahogy Steve Jobs és társai elképzelték, és nem is igazán úgy, ahogy az appok kiötlői azt mindig gondolnák. Az első néhány ötletet szeretném a tablet előkészítésének és "alap ötleteknek" szentelni.

1) Tablet vízállóvá tétele 30 forintból

Tavaly jött be a medencés kamerázáshoz az az ötlet, hogy az iPadeket, iPhone-okat vízálló szütyőbe tegyék a tulajdonosaik. Noha egész olcsón beszerezhetőek voltak ezek, nekem nem Apple termékeim voltak, így nem passzolt a méret. Alternatívaként észbontóan olcsó megoldásba botlottam, ez az ikeás Istad zárható műanyag zacskó. (kicsi és nagy)

Körül-belül 20-30 forintból megvan egy vízálló, erős anyagú "tablet tok," ami könnyen pótolható. A Playbookomhoz a kicsit használtam, tehát 7"-os készülékekhez, telefonokhoz a kisebb is jó, és előnyként (bár mint látni fogjuk, hátrányként is) az érintőképernyő teljesen korrektül működik vele!

2) Irkafirka tabletra

Sajnos sok érintőceruza van forgalomban, de ezek nem tudják a tollat, ceruzát imitálni, még felnőttként is idegesítő lehet a használatuk. A gyerekek íráselőkészítéséhez vagy rajzos készségfejlesztéséhez ezért nagyon hasznos lehet, ha a tabletot modern "színezővé" alakítod. Ehhez a fent említett Istad zacskó, különböző színű táblafilcek, és egy törlőkendő vagy zsebkendő elég.

Keress képeket Google-ön, amelyekkel dolgozhattok, ami érdekli a gyermeked. Egy-egy képet megnyitva körberajzolhatjátok, ki is színezhetitek a képet. A körberajzolás az írás előkészítését szolgálja, megtanítja a vonalak követésére a gyerkőcöt.

Aki még nem áll iskola előtt, annak a színezést javaslom, persze ezt is lehet kicsit tanulósabbra venni, például megkérjük a kicsit, hogy mutassa meg, hol van a figura szeme, és utána megkérjük, hogy színezze ki a szemét, és így tovább.

Érdemes külön körberajzolni és külön színezni, mert a fekete tönkreteszi a többi filc színét. Sima filc általában nem fog szépen, erősen ilyen fényes, műanyag felületre. Az olajos filceket csak oldószerrel lehet lemosni és drágák is, így azokat sem ajánlom ilyen célra.

Ha szeretnéd felkészíteni gyermeked az írásra, akkor szintén azt javaslom, hogy védett tabletra írjon táblafilccel. Játszhattok olyat, hogy írsz neki egy betűt és ő átírja a betűdet, utána lemásolja. Vagy rajzolhattok is: te elkezdesz egy rajzot, ő folytatja. Tükröset is játszhattok: megrajzolod valaminek a bal oldalát, és ő a jobboldalát ki egészíti, vagy fordítva.

(A zoomolás és egyebek miatt is zavaró lehet az érintőképernyő. Ha van ötletetek, hogy hogyan állítsuk le a funkciókat, azért szerintem sokan hálásak lennénk.)

3) Tablet és gyurma

Ez már egészen meredek ötlet, de a gyerekek imádnak gyurmázni és a tableted is védve van, úgyhogy miért ne? Ha szeretnél otthon készült, ehető gyurmát, akkor azt is meg tudod csinálni, bármilyen színűre be tudod ételszínezővel festeni, és indulhat a játék.

A kicsiknek kereshetünk egyszerű képeket, és megkérhetjük őket, hogy gyurmával rakják ki a képet, a vonalakat. Például egy arcot, egy fát... persze nem muszáj a képernyőn dolgozni, de ha papírra dolgozik, abba beleragadhat, ha az asztalon dolgozik, akkor nagy felületet kell letörölni.

Nagyobb gyerekek már emlékezetből is dolgozhatnak, például megcsinálhatnak egy markolót, egy házat, dolgozhatnak "3D"-ben, nemcsak az asztallapon. Tableton tervezhetnek rajzoló alkalmazásban formát, és aztán azt kitölthetik, levehetik a képernyőről (ez már majdnem házi 3D-s nyomtatás :) ).

Vannak olyan gyurmák is, amelyek levegőn kiszáradnak, ezeket rajta hagyhatjuk a zacskón, és úgy eltehetjük száradni, száradás után nem is kell sokat tisztítani a sólisztgyurma után a védőfelszerelést, újra használható.

Végszó a második részhez

A tablet nagyon jól felhasználható némi fizikai védelemmel rajzoláshoz, színezéshez és gyurmázáshoz is. A fizikai védelem pár tíz forintból megoldható szinte minden tablet mérethez, a lehetőségek tárháza pedig szinte végtelen, hiszen ugyanazt a technológiát használva rengeteg kis projektet csinálhattok gyermekeddel. Ha a szoros felügyeleted nélkül is játszik a tableton, fontos megbeszélnetek, hogy hogyan kell tisztán tartani a tabletot és az azt védő zacskót, vagy hogy nem szabad ráírni vagy gyurmázni a készüléken, ha nincs rajta zacskó.

Ne feledd: nem baj, ha ugyanazt, ugyanúgy szeretné a kicsi csinálni! A gyerekek tanulnak mindennel, főleg az ismétléssel, és ha szeretné ugyanazt csinálni, ugyanúgy, azzal fejleszti az emlékezetét, az ügyességét, és sikerélményt szerez, hogy meg tudja csinálni. Ha szeretne újítani a módszeren, kísérletezzetek, beszélgess vele, hogy mit hogyan csináltatok előző alkalommal.

Ezeknek a játékoknak a lényege a foglalkozás, nem az, hogy kézzel fogható eredménye legyen, vagy betanuljon szóról szóra egy munkafolyamatot a gyermeked. Persze ha alkottatok valamit együtt, szívesen megnézzük mi is, és megpróbáljuk utánatok csinálni! Ha van még ötleted, azt is örömmel várom a fórumban!

Jó játékot kívánok!

Hozzászólások

(#1) lapa


lapa
veterán

mondjuk azt nem gondoltam volna, hogy pont ma találok tokot a thinkpadnek... köszi a tippet.

hozzátenni annyit tudnék, hogy kicsi + nem olyan kicsi gyerekkel nem triviális az ehető gyurma meg a mindenfélével gyilkolható tablet. a mai kicsik főleg hajlamosak erőből megnyomni egy-egy részt a tárgyakon, hátha attól történik valami. nekem már elmúlt így félig egy fényképező képernyő, meg egy moto defy lencsevédő műanyag... az ehető gyurmát nekik elmagyarázni sem egyszerű.

ami nekünk bejött a vérprimitív (de dínós...) színválasztós - rábökveszínezős telós játékokon túl az a sketchup a gépen. egyszerű vele kockát meg kört rajzolni, és utána lehet 3d-re huzigálni. de ugyanúgy bejön a gimp is, néha nekifekszik a nagyobb a wacomos tableten cerkával.

más ilyen kreatív-alkotós játék nem jut most eszembe. pedig emlékszem volt valami híres. ehhez kapcsolódóan kis színes: a kicsi most másfél, a nagynak lett a földre (újra)építve lego terepasztal. múltkor halljuk mindketten, hogy már egy jó ideje nagy sikongatás, rikácsolás, püffögés jön a gyerekszobából. bementünk, kicsit megnyugodtam, hogy a motorikával nem lesz gond: a kiskölök addig üvöltött a legokkal, míg egy csomó lapos hosszú alkatrészt sikerült ráerőszakolnia az alaplapra. ahogy én emlékszem a nagynál elég sokáig tartott a "merre álljon a következő kocka". a kicsi mint a szivacs szívja magába a nagyból a tudást*.

* az ökörséget.

biztos van valami gyerekzár app a képernyőre.

szerk: most nem grammarnáci, de nem tablettel? nem az utolsó a döntő vegyes hangrendűnél vagymi?

[ Szerkesztve ]

(#2) lapa válasza lapa (#1) üzenetére


lapa
veterán

közben megnéztem: helyes a tablettal, csak nekem fura.

Vegyes hangrendű szavaknál, ha az utolsó szótagban e magánhangzó van, akkor tetszés szerint lehet és szabad akár mély, akár magas hangrendű toldalékokat használni. Tehát minden felsorolt alak helyes, és nyugodtan használható, tróger, póker, kráter, balett, fotel, hotel és a többi vegyes hangrendű, utolsó szótagban e hangot tartalmazó szavaknál.

de máshol meg:

3.1.1.2.2.2.2. az utolsó szótagjukban �e� hangot tartalmazó idegen eredetű vegyes hangrendű szavak általában magas hangrendű toldalékot kapnak: pl. docens (docensnek), József (Józsefet), koncert (koncertre), korrekt (korrekten), modell (modellek), november (novembertől), október (októberben), partner (partnerem), púder (púderrel);

[ Szerkesztve ]

(#3) daenerys válasza lapa (#1) üzenetére


daenerys
tag

Hihi, jó sztorik! De ezzel ügyesednek, okosodnak. :P Majd szétbontani is jó kis szem-kéz koordináció-fejlesztés lesz, illetve az ujjak izomzatának is egy kis fejlesztés :D

Wacom mellé jó ez a zacsi, Fujitsu-féle tapiképernyőhöz nem igazán... Egyébként ha csak képernyővédelem kell és nem teljesen körbevenni a tabletet, akkor elég lehet egy A4-es 100 mikronos bugyi/genotherm is, illetve még hasznos volt ilyen célra az átlátszó, műanyag irattartó boríték, csak annak a patentja kicsit necces szerintem, nehogy valamit szétnyomjon a kütyün.

Nem tudom, arányaiban mennyire digitális vagy analóg, ahogy játszanak Nálatok a gyerekek, de én most nagyon fontos "missziómnak" tartom, hogy a digitális tudás mellett megmaradjanak a gyermekeink manuális készségei is, pl. ne csak iPaden tudjanak pötyögni, hanem kézzel is tudjanak machinálni magas szinten. Az agy, a beszéd, az intelligencia, az idegpályák tökéletes felvértezése egy életre ebben a korban dől el, és észrevettem magamon is az utóbbi években, hogy ezek az érintőképernyős készülékek nem igazán válnak előnyére a képességeimnek.

Erről is írok nemsokára, mert pici ovisok kezében is látok már telefonokat a csoportban, és úgy érzem, hogy fontos lenne a szülőket tájékoztatni arról, hogy egyáltalán milyen telefon felé érdemes terelgetni a kicsiket. Nagyon röviden: az érintőképernyős készülékek a passzivitás felé terelik az embereket a kutatások szerint, és aki nemcsak olvasó, hanem aktív, alkotó gyermeket szeretne, az nem feltétlenül gomb nélküli telefont kellene, hogy a gyermek kezébe adjon.

Ezért örülök, hogy mint mondod, Ti ThinkPaden dolgoztok. Szerintem az a legjobb hardveres felszereltség gyermek szempontjából, ha precíziós ceruzát, érintőképernyő, és notebookot egyben használhat, ráadásul jó minőségű kijelzővel.

Olvastad esetleg a táblagépes blogbejegyzésemet? Vannak trükkjeid hozzá? :)

[ Szerkesztve ]

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.