2024. március 29., péntek

Gyorskeresés

Így utazz Amerikába!

Írta: | Kulcsszavak: USA . utazás . amerika . ESTA . vízum . belépés az USA-ba . repülés . Delta . United . Lufthansa . KLM . American Airlines . British Airways . LOT

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Korábban már írtam a repülésről, és utazásokról, ami a végére egy oktató cikké kerekedett, hogy hogy is kellene a légiközlekedésben viselkednie az egyszeri usernek, aki legfeljebb Kiskunmajsán járt eddig, és élete első repülő útjára készül.

Sokat járok az USA-ba (évi 3-4 alkalommal), és miután a küszöbön áll a LOT (lengyel nemzeti légitársaság) és az AA (American Airlines) járatainak budapesti bevezetése, amik közvetlen kapcsolatot fognak teremteni az Egyesült Államokkal, így valószínű hogy itthonról is egyre többen kedvet fognak kapni arra, hogy a jenkilandet válasszák nyaralási célból.

Ez a kis szösszenet elsősorban azoknak szól, akik még soha nem jártak az USA-ban, elmagyarázva hogy milyen papírokat kell beszerezni felkészülés gyanánt, mire lesz szükséged az úton, milyen eszközöket javasolt beszerezni mielőtt mégy, mi lesz a teendőd a reptéren, etc...

A Dokumentumok.

Kezdjük a kályhánál a történetet. Az első és legfontosabb amire szükséged lesz, az egy útlevél. Elhagyod a Schengeni zónát, így vagy Budapesten, vagy ha átszállással érkezel az Egyesült Államok területére, akkor még mielőtt kilépnél a Schengeni területről kérni fogják az útleveledet, és még egy tonna másik helyen szükséged lesz rá.

Akár hová mégy az úton, az útlevél legyen mindig nálad. Tök mindegy hol jársz. Ha már kint vagy az USA-ban (vagy bárhol a schengeni zónán kívül), azt a dokumentumot mindig tartsd magadnál, lehetőleg olyan helyen ahonnan azt semmiképp nem tudják ellopni. Rohadt nagy szívás tud lenni, ha hirtelen hivatalos iratok nélkül találod magad az országban, mert ott a személyi igazolványodat nem fogadják el azonosításra. Én rendszeresen a kabátom vagy a zakóm belső zsebében tárolom (ha hűvösebb az idő), ha melegebb van, akkor is igyekszem valahol a ruházatban tartani, legrosszabb esetben a táskámban.

A hotel szobában nem hagyod ott! Azért sem, mert ha eltűnik, ordíthatsz, hívhatsz rendőrt, de az útlevél nélkül haza nem tudsz utazni, és sírhatsz majd konzuli segítségért, meg utána a gatyád rámegy az esetlegesen hivatalos dokumentum nélküli utazás újrafoglalására, ha az előre megvásárolt jegyed elveszik. Mert igen, kifelé is szükséged van az útleveledre (na nem a kilépésnél, ott már nincs határellenőrzés, boldogak hogy elhúzod a csíkot, de pl. a csomagodat sem adhatod úgy le, hogy nem tudják lehúzni a gépi olvasásra felkészített részét az útlevélnek).

További fontos tudnivaló, hogy ahogy sok más ország, így az Egyesült Államok bevándorláis hivatala is megköveteli, hogy legalább még hat hónapig érvényes legyen az útleveled. Nem, nem tudom hogy a beutazásnál kell csak ennek érvényesnek lennie, vagy a kiutazásnál is, ne reszkírozd. Csináltass újat, ha kétségeid merülnek fel. Bővebb információ a beutazással kapcsolatban a külügy honlapján olvasható.

Azt is érdemes tudni, hogy 2009 óta a magyar állampolgároknak már nem kell vízumot kiváltania (ellentétben pl. a lengyelekkel), így egyszerűsített belépést kérvényezhetsz, amihez csak egy pár adatot kell megadnod, és kifizetni az eljárási díjat, ami $14 (jelenlegi árfolyamon kb. 3500 Ft), ami két évig megadja az engedélyt arra hogy beutazhass. Továbbá fel fognak tenni olyan kérdéseket, hogy "Voltál-e, vagy vagy-e terrorista szervezet tagja?", "Tervezed-e hogy maximális kinttartózkodási időn túl - 90 nap - az ország területén maradj?"... Namost kedves feleim, ha bármelyikre Igennel válaszolsz, akkor nyista ESTA, mehetsz a követségre kuncsorogni. Elvileg pár óra alatt, vagy akár azonnal is megkapod a visszajelzést, ami elvileg engedélyezi a belépést. Pár dologra itt is felhívnám a figyelmet:

1. Jó hír azoknak, akik azért hadilábon állnak az angollal, hogy a kérvényező oldal nyelve már magyar, 2017 óta.
2. Kizárólag a hivatalos oldalt használd, temérdek ESTA-t ígérő csaló oldal létezik, eszedbe se jusson azokon keresztül regisztrálni. Egyszerű és fájdalom mentes, ide kattints hogy elérd az oldalt.
3. Az ESTA nem jelenti azt, hogy minden meg van oldva. Még a beutazáskor történő Border screeningnél is vissza fordíthatnak, pl. ha vagy akkora marha, hogy közlöd hogy munkát vállalni jöttél, ESTA-val a zsebedben, vagy épp az útlevedre nemzetközi körözést adtak ki.
4. Ahogy korábban említettem, ha dolgozni mennél az USA-ba, nem csak üzleti vagy turista céllal beutazol, akkor visszafordítanak a határon. Munkavállaláshoz még mindig vízumra van szükség, amit kizárólag a nagykövetség állíthat ki neked (ráadásul ezt a Trump adminisztráció eléggé megnehezítette az utóbbi évben).
5. Az ESTA útlevél számhoz kötődik. Ha lecseréled az útleveled, akkor bizony az ESTA-t is újra kell igényleni, mintha soha nem is lett volna.
6. 2016 óta már csak az új típusú biometrikus adatokkal ellátott útleveleddel igényelhetsz ESTA-t.

Repjegy

Ha tetszik ha nem, legtöbbünknél a legfontosabb mérce az az, hogy milyen olcsón kapod meg a jegyet. Ez is egy nagyon fontos szempont, de azért jól nézz körül, mert nem mindegy hogy mit kapsz a pénzedért. Alapvetően a nagyobb társaságok szövetségekbe szerveződnek, és a tengerentúli forgalom nagyrészét közösen próbálják meg lefedni. Egyrészt felváltva üzemeltetnek járatokat adott vonalakon, másrészt a "ráhordást" és a tovább utazási lehetőségeket egymást segítve oldják meg mind a két irányban. Pl. egy Frankfurt Los Angelest repüli a Lufthansa is, ahogy a United. Az Amsterdam - New Yorkot a Delta is, meg a KLM is, ahogy a London - Chicagot az AA és a British Airways is, de nem nagyon fogsz Los Angeles-Chicago járatot látni a KLM-től, ahogy a United sem szállít saját madárral utasokat Frankfurt és Bukarest között.

Számtalan szempont lehet a választásnál, és az alábbi listával nem is fedem le az összeset, szóval a teljesség igénye nélkül:

- az ár
- átszállások száma (2 átszállásból szinte bármelyik nagyváros megközelíthető Budapestről. Ha ennél több, akkor az már nagyon hosszú út lesz).
- menetidő hossza (Átlagosan 15-22 óra között mozog, az úticéltól, az átszállási időktől, és az átszállások számától függően Budapestről).
- átszállásokra hagyott idő (nagyon fontos tudni, hogy főleg azon a reptéren, ahonnan közvetlenül eléred az első amerikai várost - akár az úticélod, akár egy újabb transzfer repteret - lesz még dolgod bőven, ahogy ha az USA-ban földet érsz, is lesz még dolgod a reptéren - hagyj időt mindenre. Ha valahol 50 perc átszállási időt adnak meg, ott kezdj el gyanakodni, mert az esélyesen karcsú lesz).
- a transzfer repterek egyszerűsége (Ó CDG te csodás, te!).
- a jegyhez járó poggyászok mérete és tömege (az interkontinentális repülésnél még nem tolják fullba a kretént a légitársaságok ezekkel az ECO Light etesd és itasd magadat jegyekkel, így általánosan egy nagy bőrönd, és egy kézipoggyász benne van az árban legalább).
- a kiszolgálás minősége (ember még nem ivott normális kávét egy repülő gépen sem, ahogy az ételekben is van erős szórás).
- a repült géptípusok, ezek életkora és a fedélzeti szórakoztató rendszerek (higgyétek el, számít, ha nem akarod megkaparni magadat a 7-13 óra alatt amit a levegőben minimum egyhuzamban eltöltesz egy székbe szíjazva az interkontinentális út alatt).

Ökölszabályként azt merem mondani, hogy érdemes olyan légitársaságot választani, vagy olyan repteret az átszállásokra (ha szükség van rá), amin az adott légitársaság amivel utazol (vagy annak partnercége), HUB-ot üzemeltet. A HUB kb. azt jelenti, hogy az adott légitársaságnak van ott valamilyen szintű bázisa, nem csak oda repül egy gépe, majd el onnan, hanem akár van csere gép parkoltatva egy hangárban - meglepődnétek mennyire nem jellemző -, van technikusi személyzet, esetleg saját csere személyzet vár ott, vagy van alkatrész raktár, etc.

A Chicagoi reptér a HUB-ja Unitednek, Atlanta a Deltának vagy a Philadelphiai reptér az Americannek. Nem meglepő módon, pl. pont ezért indít a LOT Chicagoba járatot (Star Alliance - Lufthansa/United partner), az AA meg Philadelphiába.

Ez azért is fontos lehet, mert ha pl. lerohad a gép valamiért (bármilyen életkorúval előfordulhat), és a pilóták úgy döntenek, hogy ezzel a géppel nem indulnak el, akkor jóval nagyobb az esélyed arra, hogy találnak egy épp szolgálaton kívüli gépet, és az beállhat a helyére, vagy ha valami apróbb probléma merül fel, akkor azt helyben tudják pótalkatrésszel orvosolni, míg minden más esetben meg kell várni amíg egy csere repülőt odaküldenek, vagy átfoglalnak titeket későbbi járatokra, esetleg partnercég gépére, legrosszabb esetben pedig konkurens légitársaság járataira (ezt a legkevésbé szeretik csinálni, mert általában ez nettó veszteség nekik).

Továbbá a gépcsere sem olyan egyszerű, mint azt egy-egy laikus gondolja. Az a legjobb, ha egy légitársaságnál uniformizált géppark van (lásd Wizz vagy Ryanair) fenntartási szempontból is, mert ezen társaságok minden pilótája ugyan arra a géptípusra kap repülési engedélyt. Míg lehet hogy a Lufthansánál nehezebb egy nem HUB-on lévő gépcserét megoldani, mert pl. Airbus helyett Boeinget tudnak csak küldeni, azt viszont az a pilóta nem is vezetheti, ha nincs rá képesítése.

Van még egy ok, amiért érdemes még a korábban leírtakat átgondolni: a pilóta replülési ideje. Meg van határozva, hogy egy adott csapat, mennyi időt repülhet. Ebbe már az is beleszámít, amit a földön előkészítéssel töltenek. Ha négy órán keresztül heggesztik a gépet, akkor lehet hogy el sem indulhatnak már az IATA és a céges belső biztonsági szabályzatok miatt, mert arra a napra elérték a maximális munkaórák számát, vagy nem tudnának az idő kereten belül maradni, és a levegőben lejárna, ami tilos - így csereszemélyzet után kell nézni ilyenkor.

Sok egyenletes történet ez, a lényeg az hogy én azt javaslom, hogy mindenképp fontoljátok meg ezt is választáskor.

Az egyik legfontosabb, az utazási komfort. Aki már utazott hosszú távon az tudja, hogy a lábméretek, és a székméretek igenis rengeteget számítanak a komfortod szempontjából. Lehet viccelődni rajta, hogy ennyi pénzért szempillán állva is kibírsz 12 órát, de hidd el, nagyon szarul is le lehet kászálódni egy gép fedélzetéről, meg középszarul. Ha megteheted, válaszd a középszart, mert ha két napod az uticélodon a lábadozással töltöd, akkor annyira nem érte meg az a megspórolt 20 ezer forint.

Ilyen esetekre szoktam javasolni a SeatGuru weboldalt, ahova ha bepötyögöd a járatszámoat, a dátumot és a légitársaság nevét, akkor megadja, hogy az adott légitársaság milyen géptípussal repüli általában azt a járatot, annak milyen szék elrendezése, szék méretei vannak.

Én ha privát foglalok, mindig az adott cég weboldalán veszem a meg a jegyet. Vannak megbízható keresőcégek, akiken keresztül ráadásul foglalni is lehet, de én a közvetlen vásárlásra esküszöm. Más az, amikor egy ilyen nagyvállalattól rendelsz valamit, mert őket elég sok szabály köti, és valószínű felszívódni vagy csődbe menni sem fognak egyik napról a másikra (MALÉV... :W ), így a pénzed ott jobb eséllyel bármikor meglesz.

Kereséshez általában a SkyScannert szoktam használni, elég jól paraméterezhető kereső oldal, ami segít a neked megfelelő legjobb alternatíva kiválasztásában.

Persze érdemes akár több közeli repteret is számításba venni (pl. New Yorkban is van egy pár), de utána számolj a városba való bejutás költségével is, mert ha az mondjuk dupla annyi a Newarkról mint a JFK-ről, akkor megint csak nem biztos, hogy megérte az a 15-20k-val olcsóbb jegy!

A tengerentúli járatokra általában már az indulást megelőző 30 órával is be lehet checkolni. Ne legyél muja, ne hagyd az utolsó pillanatra. Egyrészt azért, mert jó eséllyel ha időben becsekkolsz még találsz normális széket (újra elővenném a helyedben a korábban már emlegetett SeatGurut), továbbá az összes többi járatra is (ha lesz átszállásod) is egy füst alatt becsekkolhatsz.

Itt nem kell más már, csak a foglalási kódod amit korábban e-mailben megkaptál, és általában a vezetékneved, ékezetek nélkül. Ebből a rendszer már tudni fogja, hogy ki vagy. Az is előfordulhat, hogy ha pl. a KLM-nél foglalsz, és a KLM-es budapesti ráhordójáratra becsekkolhatsz a KLM oldalán, de a többire már nem enged. Ilyenkor sem kell pánikba esni, a Delta oldalán folytathatod a becsekkolást (amúgy ezekből mostnában már nem szokott gond lenni).

Előkészületek

Amire érdemes odafigyelni. Érdemes a légitársaság oldalán már a foglalást követően a "Manage my booking" menüpont alatt beírogatni a személyes adataidat (név, születési idő, nem, útlevél szám, etc). Mert utána a becsekkolásnál ezt már nem fogja kérni.

Ha látogatóba vinnél valakinek mondjuk egy Unicumot, vagy valamilyen alkoholt, ennek is megvan a megengedett mennyisége - és kizárólag a feladottba add fel. Igen, esélyesen kilophatják a szarkák Ferihegyen, erre az egyetlen gyógymód az lehet, ha körbe fóliáztatod a bőröndöt 2500 Ft-ért. Általában a fóliás bőröndöket békén hagyják, mert macera őket bontani, és ennyi idejük nincs.

A reptéren Duty Freeben csak akkor vegyél 100 ml-es kiszerelésnél nagyobb terméket, ha nincs átszállásod, ugyanis ha az USA-ban átszállsz, újra át kell esned egy TSA-s security checken, ahol ezt el fogják kobozni tőled. Jobb ha előre készülsz, ne érjen meglepetés (ugyan ez vonatkozik minden folyadékra amit még Európában vettél, és meghaladja a 100 ml-ert). Fontos azt is megjegyezni, hogy elég szigorú az amerikai élelmiszer behozatali ellenőrzés, gyakorlatilag semmit nem igazán engedélyeznek, szóval csak óvatosan.

Javaslom, hogy készülj a hosszú útra amivel tudsz. Könyv, könyvolvasó, zene, sorozat, iPad, laptop, miegyéb. Van fedélzeti szórakoztatás, de ez általában egy nagy kijelző, pár tucat film és sorozat, és mind angolul van jó eséllyel, esetleg olyan kisebb országok nyelvén mint Kína, India vagy épp Oroszország. Hiába no, a magyar piac vásárló értékére felesleges fejlesztenie bárkinek is.

Ahhoz hogy ezt használni tudd, én vinnék jobb minőségű fül vagy fejhallgatót. Ugyan adnak cuccot a repülőn is, de az kb. olyan a hangminősége mintha Presser Gábor, Darth Vader és a Charlie swinger partijából született rekedt albán törpe hörögne folyamatosan a füledbe. Én beszereztem egy ilyet egy kisebb vagyonért, de az előző bejegyzésemből kiderül, hogy kicsit többet vagyok utazómagasságban mint az átlag, így a jó hangminőség mellett az aktív zajcsökkentés is olyan mint egy falat kenyér. Imádom amúgy, minden fillérjét megérte, azóta kárörvendő mosollyal tekintek a mellettem gyereksírástól szenvedőkre.... ;] (na jó nem, de azért jó érzés hogy én már nem szenvedek).

Miután az odautak jelentős része olyan 10-11 óra körül indul el Európából, ott nem szokták a villanyt lekapcsolni a gép fedélzetén, úgymond nappali járatokról beszélgetünk. Ezért jó eséllyel alvásra sem fog ösztökélni az elsötétülő kabin (meg igazából csak pár órája keltél ki az ágyból valószínűleg). Ettől függetlenül érdemes (ha másra nem a hazaútra) egy ilyen nyakpárnát beszerezni. Figyelem, a felfújhatósok semmit sem érnek! A sima szivacsos is kínszenvedés. A szilikon granulátummal megtöltöttek egy picit jobbak, viszont a kicsit keményebb, de memória habos az igazi, ami tart is, de idomul is. Ne spórolj rajta! Ha csak nem tudsz kifizetni legalább egy Business classt, akkor te nem fogsz fetrengeni az úton, hanem ülő pozícióban fogod a legtöbb időt tölteni, egy elég szűk székben. Ez a cucc segít a fejedet megtartani, és valamivel kényelmesebbé teszi az ülve való alvást is. Érdemes előre megvenni, mert a reptereken 25-30 EUR-t is legombolhatnak rólad.

A kiszolgálás szinte folyamatos lesz, így enni és innivaló hiányban nem fogsz szenvedni, de egy-két müzli szeletet érdemes elpakolni a kézi poggyászba. Üditőért, kávéért, teáért akkor is hátra mehetsz a személyzethez, ha épp nem szolgálnak fel.

Én elszoktam pakolni egy kis fogkefét is, fogkrémmel - mert tizen X óra alatt úgy pállik be a szád a sok felszolgált túlfűszerezett ételtől és üditőktől, hogy mire a határ ellenőrzéshez érsz az USA-ban, simán fújsz egy lehellettel egy csücskös szájszag sátrat a határtiszt köré, és még a végén elvezettetnek tiltott biológiai hadviselésért.

Ha már itt tartunk, a mosdók és illemhelyek a repülőn olyanok mint egy rossz Fornettis pogácsa. Frissen még hagyján a dolog, de eltelik pár óra, és inkább könyörögsz hogy csak a környékére se menjél. Hiába, ha 200 economy utast szolgál ki 8 mellékhelység, akkor az nem szokott épp tip-top állapotban lenni az út végére.

A legtöbben a telefonjukat, tabletjüket nyomkodják az út legnagyobb részében, főleg ha van onboard wifi (ami egy vagyon, egy havi internet előfizetés itthon - kb. 20-30 USD). Gondoskodj előre legalább USB töltő kábelről, de jobb ha van rendes vésztöltőd a készülékeidhez. 1000-2000 mAh kis vackokkal ne is próbálkozz. 10000 mAh felett van élet csak.

Javaslom továbbá, hogy a lehető legkényelmesebb öltözékben utazz. Igen, melegítőben akár. Rettenetesen kényelmetlen tud lenni egy öv, egy ing, vagy akármi egy ilyen hosszú úton. Persze, marhára nem tűnik professzionálisnak a dolog, de kb. ki nem szarja le? Továbbá zárt cipőt és zoknit is vegyél, mert hűvös van az utastérben, főleg a lábmagasságban. Sokan esnek abba a hibába, hogy nyáron tangapapucsban szállnak gépre hosszú útra - mert kint meleg van. Te ne tedd, mert fázni fog a bütykös kis lábad.

Kiindulási reptér

Általában a kiindulási reptéren már élből ellenőrizni szokták az útleveled lejáratát és az ESTA meglétét (az ESTA-ra csak rákérdeznek, megmutathatod a kinyomtatott papírt, de nem szükséges). Ha valami nem stimmel, akkor már itt megtagadhatják tőled az utazást, pedig még a csomagodat sem adtad fel! A reptéren lévő teendőket az első bekezdésben likelt cikben már kitaglaltam, így ha az érdekel, akkor kérlek olvasd el azt is.

Viszont az amerikai utak egyik sajátossága, hogy az a reptér (valószínű a LOT és AA járatokkal is ez lesz Budapesten) amiről közvetlenül már az USA területére repülsz, ott a felszállás előtt egy kérdezz-felelek játéknak kell megfelelni. A légitársaság tagjai olyan kérdésekkel fognak traktálni, mint pl.:
- Milyen céllal utazol
- Mit dolgozol?
- Adtál-e fel bőröndöt
- Hány darabot
- Csak a te értékeid vannak a bőröndben?
- Átadtad-e leadás előtt bárkinek, vagy hagytad őrizentlenül akár csak egy percre is?
- Minden elektronikai eszköz a tiéd a csomagban?

Ezektől nem kell megijedni, normális üzletmenet minden légitársaságnál. Ha külföldön érnek ezek a kérdések, ott bizony valószínű hogy angolul kell rá válaszolni. Értelem szerűen soha nem adtad oda a csomagod senkinek, nem hagytad őrizetlenül, és minden elektronikai eszköz a tiéd a kézipoggyászban.

Ha megvan, akkor várhatod az indulást, és nyomhatod be az arcodba a kávét, mert jó eséllyel marha korán keltél.

Repülő út

Sokat itt sem tudok már hozzátenni, a legtöbbet vagy itt, vagy az előző szösszenetben leírtam. Egy dologról érdemes mindenképp megemlékezni, az a vámosoknak kitöltendő kis papíros, amit osztogatni fognak a gép fedélzetén, vagy leszálláskor a border controll előtt még lesz lehetőséged ilyen papírkát vételezni és kitölteni. Igen, angol nyelvű, így néz ki. Nagy meglepetések ebben sincsenek. Ha családostul utazol, akkor nem kell mindenkinek kitölteni, hanem elég egy felnőtt embernek a családból.

Így kell kitölteni ezt a kis formanyomtatványt:

Family name - Családneved
Given name - Keresztneved
Birth Date - Születési napod
Number of family member traveling with you - a veled utazó családtagok száma
US Street address - Ahol meg fogsz szállni az USA-ban (ha hotel, akkor hotel, ha család barátja, rokon, ismerős, akkor az Ő címe. Figyelj rá oda, hogy az ESTA-ban is ez a cím legyen felvíve, illetve ha sokadik alkalommal utazol be, akkor ezt frissíds az ESTA applikációban is! Ha több helyen fogsz megszállni, mert körútra mégy, akkor csak az első szállásodat írd be).

Passport issued by - Az útleveledet kiállító ország
Passport number - Az útlevél számod
Country of residence - Regisztrált lakóhelyed.
Countries registered prior to this trip - Itt vagy a közvetlen országot kell beírnod ahonnan érkezel (ha közvetlen a járat, vagy az átszállás országát - itthonról jellemzően Hollandia, Németország, Nagy-Britannia).
Airline/Flight. No. - a repülőtársaság neve és a járatszám - ezt megtalálod a boarding passon. Általában két betű, és egy maximum négyjegyű számsorozat (ez lehet rövidebb is, akár egy vagy két számjegy). Lufthansanal LT XXX, KLM-nél KL XXX, Delta esetén DL XXX, Americannél AA XXX, Unitednél UA XXX, Britishnél BA XXX, LOTnál LO XXX, stb.).

A további kérdéseknél ha egyszerű turistaként utazol be, akkor mindre a "No"-t kell beikszelni. A kérdések nagyrésze arra vonatkozik, hogy valami tiltott dolgot be akarsz-e vinni az USA-ba (pl. tejterméket, termesztésre magvakat, növényeket, nyers húst, etc), vagy hogy 10 000 USD-nél van-e nálad nagyobb készpénz összeg

Újabban igen komolyan veszik ezt a hisztériát, így pl. a repülőgépen felszolgált és nálad maradt gyümölcsöket, tejtermékeket sem viheted be az USA területére. Vagy megeszed, vagy kidobod. Más választásod nincs. Vannak repterek ahol ezt nagyon komolyan veszik, van ahol csak simán tovább szaladsz, anélkül hogy bárki hisztizne. De vedd komolyan a dolgot, feleslegesen ne tedd ki saját magad és a családod egy alaposabb inspekciónak.

Az út többi részét próbáld meg élvezni, mert sokkal jobb akkor sem lesz, ha utálni fogod, csak még látványosabban fogsz szenvedni, és esetleg valaki lecsap mint a taxiórát.

Megérkezés - Border és security control:

Leszálltok, boldogok vagytok. A legtöbb reptér böhömnagy arrafelé, főleg ha még át kell szállnod és valamelyik korábban emlegetett HUB-ra érkeztél, így számíts rá hogy a forgalmas reptereken akár a 15-20 percet is eltölthettek taxizással (a gép földön közlekedését a kaputól a kifutó pályáig a betonon taxizásnak hívják, oda-vissza). Kiszálltok, végre újra szilárd talaj a lábad alad, kinyújtózhatsz, szívhatsz egy kis frisebb levegőt. Ha valaki nem elég gyorsan szedi össze a cókmókját, azt nyugodtan rugdald vissza az ülésébe, hiszen korábban megbeszéltük, hogy a Klárák és Tiborok csak azért léteznek, hogy az idegrendszeredet tönkre verjék utazás közben.

Itt egyenes utad lesz a border control felé, ne aggódj, ha nem érted merre kell menni, kövesd a tömeget, amíg el nem érsz egy nagyobbacska terembe.

Itt általában három felé oszták a népet.
- US & Canada citizens
- ESTA, Visa Waiver program holder
- Visa holder.

Azaz az amcsik, ESTA tagországok állampolgárai és a világ többi része. Ha életedben először jársz az USA-ban, akkor vannak repterek ahol kötelezően át kell esned egy újabb személyes beszélgetésen. Miért jöttél az USA-ba, meddig maradsz, mit fogsz itt tenni. Itt is él az, hogy ha családdal utaztok, vagy együtt barátokkal, pároddal, akkor együtt érdemes a Customs and Border Protection Officer színe elé vonulni. Itt mind a két kezedről leveszik az ujjlenyomatot, alaposan megnézik az arcotokat. Legalább az egyikőtök beszéljen angolul. Általában spanyol tolmács a sok dél-amerikai látogató miatt van a reptereken, de magyarul tudó kevés lesz...

Ha már jártál az USA-ban, és beengedtek az adott útlevéllel, akkor sok helyen egyszerűsítik a belépést (nem úgy mint Salt Lake Cityben, hogy szakadnának meg), és ilyen automata kioskoknál kell kitölteni egy újabb formot. Jó hír, 2017-től már ez is működik magyarul! Bescanneled az útleveled, megadod az ujjlenyomatodat újra, kinyomtat egy papírost, amit viszel magaddal. Ugyan úgy beállsz a CBP Officer színe elé, de ez egy valószínűleg jóval gyorsabb ellenőrzés, és gyorsabb sor lesz. Ő el fogja tőled a gépen kitöltött customs papírost, viszont a gépi nyomtatottat vissza adja, esetleg mind a kettőt elveszi, reptere válogatja - de jellemzően a gépi nyomtatottat vissza kapod..

Ha innen végre kijutsz, és az uticélod végére értél, akkor szinte azonnal megkapod a csomagod, felveszed és boldogan kisétálsz.

Ha még tovább repülsz, akkor nem futhatsz fejvesztve a kapudhoz, két okból.

1. Az érkező gépekről akkor is fel kell venned a csomagod az országba történő belépés után, ha neked még nem az a végső úticélod. Igazából ez szinte rögtön a CBP Officerrel történt mosolygós bájcsevej után szokott következni. Van olyan hely ahol szó szerint 10 métert tolod felvétel után (Detroit), és át is adhatod egy kollégának, aki feladja a következő járatodra, semmit nem kell tennéd. Ez az egész közjáték azért van, hogy ha gyanús vagy, vagy a csomagod, itt van helyük is idejük kiszedni vámvizsgálatra, úgy hogy bizonyítottan te veszed fel a csomagot.

2. Vár még rád egy újabb biztonsági ellenőrzés, mert az amcsiknak az amúgy elég szigorú európai nem felel meg, ők jobban tudják. Szóval itt jön a hírhedt TSA-val való első találkozásod (Transportation Security Administration).
A hírekkel ellentétben ők is csak emberek. Ha normális vagy, és követed a kéréseiket, akkor ők is normálisak veled. Én futottam már bele csőbunkó határőrbe, a TSA-sok eddig mind normálisak voltak velem. Nem tudom, lehet hogy a személyes varázsom, vagy csak hogy a kérdésükre tudok válaszolni olyan nyelven amit megértenek, plusz illedelmesen köszönök, és ember számba veszem őket. Van olyan kollégám, akinek minden útján problémája van velük. Már gyíkemberi magasságokba emelkedett a paranoiája velük kapcsolatban, hogy őt direkt kipécézik. Vagy csak egyszerűen nem kéne a nap minden percében az amerikai freedom warriort nyomnod Kim, és mondjuk nem lópokrócként bánni velük, talán segítene a problémán.

Arany szabály: ha csak nincs TSA Pre-checked (hosszú, nem fogom kitaglalni, valószínű hogy nincs), akkor a sima sorba állsz be - esetleg a szokásos Prioritybe - ha ilyened van. Mondjuk ha ilyened van, akkor ez a cikk valószínűleg nem neked született.

Ha nincs TSA Pre-checked, akkor az európai mintát követve kell kipakolni a táskádból újra. Igen, még a repülőgépen kapott kisvizet is kidobod, igen minden szabály ugyan úgy él, mint az otthoni securty checken. Ami plusz, hogy itt a cipőt is levetetik veled, és azt is át kell küldeni az átvilágításon (plusz ha van rajtad pulcsi vagy kabát).

Na ha ezeken túlestél, innentől már csak a szokásos jön, mégy a kapuhoz, beülsz kajálni valahova, iszol egy újabb kávét, és boldogan várod a csatlakozásodat. Jellemzően az amerikaiak kicsit lazábbra veszik a gépek indulását és a kapuk zárását, de késni ők sem szeretnek. Az országon belüli járatokon itt is jellemző, hogy örökké a csomagok elpakolásával kell bíbelődni, mert mindenki két koffernyi konfettivel akar a fedélzeten utazni. Hadd ne mondjam, hogy mekkora élmény amúgy a lábad előtt tartani a csomagod mondjuk egy négy órás országon belüli úton.

Ellentétben az európai járatokkal, az USA-ban igen nagy a verseny a szolgáltatók között, így a lokális járatok is mind kijelzőkkel, szórakoztató tartalommal, onboard wifivel vannak felszerelve. Egy-egy útvonalat akár 5-6 társaság is repüli adott napon, több géppárral. Viszont nem jellemző (főleg a rövidebb utakra) hogy túlzásba vinnék a kaja vagy pia osztogatását. Sőt. Amíg Európában kötelező ellátást biztosítani X időtartam felett, ez náluk maximum kimerül némi ropogtatni valóval és hosszabb utakon innivalóval. Rövidebb úton max. vizet, teát és kávét osztanak. Szóval vegyél saját kaját, innivalót még a beszállás előtt valahol, tonnányi trash-food hely közül lehet választani majd.

A benszülött lakosság általában jobban hozzá van szokva a repüléshez, elég fürgén teszik a dolgukat, kevésbé idegesítőek mint az európai kollégák - jellemzőbb náluk az, hogy a repülést többen megengedhetik maguknak, mint - főleg - K. Európában, kevesebb is a baltaarcú teszetosza, és ott mindenki haladni akar.

Viszont azt is jó ha tudod, hogy ha ott késel, akkor ez nem az EU. Verseny van, de csak verseny. Szabályozás "nincs". Ha késel fél napot, akkor így jártál, ott a kisbetűs rész. Ha valami nagyon nem tetszik, akkor perelhetsz, de automatikus kompenzáció nincs.

Csak egy pár dolog, amibe már a reptéren, akár az első napokon szembe jöhet:

- Ne lepődj meg, hogy jattot kell adnod. Mindenhol. Ez számold hozzá a nyaralásodhoz/utadhoz. Amerikában sok felszolgáló abszolút nem kap fizetést, vagy csak minimálisat. Ők a jattból élnek. Ha nem adsz nekik jattot, akkor neked ingyen készítette a kávédat. 10% a sóher minimum. 15% a normális, 18% ha meg voltál nagyon elégedve, és 20-22% ha igazán király csávó akarsz lenni. Igen, náluk sokminden másképp működik. Ha nem adsz jattot, ne csodálkozz ha úgy néznek rád mint egy darab szarra.
Ha elkérik a kártyád és fizetsz, akkor általában kinyomtatnak egy papírt, amit alá kell írnod. Itt jellemzően szokott lenni egy sor a graduity felirattal. Ezt követően fognak tőled pénzt vonni.

- Sales tax kérdése (bár ez a reptereken nem jellemző), kivéve ha már kiléptél a vámmentes övezetből. Államonként változik, és ezért mindent nettó áron hirdetnek, de amikor te megveszed az árut, a szolgáltatást, az akármit, arra még egy jellemzően 7-12% közötti sales tax rárakódik. Ez hasonlít az ÁFA-hoz, de nem az. Az USA-ban nincs ÁFA (vagy VAT).

- Ne gondold túl az ottani létet. Az USA egy csodás hely, ha nem vagy leszakadva. Ha le vagy vagy, akkor a poklok-pokla. Minden drága lesz. Tényleg minden (kivéve a benzin). Erre készülj, és ne akarj egy hetet megoldani repjeggyel és szállással 350k/főből. Illetve lehet, de akkor adj vissza az igényekből, de durván (kb. kempingre fogja futni). Ha elmégy, és nyaralni akarsz mondjuk két fővel két hetet ott, szállodában, reggelivel, ebéddel, társaival, akkor jellemzően 1,5-2 milla körülj számolj, amivel kényelmesen ki lehet jönni kettőtöknek. Az élet rohadt drága arrafelé, főleg ha az országon belül te még utazni akarsz. Persze, lehet autót bérelni akciósan, kuponos kuponnal, olcsó motelt keresni, de sokszor több időt töltesz a távoli motelekből történő utazással a megnézendő látványosság felé, mint amit a látványosság megtekintésére jut. Kérdés hogy megéri-e?

- Az emberek kedvesek, de ez csak a felszín. Igazi barátságokat, törődést, kötődést hosszú évek alatt tudsz építeni.

- Rengeteg szemetet lehet ott enni. Tényleg. Messze nincs olyan kemény étel-biztonsági előírásuk mint nekünk itt az EU-ban, nem véletlenül megy arrefelé, és lesz olyan népszerű a vegán, a wholefood, és társai. Viszont a normális minőségű ételnek ára is van. Drágább egy jó minőségű csirkemell és saláta, mint három ebéd egy IHOP, McDonalds, Burger, Wendy's vagy akármelyik gyorsétteremben.

Egyelőre ennyi jutott eszembe. Ha valakinek esetleg van valami kérdése, azt örömmel megválaszolom (kommentben, ne privátban pls). Egyszer majd írok egy picit bővebb lére eresztett összefogallót az ottani életről, és furcsaságokról (európai szemmel), vagy hogy épp mi az amit szivesen importálnék itthonra is, mert okos gondolat/jó megoldás). De ehhez nekem is először több helyet kell megismernem az országon belül, mert a merítésem még igen felszínes.

Legyetek jók. Ciao!

Hozzászólások

(#1) total90


total90
veterán

Eddig 3x voltam az USA-ban, mindháromszor céges úton kollégákkal. Akkor a cég intézte a részleteket, de jó tudni, hogy ha egyedül mennék, akkor mit kell tenni.

Számomra ami borzalom az út hossza. Business és 1st classon utaztam eddig, de bele sem merek gondolni milyen lehet az economy. Ezért sem vonz, hogy privát szemlyként oda utazzak...

Köszi a cikket :R

Ha nincs jó, ló a szamár is.

(#2) Stanlee


Stanlee
őstag

Jo iras, szerencsere nem kell USA-ba utaznom :)

Autoberles meneterol, ill. hitelkartya(ak)rol irnal, hogy melyiket fogadjak el akar szallas vagy egyeb fogyasztas soran, mire figyeljen oda az egyszeri utazo, nehogy meglepodjon, hogy a dombornyomott debit kartyaval nem megy semmire :)

“Never run after a bus or a stock. Just be patient – the next one will come along for sure.” - André Kostolany

(#3) 8th


8th
addikt

Nem engednek be. :D

A vallás akkor keletkezett amikor az első csaló találkozott az első ostobával

(#4) crey válasza total90 (#1) üzenetére


crey
MODERÁTOR

Ej, az már a kulák életmód :D First meg Business class... :DDD Még Európában is csak akkor repülök így, ha véletlenül kapok egy complementary upgradet tekintettel a SykPriority arany kártyámra... :D - btw. azok 3-4000 USD körül kezdődő jegyek, csak hogy tudd.... :D

Hát a leghosszabb amit lenyomtam az 11,5 óra volt a Las Vegas - London közvetlen BA-vel. Soha többet... :N

Stanlee: autót még nem béreltem ott. Június/Július magasságában megyek Texasba újra, és akkor azt tervezem hogy bérlek egyet. De kártyák tekintetében szinte mindent elfogadtak eddig, de erre majd kitérek akkor egy következő cikkben. Meg arra is, hogy ne lepődjön meg senki a napi $50-60-ra rúgó esetleges minibar fogyasztását kompenzáló kártya "befoglaláson"... :)

8th: Mit műveltél hogy nem engednek be? :D

[ Szerkesztve ]

Sarcasm: just one of the many services I offer.

(#5) updog


updog
senior tag

"nagyon szarul is le lehet kászálódni egy gép fedélzetéről, meg középszarul"

Reggel hatkor indultunk Budapestről Amszterdamon át Los Angelesbe, ottani idő szerint 11-re értünk oda, nyilván egész úton nappali világosság mellett, én meg egy percet se tudtam az úton aludni (izgalom, mert első repülőutam volt életemben, síró gyerek az előttem lévő sorban, gyanús arcok a szomszéd ülésen :DDD Na, a fejem, amikor leszálltam, szerintem a nagyon szar állapotra egy példa. :D

L.A.-ben a reptéren az első utam a Starbucksba vezetett - mondom, "gimmi dö bigeszt káfé". Csaj néz rám, "árjusör"? Mondom já wohl! Konkrétan egy 8 decis poharat megtöltött valami löttyel, fekete volt, meleg volt, de hogy köze nem volt a kávéhoz az biztos... mindenesetre az adrenalin hajtott még egész nap, akkora élmény volt felfedezni a várost.

[ Szerkesztve ]

"Bocs, főnök, de én csak két emberben bízom. Az egyik én vagyok. Nem maga a másik." || "Hóhahó, mégis van graffaló!"

(#6) Wesder


Wesder
félisten

Visszatalálós

I guess it's easy to see the world the way I do. The emptiness is a promise, the sin is just the proof.

(#7) Nagytoll


Nagytoll
senior tag

Dejó cikk, köszi! 😄 Én is viszonylag rendszeresen repülök EU-n belül, viszont nyáron a cél Új-Zéland lesz, így nekem is benéz egy laza 23 órás út Dubai-on keresztül.
Memhabos párna van, már csak a qc35 hiányzik

(#8) total90 válasza crey (#4) üzenetére


total90
veterán

Cég fizeti, szóval ja :))
Ha privát repülök, akkor Premium Economy vagy Economy, de eddig max 4 óra volt. Mondjuk a végére már kezdek idegbajt kapni ;] A hosszú úton a 1st/business sem nyújott akkora kényelmet, hogy nem akartam volna kiugorni :DDD
Azért eddig talán a legrövidebb, de legszarabb utam kb. 1 hónapja volt München-Bristol. Egy kis embraerrel, valami 50 személyes szutyokkal repültem. Az egyik oldalán dupla, a másik oldalán szimpla ülés van.
Késve csekkoltam be és egy testesebb fickó mellé kaptam helyet. Én sem vagyok kis darab, de az a hely annyira pici volt, hogy maga volt a borzalom az út. Visszafelé egyedül ültem, de akkor is kicsi volt. Legalább olcsó volt, csak az vigasztalt :DD

[ Szerkesztve ]

Ha nincs jó, ló a szamár is.

(#9) proci985


proci985
MODERÁTOR

kis kiegeszites:
- Draga, de az emlitett Chicago Stockholmhoz kepest pl olcsobb. Hotel talan egy fokkal a skandinav arszint alatt van, kaja kb azon a szinten.
- A szetcukrozott kaja nem tulzas.
- A labter tenyleg fontos. Jetlagod lesz, nem kell azt meg hatfajassal is sulyosbitani. Foleg, ha nem tudsz aludni es ugy kell a hatarellenorzest intezni.

viszont egy elmeny.

[ Szerkesztve ]

Don't dream it, be it. // Lagom amount.

(#10) crey válasza updog (#5) üzenetére


crey
MODERÁTOR

Négy üléses oszlopban (pl. Boeing 777, 747 - AirBus A380, A330, A350) középen ülve, economyn, budi mellett, dönthetetlen üles támlával --> mindenképp szarul jössz ki belőle :D :D

Első repülőutat megcsinálni amúgy LAX-ig... Az sem kutya :D

Amúgy ha az amiknál Coffee-t kérsz, akkor azt a veretes leves szutykot kapod, amit még a legjobb jóindulattal sem neveznék kávénak.... -.-

Örök vitám az amcsi kollégákkal, hogy ki mit tekint tisztességes kávénak. Én amerikában szenvedek, ők ha átruccannak európába akkor. Espresso? Ristretto? Valami? Még a cégközpontban se nagyon van ilyen (illetve most tudtam meg, hogy a building 1-ben van két espresso gép... szóval legközelebb ott verek sátrat. :DDD

Nagytoll: QC35 II, vedd meg. Minden fillérjét meg fogja érni. Komolyan. És ne nézegess mást, én próbálgattam a Sony-ét is, a Bose fejese fejen hordva is kényelmes, órákig. A Bowers & Willkinsnek van még hasonló fülese ami ér valamit, de annak nem tudom milyen a komfort érzete (építési minőségre jobbnak tűnik mint a Bose).

total90: Hah. Azt hiszed az valami? ATR-42 vagy 72-k, ülj fel a Budapest - Prága vagy Budapest - Bukarest (TAROM) gépekre. Az Embraerek meg a CRJ-k legalább halkabbak, ezek a kávédarálók meg nem elég hogy kicsik, de legalább zajosak is mint a picsa :DDD

proci985: Magyar pénztárcának mind a két világ marha drága. Főleg, ha a havi nettó 2-300k-ból indulunk ki.

A cukrozott dolgokra majd egyszer kitérek, egy külön cikkben, hogy is kerüld el az instant diabéteszt. Cukrozott bacon, cukrozott édesburgonya(!)... anyám... arcom beszakad.

[ Szerkesztve ]

Sarcasm: just one of the many services I offer.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.