2024. április 20., szombat

Gyorskeresés

Az Ariane 6 ütemterve

Írta: | Kulcsszavak: Arianespace . ariane . hordozórakéta . rakéta

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Az ArianeSpace ütemterve az Ariane 6 programról:

A lényeg: 2020-ban indulna az első két gyorsítórakétás A62 konfiguráció, majd 2021-ben további két indítás után az első négy gyorsítórakétás A64 változat. A piaci felhasználás 2022-ben várható.

Ez az, ami miatt a leginkább lehet aggódni: az A62 listaára továbbra is ~85 millió USD, az A64 listaára 130 millió USD, vagy 65 millió USD per műhold (ez esetben két műhold GTO pályára állításáról lenne szó). Ezek pedig magasak. Az A62-el kb. azonos teljesítményű Falcon 9 FT listaára ~62 millió USD, és ~40-45 millió USD ha újrafelhasznált első fokozatot használnak fel, amit már kétszer is sikeresen indítottak. Tehát már most kedvezőbb árat kínálnak, mint az ArianeSpace, így utóbbi két fronton "támad". Az egyik az, hogy pénzügyileg összekapcsolt szolgáltatást kínálnak, vagyis a szükséges hitelek intézésében segédkeznek. A másik pedig a rizikó-garancia, amit nem fejtenek ki, de feltehetően biztosítási ár alacsonyan tartásáról lenne szó. Jelenleg még a biztosítás ára alacsonyabb az ArianeSpace-nél, ám a SpaceX-nél is csökkenni fog, ha nem lesznek újabb balesetei.

Ami nincs a képeken, az az ArianeSpace egyezsége az őt üzemeltető európai államokkal: 2022-től évi legalább 5 darab Ariane 6 A62 és két Vega indítást vásárolnak minden évben, ez esetben garantálja a cég azt, hogy az A62 ára 70 millió euro lesz. Ez egyfelől garantálja a cégnek, hogy lesz vásárlója az Ariane 6-nak, akkor is, ha nem lesznek piacilag versenyképesek (ami a fenti számok alapján jogos félelem), másfelől viszont az európai államoknak is garancia, hogy a költségek nem fognak elszaladni (elvben).


Az Airbus koncepció az újrafelhasználhatóságról az Ariane esetében, anno domini 2015

Az áraknál meg kell említeni, hogy az ArianeSpace elvetette az újrafelhasználás lehetőségének beépítését. Korábban volt szó róla, hogy az első fokozat hajtóművét visszahozzák, akkor a kiindulópontra való visszavitorlázást vizionálták. Ezt azóta kukázták, és nem terveznek újrafelhasználást, alapvetően inkább a költségek csökkentését és ésszerűsítést igyekeznek elérni.

Ezek az Ariane 6 család "teljesítmény-tervei" a kereskedelmileg fontos GTO és GEO pályára - a Falcon 9 FT nagységrendileg az A62 és az A64 között mozog.

A tervezett átállás ütemterve. 2023-ban indulna az utolsó Ariane 5 a tervek szerint, és 2022-ben az utolsó Szojuz-2, amit az ArianeSpace értékesít - utána a cég csak a Vega (kis méretű) és az Ariane 6 (közép- és nagy teljesítményű) rakétákat fogja árusítani.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.