2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Kerékpár tárcsafék nyikorgás eltüntetése

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Rászántam magam, hogy veszek egy bicajt. Semmi bajom a gyaloglással, de itt a jó idő és van bicikli út is úgy 5 percnyi tekerésre 1-2 város felé. Na meg a közelben van két folyó is, ahová tűző napon nem épp kellemes a gyalogtúra, így ez is rátett egy lapáttal az elkötelezettségemre.
Nem értek a biciklikhez, ezt itt leszögezem. Minimum öt éve volt utoljára "lovam", azóta busszal, autóval vagy gyalog járok mindenhová.
Tehát a szakmai ismereteim egyenlőek a nullával, a szerelési tapasztalatom pedig kimerül a lyukas belső befoltozásánál.

25 Mátyást szántam rá, egyértelműen minden új kilőve. Majd jött a pofon, hogy ennyiért lehet még használtat sem kapok, mert nővérem és férje kb. két hete vettek bicikliket, teljesen alap gépeket, se teleszkóp, se tárcsafék, se különleges kinézet, mégis 60 felett volt darabja.

Itt képbe jött, hogy szerencsésen megemlítettem egy havernak a vásárlási szándékomat, aki beajánlott egy ismerőst, miszerint van neki eladó bringája, amiről én nem tudok. Gondoltam meglesem, kipróbálom és ha minden oké, akkor még feljebb is vihetem a lélektani árhatárt.
Megbeszéltünk egy találkozót, elmentem, kipróbáltam és tetszett. Név szerint egy Umf Hardy H3. Igaz, nem volt 100%-os a bringa, úgy 10-15 ezret még költeni kell majd rá, de nekem megérte, és picit drágábban, 27-ért el tudtam hozni. Persze később rájöttem, hogy jó fogást csináltam, de ez már csak bónusz volt a lényegre, hogy lett egy "új" szerkentyűm.

Tehát a hibái, teleszkóp be van szorulva: fixen ül a helyén, ezt majd szét kell kapni és meglesni a hiba okát. Nem fatális gond, későbbre halasztottam.

Kis 8-as a hátsó kerékben: neten találtam magyar videót a javításához, kb. 10 perc volt orvosolni és még a tudásom is bővült ennyivel.

Néha kattogó hajtómű: Ez teljesen random jön elő. Nem függ sem a tekerés gyorsaságától, sem a fokozatától. Integrált tengelyes, gyanítom a csapágy lesz a ludas, de szétszedéshez való szerszám nélkül nem tudom teljes bizonyossággal állítani. Sajna ezt szervizben kell orvosoltatni.

Nyikorgó tárcsafék: ez idegesített minden hiba közül a legjobban. Mert fogni fog, ha megyek vele normális sebességgel, akkor semmi hangja, de amikor éppen csak gurulok( tényleg éppen csak nem dőlök el oldalra) akkor kegyetlen hangja van. Nézzük a jó oldalát, nem kell csengő.

Elkezdtem kutakodni a neten, mi lehet a nyikorgás oka. Persze tippem volt, ami be is jött később, igyekeztem biztosra menni. A legtöbb helyen olajos szennyeződést vagy elkopást írtak, én az előbbire tippeltem, helyesen.
Na de már az írás elején említettem a szerelési tapasztalataim zéróságát, emiatt keresgéltem videókat. Majd találtam is, megnézve éreztem magamban az erőt és nekivágtam.

Pontos típus Tektro Auriga Comp, nem tudom ez jó-e vagy nem, mindenesetre fog.

A hátulsó fékkel kezdtem. Először ki kellett tekerni két csavart, ami a biciklihez fogatja.
Lapos csavarhúzót dugtam a két betét közé és óvatosan oldalra feszítettem őket.

Majd van még egy csavar, ami a betéteket rögzíti a szerkezetbe.

Betétek kivéve és iszonyat mocsok tárult a szemem elé. Valamilyen olajos-homokos trutyi volt az egész belsejében, a fékbetéteken és a tárcsákon is.
Először a fékbetéteket megtisztítottam kívülről egy hegyes vasdarab és egy rongy segítségével. Majd motorblokk tisztítóval befújtam, hagytam állni pár percig benne, ez kioldott elég sok olajat belőle, aztán lemostam. Pici száradás a tűző napon és csiszoló papírral nekiestem.
Óvatosan, körkörös mozdulatokkal csiszoltam rajuk, majd mikor elegendőnek ítéltem meg az eredményt, ismét befújtam a tisztítóval. Pár perc, lemosás, száradás és félretettem őket.

A bal oldali a tisztítás előtt, a jobb oldali a tisztítás utáni állapot.

Tisztításra ítéltem a fékszerkezetet is. Itt egy rongy és egy csavar voltak a segítségemre. a csavar menetére feltekertem a rongyot, így egy vékony de a tetején hegyes "fülpiszkáló" szerűséget kaptam, amivel a sarkakat is ki tudtam takarítani.

Szintén egy előtte-utána kép.

Végül maga a tárcsa maradt, ezt is befújtam tisztítóval és alaposan áttöröltem.

Jöhetett az összeszerelés, fékbetétek a kis fém keretbe, majd be a fékberendezésbe. Rögzítő csavar vissza, aztán a tárcsára igazítottam a féket, mert utólag vettem észre, hogy bizony oldal irányba lehet az egész szerkezetet csúsztatni is egy kicsit. Sebaj, a biciklihez rögzítő két csavart betekertem kicsit szorosra és felülről nézve úgy igazítottam (óvatosan pöccingettem), hogy a tárcsa a két fékbetéthez képest középen legyen. Végül pedig meghúztam erősen a csavarokat.

Ugyanezt megcsináltam az első fékkel is és örömmel könyveltem el magamban, hogy a nyikorgás megszűnt.
Persze sokkal egyszerűbb lett volna simán új betéteket venni hozzá, de mindenképp ki akartam próbálni előbb egy javításos módszert. Kelleni fog a szerelési tapasztalat későbbre, na meg saját magad csinálni a dolgokat jó érzés.

Köszönöm, hogy elolvastad, ha hülyeséget csináltam, vagy bármiféle kérdésed van, várom a kommentek között.

Hozzászólások

(#1) lezso6


lezso6
HÁZIGAZDA
LOGOUT blog

Hát igen, a bringaárak az egekben vannak, én is nemrég vettem, újonnan, horror volt az ár.

Egyébként elég mókás látni, hogy egy komolyabb rugótutas birngát használsz aszfaltra, vagy legalábbis nem írtad, hogy baromkodni vetted. :D

A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.

(#2) d@vee válasza lezso6 (#1) üzenetére


d@vee
őstag

Egy teljesen alap modellért komolyan sajnálok kiadni majd 70k-t, pedig nem vagyok egy smucig alak.

Óóó használom én mindenhol :D Aszfalt, földút, folyó melletti halálszakasz, stb...:D

Ja

(#3) quailstorm válasza lezso6 (#1) üzenetére


quailstorm
nagyúr

Szegedi "kerékpárutakhoz" kell az összteleszkóp, tehát sajnos aszfaltra se lenne mókás.
Máshol nem tudom milyenek az utak.

[ Szerkesztve ]

(#4) lezso6 válasza quailstorm (#3) üzenetére


lezso6
HÁZIGAZDA
LOGOUT blog

Kell az összteleszkóp? :D Te tudod egyáltalán, hogy az mire való? :F

A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.

(#5) lezso6 válasza d@vee (#2) üzenetére


lezso6
HÁZIGAZDA
LOGOUT blog

Hát, jó ha 70k-ért kapsz használtan egy alapmodellt. Kb 150k ugyanaz újonnan. És az tényleg a legszarabb. Én úgy vettem észre, hogy 200-250k-ért kapsz olyat, ami ár / érték szempontjából már rendben van.

Akkor jó. Csak nagyon megy még MTB-mánia olyan felhasználásra, ahova egy trekking kéne. :D Csak ugye utóbbi az ciki, nagymamabicikli. Pedig azzal sokkal jobban lehet haladni. :)

[ Szerkesztve ]

A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.

(#6) quailstorm válasza lezso6 (#4) üzenetére


quailstorm
nagyúr

Számomra arra, hogy maradjon valami a csuklómból és a hátsómból, mire odaérek a célhoz. Terepen én se szoktam menni.

(#7) d@vee válasza lezso6 (#5) üzenetére


d@vee
őstag

Hát nemtudom. Annyira nem értek a biciklikhez, pl. egy versenybringával is simán bevállaltam egy kisebb földutat pár hete, csak úgy unalomból. Egyelőre teljesen meg vagyok elégedve ezzel, bár túl sokat nem szoktam menni vele. Leghosszabb oda út 10 perc volt eddig. Jövőhét végén lesz egy hosszabb "túra", olyan egy órányi távolság bringával oda menni, akkor kiderül mennyire használható nagyobb távra.

Ja

(#8) quailstorm válasza lezso6 (#5) üzenetére


quailstorm
nagyúr

Ez nekem szólt így utólag?
Fater trekkingjét próbáltam, de rázós terepen 20 másodperc után leszálltam, hogy ezt neeeeee.
[link] [link]

De a szőregi úton is valami zseniális van.

Első link a Retek u. az olyan, mintha száraz tarackos göröngyös földön mennél.

(#9) UnA válasza d@vee (#2) üzenetére


UnA
Korrektor

Mindig csodálkozni szoktam azon, amikor pl. a biciklik drágaságáról van szó, amikor ma szinte minden gyári termék (sokkal) olcsóbb a fizetéshez viszonyítva, mint 20-30 évvel ezelőtt. Persze ettől még lehet sajnálni a pénzt bármilyen kiadásra, én leginkább olcsó szarokra szoktam sajnálni... :)

(#10) lsebestyen


lsebestyen
addikt

Fék nyikorgásra: nem kell fékezni. ;]
Hajtómű kattogás: ha shimano, akkor azért kattog, általában terhelésen csinálja. Ameddig nem kotyog, addig hagyjad, mert az új is kattogni fog. :K

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.