1937. októbere, Budapest, Horthy Miklós híd (ma Petőfi híd) budai hídfője, északi oldal:
Korabeli filmhíradó az emlékmű avatásáról
Ma már a nyomát sem látni az emlékműnek:
Bár Magyarország a trianoni békediktátum alapján elvesztette tengeri kijáratát, és hajóhada is csak a dunai flottillára szűkült le, Horthy Miklós korábbi admiralitási érdemei és a hős magyar matrózok vitézségei miatt Budapest legelőször a volt császári és királyi haditengerészetnek emelt emléket A kormányzóról elnevezett híd átadását követően egy hónappal a folyami átkelő budai pillérjének északi oldalán norwalli Konek Emil altengernagy avatóbeszédét követően avatták fel 1937. október 10-én a haditengerészet roppant nagy emlékművét. A hídpillérhez illesztett 22 méter magas vasbeton alapzat formája híven követte a kormányzó Novara nevű cirkálójának habokat hasító orrát. A Miskolczy László építész tervezte hajóorr belsejében egy emlékszobát alakítottak ki, ahol a haditengerészet emlékkönyvét és ereklyegyűjteményét helyezték el. A múzeumszobát a hídról lehetett csak megközelíteni. Innen nyílt az a csigalépcső is, ahonnan fel lehetett menni a pillérre elhelyezett 30 méter magas vasból készített emlékműre-, amely a fiumei világítótorony kicsinyített mása volt. A Novarra cirkáló vasbetonból elkészített hű másának az orrára helyezték el Szentgyörgyi István szobrász 7 méter magas bronzból kiöntött kétalakos szoborcsoportját is, amely a hajókürtösnek az ellenséget mutató támadás Géniuszát ábrázolta. A szoborcsoport oldalán egy-egy domborművet is elhelyeztek, amelyek Horthy Miklós 5 hadihajóból (Novara, Helgoland, Saida, Balaton, Csepel) álló flottája a 17 darabból álló brit-francia-olasz hajóhad feletti, Otrantó melletti győzelmét ábrázolta. A haditengerészet hősi magyar halottainak szentelt emlékmű a híd 1945. január 14-én felrobbantása után súlyosan megsérült, újjáépítéséről szó sem lehetett, hiszen a szoborcsoport annyira egybeolvadt Horthy személyével, hogy a közbeszédben is csak Horthy-emlékműként emlegették.
Forrás: falanszter.blog.hu