2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

RoboCop - a propaganda rendszer működése egy akciófilmen keresztül

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Ez az írás itt most talán első blikkre úgy tűnik, hogy filmkritika lesz, de nem igazán ezért fogtam bele a megírásába. A film maga szinte tökéletes adaptációja az 1987-es első résznek, bár az olyan magasra tette a mércét (az akkori technikai szinvonalon), hogy nehéz átugorni, és ennek sem sikerül. A város, a történet, egyes nevek részben vagy egészében megegyeznek. Jó a szereplőválasztás, a zene, a forgatókönyv, a rendezés, a hangok, tényleg elsőosztályú film lett belőle ebben a lövöldözős kategóriában. Aki ezt a stílust szereti az mindenképpen nézze meg, aki meg látta a régi részeket, annak kötelező darab, bár a többség szerint rosszabb annál, tehát lehet, hogy jobb ha nem hasonlítjuk össze őket. De ha mégis?

Mibe lehetne picit, de tényleg csak picit mégis belerúgni? Talán a síró robot az már túlzás, ráadásul nekem úgy tűnt, csak frissen vágott hagymát tettek az orra alá és azért sírt, a mimika rész pont ezért elmaradt, illetve csak minimálisan látható. Meg kell nézni néhány nagy férfi színészt amikor sírnak, akár Samuel L. Jackson, vagy éppen Bruce Willis az profi kivitelezés, sok gyakorlás van benne. A családdal való első találkozást is talán picit jobban ki kellett volna dolgozni érzelmi vonatkozásban, mert kissé steril lett. Aztán a régi robocop-ot megpróbálták úgy az emberekkel megszeretni, hogy berakták közéjük, például a játszótéren játszott a gyerekekkel, ezt az ötletet, vagy ennek valamilyen formáját hiányolom, pedig ez a probléma ebben a filmben is előjött. Amiben jobb, hogy ebben a részben a család belegyezésével történik az átalakítás, míg az első részben a tudtuk nélkül történt. A ruha jobb lett, a sisak megoldás egyértelműen jó ötlet, és elhagyták a bébiétel megoldást is. Nekem nem tetszett a motor ötlet, sok értelme nem volt, ennyi erővel autóval is mehetett volna, bár a 2 raktárban behatolásnál tény, hogy jól jött a motor. Formailag sem tetszett a motor, giccses lett, a hátsó lengővilla környékét meg annyira telerakták, mintha egy robogó lenne. Tudásra meg semmit nem tud ez a kétkerekű, lehetne rajta valami extra kütyü, rakéta, géppuska, mit tudom én, de semmi sincs, hacsak a hidraulikus sztendert annak nem tekintjük. Tudom túl sok Knight Rider-t néztem?! De tényleg, nekem csak egy elfuserált külsejű motornak tűnt. Ami utólag ötlött az eszembe, hogy nem volt semmilyen üldözés se a filmben, se autós, se gyalogos. Enyhén szólva is furcsa egy akciófilmtől, de tény, és ami a legjobb, hogy közben érdekes módon nem éreztem ennek a hiányát. Ezt egyébként úgy próbálták megkerülni, hogy beraktak néhány motorral száguldozós részt, elindul valamilyen irányba, dönget és csak ekkor nézi meg merre is kéne menni (logikátlan de ez van), illetve van benne egy SUV-al megfordulós rész, ennyi. Ezzel a száguldozós faktorunk igényét kielégítik, és tényleg nem tűnik fel, hogy nincs. A másik kötelező akciófilm elem a vér, ami (ha csak nem vesszük az etetés részt annak) szinte nincs a filmben. Itt mondjuk fel lehetne hozni, hogy az ellenfeleinek fele robot, illetve főleg elektromos fegyvert használ, de a többi esetben azért néhány csepp vér csak kellene. Talán érezték ezt a túl steril állapotot és a végére azért néhány cseppet csak beraktak Michael Keaton mögé a helipadra a végső csörténél, bárt a vérző robot, mármint hogy a sérült bal keze vérzik az talán már kicsit túlzás.

Az utolsó elem amiben rosszabb lett az a poénok, ami szinte nincs a filmben. Jó tudom, nem kabaré kategóriában indult, tehát nem kötelező elem, de mégis csak jó lenne néhány. Az 1987-es ős első részben például ott a diszkós jelenet amikor a letartóztatandó tökön rúgja a robotzsarut, ami valljuk be, nem egy bonyolult poén, klasszikus burleszk elem, pláne egy jól grimaszoló színésszel. Vagy amikor verekednek a robotok, aztán a robot legurul a lépcsőn, majd nem tud felállni és visít mint egy malac. A végén meg a bejáratnál posztoló robot a szétlővése után a deréktól lefelé megmaradt része még tovább császkál. Vagy a droglabor letámadásánál leszedi az egyik tagot, az elesik és estében lekaszálja a fegyverével saját főnökét, csupa apróságok, de ilyenektől lesz jobb egy film. Ebből a 2014-es adaptációból így kapásra egyetlen poén jut csak eszembe, amikor a teszt végén: „Mi történik ha ezt a szilárd borítású puha férget megpörkölöm a sokkolóval?” ennyi.

A sztár színészek Gary Oldman (Dr. Robert Norton), Samuel L. Jackson (Pat Novak) zseni. Michael Keaton (Raymond Sellars) jó, bár szomorú ha belegondolunk, hogy anno ő játszotta az első Batman főszerepét, mennyire megöregedett meg mintha kisebb is lenne. Ebben a filmben valahogy nem tudta elég gonoszra venni a figurát, bár talán nem is ez volt a cél. Nem tudtam a végéig eldönteni, hogy hazafi vagy csak megalomániás.

A zene az 1987-es részben szerintem jobb volt, itt kicsit sok a fémes rock zene. Az igazi filmzenéket úgy csinálják, hogy a zeneszerző megkapja a készre vágott anyagot, és a film története alapján kell a jelenethez komponálnia, ezért tart sokáig, de ezért olyan ütős a hatása. Sok filmben viszont levesznek a polcról valami zenét és azt rakják alá, és persze emiatt nem annyira jó az összhatás. Itt a kettőt egyszerre használták, volt filmzene is és dobozos zenéket is raktak alá. A teszt résznél egy számomra ismeretlen szám szolt, szerintem megvágták, de tény, hogy nagyon passzolt a jelenethez. Vitathatatlanul ez a rész a legjobb része a filmnek. Az akció és a koreográfiája, a zene, a szöveg, Gary Oldman színészi játéka, és a végén egy jó poén jól egybegyurva.

Na és akkor térjünk rá az írás lényegi részére a forgatókönyvre. Ha eltekintünk a fenti hiányosságoktól (főleg a poénok hiányától) akkor zseniális, de tényleg, de nem a történet miatt, mert az nagyjából lefedi az ősét, hanem a pluszban belerakott szövegi részek miatt. Például 16. percnél „... adományokkal bombáztuk mindkét oldalt.” Mit jelent ez? Megvesztegetést, korrupciót, csak más szót használnak rá, de a lényegét tekintve ugyan az a dolog, csak most szépen, ízlésesen be van csomagolva és piros masnival átkötve. A régi nyers stílus most átment egy elegáns, öltönyös megvalósításba, de alapjaiban ugyan arról van szól csak a csomagolás más.

A propaganda gépezetet, a média ipart ennyire zseniálisan bemutatva még egyetlen 1 filmben sem láttam. Ez sok filmben benne van részleteiben, de általában úgy, hogy nem veszed észre a működését. Itt viszont szépen lebontják a működési mechanizmusát és lépcsőről lépcsőre bemutatják: probléma detektálása, definiálása, megoldások keresése, terv készítése, összehangolás, megvalósítás, visszacsatolás, valami ilyesmi. És ezt a rendszert hol teljes egészében bemutatják, hol csak részleteit, eszméletlen jó. Az egész rendszer legfontosabb elemét, a tálalást pedig Samuel L. Jackson-ra bízták, aki tökéletes választásnak bizonyult, de a magyar szinkron hang is kitett magáért. Rögtön a legelején vele indít a film. Egy normál nézőnek csak az akció esik le, de közben a szövegrész talán fontosabb is nála. Egyszerűen annyira durva demagog, letaglozó agymosás zajlik az első 2 percben, hogy ki akartam kapcsolni a filmet és leköpni a monitort. Ott van például az akció megnevezése „szabad Teherán”. Ezt ha picit elkezdjük kapargatni, akkor rájövünk, hogy nem más mint egy ideológiai bomba. Valami szörnyűséget egy szép és felemelő szó mögé rejteni, ezt az évszázadok során hányszor eljátszották már? Hányszor takaróztak már a szabadság, a hit, vagy éppen Isten szellemével a mészárosok? Ha valakinek vannak történelmi ismeretei akkor csak egyet említek ezzel kapcsolatban. 1945. április 4. Mi volt aznap? Magyarország orosz felszabadítása, legalábbis ezen címkével ünnepeltük meg minden évben azt a napot úgy 1989-ig. Az oroszok bejöttek, aztán 50 évig itt felejtették magukat, az országot meg kizsákmányolták közben, de ezt minden évben a felszabadulásunkként kellett ünnepelnünk. Ez volt a nagy mondvacsinált szabadság! De ez egy ideológiailag megtervezett paliravevés, és akkor még csak egy címkébe kötöttem be. Jönnek a nyálas részek mint a lezáró „mi lehetne fontosabb az amerikai nép biztonságánál?” Ez egy nagyon érdekes és több élű mondat. Egyrészt nyálas, mert benyal az amcsiknak patkóbélig. Aztán asszociálnak az amcsik mesterséges terrorista veszéllyel erősen megfűszerezett félelmeire. És hát most tényleg, Teheránban lévő 1 szál késsel felfegyverzett tini a tőle 15 ezer kilométerre lévő amerikára ugyan milyen veszélyt jelent? Néhányan biztosan kapásból felhoznák szeptember 11-et, de hibáznak vele. Arra, hogy a légi eltérítésben arabok is benne voltak erre gyakorlatilag csak az utaslista van mint bizonyíték. Persze tök érdekes, hogy amerika 15 legjobban körözött terroristája saját nevén jegyet vált és ez nem tűnik fel egyik hivatalnak sem. Ez a röhej kategória, pláne, hogy megfelelő jogosultsággal semmi ideig se tart utólag átírni egy ilyen digitális utaslistát. Nincsenek a beszállásukról videó felvételek, pedig minden reptér teli van kamerázva. A kedvencem az, hogy az egyikük útlevelét megtalálták a 2 torony romjainál a több ezer tonna törmelék között teljesen sértetlenül. Az útlevelet, ami ugye bent volt a légmentesen zárt repülőben, ami ugye kigyulladt és olyan hőfokon éget, hogy az acél elemek megolvadtak, de az útlevél sértetlenül megúszta! Azért ez már a hülyítés a köbön! Szóval az embernek van egy épelméjű gondolkodása, ezzel elkezdtem nézni a filmet, és azt éreztem közben mintha aláaknáznák ezt a jól kitaposott útvonalat és ezek az aknák sorra robbannának fel alattam. Mindez abból a célból történt, hogy lezavarjanak erről az épelméjű útról és betereljenek az ő utcájukba és képes legyek hülyeségeket, úgymond a saját érdekemben elfogadni. Végül is a film története is erről szól, hogy nem akarják az emberek a robotokra bízni magukat, ezért csinálnak egy hibridet, megkedveltetik az emberekkel, majd amikor már sínen vannak, akkor azt megpróbálják kidobni, és előveszik azokat a robotokat akik az elején is voltak.

Aztán rájöttem, hogy a forgatókönyv írója nem megvezetni akar, hanem bemutatni, hogy ez a rendszer létezik, igen is meg akarják vezetni az embereket, igen is nap mint nap megtörténik, és ehhez nem kell más mint ideológiákat gyártani és aláaknázni az emberek erkölcsi és morális értékeit, leterelni őket a helyes útról. Megpróbálnak az emberek bizalmába férkőzni, az emocionális részükre hatni, és ha már minden kötél szakad akkor a félelmeikre alapozni, mert ez a fegyver mindig működik. Ez egy a való világban is működő rendszer, tipikus esete az amcsik hazafias törvénye.

46 perc „.. az emberek nem is tudják mire vágynak amíg meg nem mutatjuk nekik!” mennyire igaz mondat! Valójában a média ipar jelentős része, és a divat ipar egésze erre az 1 mondatra épül. Senki se tudja mit akar, hát mi majd megmondjuk nekik, közben sztárok leszünk, és teljesen véletlen még a zsebünk is tele lesz. Néhány ember kinevezte magát önkéntes divatdiktátornak, és jól megélnek belőle. Persze ehhez ők is bevezettek egy ideológiát, aminek olyan vezérszavai vannak mint a divat, trendi, stílus, ósdi, és lehetne sorolni, a tinik valósággal falják ezeket a szavakat. Valójában egy alapvetően nem létező piacot hoztak létre. Te olyan butus vagy, nem tudod és nem is tudhatod mit akarsz, majd ők megmondják. Idén a mályva szín a nyerő, jövőre a barack, és így tovább. Idén a lapos sarkú megy jövőre a tűsarkú, és ha jövőre lapos sarkúban jársz akkor nem vagy „trendi”, sőt ósdi vagy akit ki kell nevetni. Pedig a cipő az cipő, ha idén jó volt akkor jövőre is az lesz. Az én számomra akik beállnak ebbe a sorba azok birkák, és a birkák általában nem tudják hogy azok! A divat vezetőinek csak egyetlen célja van, hogy pénzt húzzanak ki a zsebünkből. Igaz közben azzal jönnek, hogy segítenek nekünk, meg divatosabbá (bár a többségnek fogalma sincs mit jelent ez a szó, egyáltalán jelent-e valamit) tesznek, jobbak leszünk, szebbek, jobban érezzük majd magunkat stb., de ez csak szemvényvesztés. Semmivel se más ez az ideológia mint mondjuk anno a konkvisztádorok akik a hittérítés jegyében mentek, valójában raboltak és népeket irtottak. Ugyan úgy megpróbálják magukat dicsőíteni, és mindenkit becsapni. És természetesen a rendszer legfontosabb eleme a tálalás, a média és a reklám. Sok ember annyira agymosott, hogy teljesen magáévá teszi ezeket az elveket. Sajnálom őket, hogy nem veszik észre a rendszert és azt, hogy valójában csak a zsebükben turkálnak, és azzal, hogy ők maguk is reklámozzák a rendszert csak a rendszer kitalálóinak (akik meg rajtuk röhögnek a sorba beálló birkákon aki ingyen dolgoznak nekik) zsebét tömik ingyen tovább. Félreértés ne essék nem vagyok az öltözködés ellenes, vannak jó ötletek, vannak tényleg jó anyagok amikből lehet értelmes öltözékeket csinálni, mint a goretex, polár, csak sokan túlzásba viszik a dolgot. Bár vannak undorító divatirányzatok, mint ez a térdig összevarrt buggyos szárú nadrág. Ha valaki még emlékszik a nagy reperre Mc Hammerre-re, ő ugrált ilyesmiben úgy 15 éve. Tehát még csak újat se találtak ki, csak elővettek egy régi ötletet. Komolyan mikor az első embert hátulról ilyenben megláttam, azt hittem pelenka van rajta és azért ilyen rémes. Még nőn el is megy, de férfin? A másik kedvencem meg az olyan nadrág amin a hátsó zseb ami épelméjű nadrágon a segg magasságában van az a comb magasságába sülyedt, effektíve a gyakorlati értéke innentől kezdve 0. De ez a típusú fogyasztói társadalom ami ma van annak az egyik legérdekesebb eredménye pont a szemétgyártás, mer ez már nem szemetelés hanem szemétgyártás. Itt nem arra gondolok, hogy már maga a termék is szemét lenne, hanem hogy az előállítása, csomagolása, átszállítása a világ másik végéből mennyi plusz tehert jelent a környezetre, és hát néhány hónap vagy év múlva maga a termék is a szemétdombra kerül, hiszen pont a divat, meg a trendiség miatt meg „kell” venni az újabbat, hiszen ez már osdi, igaz, hogy sok esetben még lehetne használni, de vesznie kell. A mesterséges öregbítésre, a célzott élettartamra tervezést meg már meg se merem említeni. Mert ugye egy termékre sincs ráírva, hogy bocsi, de ez a nadrág csak 25 mosást bír ki, utána szétfoszlik, na ez a célzott élettartamra tervezés eredménye.

48. percnél amikor a tesztnél erősen demagóg volt, hogy a katona (Maddox) az őt védő robotokat „embereinek” nevezte. 1.10 Novak tényező: „... lehet ígéretesebb jövője, gazdasági növekedéssel, szabadsággal és boldogsággal.” Az ugye mindenkinek egyértelmű, hogy a csökkenő bűnüldözés nem feltétlen jelent gazdasági növekedést, szabadságot, és boldogságot, persze a mondatban is benne van, ez csak lehetőség, de nem így kezelik, hanem tényként. 1.12 „vajon az amerikai Szenátus bűnözés párti lett?” Jó mondat, persze előtte belefojtották a szót a szenátorba, pedig nagyon érdekelt volna az érvelése. Az forgatókönyv írója ezzel remekül arra mutat rá, hogy a média hogyan tud visszaélni az eszközeivel. 1.20 Nagyon jó volt, amikor az elfogott tag a családra, feleség, gyerek hivatkozott, mire Robo az adatbázisa alapján rögtön lebuktatja, hogy valójában régen elvált, gyereke meg sose volt. Na jó ezt talán lehetne a 2. poénként felfogadni. 1.29 „... lövöldözés megrémítette a politikusok egy részét, ők az ügyfeleink. Támogatják ha egy gép csökkenti a gyilkosságok számát de ha egy ember a városi politikába ártja magát, akkor idegesek lesznek.” Mennyire szuper jól összerakott kis monológ az írótól, ami annyira életszagú, annyira passzol ehhez a bűnügyi filmhez és azzal, hogy pont a jogász nő szájába rakták még nagyobb lesz a hangsúly és valóság érzet, vagy inkább az igazság tartalma. Nagyon jó, zseniális!

1.50 És a végén ismét a Novak tényező fogad. „Amerika nem csak most, de ameddig a világ világ a legnagyobb lesz az egész föld kerekén.” Ez igaz, amerika sok mindenben a legnagyobb: környezetszennyezésben, bűnözésben, lőfegyverekben, hadiipari kiadásokban, az állami deficitben, a világ elnyomásában, a megölt civil áldozatok számában, a nyersanyagok bedarálásában, és lehetne hosszan sorolni például azzal is, hogy a világ legjobban eladósodott állama is egyben:) És hát hazugság abban a tekintetben, hogy a legnagyobb lenne, mert területileg Kanada ha nem is sokkal (olyan 2 Magyarországgal) de nagyobb nála :))), az Russia meg majdnem 2x akkora, de ezt szerintem 1000-ből max. 1 amerikai tudja, mert ők annyira műveltek:))) hogy az atlaszukban közében nem Európa van mint minden normális atlaszban hanem Amerika. Ja azt említettem, hogy hivatalos adatok szerint több mint 30 millió az analfabéta az USA-ban? Tehát a lakosság 10% a saját statisztikájuk szerint is hülye?

Szóval ezt a filmet 2x kell megnézni. Elsőre az akció, és az alapkoncepció miatt. Második alkalommal meg a szövegre figyelve kell végigmenni rajta. Jó szórakozást mindenkinek!

  • Nem lehet hozzászólni
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.