2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Senna: a film

Írta: | Kulcsszavak: Ayrton Senna . Senna a film

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Megnéztem a Ayrton Senna életéről szóló dokumentum filmet. Tudtommal csak feliratosan adták ki (legalábbis ami nálam járt az ilyen volt), de így talán sokkal jobb is, eredetiben hallani a szereplők hangját, érezni az akcentusukat, például Prost esetében a franciát :D Mindenkinek csak ajánlani tudom, azoknak is akik hozzám hasonlóan elég idősek ahhoz, hogy még láthatták élőben a versenyeit, és azoknak is akik még pajzán gondolatként sem léteztek Senna idejében. Az előbbieknek azért hogy kicsit a már meglévő ismereteik mellé több információt, benyomást kapjanak róla, utóbbiaknak meg azért, mert talán illene megismerni az F1 sokak szerint legnagyobb alakját. A filmben rengeteg soha nem látott felvétel, családi kópia látható, amivel és a filmhez nagyon jól passzoló zenével sikerült bensőségesen közel hozni Sennát a nézőkhöz annyira, hogy nem tagadom de több résznél én magam is megkönnyeztem. Nagyon jó a filmet abból a szempontból is megnézni, hogy a 80-as évek végén lévő F1 infrastruktúrát összehasonlítsuk a mai színvonalhoz, döbbenetes a különbség. Az is érdekes, hogy abban az időben még mennyi mindent megengedtek a pilótáknak és a csapatoknak. Például mutattak egy érdekes jelenetet, Senna nyert, vége volt az ünnepségnek és átment tribün melletti ajtón, majd egyszer csak azt látni, hogy visszarohan a pódiumra. Ron Dennis jelenik meg az ajtóban, kezében egy 20 literes vödörszerűséggel, és vidáman leönti vele a pilótáját, majd a maradékot fentről a nézők közé. Ma már nem engednék ezt meg egy versenyen se, a sok öltönyös pali nem hiszem, hogy értékelné a nyakába zúduló vizet.

Elég sok versenyét láttam annak idején legalábbis TV-ben Sennának, bár nem igazán szurkoltam neki valami miatt. Alapvetően mint versenyző zseniális, ez kétségtelen, de számomra egy agresszív kismalacnak tünt régen is és ezen a megítélésemen ez a film sem igazán változtatott. Nagyon érdekes párhuzam a mai pilóták között, hogy Lewis Hamilton többször is hangoztatta, hogy a saját példaképének pont Sennát tartja, és a versenyzését tekintve sok párhuzam fedezhető fel kettőjük között. Mindketten zseniálisan vezetnek / vezettek, az is lehet, hogy a saját érájukban ők a legjobb pilóták, de ha nem megy valami, akkor annyira el tud náluk szakadni a cérna, hogy a többieket nem kímélve, tisztelve bárkin, bármi áron megpróbálnak átgázolni. A mai pilótáknál például egyedül pont Hamilton-ál láttam több versenyen is, hogy a saját pozícióját védendő az őt követő előtt cikázik (amit persze ma már tilt a FIA), de Senna több alkalommal is élt ezzel az akkor egyébként szabályos de egyébként nagyon unfair lehetőséggel. Vagy előszeretettel szorították ki a pályáról a versenytársaikat a kanyarokban az előzéseknél, vagy ha volt 5 centi hely már megpróbáltak oda beférni, és az ütközéseik száma is sokkal magasabb az adott korban versenyző többi pilótához képest (bár ez inkább a nagy számok törvénye, aki többet próbálkozik az többször hibázhat mint az aki kivárásra játszik és nem kockáztat). És a legérdekesebb párhuzam az, hogy esőben mindketten mennyire jól vezetnek, nekem tényleg olyan mintha a reinkarnációja lenne az angol a brazilnak.

Alapvetően minden egyes néző szurkol valamelyik pilótának, vagy csapatnak, hisz pont ezért nézi a közvetítést. Kicsit elgondolkodtam azon, vajon mi alapján válik valaki kedvencé, vagy utálat tárgyává. Ehhez 2 dolog szükséges, a szabályok/értékrendek és az információk ismerete. Kérdés az, rendelkezünk-e minden információval ami a kérdés eldöntéséhez szükséges? Biztosan nem, sőt egész életünk során szinte soha sem lesz minden információ a birtokunkban nem hogy a világról, de az esetek túlnyomó többségében még arról a dologról sem amiről éppen döntenünk kellene. Ismerjük-e az összes szabályt ami az adott szituációban tudnunk kell, és ha ismerjük is jól tudjuk-e használni azt a szabályt, vagy egyáltalán jó-e az a szabály amit ránk erőltetnek? Lehetne példálózni szabályok és értékrendek tekintetében a már fent említett cikázásokkal. Számomra az a versenyző aki nem a saját sebessége miatt nyer, hanem amiatt mert cikázik ide-oda és emiatt nem tudják megelőzni, az nem érdemelné meg, hogy megnyerje a futamot és ezzel a nézettel szerintem sokan egyetértenek. De mivel a FIA szabályzata megengedte akkoriban, ezért lehetett vele versenyeket nyerni. Magyarán aki a fair play szerint nézi a futamot mint valami lovagi tornát és tiszta versenyzést vár (az ne nézzen F1-et :(( ), az köpködi a TV-t egy ilyen győzelem után, akinek nincsenek ilyen „rigolyái” és nem érdekli az meg ünnepelheti az így nyert győzelmet, hogy milyen okos meg ügyes volt az illető pilóta.

A filmet azért is érdemes megnézni, hogy kicsit több információja legyen az embernek, bár alapvetően ez a film csak és kizárólag a jó oldalát mutatja be a brazilnak. Értem Én, hogy halottról vagy jót vagy semmi, de ez már kicsit csőlátásos hozzáállás rózsaszín szemüveggel kombinálva. Természetesen lehetne sok negatívumot is említeni a brazillal kapcsolatban mint ahogy szinte mindenkivel kapcsolatban, senki se szent az F1-ben. Például 1988-ban az első közös évükben Senna a saját csapattársát Prost-ot Estorilban amikor az a célegyenesben meg akarta őt előzni, akkor szépen rászorította a célegyenesben jó 290-nél a palánkra (valahogy úgy mint 2011-ben a Hungaroringen Schumacher Barrichellot) ezzel kockáztatta saját, a csapattársa és a bokszban dolgozó emberek életét is. Szerencsére nem lett belőle ütközés Prost reflexeinek hála, a francia ennek ellenére az egyenes végén mégis csak meg tudta előzni a csapattársát, sőt meg is nyerte a versenyt, és a sors fintora, hogy a brazil csak a 6. lett. Ezt az esetet meg sem említik a filmben, pedig nagyon fontos momentum, hisz pont ott romlott meg a csapattársával a kapcsolata. Vagy lehetne még korábbi a Senna imázsával ellentétes esetet is felhozni: 1986-ban a Lotus csapatával a 2. évét kezdte, és Senna visszautasította, hogy az angol Derek Warwick csatlakozzon melléje, mondván, a Lotus csapata nem képes két csúcs pilótát versenyeztetni egy időben.

A film sokat foglalkozott az 1989-es japán nagydíjjal, ahol a csapattársával Prost-al ütközött össze. Sennának hajtania kellett, mert le volt maradva a VB versenyben, az utolsó futamokat kivétel nélkül meg kellett nyernie, különben a francia a világbajnok. Senna bevágott Prost mellé az egyik kanyar belső ívén, összecsúsztak (az most nézet kérdése, hogy ki volt hibás, de szerintem sima versenybaleset) és begurultak a kanyart levágó síkánba. Mindkét autó leállt, és mivel nincs önindító az F1-es autókban a mai napig (a 2014-es új motorokon már állítólag lesz) Prost ki is szállt, Senna viszont integetéssel odahívta a pályabírókat akik betolták, visszament a bokszba orrkúpot cserélni, és zseniális vezetéssel visszavette a vezetést. Filmben pont azt tárgyalták, hogy tiltja a szabálykönyv a kanyar levágását, a versenytáv megkurtitását, és hogy ebben az esetben ezt csak úgy lehetett volna megoldani, ha Senna megfordul, visszamegy, és amikor van hely akkor valahogy visszatér a pályára, persze egy ideig szemben áll majd a mezőnnyel. Emiatt büntették meg, sőt nem csak őt, hanem még évekkel később egyéb pilótáknál is emlékszem kiszabott büntetésekre ezzel kapcsolatban. Sennát diszkvalifikálták (kizárták), elvették az első helyét, később még kapott egy 6 hónapos felfüggesztett versenyzéstől eltiltást és 100 ezer dolláros pénzbüntetést, szóval háromszorosan büntették. A filmben úgy állították be, hogy emiatt a síkán levágás miatt kapta a 3 büntetést, pedig azt 3 különböző dolog miatt kapta. A síkán levágás volt az egyik, 2. a mesterséges indítás (amit meg se említenek a filmben), 3. a bokszutca vonalára való ráhajtása volt. Ehelyett a kommentárok a FIA akkori francia elnöke Jean-Marie Balestre-t szapulták, hogy részlehajló a szintén francia Prost-al kapcsolatban, aminek valószínűleg volt is némi alapja, de ez már politika. Egyébként annyira nem lett volna jelentősége a VB szempontjából a dolognak, hiszen év végén 76/60 arányban Prost lett a világbajnok, ha nem zárják ki Sennát akkor is kellett volna még 1 futamgyőzelem a címhez.

Aztán ezt a fonal nem szakadt ám meg itt, hanem tovább gurult, 1990 és megint a japán futam. Prost az összeférhetetlenség miatt távozott 1989 végén az angol csapattól, és átment a Ferrarihoz. Senna és a csapattársa Berger kérték, hogy a pole helyét tegyék át a pálya másik oldalára, mivel most a porosabb oldalon van, és a 2. helyről induló előnyben lesz az 1-el szemben ami nem korrekt. A futamon ez be is bizonyosodott, hisz a 2. helyről induló Prost a Ferrarival simán lerajtolta az első helyről induló Sennát. Balestre engedélyezte az oldalcserét, viszont az időmérő után ebből nem lett semmi, maradt minden a régiben. A filmben viszont pont fordítva mutatták be a dolgot felcserélve a kronológiai sorrendet, tehát előbb a pole megnyerése, és mintha az időmérő után látva a brazil helyezését cserélték volna meg szándékosan az oldalakat, pedig nem így volt. A történetnek itt még mindig nincs vége, hisz bár Prost a rajtnál ellépet, de Senna az első kanyar féktávján beérte, belülről bement mellé és összeütköztek, mindketten kiestek, így a brazil lett a világbajnok. A hab a tortán az, hogy bő egy évvel később Senna egy interjúban beismerte, hogy előre eltervezte az esetet, szándékosan ment neki Prost-nak, hiszen ő úgy érezte, a megelőző évben meg Prost ment neki szándékosan, és most ezzel törlesztett (ez sincs benne természetesen a filmben). Szerintem csúfos dolog mindkettőjük részéről az így szerzett VB cím, de ez van. Senna és Prost egyébként többször is összeütközött, például 1991-ben a német futamon, ahol Senna megint tovább tudott menni.

Nem szeretném Sennát a fentiekkel szapulni, csak hát ezek tények. Zseniális versenyző volt, Schumacher-nek biztosan nem lenne 7 VB címe ha akkor és ott Senna nem szenved balesetet, 1-2 vagy több címet biztos elcsent volna tőle. Zseniális volt a 1988-as monacói futama, ahol a futam vége előtt 55 másodperccel vezetett a csapattársa Prost előtt. Száraz versenyen egy ilyen szűk és veszélyes pályán ennyit ráverni a 2. helyezettre az szinte hihetetlen, de aztán jött a baj. Rászóltak Senna fülére, hogy most már lassíthat, senki sincs a közelében, és ö megtette. Kiesett a ritmusból és az alagút előtt odacsapta a palánknak az autót, így Prost nyert. A monacói versenyen elért eredményei egyébként páratlanok. Első évében 1984-ben a harmatgyenge Toleman-al esőben a 13. helyről feljött a versenyt vezető Prost mögé, és ha nem intik le a versenyt a 31. körben, akkor megelőzi az akkor már közvetlenül előtte csordogáló franciát, körönként 3 másodperccel volt gyorsabb nála. 1987-ben a Lotus-al nyerte meg a futamot, 1988-ban a fent említett korlát puszi történt meg vele, és utána 5 alkalomra bérelte ki a dobogó legfelső fokát a hercegségben. Ha 1988-ban nincs az a gikszer, akkor zsinórban 7-szer nyerte volna meg ezt a versenyt, de az itt elért összesen 6 győzelme így is zseniális, pláne annak tekintetében hogy ezt mennyi idő alatt érte el.

Az 1991-es Brazil nagydíj nagyon érdekes volt, erre szántak is a DVD-n vagy 5 percet. Senna végre megnyerte a hazai futamát amire annyira vágyott, de előtte még sose sikerült neki. A leintés előtt 7 körrel elromlott a váltója, beragadt a 6. fokozatban, nehéz volt emiatt vezetni az autót, a kommentátor azt mondta szinte lehetetlen (bár szerintem nem az hiszen csak lassabban gyorsul az autó, ennyi) de csak sikerült nyernie. Nem tudta megtenni a levezető kört sem, mert izomgörcsöt kapott a kar- nyak- és vállizmaiban, megállt a pályán és kiment hozzá az orvosi autó, ők vitték be a pódiumra. Olyan görcsei voltak, hogy nem tudott magától kiszállni az autóból, sőt a kesztyű se tudta levenni a kezéről, azt a segítők fejtették le a kezéről. A pódiumon is végig lehetett látni, milyen küzdelmet jelentet neki a serleg égbe emelése. A kérdésem egyszerű, a beragadt váltónak mi köze van a nyak vagy a vállizmokhoz, pláne, úgy hogy mivel beragadt, nem is tudott, nem is kellett már váltani??? Ha semmi, akkor mi miatt kapott izomgörcsöt??? A válasz egyszerű, ha jól tudom ebbe az autóba már hidraulikus szekvenciális váltómű volt, aminél a kapcsoláshoz nagy hidraulikus nyomásra volt/van szükség. Viszont a szervokormányhoz is szükség van hidraulikus nyomásra (ha csak nem elektromos) és van egy olyan tippem, hogy egy pumpa szolgálhatta ki mindkét egységet. Emiatt nem lehetett váltani, és emiatt gyakorlatilag nem volt szervorásegítés a kormányon, izomból kellett kormányoznia az utolsó 7 körben, ami tekintettel a nagy erőhatásokra, a széles első gumikra és arra, hogy nem éppen bicepszkirály egyik pilóta sem ez elég megterhelő volt a számára. Így érthető, hogy miért kapott Senna izomgörcsöt, de az már nem, hogy ezt miért nem lehetett a filmben elmondani???? Mi volt ebben a titok? Még jó hogy a fék hidraulikája nem mondta fel a szolgálatot. Senna nagyságát dicséri, hogy az akkori mezőnyből (de a maiból is) szinte mindenki kiszállt volna a helyében a versenyből.

A vég napjai, 1994. április 30 - május 1. San Marino, Imola. Ezen a futamon tűnt fel Rubens Barrichello, aki itt futotta az első F1-es versenyét, és a pénteki edzésen a Jordan-al egy félelmetesen durvát bukott (de megúszta komolyabb sérülések nélkül). Majd jött a szombati időmérő ahol Roland Ratzenberger az MTV Simtek autójával halálos balesetet szenvedett, és az eset Sennát annyira megrázta, hogy bár megszerezte a pole pozíciót a nehézkesen vezethető Williams-el, de eléggé erőteljesen elgondolkodott azon elinduljon-e egyáltalán a másnapi versenyen, sőt a film szerint a pályafutásának befejezésén is eltöprengett (ez azért már túlzás). Bár elég durvák voltak az előjelek, vasárnap mégis rajthoz állt. Az elindulásnál rögtön 2 autó összeütközött (Lamy kontra JJ. Lehto), de senki sem sérült meg szerencsére, mindketten saját lábukon távoztak, az anyagi kár jelentős, rengeteg a törmelék a célegyenesben, ezért bejött az Safety Car. Sokak szerint a takarítás elnyulása miatt lehűltek Senna gumija és talán emiatt csúszott ki a 7. (az SC utáni első) körben a Tamburello kanyarban amit olyan 270-290-es tempoban vettek be. Életének 34. évében 1994. május 1-jén a Rothmans Williams Renault kormányánál elhunyt korának legnagyobb pilótája. Később megállapították, hogy a testén szinte nem volt sérülés, se zúzódás, se törés (bár szerintem a mostani HANS-rendszer nélkül ekkora temponál tuti eltörte a nyakát Ratzenberger-hez hasonlóan), akár a saját lábán is el tudta volna hagyni a helyszínt. De az ütközésben az eltört jobb első futómű egyik eleme a sisakrostélyánál behatolt, átment a jobb szemén és az általa okozott fejsérülésbe halt bele nem sokkal később. 12 centin múlott az élete, ha ennyivel feljebb vagy lejjebb találja el akkor megúszta volna (meg gondolom oldalirányba se kellett volna sokkal több, talán 5 centi is elég lett volna). Ez egy olyan sérülés volt, amitől igazából a mai pilóták sincsenek (így lassan 20 éve) biztonságban, bármikor bárkivel megtörténhet, kivédhetetlen lásd Massa balesete a Hungaroringen, neki csak ha 3-4 centivel megy lejjebb a rugó akkor beszáll a plexin át az arcába.

Az hogy ténylegesen mi miatt történt a baleset nem tudni, sok elmélet született rá, talán a fenti a legéletképesebb a lehült gumival. A filmben az egyik kommentár szerint a Tamburello kanyar annyira egyszerű, hogy lehetetlen elrontani, csak valami műszaki hiba lehetett, eltört kormányrúd vagy valami hasonló, de semmiképpen se vezetői hiba. Ezt erősíti az a tény, hogy Senna ezen a pályán már 3 alkalommal nyert, tehát jól ismerte a pályát. Bár szerintem nem lehet egyszerűnek nevezni egy olyan kanyart amit 290-el vesznek, egy ív van csak kikoptatva, felgumizva, ha arról csak egy picit is lecsúszik az ember akkor bukta van, és nincs aszfaltozott bukótér csak kavicságy. Például 1989-ben Berger itt törte össze az autóját a versenyen, és nem Ő az egyetlen aki bukott itt, de szerencsére megúszta. Többen is kommentálták a balesetet, de érdekes módon nem írták ki a filmben, hogy ki beszél éppen, mintha titok lenne, a film többi részén viszont mindig feltüntették. Megmutatták Senna utolsó belsőkamerás felvételét az ütközésig, és nekem több dolog is feltűnt. 1. Nagyon kevés helyen volt a pályán gumifal, például a Tamburelloban csak a csupasz betonfal, pedig Rubens pénteken kinézetre durvább tempóban és szögben egy gumifalnak ütközve szinte karcmentesen megúszta a dolgot, és nagy valószínűséggel Senna is meguszta volna a dolgot ha a szervezők oda is tesznek gumifalat (ennek ellenőrzése gyakorlatilag a FIA feladata lett volna). 2. Nem mutatták végig a belsőkamerás videót valami miatt, pedig tuti megvolt a becsapódásig a felvétel, az utolsó ~100 méternél külső kamerára váltottak. 3. A belsőkamerás felvételeken látszik, hogy nagy tempóval íven halad az autó, a kormánykerék elfordítva, aztán valami történik, mintha egy picit huppanna a kasztni és ettől letér az ívről egyenesen megy tovább az autó hiszen megszűnt vagy legalábbis lecsökkent a gumik tapadása / kapcsolata az úttal, Senna feje balra billen és ekkor elveszik a kamerát. Ráadásul mivel pont egy kört mutattak be, látni, hogy a kör elején a Tamburellot Senna tökéletesen bevette, és csak a következő körben történt az incidens, tehát a hideg gumi ötlete talán felejthető. A külső kamerás felvételen jól látni, hogy pont itt a Tamburelloban mekkorákat szikrázik az autója (a többi autó nem), ami azt jelenti, le-leér az autó alja, és lehet, hogy a leérő padlólemez miatt veszítette el a tapadását az autó a kanyarban egy pillanatra, ez minden ilyen nyitott kasztnis autó pilótájának a rémálma. Lehet az autó túl alacsonyra lett leengedve és ez okozta-e Senna balesetét, a későbbi időkben a FIA szabályzata előírt egy minimális hasmagasságot, de arra nem emlékszem ez a szabály létezett-e már akkoriban is vagy a csapatok azt csinálták amit akartak. Az alacsonyabb súlypont miatt mindenképpen érdemes volt az autót a lehető legalacsonyabbra leengedni, és hát a verseny elején egy még szinte teli tankos autóval (az SC mögött nem sok fogyhatott belőle) amúgy is a nagy tömeg miatt alacsonyabban ült az autó. Az alacsonyabb autóval alapból nagyobb kanyarsebesség érhető el, és az akkori elképzelések szerint a szívóhatás is jobban érvényesül.

Az F1 hivatalos orvosa Sid nyilatkozik a filmben, hogy kiérkezve a sisak levétele után látta, hogy halálos sérülést szenvedett Senna, majd érezte, hogy sóhajt egy nagyot, a teste megkönnyebbült, akkor halhatott meg, de ettől függetlenül a hivatalos álláspont szerint Senna a bolognai kórházban 18 óra 40 perckor, tehát több órával a baleset után halt csak meg. Lehet, hogy sikerült újraéleszteniük a helikopterben amiben odaszállították?

Volt-e értelme Senna halálának? Senki halálának nincs értelme, pláne ilyen fiatalon, erejének teljében, egyedül akkor, ha abból az utókor tanul. Az F1-ben számtalan védelmi eszközt pont Senna halála miatt vezettek be, amikben nagy szerepet játszott az F1 hivatalos orvosa (és egyben Senna nagy barátja) prof. Sid Watkins hathatós közreműködése. Például a HANS-rendszert, nyakpántot amihez a sisakot rögzítik (a nagy G hatások ellen védi a pilóták nyakát) pont ő fejlesztette ki a mai pilóták számára.

Nagyon érdekes volt, és a filmben többször kitért maga Senna is arra, hogy mennyire vallásos, milyen erős a hite a teremtőben. Ez számomra érdekes és egyszerre ellentmondásos eset is egyszerre, nem is igazán értem, hogyan tudta ez a mondjuk úgy világias létformát és a vallási felfogását ennyire összeegyeztetni. Prost aki elég közelről ismerte többször a szemére is vetette, hogy sérthetetlennek, sőt halhatatlannak tartotta magát a hite miatt. Hogy ez tényleg így volt-e az nem tudni, de időnként, egyes versenyeken tényleg emberfeletti dolgokat vitt véghez. A kommentárok között megjelent Senna nővére, aki azt mondta, Senna a verseny napjának reggelén is a Bibliát forgatta, sőt arra is emlékezett melyik részt olvasta el aznap.

Ami nagyon példaértékű az a fejlődés amiről a filmben több helyen is beszél Senna. Sőt, a legtöbbször erről beszélt a filmben, rengetegszer megemlíti, hogy még mennyi tanulnivalója van mint ember és mint pilóta, és hogy bizonyos események mennyire visszavetették őt a fejlődésében. Fogalmazhatunk úgy is, hogy Senna az életet nem egy statikus állapotnak tekintette, hanem egy dinamikus, mindig változó, folyamatosan fejlődő láncolatnak, aminek ő is része volt, ezért igyekezett minél tudatosabban változni, fejlődni, benne / vele / általa.

Megkérdezték tőle egy interjúban ki volt az a pilóta akire fel tudott nézni, akivel jó volt versenyezni. Itt gondolom a kérdező abban reménykedett, hogy valamelyik F1-es pilóta nevét fogja Senna szájából hallani, de nem így történt. A válaszában Senna Terry Fullerton-t említette meg, akivel csapattársak voltak akkor, amikor gokartozni átjött Európába 1978-80. Azt is mondta, hogy a 90-es évekbeli F1 már nem igazán tiszta formája a versenyzésnek (és nagyon, nagyon finoman fogalmazott). Túl sok benne a pénz, a politika, elektronikai háború, stb. Igazából ő az akkori gokartozásai során élte át a versenyzés igazi, tiszta formáját egy remek csapattárssal és ellenféllel szemben.

Összefoglalva a DVD-t minden F1 rajongónak meg kellene néznie. Mondhatni kötelező darab az F1 filmek szűkös körében. Mondom ezt annak ellenére, hogy saját megítélésem szerint csak az érme egyik oldalát ismerhetjük meg általa (és azt is csak részben), a másikat nem, de valamiről minél több információt gyűjtünk össze, annál pontosabban tudunk róla valós képet alkotni.

Idézet a Senna sírján álló feliratból: „NADA PODE ME SEPARAR DO AMOR DE DEUS.” (Semmi sem választhat el Isten szeretetétől.)

  • Nem lehet hozzászólni
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.