2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Használt 4T Robogó vásárlási tanácsok.

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Üdvözöllek kedves olvasó!

Ehhez hasonló írások tucatjaival találkozhatsz vagy már találkoztál a neten. Mitől lehet ez másabb mint a többi? Jó kérdés... Elolvasod, és eldöntheted magad. Az itt felsorolt hibák, észrevételek tapasztalatok, nem törvényszerűek, de valósak.
Kezdjük is el.
Első legfontosabb a motor vásárlásakor.
ÁLLAPOTOT FOGUNK KIFIZETNI, ÉS NEM ÉVJÁRATOT!!!!
Ha meg van milyen felszereltségű vasat szeretnénk, és tudjuk a gyártási időszakát, akkor jobban járunk egy öregebb jó állapotúval, mint a fiatalabb, de rosszabb robogóval. Vannak típusok, ahol a korábbi kiadás jobban sikerült, mint az utódja.
Pl: Aprilia Atlantic 500.
A topikban szálló ige a szopóroller elnevezés. Ez nem alaptalan. Mielőtt arra gondolnál, hogy ez egy pesszimista kis csapat, előre szólok, nem az! Csupán a bőrünkön és pénztárcánkon érezzük a Magyar használt robogó piaci valóságát.

Választás:
Amennyiben nem értesz hozzá vigyél magaddal szerelőt, vagy olyan embert aki már látott egyet s mást :). A több szem többet lát is valami.
Bármilyen tanácsot könnyen osztogat az ember. Ellenben megérteni tapasztalat hiányában ezt nehéz. Első vas választásakor annyi okosat hall az a ember, csak nem tud mit kezdeni az információval. Ne keseredj el,ha elsőre nem sikerül megtalálni amit keresel, hidd el más is van ezzel így.(Van előnye, jobban mozog a használt piac) :) Sőt keveseknek sikerül elsőre. Miért? A válasz egyszerű. Tapasztalat nélkül csak száraz információk amihez jutsz, és a legfontosabbat az érzést csak a használat során kapod meg.
Sajnos a hazai használt robogó piac zöme Olaszországból behozott eszközökből áll, de gondolom ezt már sok helyen olvastad. Nem a használt mivoltával van a baj, hanem ahogyan volt használva. Sajnos zöme leharcolt, a felújításig hajtott gépek. használhatóak, de ez csak használhatóság, nem pedig motorozhatóság. Mivel két keréken fogsz közlekedni, a kapcsolat az aszfalt és a gumi között kevesebb lesz mint az egyik cipőd talpfelülete. És ezen múlik a nyeregbe maradás jelentős része. Szóval motorozni jó, használható eszköznek inkább válassz autót. Nem foglak hitegetni, egy 400-as gép üzemeltetése, kb annyi mint egy 1100as kisautóé.

Jó pár gyártó, és modellje közül lehet választani. értelemszerűen az újabb vasakkal kevesebb a baj, persze léteznek szélsőséges, és ritka példák is az ellenkezőjére.
1. Az első legfontosabb, vedd figyelembe a pénztárcád erősségét.
2. Gondold át, hol szeretnél elsősorban robogni, illetve százalékosan próbáld meghatározni a használati területeket. PL: 40%város 60% túrázás.
3. Személyek száma, vagyis egyedül vagy utassal szeretnéd használni, itt is felállíthatsz egy % arányt.
4. Test súlyod és magasságod vedd figyelemebe, és nem utolsó sorban fizikai, egészségügyi állapotod is. Egy gerincsérvvel 180cm magassággal egy fotelos üléspozíció fájós lehet hosszútávon.
Ezek a legfontosabbak, a többi már csak finomítás kérdése.
Pakolhatóság, pleximéret...stb

Vasak általánosan.
Több gyártó terméke gurul az utakon. megbízhatóságuk az eladó gazdájukon múlik jelentős részben. Téveszmék elkerülése végett, ne hidd, hogy a Honda sosem romlik el. Elromlik, és drága játék. Vannak típusok, amiknek vannak típushibáik. Pl A Piaggio 500-as blokkjának rendszeres hibaforrása tud lenni, a víz szivattyú meghibásodása, töltési, elektronikai gondok, de a Honda sem hiba mentes. Viszont ezekre van megoldás, és ki küszöbölhetőek ezek a hibák, és nem jelentkeznek többször.
Kutakodj a neten melyik típusnak milyen rendszeresen előforduló hibái vannak, és ezen információk birtokában informálódj az eladótól.
Ami közös, és vásárlásnál ellenőrizni kell.
Miután sikerül kiválasztani a számodra megfelelő robeszt, kezdődhet a vásárlás, illetve annak körbenézése. Most már a típus nyavalyák is a birtokodban annak.
Az itt leírtak, minden robogóra érvényesek.
Mielőtt bárminek neki kezdenénk, ellenőrizzük a motor és váz számot,egyeznek e jármű papírjaival, ha eltérés van de számodra vonzó a motor akkor azt ellenöriztessük le a hatósàgnál nehogy kèsöbb gondot jelenetsen. Ha nem vonzo a kiszemelt paripa , máris egy csomó időt spóroltunk magunknak. elköszönünk és mehetünk tovább.
Idomok:
Első lépés, keressünk egy lehetőleg vízszintes felületet, és állítsuk középállványra.
Elsődlegesen a gyári fényezésű robogókat ajánlják. Ez helyén való is valamelyest. De legyünk reálisak, egy Olaszból behozott, 10 év körüli gép.. nah ne már:). Attól még lehetett törött, mert gyári fényezésű az idomzat. Ezeket az alkatrészeket lehet ám cserélni!!! Azt javaslom, nézzük át a műanyagok belső részét, ha gyanúsnak találjuk, vagy átfestett a kiszemelt. Egy részét elérjük kézzel, ha hegesztve volt, akkor a hegesztéseket megtaláljuk, kitapogathatóak, eltüntetni nehéz, és mivel nem látható így nem is igen foglalkoznak ezen hegesztések eltüntetésével. Informálódjunk az átfestés miértjéről.Azért mer átfestett, nem biztos hogy törött. Vannak olyan színek amikre én is szívesen átfesteném a robogóm. Azzal azért számoljunk, a biztosító szereti ezeket az idomokat erősen amortizáltatni egy átfestett idomnál, mert nem eredeti a festés, ha netalán később balesetet szenvedünk. Ezeket az idomokat bizony borsos áron mérik, igen-igen borsos áron. Sok helyre be lehet nézni, vigyünk magunkkal elemlámpát. Borítékolható, hogy jó pár rögzítő fül letört, elfáradt, de ettől még nem lesz rossz egy robogó. Legfeljebb jobban zörög imitt amott. A csavarok fejei vagy típusai árulkodhatnak vajon mennyire lehetett szerelgetve a kiszemelt. Az illesztések sosem lesznek olyanok mint egy autó karosszéria elemei. Hol kisebb, hol nagyobb a hézag. Műanyag minden, a nap sütötte, az egyik festett a másik elem nem, az egyik ABS anyagból van a másik nem. az én Hondámon, ahogy melegíti a nap a dilatációs hangok úgy jönnek elő :) ez a fizika ezzel nem lehet mit kezdeni. Az össz kép egyik része. Attól lehet rossz egy robogó, mert szép az idom, viszont lehet tökéletes műszaki állapotban is, mert karcos, vagy repedt egyes műanyag elem rajta.
Figyeljünk, a csavarok meglétére, ha sok helyen nincs, akkor az a gazdája "igényességére" hívja fel a figyelmet. A burkolatok után a lámpákat is vegyük szemügyre, drága dolgok ezek is. Egy lefakult lámpa, amellett, hogy csúnya, még erősen baleset veszély forrása is.Ezeket lehet orvosolni. Vagy polírozással vagy, cserével. Mint írtam ezek is drága dolgok. Egy példa: Aprília Atlantic 500 bálna 2004évj. első lámpa újonnan 100.000Ft felett van, bontottan is 30.000Ft-tól kezdődik.
Ha az alsó burkolat sértetlen, megint gyanús. Alacsony építésükből adódóan szinte 100%-an garantált, hogy padkán le vagy fel hajtás estén leér, de az úton lévő kövek is ide verődnek fel.Egy jó állású fekvőrendőr is hagy nyomot :) Sőt egyes típusoknál döntögetés esetén is leérhet az oldalsó idomzat alsó széle. Ez ilyen, de ne legyen rommá törve.

Váz:
Ez egy nehezebb ügy. Mivel jelentős részét burkolat takarja. Nem könnyű megállapítani volt e valahol sérülés hegesztés kókányolás.De lehetőséghez mérten nézzük át alaposan. A többsége acélvázas. Állítsuk egyenesbe a kormányt, távolodjunk el a motortól pár métert, és nézzük meg a kerekek együtt futását. Ha két kerék nem egy vonalban van vagy ferdén áll terpeszt, akkor valami gond van. Szerencsésebb esetben a szilentek adták fel az idők alatt,ezek cserélhetőek. Sajnos ez csak bontás után derül ki. Az első villánál általában fel lehet nézni a kormánycsapágyhoz, itt is nézzünk szét.
A valóság, csak lekabátolás után lesz látható, pedig egy igen fontos része a motornak!!!

Motor indítás:
Első lépésként ellenőrizzük az olajszintet. Egyben vizsgáljuk meg az olaj frissességét, szagát, állagát.
Vannak Piaggio blokkok amiknél a tervezésből adódóan az injektor fej meghibásodása estén a benzin becsöpög a hengerbe, onnan lefolyik a dugattyú mellett az olajtérbe. Városi használatnál, sűrű indítás leállításnál ez gyorsan megjelenik, és az olaj benzines lesz, aminek szaga van illetve érezhető is az olajon. Amennyiben vittünk magunkkal teleszkópos mágnest, és a tulaj is belegyezik, a beöntő nyíláson keresztül letolhatjuk az olajtérbe, ha fémforgácsot találunk rajta miután kihúztuk akkor megint elköszönhettünk.
A lenti kép ezt szemlélteti, Szerencsére lánc, és lánckerék kopásból adódott a fém reszelék, és megúszta más károsodás nélkül. Ez is költséges játék, de ha a henger is sérül vagy a főtengely, akkor új alkatrészek árán máris otthagyjuk a vételi árat a szerelőnél.
Sajnos az alumíniumot nem fogja a mágnes :)

Mindig hideg állapotában indítsunk!!!

Ha meleg motort kapunk akkor másik időpontba nézzük meg. Persze ez elég nehéz ügy tud lenni, ezért előre egyeztessük ezt le.
Ellenőrzése:
Közelítsünk kezünkkel a kipufogóvéghez lassan!!! Nehogy kellemetlenség legyen a vége!
Ha az hideg, akkor haladjunk előre ameddig tudunk, ha végig hideg, akkor nézzük meg a blokk alját. IGEN, le kell térdelni, de van hogy le kell feküdni hozzá. lent van a főtengely és az olaj is. Ez kb együtt hűl ki a hűtővízzel, ha ez is hideg, akkor a henger, és a hidegindító rész is kellően alacsony hőmérsékletű, és ez már hideg indítás lesz valóban. Ha már itt térdelünk, vagy fekszünk :), egyben ellenőrizhetjük az olajfolyásokat is. Vannak típusok amik a víz szivattyú tömszelence és az olajtér szimering áteresztéseit ide engedi el. Ettől szép fekete és egybefüggő mocsok boríthatja a blokk alját. Nem össze keverendő a használati kosztól. Ez olaj vagy hűtőfolyadék, és ez fekete lesz rendesen. Amennyiben a két fél blokk illesztésénél találunk szivárgást, keményebben alkudozhatunk, mivel javítható, de igen költséges. Amennyiben a szivattyú elfolyató furatánál vannak nyomok,ismét egy kellemes kiadásra számíthatunk.

Indítás:
Egy használaton kívüli motornál ne várjunk az első átfordulásnál elindulást. Főleg a karburátoros blokkoknál. Előfordulhat, hogy pici gázt kell húzni,de csak indításánál, és a ritkán használt motornál. Napi használatú vasaknál gáz nélkül kell indulnia, és az emelt hideg oldali alapjáratot tartania. Ha ez nincs meg, akkor megint alku tárgya. Karbisnál megint nem olcsó egy javító szett, de egy takarítás beállítást sem két forintért csinálnak meg.
Ellenőrizzük az akksi állapotát, töltöttségét. Ha van lehetőség indítózás alatt figyeljük a feszültségi értéket is, és a beindulás után a töltést is ellenőrizni tudjuk, ezzel máris 3 legyet ütünk egycsapásra.(Erre később még kitérek.)
Ellenőrizzük a hűtővíz kiegyenlítő tartályát, a benne lévő folyadékot. Ha nincs benne fagyálló az nem jó. Ha barna színe van az nem jó. Ha olajfoltok vannak a felszínen köszönjünk el, ismét véget ért a motor nézegetés. Lehet régi a folyadék, de egy 3-4 éves folyadéknak is még van fagyálló színe. Kétévente illik cserélni. Egy liter, desztillált víz es egy liter fagyálló nem megterhelő költség. Azt gondolnánk ez nem fontos dolog, pedig igen. Pillanatok alatt fogy el a vízpumpa tengely, mivel a folyadék elfárad, és nincs elegendő kenése. Illetve a hűtőrendszer megy tőnkre. Kilyukadt hűtő, eltömődött járatok.Ez nem autó,itt jobban egymásra vannak utalva a rendszerek.
Beindult a moci, pöfög brummog, boldogság:). de a figyelmünk nem lankad ugye?
Figyeljünk a motor hangjára. Milyen színű a kipufogó füst. Fehér: Víz kerülhet az égéstérbe.(Ne keverjük össze a párás gőzzel. )
Fehér-Kékes: Jellegzetes szaga van az el nem égett olajnak. Minél teltebb, kékesebb a füst, annál több olaj kerűl az égéstérbe.
Fekete: Gázadáskor jelentkező füst üzemenyag túladagolásra utal.Főleg karbis blokkoknál van jelen. Egy állitás, javítás megoldhatja, és a fogyasztásra is jó hatással van.
Figyeljünk ezekre, erős alkualap lehet, és borsos kőltségektől kímélhetjük meg magunkat.Amennyiben rendben vannak az indulási utáni percek,várjuk végig a melegedési szakaszt. Az alapjáratnak automatikusan visszább kell esni. De előfordul, hogy éppen nem történik meg, van ilyen. Pici gázfröccs és lecsökken. Miután beállt az alapjárat, várjunk míg a hőfokmutató eléri a közép állást.
Ekkor megkérjük akivel érkeztünk tegye a tenyerét a kipufogó végétől 20-30cm-re, és húzzunk egy csutka gázt. Nehogy már a mi kezünk legyen kormos. ;]
Karbis motoroknál garantált a kormolás, de nem mindegy mennyire. Kis mértékben normálisnak mondható, hiszen továbbra sem új motor illetve az üzemanyag ellátó rendszer is benne van. Injektorosnál már nem szabadna kormolni. Ha fekete lesz a tenyerünk, akkor olajfogyasztás van jelen, vagy az injektor adja fel. ezek a rendszerek, igen stabilak, megbízhatóak, kevesebb a szerviz igényük mint a karburátoros társaiknak. Fogyasztásuk jobb.Ezek a jelek jól láthatóak a kipufogó végeken is. Karbis blokknál inkább fekete a csővég belseje, Injektorosnál szürke a megfelelő, ha a külső rész is fekete, az nem jó.
Túlvagyunk a kormolós teszten. Emeljük a fordulatot felére, tartsuk meg, füleljünk, előjön e zörgő, zavaró hang. Ha nem akkor emeljük feljebb, a felső fordulati tartományba, és itt is füleljünk pár másodpercig, 5-10mp elegendő, majd engedjük el a gázkart. Mikor a fordulat vissza esik alapjáratra előjöhet kattogó hang, de ezt szinte meg lehet számolni, ezek a variátor görgők.Mikor a fordulat lecsökken, visszaesnek alaphelyzetbe és ennek van koppanásos hangja. Ilyen is van, előfordul. Ettől nem lesz rossz.
Várjuk meg a termosztát nyitását, és a hűtőventilátor bekacsolását. Ha ez meg van léphetünk tovább. Ez is fontos alkatrész, nagyban befolyásolja a motor élettartamát és a fogyasztását. Ha felmelegszik a motor, és nem képes álló helyében visszább hűteni a vizet, nem kapcsol be a ventilátor, akkor valami gond van. Könnyen lehet már volt felforralva. Könnyen tönkre mennek, érzékenyek, hamar vetemednek a hengerfejek. Ennek a rendszernek működni kell, hiba mentesen.
Miután ezzel is megvagyunk, nézzük meg még egyszer van e valahol olaj folyás.
A blokkal végeztünk is.Sajnos ez is rendesen burkolt alkatrész, alolról látható valamennyi belőle.

Hajtás variátor.

A blokk próbálgatása közben ez a rész is átmelegszik, továbbiakban figyeljünk nehogy megsüsse a kezünket a kipufogó, vagy olyan helyre nyúljunk ami meleg. A lehajtásban lévő olaj is át lett párszor préselve a fogaskerekek között. ennek köszönhetően nem téveszt meg minket a hideg olaj és az ellenőrzés során ezek közötti illesztési hézag nagysága jobban érzékelhető, mint a hideg olajnál.
Ez ismét egy olyan rész ami el van takarva. A dekni leszerelhető, persze nem minden típusnál könnyű. Ez az eladón is múlik belemegy e egy ilyen műveletbe? Kívülről nem sokat tehetünk. Ismét a fülünkre, és más jelekre, okozatokra vagyunk hagyatkozva. Leállított motornál mozgassuk meg a kereket, oldal irányba, a . Lógás nem elfogadott, nem lehet. Majd ezután forgásirányban mozgassuk meg oda-vissza. Garantált hogy van kotyogás, lennie is kell. Itt megint nem mindegy mekkora. Nem tudom létezik e szabály rá, de tapasztalatom alapján 3-5mm nagyobb kottyanás már nem egészséges. Forgassuk meg kézzel, könnyen mozog e. Egyben szemrevételezhetjük a lehajtás környékén van e olajfolyás. Indítsuk be a motort. Alapjáraton, ha a kerék forog, akkor a kuplung rugók már fáradtak, és nyitnak. Pörgessük fel a motort, ha visító hang jön a hajtóműből az nem jó. Könnyen lehet egy olajcsere és egy jófajta adalék megoldja ezt a kellemetlenséget,de könnyen lehet csapágy, vagy rosszabb esetbe fogaskerék csere szükséges. Nah a második megint drága játék. Természetesen hangja lesz, de ne visítson. Ha már jár a motor, ellenőrizhetjük kis fordulaton üt e a hátsó kerék valamelyik irányba. Sajnos ezeket a kis kerekeket, nem szeretik, és méreteik miatt nem is nagyon tudják görgőzni, tájékozódjunk ezzel kapcsoltban, nem olcsó mulatság ez sem, így könnyen lehet a csere lesz a jó megoldás. Hallhatunk tapsolást gázadásra. Előfordul, hogy terhelésre rácsap a szíj a ház falára, vagy a vezető görgőre, ez még elfogadott, viszont erősen javasolt szervizelni.Athena szíjról a tapasztalatom, hogy lágyabb mint a Japán szíjak, ezért az új szíj is tapsolhat. A dekni leszerelése után lesz látható a CVT állapota, illetve tovább bontva derül ki miket kell még cserélni. Ha folyamatosan kattog vagy csattogós hangot hallat, akkor ott valami gond lesz.
Szétszerelés után derülnek ki érdekes dolgok. "Jól sikerült zsírzás", csak éppen nem oda kerül ahova kell!

Eredmény!

Kormány-lengés csillapítók.
Kérjünk segítséget, és nyomjuk le a motor hátulját középállványon, hogy az első kerék elemelkedjen a talajról. Mozgassuk meg a kormányt. Forgassuk ütközésig mindkét irányba. Gyári állapotban nem érhet bele elforgatott állapotba semmi, semmibe. Vagyis a gyári plexibe, pl a tükör vagy kezelőszerv. Ha ilyen tapasztalunk akkor megint valami nem stimmel. És ez nem jó jel, feltételezhetünk egy sérült vázat is. A kormánynak könnyen akadás mentesen kell mozognia. Térdeljünk az első kerék elé, és rángassuk meg előre is. Persze ésszel, le ne rántsuk az állványról, mert akkor könnyen lehet máris megvettük a motort . Nem lóghat semmi!! Ha lógást tapasztalunk, erősen alku tárgya. Egy kormány csapágy vagy teleszkópszár csere súlyos tízezrek, és ekkor csak használt teleszkópokról beszélünk. Új esetében simán meglehet a vételi ár fele is. Most levesszük állványról, figyeljünk nem e koppan valami. Üljünk rá, az első féket húzzuk be, lökdössük meg előre hátra a motort, figyeljük érzünk e a kormányon bármiféle koppanást, kottyanást. Forgassuk el a kormányt és ismételjük meg az előbbit. A segítőnket kérjük meg tartsa ő is a motort, hiszen egy 400-500ccm vasnál már két mázsa környékén járunk, és eldőlni vele nem éppen kellemes dolog.
Miután rendben volt minden nem lóg, nem akad, egyenes kormány állásnál behúzott első féknél hirtelen mozdulattal nyomjuk le az elejét. Ez sem koppanhat. Ha lekoppan, ismét baj van. Jobb esetben egy olajcsere megoldja, rosszabbik esetben, rugó csere is szükséges, az utóbbi megint súlyos bankók kifizetésével jár. Ha csak picit mozog, az sem jó, beállt az első teleszkóp, ismét javítás. Maradjunk rajta ülve, kérjük meg a segítőt nyomja le a hátulját hirtelen erősen. Persze nem leszakítva róla semmit. Ha elsőre lekoppan máris elkönyvelhetjük a hátsó teleszkópok cseréjét, vagy felújítását. Ezek az alkatrészek fontosak az úton maradáshoz, fontosabb mint egy olajat csipegető blokk, vagy törött karcos idom. A robogózás élményének a felét, biztonságának az 1/3 adja.
Tegyük középállványra ismét. Ellenőrizzük az első szárakat, a fényes részen nem lehet bemaródás elszíneződött kopás, sérülés. Sima fényes felületnek kell lenni. Nem lehet olajos. Ellenőrizzük a szimering porgyűrűket. Cserélhető alkatrészek, és javasolt is ha repedezett vagy szakadt.
Vannak állítható hátsó teleszkópok.Elsőnek a rugót vegyük szemügyre, amennyiben a rugó körök összeérnek annak nyoma van, lekopik a felület kezelés, fényes lesz vagy rozsdás. Ha ilyen akkor megint csak cserélni, felújítani kell a gátlókat.Úgy tűnik rendben?Amit erősen kétlek, 10 év körül már 90%-ban csere érettek szóval ne ringassuk magunkat álomba :), de mondjuk ez most rendben van, akkor ha állítható a teleszkóp, mozgassuk meg forgassuk el az állítót. Szeret ez is berohadni. Életszerűen nem sokat tekergeti az ember, de egyszer illik megnézni és a saját testsúlyra állítani. Vagyis, pl a jelenlegi gazda 75Kg és középállásba van, te pedig 100Kg felett vagy, akkor már javasolt feszíteni a rugón. A hátsó teleszkóp nagy terhelést kap, egyszer a te súlyodat, és pluszba megkapja blokk súlyát is. Hogyan? Lengősúlyként. Szóval fontos alkatész. Ha ez rossz csak dülöngélni fogsz a kanyarokban, és ropogni fog a gerniced az egyenetlen úttesten :). Vannak központi rugóval szerelt példányok is. Pl Burgman 250-400cmm. Ezeket alól találjuk, nehézkes a hozzáférés. Informálódjunk felújítható e az adott típus, mert az új 100ezer alatt nem kapható. Fontos alkatrész a motor szilentek, ezek felelnek a blokk és a váz közötti kapcsolatért. 90% hogy cserélni kell, vagy legalábbis takarítani zsírozni. Az egyszerűbb megoldás zárt csapágyas kivitel. A régebbi megoldások fém szilentesek, ezt bonyolultabb cserélni, de fel is újítható. Szinte garantált a berohadás, és amíg nem bontjuk meg nem igazán érezhető a hiba. Ennek ellenére elellenőrizzük. A motort levesszük állványról, és a kormányt fogva mozgatjuk a motort, lengessük be vele oldal irányba. Amennyiben a gép hátulja erősen beleng, és kattogó hang hallatszik, jó eséllyel itt lesz a hiba. Közben nézzük meg a hátsó teleszkópok lötyögnek e. Motorozás közben igen kellemetlen a kanyarstabilitás hiánya, a nyeklő érzés, és amikor a hátsó fele másképpen viselkedik, mint szeretnénk. Két személlyel ez az alkatrész még nagyobb terhelést kap. Cseréje nyűgös, le kell kabátolni rendszerint a motor hátsó részét.

Gumik.
Ez egy parázsló vitákat kiváltó része a motornak. A nagy Sherloc Holmes nyomozók a dotszám, motor gyártási éve, alapján megmondják a vallós Km-t a motorban .
Ettől függetlenül javasolt ellenőrizni ezt a számot, és elgondolkozni a látottakon. Egy 10 éves motornál 10 éves kopott gumival lehet saccolgatni a valós km óra állásra, mert valószínűleg ezzel kezdett a motor, más esetekben csak időpocsékolás. Rengeteg tényező van ami befolyásolja az állapotot. Pilóta motorozási szokása, gumi gyártmánya, az adott típus jellemzője, illetve a főbb használati közeg (városi vagy hosszabb távú használat.), vagy mennyire foglalkozott a guminyomással a tulajdonos.
Szóval komplikálhatjuk a dolgot, de felesleges. Inkább a kopás milyenségére figyeljünk. Hol erősebb a kopás, van e félre kopás, kagylós e a kopás stb. Ezekből lehet a futómű és kerékfutási problémákra következtetni. Nézzük meg a gumi jelenlegi nyomásállapotát is. Ha nincs mérőműszerünk, szemre próbáljuk megállapítani lapos e. itt megjegyezném, pár tized bár eltérés is megváltoztatja a motorozhatóságot, vagy a kopási tapadási tényezőket. A dot szám elárulja gyártási évet, de azt nem mikor szerelték fel. Megosztott a vélemény egy gumi tárolhatóságán és használhatóságán. Egy biztos, ezen múlik a motorozási élmény és a biztonság egy jelentős része.
Ez is alku tárgyát képezheti, de mivel kopó alkatrész mindenki másképpen ítéli meg. Hiába jó a mintázati mélység, vagy szemre jónak tűnő a gumi, de régen gyártott, és kitudja hol milyen körülmények között volt tárolva, máris számoljunk a cserével. Ezen az alkatészen ne kezdjünk pár ezer forintot spórolgatni. Ne mennyünk bele rizikós kétes gumik használatába. NEM ÉRI MEG!!!!
Most már elfogadható árban kaphatóak a Michelin termékei, és pár csupán ezressel drágább mint a közkedvelt ámde elég gyenge képességű Contitwist.

Fékrendszer:
Az előzőekben már volt szerencsénk a fékkarokhoz, most azért kicsit jobban vegyük figyelembe őket.
A fékfolyadék tartályok oldalán található egy kerek átlátszó ablak. ezeken az ablakok keresztül ellenőrizhetjük a folyadék kellő mennyiségét. Ezt a folyadékot két évente kellene cserélni, szóval ha kellően sötét színű a folyadék, akkor vétel után elsők között legyen a cseréje, ha világos színe van akkor is :). A képlet egyszerű, színéről nem lehet megállapítani milyen idős a folyadék. Viszont a sötét színű garantált öreg már. A középállványon lévő motornál indítsuk be a motort, emeljük meg a fordulatot, és húzzuk be a hátsó féket. A hátsó kereket le kell fékeznie. 2000. év környékén már megjelentek az integrált fékrendszerek, vagyis a hátsó fék használatkor az első fék is működésbe lép, de csak részleges a fékhatás, a teljes fékerő eléréshez szükséges az első fékkar behúzása is. Később már bekerültek az ABS rendszerek is. Állítsuk le a motort, kérjük valaki billentse hátra a motort, egy harmadik személy pedig forgassa meg az első kereket, és ismét húzzuk be a hátsó féket, működő integrált féknél ez a kerék is lefékeződik. Jegyezzük meg, a fékkar fogási pontját, vagy melyik pozícióban lesz teljesen kemény. Vegyük le a vasat az állványról, vegyük a lábunk közé, és mindkét féket külön behúzva próbáljuk elmozdítani a motort. Ezután előre tolva hirtelen behúzva ellenőrizzük van e kotyogás. A féknyergek tipikus hibái közé tartozik a beállt dugattyú. Jellegzetes jele, a fékbetétek nem távolodnak el a tárcsától és folyamatos súrlódó hangot hallatnak. Másik a szervizelések alatt elmulasztott úszócsapok takarítása, és a megfelelő zsírzása. Ebből fakadóan a fékezés megkezdésekor csattanó hangot is hallhatunk, illetve rázós úton jól hallhatóan lötyög a munkahenger úszó fele. Javítása nem olcsó dolog. A fékezésre kihatással van, a hirtelen változó fékezési pont, így könnyen eshetünk emiatt. Tegyük vissza állványra, és vegyük szemügyre a tárcsákat. Ha van lehetőségünk mérjük is meg a vastagságokat. Általánosan a minimum méret a 3,5- 4mm ezek az értékek általában a féktárcsára vannak írva, vagy beleütve.. Erről az alkatészről is Holmes megállapítja valós km-t. Mivel mi nem vagyunk azok, ezért nem fogjuk tudni megmondani :) Kopó alkatrész, csavarok rögzítik a cseréje pár órás művelet, bármikor cserélhették.
Ha a minimum méret közelében, vagy az alatt van, akkor megint alku tárgya. Forgassuk meg az első kereket, ennek forognia kell. Szinte borítékolható, hogy a betét hozzá ér a tárcsához. ettől még nem rossz, ne fékezze le határozottan. Ez javítható a fékmunkahenger szétszedésével tisztításával, vagy egyéb alkatrészek cseréjével. Mozgassuk meg kézzel a féknyergekett. Ez is borítékolhatóan kotyogni lógni fog. Ettől működik, de nem megfelelő hatásfokkal, később ezt is javítani kell. Nézzük meg a fékcsövek csatlakozásait vannak e szivárgási nyomok. Mikor ezen túlvagyunk és minden rendben, újra húzzuk be a fékkarokat, normál esetben a fogási pont nem változott, ha mégis, feltehetőleg levegős a rendszer.

Töltés, elektromosság:
Minden elektromos rendszert nézzünk meg, villog, dudál, távolsági fény, műszerfal mindent. Ellenőrizzük a vészleállító működését. Itt megjegyezném, sokan használják ezt a motor leállítására. Jó is az, mert kézre esik, de nem ez a szerepe, én nem javaslom a használatát. Sokszor okoz szívást, főleg kezdő motorosok esetében, mivel nem emlékszik, hogy ezzel lett leállítva, nah amíg ez nincs visszakapcsolva a motor nem indul. Jó kis játék mire rájön az ember. Volt akinek nem sikerült. Volt akinek beégett a kapcsoló. Használjuk a gyújtáskulcsot, ezért van, így a gyújtást is levesszük, a vészleállító kapcsolóval csak a motor áll le.
A töltést is ellenőrizzük, igen kellemetlen egy feszültségszabályzó cserével kezdeni, ami könnyen sok tízezerbe is kerülhet. A gyártók a töltési értékeket a szerviz könyvben megadják. Általánosan, egy 4-500rpm-on 14V töltési feszültség elfogadott. Ha túl kevés és ez már 13V környéke, akkor lemerül az akksi menet közben. Ha túl sok, akkor sajnos az elektromos rendszer az akkumlátor látja kárát. Injektor fej, és egyéb meghibásodás könnyen előfordulhat. Ha esetleg valami nem stimmel, attól a motor még jó. Ez is alku, megegyezés tárgya. Erősen javasolt a szervizben átnézetése, mielőtt nagyobb baj lenne belőle.
Egy összeégett vezeték köteg, keményen zsebbe nyúlós károkat idézhet elő. Ellenőrizzük az akkumlátort, és környékét. A már korábban elforralt akkumlátor nyomokat hagyhat, árulkodó jelek a korábbi eseményekre.

Most hogy végeztünk a szemlével, biztosan lesz egy döntésféleség a fejünkbe. Vegyük számításba a várható költségeket is. Ne ringassunk magunka álmokba. Állítsunk fel egy fontossági sorrendet, legyünk szigorúak ezekkel és magunkkal kapcsolatban

Úgy gondolom a helyszínen többet nem nagyon tehetünk. Beszélgessünk az eladóval, néha egy kis kereszt kérdés nem árt, itt is kiderülhetnek dolgok. :) .
Mindegy hogy a jelenlegit vagy másik motort választunk, a következő felsorolásban szereplő szervizelést tartsuk be. Persze ha bizonyítani tudja az eladó, vagy a szerelőnk szakértő szemei megerősítik az állításokat nem kell, de a szerviz idővallum nem a vásárlásnál kezdődik, hanem a tényleges cserék időpontjától. Kereskedésben vásárolt motoroknál is próbáljuk elérni, hogy igazolást adjon ki, miszerint a feljegyzett óraállásnál az elhangzott szervizelések megtörténtek.

1. Motor olaj+szűrő csere.
2.Fékfolyadék csere
3.Hűtőfolyadék csere
4.Levegőszűrő csere
5.Fékrendszer átnézése,tisztítása zsírzása, szükség esetén a hibás kopott alkatrészek cseréje.
6.Gondozásos akkumlátornál sav szint ellenőrzése, saruk tisztítása.
7. Lengés csillapító olaj csere.
8.Fáradt, gyenge fényű izzók cseréje.
9. Ellenőrizzük a variátor lehajtás valós állapotát, és a szükséges alkatrészeket cseréljük.
10. Hajtómű olaj csere.
11. Rövid határidőn belül a hátsó lengéscsillapítók javítása cseréje.
12. Gumik cseréje.

A téli leállás alkalmával részletesebben is javasolt átnézni. Van idő, le lehet kabátolni teljesen. Bele lehet merülni, a szilentektől a vezetékig mindent. Tavasszal pedig egy másik motorral találkozunk. :)

A végére pedig egy pár jó tanács.
Az előítéletek és viták elkerülés végett, fejben tegyük rendbe a dolgokat. Nagyon sokan mondják azt, a robogó nem igazi motor. Ne vitatkozzunk, mosolyogva elfogadjuk, és tovább is állhatunk, ne erőltessük az ellenkezőjét, felesleges. Tény, hogy más mint egy manuális váltós motor,de ettől még motor, két kereke van benzines erőforrás hajtja. Amikor a testünk érintkezik az aszfalttal, vagy a másodperc tört része alatt lassulunk nullára, mindegy lesz min ültél, az igazi motoron is pont ugyan úgy meghalsz mint robogón. A nagyobb ccm vasakkal játszva közlekedhetünk 130-as tempóval az autópályán. De egy 50ccmes robogóval is könnyedén elhagyhatjuk az evilágot.

Közlekedj okosan, neked kell figyelned mindenki helyett. Nem vagy terminátor. Te leszel aki a rövidebbet húzza. Okos enged szamár szenved!!

Tudom a robogózás pólóban papucsban elképesztően jó, és szabad érzés. De ez legyen a legkevesebb alkalom, törekedj a védőfelszerelés használatára. Protektoros védelem, sisak, kesztyű, cipő.

Tartsd a plexid tisztán, kezeld a felületét, a sisak párásodását előre igyekezz megoldani, így egy záporban vagy a hűvösebb őszi napokon is biztonságosabban közlekedhetsz.

Szóval így a mondókám végén, azt kívánom ne csak használható, hanem motorozható és élvezhető állapotba kerüljön a vasad, és mosolyt csaljon az arcodra, :)

Széles utat, és gumifákat kívánok, baleset mentes közlekedést.

Mindenkit szeretettel várunk a topikba!

  • Nem lehet hozzászólni
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.