2023. január 27., péntek

Gyorskeresés

Első autóm: Az Oktáv

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Előzmény

Friss jogsi, első autó...de milyet? Kis pénz, kis foci, tudom...
Itt taglaltam az alapszitut, annyival egészíteném ki, hogy a keret 1 millióra duzzadt…ami kellett is.
Régóta „adós vagyok” ezzel, úgyhogy leírnám, hogyan is jutottam hozzá első autómhoz, és mik a tapasztalataim. Ugye felmerültek a tuti tippek: G-H astra, Focus, ilyenek. Legyen nagy csomagtartó.
Hosszú lesz, de remélem nem unalmas és kicsit betekintést enged a hasonló helyzetben lévőknek, mi vár rá.
Amibe sikerült beülni, nem sorrendben: Opel G astra, H astra kombi sport és nem sport ülésekkel, Vectra C, Corsa C, Ford Focus II kombi, Fiesta I, Alfa Romeo 159, Toyota Corolla E110, Corolla E120 Wagon, Renault Megane 2 kombi, Chevrolet Lacetti hatchback, Seat Cordoba II, Kia Cerato és utoljára sikerült beleülni egy Skoda Octavia Tour 2006 1.4 16v-be is.

Hogyan kerestem autót?

Használtautó.hu, Facebook marketplace. Nagyon kimerítő volt a folyamat: adott autó kinéz, majd járműszolgáltatási platform és totálkár (ami bullshit, de erről később), ha minden oké, mentés. Ez kb 600 hirdetés átböngészését jelentette 3 hónap alatt. Ha jó autó volt, másnapra elvitték, ha nem, akkor lehetett gondolkodni, érdemes-e. Focus II, Fiesta VI (2002-), Skoda Octavia. Ezek jöhettek szóba, a többibe vagy nem, vagy alig fértem el. Igen, egy H astra kombi kicsi. A Megane II még jó lett volna, de ugye kétes típus. Ahogy hozzájutottam „próbaüléshez”, úgy formálódott, mit akarok. A konkrét típusok: Fiesta 1.4 tdci, Focus 1.6 tdci 90le, Octavia I (leginkább 1.4-esek voltak). Utóbbi annyira megragadt gyerekkoromból, nagyon szépnek is találtam, nem volt kérdés, ha lesz jó áron, az lesz. A baj, hogy ha VW konszertől vesz az ember autót, az instant drágító tényező: Az audi drága VW, a skoda kicsit olcsóbb VW, a seat meg a latin VW. Ez az árképzés alapja. Focusból, Fiestából sok van, az azért "olcsóbb".

A kiégés

Jártam kereskedésekben, magánszemélyek autóit is néztem, és ami végleg megkeserített, kiégetett: a képek, hirdetések KÖSZÖNŐVISZONYBAN SINCSENEK a valósággal, sőt, a megkímélt is mindenkinek mást jelent (=sz@r). Az első bejegyzés alatt pár hsz tőlem: Első Második Illetve ilyenek: hirdetésben „magánszemély”, odaérünk, látjuk, hogy cigányos parasztház udvarán állnak a kocsik. „Hibátlan” Cordoba (szólt a fáma): szakadt első ülés, törött hűtőmaszk, karcok, rozsda, mindez majd 900k. Volt ott egy Octavia is, full extrás, "vezérlés cserélve", szép belső: belül az előző tulaj kólás mekis pohara, kosz, dzsuva, a motortér merő sár, kérdésre, hogy hol vannak a kéznyomok a cseréről: „ja, akkor nem volt”. Ez 720k, ja és extaxi. Képeken NEM látszott. Ott is hagytuk, próbakör sem volt. Emellett temérdek jégvert autó, koszos autók, szétkarcolt autók„ebben az árban alap”, szólt a fáma pár tapló neppertől. Mivel páromnak is kellett autó, együtt néztük azokat is, tapasztalat volt rendesen…A hirdetések böngészését utáltam, lerúgott romok, kitakart rendszámok, helyesírás nuku. Beállítottam a használtautó robotot, és az a napi újakat elküldte. Volt olyan, ami reggelre már nem is létezett, a többi kuka volt. Mire eljött az augusztus, ez volt kb a 3. hónap, már alig érdekelt a dolog. Elég rövid idő, egyesek minimum egy évet jósoltak.

Hogy lett mégis autó?

Párom kinézett egy autót Siófokon, megnéztem a kereskedést, Tibo-car kft (4 csillag, az már tűrhető…), és volt egy 2006-os Skoda Octavia Tour 1.4 16v 274506 km-el, 900.000 Ft-ért. Klíma van, képeken nem rossz, úgy is arra megyünk. Apósjelölt autószerelő, ha tehettük, vele mentünk. Mikor odaértünk, egy mogorva, de nem túl paraszt fickó fogadott (aznap indult szabira, de nekünk reggel kinyitott). Míg páromék nézik az ő jelöltjét, én körbejárom az Octaviát. Nincs lezúzva, nincs végigkaristolva, lökhárítók épek, ajtógumik jó állapotúak, rozsda minimális (bal hátsó sárvédőív felület, bal első sárvédő alja). Apró kavicspöttyök, minimális lakkhiba itt ott, de semmi felháborító. A lámpáknál fura hézag. NINCS jégkár. Csomagtérajtón van egy horpadás, de ennyi belefér. Beltér: kormány fullra lekopva, váltógomb szintén, ajtókárpitok lógnak picit, de a műszerfal nem karcos, szép, a kapcsolók egyben, a középkonzol jó, az ülések feszesek és tiszták, a tetőkárpit sem lóg. Szőnyegek nem gyáriak. Sajna belegányoltak egy kartámaszt, ami törött is volt, de kiszerelhető, így nem törődtem vele. Ezek javíthatóak, nem egy vagyon, szép apránként. Kérdések az eladóhoz: vezérlés csere, klíma működik? „Vezérléscseréről nem tud, klíma működött áprilisban, most nem”. Baleset nem volt, mindenhol gyári értéket mértek. Ajjaj, nem jó kezdet. Apósjelölt is körbenézte, pöccre indul. Kicsit nyikorgott valamelyik görgő, de hamar elmúlt. Kuplung már eléggé végét járta, gumikat annyira nem vizsgáltam, de cserések úgy is. Váltó szépen jár, kivéve az egyes, az akad, de kicsit több erővel az is szépen megy. Próbaút: a kereskedő vezetett, mentünk egy kört, kopogás, recsegés, dadogás nem volt, szépen ment. Mikor visszaértünk, összevetve az eddig tapasztalatokkal, osztottam szoroztam, és mondtam egy 800-k-t, 900 helyett. Annyit gondoltam reálisnak. 1 millió van, ha a klímát csak „tölteni kell” (ugyebár…), az autó alkatrészárban javítható (apósjelölt miatt). A kereskedő kerekperec kibökte: 850, és egy Ft-al se kevesebb. Sajna a „cigánynepperek” mindent felvásárolnak, lehetetlen ebben az árban normális autót találni, de ő is tudja, tavaly ugyanez 700k, ilyen a piac. Kb 3 mp alatt végiggondoltam, hogy az egy havi plazmaadás, egy pizza 4-5k, legfeljebb pár hónapig nem rendelek, és döntöttem: megveszem. Aki idáig elolvasta, lehet hülyének néz, de ez volt az összes közül az az autó, amiből szépet lehet csinálni, mert nincs lefosva, szinkronban van a futott km-el az állapot, minden bizonnyal valós. Felemelni nem tudtuk, de a hazaút után az volt az első: első lengőkarok cserélve, első fékpofák, hátsó fékdobok+munkahenger cserélve. Alja nem rozsdás, felfüggesztés jó. Ami hiba volt, hogy a bal gömbcsukló gumiharang ki volt szakadva, de a jobb oldalit cserélték. Illetve az ablaktörlők cserések voltak, valamint a gumik…nos a gumik több mint 10 éves, simára kopott nyári gumik voltak.

Költségek, alkatrészek

Első körben az említett gumiharang, motor, fékolaj, pollenszűrő, olajszűrő, légszűrő. Emellett elvittem klímáshoz, gáztöltésre (működik, nem ereszt, remélhetőleg bírja), illetve kapott új ablaktörlőket. Kellett gumit cserélni, ami 118181 Ft, 4 db Hankook 4 évszakos gumiért. Második körben a kuplung és váltóolaj csere (kuplung a gyári volt, simára kopva). Ez összesen kb 90-100k+gumi mindennel együtt (nekem, mert a munkadíj nem kerül felszámításra). Az átírás összesen 24750+6000+6000+2300 (forgalomba helyezéssel) azaz 39050 Ft, az eredetvizsgálat 17000 Ft, az utólagosan megállapított gépjárműadó pedig 2567 Ft volt. A biztosítás, mert kezdő sofőr és első autós vagyok, nos az 59175 Ft a Generalinál. Tehát az autó cakk-pakk kb 1173406 magyar fizetőeszköz. A gumikat a család vette „ajándékba”, mert másfél állás és a plazmaadás nem fedezte volna. A többire volt. Az utólagos kartámasz pedig ment a szeméttelepre.

Hibalista, tennivalók

Az első 1500 km-ben volt két hosszabb út (Pécs-Szolnok és Pécs-Mórahalom oda vissza), többi város. Az első úton bevillant az olajnyomás, de kb 40 fok volt, ment a klíma. Leállít, újraindít, Azóta semmi. szépen jár. A bal hátsó ajtó alján összegyűlik a víz. A jobb hátsó ajtózár rakoncátlankodik. A kéziféknek van pici holtjátéka. Hátul elkezdett nyöszörögni valami a csomagtartó körül. Az első lámpákat szeretném visszacserélni a megfelelőre a közeljövőben. A vezérlés, gyertyák valamikor tavasszal lesznek cserélve most még bőven jók. A motortérbe kell egy elem a légbeszívó rendszerbe (bontó). A kormányt, váltógombot szeretném felújítani, az ajtókárpitokat kárpitossal visszaragasztani, illetve kap majd egy szett gyári szőnyeget. A műanyagokat, gumikat megfelelő szerekkel ápolni, karbantartani. Illetve be kell szereznem a profi ápoláshoz mindent, a megfelelő topikból rengeteg segítséget kaptam. Ezek hónapról hónapra apránként lesznek megcsinálva. Jövőre elviszem karosszériáshoz is, hogy mondja meg, kell-e foglalkozni a rozsdákkal vagy ráér még.

Jszp, totálkár, carvertical meg a többi lóf…

A kereskedő szerint nem volt balesetes az autó, a jszp ugye még nem jelzi. Abból derült ki, hogy legalább egy évet állt eladás előtt, és valószínű első tulajos garázsos autó volt, mert nem volt eredetvizsga. Eladás előtt rendbe rakhatták. A drága „totálkár” szerint az autót 2004-ven gyártották és a hátulja rommá volt törve, 1,7 millió forintért javították 2013-ban. Az el előtt és ez után készült műszaki fotók dettó ugyan olyanok, a nyúlványok rendben, a karosszéria egységes. Az autó pedig 2006-os. Másik eset: volt egy Fiesta, amit elmondott a tulaj, mi volt javítva, törve (jó gányul, hozzátenném). A „totálkár” szerint csak egy fényezés volt, de nem akkor és nem ott, ahol valóban történt. Mást nem próbáltam, de ezek az oldalak fotók nélkül semmit nem érnek. Márpedig azok nincsenek. Szóval inkább mindenki spórolja meg ezeket a pénzeket és vagy fizessen hozzáértőt, vagy fagyizza el.

Zárszó, összefoglalás, képek

Összefoglalva: az eddig megtett kilométerek alapján jó vásárt csináltam, imádom, beférek, hatalmas a csomagtartó, vigyázok rá, mint a szemem fényére. Ez van ma 1-1,2 millióért. Sajnos Pécsett ez néha igen nehéz, egy apró sérülést már okoztam is. Mindent megteszek, hogy ne fordulhasson elő többé. A terv, hogy kívül-belül kipatentolom, amennyire lehet, van drága jégvédő ponyvám, igyekszem árnyékos helyre és nem fa alá parkolni, télen is ápolni. A vegyesfogyasztás 9 liter körül van, de a városi 1-2-1-2 mellett sajna nehéz takarékoskodni. Hosszabb utakon olyan 7 liter körül elmegy.
Ha valaki még mindig úgy gondolja, hogy nem életem döntése: sajnos ez van. Ma a használt autó piac egy katasztrófa, teli van túlárazott romokkal. Hallgattam a vételi tanácsadókra: tetszett, jól esett beleülni, nem volt rom, megvettem. Sikeres autóvásárlást mindenkinek!

Köszönöm, hogy elolvastad, következzenek a képek az első mosás után: (ismerősnél tudom mosni)




Hozzászólások

(#1) C0R0


C0R0
csendes tag

Gratulálok az autóhoz! Képek alapján jól néz ki! :)
Mi az az oda nem illő tárgy a csomagtartón?

(#2) Krugszvele


Krugszvele
aktív tag

Mire használod? Mire KELL? Mire nélkülözhetetlen?
Ha nem lenne, hogy tudnád megoldani az életed?

(#3) bkercso


bkercso
nagyúr

Szép autó, de azért a véredet ne add érte!

AKCIÓ: -15% elsejéig! || HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#4) futo001


futo001
senior tag
LOGOUT blog

Gratulalok, ugyanilyenem volt, szerintem nagyon korrekt jargany es nem csinaltal rossz vasart. Alkatresz minden bokor alatt van hozza apropenzert, javitani gyerekjatek (nem nekem, a szerelonek sajat bevallasa szerint). En szerettem, talan a 3. kedvenc autom volt.

I'm a man with a plan... the plan is to booze as much as I can! ¯\_(ツ)_/¯

(#5) Damos válasza C0R0 (#1) üzenetére


Damos
junior tag

Cápa antenna.

(#6) DEJVID válasza Damos (#5) üzenetére


DEJVID
őstag

Az világos, de miért?

(#7) C0R0 válasza Krugszvele (#2) üzenetére


C0R0
csendes tag

Így nézve akár barlangban is élhetnénk. A lakásom nélkül is meg tudnám oldani az életem, de mégsem szeretném.

(#8) Silent77


Silent77
veterán

Gratulálok, sok balesetmentest vele! :R

About You 10% kupon: CS-Y8TW7P - Friss Banggood kuponok: https://www.kinabolrendelek.hu/banggood-kuponok/

(#9) Elf


Elf
tag

A kopott kormányra nekem bevált a Kínából rendelt típus azonos műbőr felvarrása.
5-8 ezerből és pár óra szabadidőből megvan és ha elég türelmes az ember akkor teljesen gyári.
Jó megoldás olyanoknak akit nem vet fel a pénz de van idejük. :D

(#10) chopin42 válasza C0R0 (#1) üzenetére


chopin42
őstag

Köszönöm, ahogy írta valaki: egy cápa antenna. Valószínű nem gyári, majd mennie kell...valaki rágányolhatta, ahogy a belső kartámaszt.
#2 Krugszvele Munkába járok vele városon belül heti 4x, a város két pontjára, illetve páromhoz a város másik felére. Valamint rokonlátogatás, évente 2-3 alkalommal, nyaralás, ilyenek, ezen kívül nagybevásárlás. Amire egy autó kelleni szokott arra: busz nem jár, ritkán, nyomorgós, sokáig tart, stb. Tavaly még ment nélküle, idén már nem nagyon menne, csak óriási szenvedéssel/többletidővel.
#3 bkercso Köszönöm. A plazmaadás megy már kb fél éve, kutya bajom, az egészségem kitűnő. Heti egy alkalom, és sajna nem nagyon engedhetném meg, hogy ne járjak egyáltalán...
#4 futo001 #8 Silent77 Köszönöm :)
#9 Elf Köszi a tippet :)

Szakmai kérdések csak a fórumban...

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2023 PROHARDVER Informatikai Kft.