2024. április 16., kedd

Gyorskeresés

Végre valóban repült a SpaceX "víztorony" (StarHopper)

Írta: | Kulcsszavak: SpaceX . Starhopper

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

A SpaceX Starhopper nem egészen egy perc alatt az indulóhelyéről felemelkedett nagyjából 130 méter magasra (hivatalosan 200 méterre szerettek volna, de a légügyi hatóság (FAA) csak 150 métert engedélyezett), miközben oldalirányban elindulva végül a cirka 100 méterre lévő új landolóhelyen leszálljon:

Hozzászólások

(#1) UnA


UnA
Korrektor

Porfelhő... az volt rendesen :)

(#2) twollah1976


twollah1976
őstag

Jo nagy port csinalt.

\m/ Minden lehetséges, kivéve forgóajtón átsíelni... \m/

(#3) Fred23


Fred23
nagyúr

Szép volt, csak kissé poros! Az egész terület lebetonozása vállalhatatlan költség lett volna? :F

[ Szerkesztve ]

(#4) Cifu válasza Fred23 (#3) üzenetére


Cifu
nagyúr

A SpaceX mindent a lehető legolcsóbban akar megoldani. Hozzáteszem, hogy az Blue Origin féle New Shepard leszállások is hasonlóan néznek ki. Ott sem aszfaltozzák / betonozzák le több száz méteres körben a leszállóhelyet. Hozzátéve, hogy hiába betonozod le, por esélyesen azon is lesz...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#5) llax válasza Fred23 (#3) üzenetére


llax
senior tag

Ha ez ekkora port kavar, mekkorát fog a booster??? :) (máshol a lángterelő alagutak és a rengeteg víz miatt nem látod külön a port)

Kérdéses még az is, hogy azon a helyszínen érdemes-e komolyabb erőfeszítéseket tenni egy teljes értékű indítóhely felé. Túl közel van lakott terület, részben ez, részben a minősített FTS hiánya miatt még 200m-re sem emelkedhetett. Még így is a házak elhagyását (de legalább ablakoktól eltávolodást) javasolták...

Továbbá gyakorolják a "minimál infrastruktúrás" repülést, a cél, hogy ne kelljen "teljes értékű" indítóállás ennek a rendszernek.

Szép repülés volt, de a leszállás lehetett volna finomabb is, a lábak alatti energiaelnyelők teljesen kilapultak. (óvatosabb volt, mint egy F9 booster, de egy személyszállítónak is tervezett jármű leszállítását kell még gyakorolni)

Ez volt a víztorony utolsó repülése, ezután hajtómű tesztállás lesz belőle.

[ Szerkesztve ]

(#6) joghurt


joghurt
addikt

Mókás volt, ahogy a lilás szúrólángból a leszálláshoz közeledve hirtelen sárga fáklya lett.

A tej élet, erő, egészség.

(#7) John_Doe válasza llax (#5) üzenetére


John_Doe
senior tag

A "minimál infrastruktúrás" repülésről az jutott eszembe hogy épp elég lesz a Marson az üzemanyaggal bajlódni érthető hogy ami feltételtől csak tudnak meg akarnak szabadulni.

Shal'kek nem'ron!

(#8) llax válasza John_Doe (#7) üzenetére


llax
senior tag

Ez is egy cél.

A végső cél, hogy CH4+LOX-on kívül semmi mást ne kelljen tankolni. A StarHopper pont nem tudja ezt, héliummal helyezi nyomás alá a tartályokat, az RCS nitrogént használ, de legalább a gyújtáshoz nem kell külön "üzemanyag". (hétfő este pont ez a gyújtórendszer rendetlenkedett, ezért volt 1 nap halasztás)

Ha kiáll az indítóállásra egy F9 Dragonnal a tetején, a teljes rendszer üzemanyag rendszeréhez kell: RP1, LOX, MMH, NTO, sűrített He, sűrített N2, TEA, TEB.

(#9) llax válasza joghurt (#6) üzenetére


llax
senior tag

Vélhetően a szabályozási tartomány legaljára mentek, ekkor már nem tudták tartani az ideálishoz közeli keverési arányt. Ha valami dúsul, akkor viszont a CH4 legyen az, a LOX dúsulása minden körülmények között kerülendő.

Egy ilyen "full flow" hajtómű szabályozása a legnagyobb kihívás az összes közül, a SpaceX-en kívül másnak nem is igazán van ezzel "éles" tapasztalata (plusz a metán hajtás sem szokásos dolog - egyelőre). A Raptor a világ 3. valameddig megépült full flow hajtóműve és az egyetlen, amit bármilyen jármű alá szereltek. (ezért is volt fontos a "víztorony" reptetése)
A Merlinek ennek az ellentettjei, nyílt ciklus és pintle injektor: nagyon széles sávban szabályozható tolóerő, minden körülmények között.

(#10) Cifu válasza llax (#9) üzenetére


Cifu
nagyúr

A Raptor nem pintle injector-t használ?

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.