2023. január 27., péntek

Gyorskeresés

Így parkolj magyar - mert mindenkivel megesik

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

2020 Szeptember 4-n megbüntettek a XIII. kerület Tátra utcában, mert hiába próbáltam elindítani a parkolást Simple applikációban, folyamatos hibát dobott.
Miután egy sarokkal lejjebb találkoztam valakivel, átvenni egy csomagot, majd vissza, így gondoltam hogy úton odafelé még megpróbálom párszor, de sajnos nem jártam sikerrel.

Mire visszaértem az autómhoz (szó szerint nem álltam ott 5 percig), a parkolóellenőr már fotózta körbe az autót. Mutattam neki hogy nem tudom a parkolást elindítani, rajtam kívül álló okokból.
Ő mondta, hogy ilyen esetekben jelentsem be, hogy nem tudtam elindítani a mobilparkolást, és majd elbírálják, de ilyenkor törölni szokták a büntetést.

Közben persze a büntit befizettem, mert a bírálat kimenetelétől függetlenül azt be kell fizetni.

Bejelentettem, leírtam a körülményeket, etc. Itt a XIII. kerületi Közszolgáltató Zrt. válasza (a mai nap érkezett):

"Tisztelt XX!

Hivatkozva a 2020.09.09 - én küldött elektronikus levelére, ezúton küldjük válaszunkat.
Szeretnénk tájékoztatni, hogy a(z) XXX-XXX forgalmi rendszámú gépjármű 2X2X4X34 azonosító számon
rögzített pótdíjazási esetét a körülményeket megfontolva lezártuk, a fenti azonosító számon további
hátralékot nem tartunk nyilván!

A mobilparkolás elindulásáról vagy annak leállításáról SMS üzenetben kap tájékoztatást a várakozni
szándékozó gépjárművezető. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. állásfoglalása szerint, addig ameddig nem
kap a parkolás elindulásának visszaigazolásáról üzenetet, nem hagyhatja el a gépjárművet, illetve, ha a
szolgáltatás átmeneti okokból nem elérhető, Önnek más módon kell eleget tennie díjfizetési
kötelezettségének. Mivel Ön nem rendelkezik olyan SMS-el, miszerint a mobilparkolás elindult,
vagyis nem történt díjfizetés, ezért az ellenőr jogosan járt el a pótdíjfizetési felszólítás kiállításakor. A
mobilparkolási szolgáltatás, amit igénybe kívánt venni, a mobilvásárlás kategóriába tartozik, amit a
Nemzeti Mobilfizetési Zrt. koordinál a viszonteladói között. További reklamációjával és kártérítési
igényével kérjük, forduljon az alkalmazás gyártója felé."

Erre írtam nekik egy választ.

Tisztelt XX és YY!

Köszönöm a válaszát. 

"A mobilparkolás elindulásáról vagy annak leállításáról SMS üzenetben kap tájékoztatást a várakozniszándékozó gépjárművezető. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. állásfoglalása szerint, addig ameddig nemkap a parkolás elindulásának visszaigazolásáról üzenetet, nem hagyhatja el a gépjárművet" - kissé visszásnak tűnik 2020-ban, hogy nekem mint egy fizetésre kötelezett (amúgy budapesti lakosnak), azzal kelljen foglalkoznom, hogy a háttérben a technológiát szolgáltatók milyen úton módon kommunkálnak egymással, és ki miért felelős vagy hova értékesíti tovább a parkolás fizetési lehetőséget (mert természetsen minden érintettnek bevétele származik ebből - az OTP-nek, aki a Simple rendszert üzemelteti, a XIII. kerületi közszolgáltató Zrt.-nek, vagy épp a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-nek, akin keresztül a mobil parkolás zajlik).

Főleg az a visszás, hogy én a XIII. kerületi Közszolgáltatónak kell fizessek, aki a parkoló helyet biztosítja, és pont a legkevésbé sem érdekel hogy a közszolgáltató odaálít-e minden parkolóhely elé egy kofát, aki jegyet árul, vagy épp megoldja kicsit modernebb módszerekkel az egészet. 
Hogy érthetőbb legyen a gondolatmenet: nekem mint ügyfélnek arról sem kell tudnom, hogy a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. létezik.

Finoman foglamazva az meg pláne szórakoztató állásfoglalás, hogy a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. szerint "nem hagyhatom el a gépjárművet" amíg a fizetés megkezdéséről értesítést nem kapok. Miután a mobilfizetés általánosan a parkolóóra oldalán látható telefonszámra küldött rendszámmal indul, így valahogy csak el kellene hagynom a járművet, hogy keressek egy parkoló órát, nem? Máshogy honnan tudnám meg a telefonszámot ahova SMS-t kell küldenem hogy elindítsam a parkolást? 

Létezik olyan okostelefonos alkalmazás, ami a SMS-t küld, geolokáció alapján (pl Vodafone Parkoló applikáció), de a Simple-höz hasonló applikációk egy fia SMS-t el nem küldenek a készülékekről, hanem a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. egy  API-ján keresztül kommunikálnak, és ez így jut el az önök parkolási rendszerébe is. Szóval az SMS válasz soha nem érkezik meg ezekben az esetekben (mondom ezt több száz indított parkolással a hátam mögött), mert egy push notificationt kap az ember, az applikáción belül, ha sikeres a parkolás regisztrációja. Az állásfoglalás szerint  eddig soha nem parkoltam szabályosan, sőt minden alkalommal csak szórakozásból vonja a bankkártyámról a parkolási díjat a Simple applikáció. 

Igazából a levelem egy pillanatig sem tagadta a parkolás fizetés elmaradását (arra az öt percre amíg ott álltam), hanem azt próbáltam hangsúlyozni hogy rajtam kívül álló okokból ez ellehetetlenült, és egy 5 perces megállás 7613 Forintomba került. Reménykedtem abban, hogy a korábbról bizonyítható jogkövető magatartás, több száz indított parkolás is megjelenik a rendszerükben, amit ugyan ezzel a rendszámmal, a kerület több pontján elkövettem már. De ahogy a magyar közszolgáltatások esetén már megszokhattuk, az emberközpontú hozzáállás vagy az ügyfélbarát kiszolgálás csak mesékben létező pátosz. 

Kéretik a továbbiakban az utcán vadászó kollégákat tájékoztatni, hogy nyugodtan mondják a szemébe minden megbüntetett autósnak, "hogy legközelebb tetszett  volna elvándorolni az automatáig, meg vissza, vagy megnézni az automata oldalán az SMS számot, és bepötyögni a rendszámát mert hiába hivatkozik bármi másra később, az minket és a kollégáinkat pont nem fog érdekelni. Ja és mindezt mobil fizetés esetén tegye a gépjárműből, mert a parkolás indításáig azt el nem hagyhatja."

Üdvözlettel, 

XX

Néha vannak olyan tévképzeteim, hogy ebben az országban, bármilyen hivatalos szerv vagy köszszolgáltató ért az emberi szóból, vagy éppen tud empatikusan viselkedni. Hát ez ilyen.

Hozzászólások

(#1) Hieronymus


Hieronymus
őstag
LOGOUT blog

Mit vártál?

Ha a történeted elfogadják, akkor rövid időn belül mindenki ezt fogja mondani a díjfizetés elkerülésére.
Lehetőséged volt más módon kifizetni a parkolási díjat.

A történetbe nem kell belekeverni Magyarországot. Más országban is így végződött volna a történet.
Legfeljebb kedvesebben fogalmazott levélben közölték volna, hogy érvényes engedély nélkül parkoltál.

ruszkik, haza!

(#2) crey válasza Hieronymus (#1) üzenetére


crey
MODERÁTOR

"A történetbe nem kell belekeverni Magyarországot."

A lónak a .... nem. Az összes közszolgáltatás ilyen az országban. Ha elnézel egy sort az ÁFA bevalláskor? Fizetsz paraszt. Utazásra kiadnál a munkavállalónak normális kiküldetési pénzt? 15 Euró egy napra, mert a többit biztos elcsalod, és béren kívüli jutattás, zsebbe. Adózás nélkül. Biztos csalsz, megy a bünti.

Várni nem várok semmit már régóta, ez csak egy újabb cseresznye a hab tetején.

Sarcasm: just one of the many services I offer.

(#3) istnag


istnag
addikt

Szomorú ez az egész, abban viszont meg lehet védeni a rendszert, hogy ha erre hivatkozva törlik a büntetésedet, akkor nyugodj bele, jövő héttől hirtelen senkinek nem működik a telefonján a Simple. Ez is tipikus magyar, csak a másik oldalról... :D

(#4) Syl


Syl
nagyúr

Én Voxpay-t használom, amihez bankkártya van csatolva. Ha ezzel valami gebasz lenne, akkor ott a Telenor Wallet-es SMS parkolás. Mindkét módszer GPS alapján mutatja melyik körzetben állok.

The past tempts us, the present confuses us and the future frightens us. And our lives slip away moment by moment… lost in that vast, terrible in-between.

(#5) Hieronymus válasza crey (#2) üzenetére


Hieronymus
őstag
LOGOUT blog

ÉS más országban szerinted nem vasalják be a kimutatott adófizetés elmaradást, kamatostól?
Amúgy sem közszolgáltatás az adószedés vagy a parkolási szolgáltatás.

Komolyan kérdezem. Szerinted/szerintetek melyik ország az, amelyik másként jár el hasonló ügyben?

ruszkik, haza!

(#6) futo001 válasza crey (#2) üzenetére


futo001
senior tag
LOGOUT blog

Egyetértek. Írországban feltévedtem egy fizetős szakaszra (nincs sok) amiről nem tudtam. Másnap költöztünk és a bünti a régi címre ment. Ez fél év múlva derült ki, amikor valami ügyvéd keresett meg az addigra 420 Euróra növekedett büntetéssel. Elmondtam a sztorit (nem kellett levelet írni), ahogy azt is, hogy a lakcímváltozást bejelentettem, látniuk kellett volna. Ügyvéd mondta, hogy rendben, mi lenne ha ezt törölnénk akkor, csak a sima büntit fizetném be (ami itt 6 Euró első körben). Nem ellenkeztem.
De itt azzal is felhívhatod az útkezelőt, hogy bocsi csak véletlenül mentem fel, megnézik a kamerafelvételt és ha elhagytad a következő lehajtónál az autópályát, se bünti, se útdíj.
Ezt így is lehet, persze biztos sokan ki is használják a rendszert.

Emlékszem otthon volt, hogy még türelmi idő sem volt ha pályára mentél fel matrica nélkül, nagyon korrekt...

Parkolni meg néha úgy szoktam, hogy kiteszek egy cetlit, hogy pár perc és jövök (tényleg csak 5 perc max), még egyszer sem büntettek meg. :DDD Nem azért mert nem telik rá, hanem mert nincs apróm itt meg alig van kártyás meg telefonos lehetőség fizetésre. Ma is ez lesz mikor beugrok a postára.

[ Szerkesztve ]

I'm a man with a plan... the plan is to booze as much as I can! ¯\_(ツ)_/¯

(#7) dabadab válasza Hieronymus (#1) üzenetére


dabadab
titán

Ha a történeted elfogadják, akkor rövid időn belül mindenki ezt fogja mondani a díjfizetés elkerülésére.
[...]
A történetbe nem kell belekeverni Magyarországot.

Az a helyzet, hogy az általad vázolt hozzáállás egyáltalán nem univerzális, megváltozhatatlan adottsága az emberiségnek, vannak olyan helyek, ahol az, hogy mindent pitiáner módon kijátsszanak és bizalmatlanok egymással, jóval kevésbé jellemző és emiatt máshogy (horribile dictu: boldogabban!) élnek együtt.

DRM is theft

(#8) Hieronymus válasza dabadab (#7) üzenetére


Hieronymus
őstag
LOGOUT blog

Én ezt értem és van is igazság abban amit írsz.

Továbbra is az a kérdés, hogy hasonló estben melyik országban vonnak vissza egy parkolási büntetést.
Több módon lehetséges volt kifizetni a parkolás árát a az írás szerzőjének. Egyik megoldást sem alkalmazta.

Más országban működő parkolócégek mennyiben jártak volna el másként?
Hol és miből tűnik ki ezen esetben a Magyarország specifikus probléma?

ruszkik, haza!

(#9) Goose-T


Goose-T
veterán

Ha bemész a boltba, és nem tudnak visszaadni a tízezresedből, akkor is elviszed az árut? Vagy ha csak kártya van nálad, de épp nem működik a termináljuk, akkor is? Ez ugyanaz a helyzet, fizetned kellett volna egy szolgáltatásért, de nem tetted meg, mert az egyik fizetési mód éppen nem volt használható.

Jó zene: https://tinyurl.com/uam2as25 *** Reverb boltom: https://tinyurl.com/4nt8u8vn

(#10) dabadab válasza Goose-T (#9) üzenetére


dabadab
titán

fizetned kellett volna egy szolgáltatásért

Miért?... :Y

DRM is theft

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2023 PROHARDVER Informatikai Kft.