2024. április 23., kedd

Gyorskeresés

Tirisztoros akkumulátortöltő

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Tirisztoros akkumulátortöltő

Barkácsolós blognak indult, de az élet, és a kínaiak megtorpedózták. A minap sok hónapos gondolkodás után vettem egy töltőt, mert akciózva volt, és mert nem most van a szezonja. Gondoltam most nem kapkodnak érte. Kíváncsi ember lévén szétszedtem, és nagyon meglepődtem.
Ennek eredménye, hogy itt most egy típusismertető lett belőle.

Global CH611

Egy pici magyarázkodással kezdeném, hogy lássátok mennyire nem fekete-fehér a világ. Nagy nehezen rászántam magam a megvételére, mert akciós volt, és mert „csiga8” mintájára megveszem, és ha nem kell megy a háztól. A valóságban nagy, és nehéz. A hazafelé vezető úton már arra gondoltam, hogy eladom. Nehéz, analóg. Tévedtem. A súlya, a mérete az egyértelmű. Akkor lássuk a részleteket.
A feszültségmérője pontos, és 100%-ban a specifikációt hozza. 13,6V-ra kapcsol vissza amikor végez. Nem vártam ki hosszú napokat, így nem tudom mit fog később csinálni, de ennél az osztálynál nem szempont. Két részből áll a szerkezet elektromos felépítése. Egy nagyon pici kapcsolóüzemű készenléti táp az intelligenciának, és egy nagyáramú rész az akksinak. A töltő primer részét relé kapcsolja amit szépen kikapcsol ha végzett. Erről jut eszembe, hogy akkor simán maradhat több napon át bekapcsolva. A ventilátora digitális. Melege van megy, ha lehűl akkor megáll. Az indítást nem próbáltam (majd ti).
A „Recond” 16V, és olyan 1A átlagárammal tölt. A feszültség állandó, az áram csökkenő 1,8A-tól a kikapcsolási szintig. A próba akksiba 1,8Ah-t töltött kb. 2 óra alatt. Ezt a gyártók egymást figyelve azonosra készítik.

Ca-Ca töltés

A használat során egy érdekes tapasztalattal lettem, vagy leszünk gazdagabbak. Talán még nem annyira közismert, hogy ezeket az akksikat illik nagyobb feszültséggel tölteni. Semmi gond, mert van nekünk egy "Recond" üzemmódunk ami pont jól jön. Nem kell egyebet tenni, mint a beállított töltés végeztével elindítunk egy "Recond" üzemmódot. Szóval ha az akksin látod a "Ca-Ca" feliratot akkor minden egyes töltés után használni kell ezt a módot, mert csak így tudod 100%-ra feltölteni. A magas feszültség miatt illik kivenni, vagy leválasztani a kocsi hálózatáról. A "Ca-Ca" mellett még a "Maintenance Free" szöveg is segít az azonosításban, ami gondozás mentességet jelentene.

A fekete doboz anyaga vas, és elérkeztünk ahhoz a részhez miért is nehéz a szerkezet. Nem, nem a lemez miatt nehéz. :)
Van benne egy 500VA-es toroid trafó. Itt szögezném le hogy a toroid ára jóval túlmutat a vételáron.
Aki még nem találkozott ilyen trafóval az majd megtapasztalja amikor a főáramkör bekapcsol, és lenyomja a gyenge automatát. Ez nem hiba! Ez a toroid tulajdonsága.
Még itt sem ugrott be, hogy mi is lehet az aktív eleme a töltőnek, bár gyanúsan pici hűtőborda segíthetett volna. A hűtőbordán hőérzékelő. Az áram ellenőrzése egy picit összezavart, de majd meglátjuk miért. A töltő főáramköre 50Hz-es, és digitális. Bingóóóó! Ez egy félhidas tirisztoros töltő a klasszikus orosz kiépítésben egy szigeteletlen hűtőbordán. Ez itt most nem negatív megjegyzés esetleg akinek kinai lenne a leírás. Szóval itt már tudtam, hogy lesz egy meccsem az asszonnyal, mert megtartom. :)
A tirisztor 800V/55A. Így már értem az előlapi adatokat. A tirisztor miatt bizony 100x jobb lett volna egy retró mutatós műszer. A mai LCD-s műszerek nem a valóságot mutatják.
A töltő kivitele kinai. Tehát a nagyon igényesek tartózkodjanak tőle. Nekik mondom, hogy búg a toroid. Sőt az akksi is, mert dől belé az áramtüske ami hangos, de én elvagyok vele.
Sajnos én keveslem a trafó 12V-os szekunder feszültségét.
4db párhuzamos tekercs biztosítja a kis belső ellenállást. A töltő 20A, és 10A-s állásban követi a görbét.

A görbét vizsgálva először szokatlan helyen található a "D" szakasz (desulfator). Minden töltőn a görbe eljén helyezkedik el. Pici gondolkodás után rájöhetünk, hogy a nagy belső ellenállás miatt másodpercek alatt
elérjük a "9"-es szakaszt.
Itt egy elágazás van amit nehezen lehet elkapni. A feszültség sülyedés mértékétől függően két út van. A zöld "full" rész ismerős. A "D" szakasz pedig a gyors feszültségesés után következik amit szinte alig lát a felhasználó. Ezt a részt még megnézem egyszer közelebbről.
A 4,5,6 szakasz feszültséggörbéje nem monoton növekedő. A csökkenő áram miatt a feszültség visszaesik egy kicsit. Olyan "fűrészes".
Nem olyan rég vakon azt mondtam egy kicsit a felezős technikára hasonlít pont mint a Forex-es "top" töltő.
A 20A-s rész.
A lépcsők rendre 20/15/10/7A.
A 10A-s rész.
10/8/5/3,5A
A 2A-s rész.
2/1,7A
A 2A részre azt jósoltam, hogy biztos nem követi a görbét, de a kinaiak rám cáfoltak. :)
A CC üzemmód rendbe volt, pontos volt.
Nem teljes volt a teszt, de én mégis azt mondanám, hogy ajánlott kategória az akciós árral egy inteligens tirisztoros töltőért. Azt pedig nézzétek el nekem, hogy egy kicsit elfogult vagyok a retro tirisztoros technikával szemben.
A "retro" itt csak az 50Hz-nek, és a tirisztornak szól. Minden más "up to date".
A tirisztor öreg, de szilicium, és én úgy tudom ma is ezt használják az iparban (pl. villanymozdony).
Jöjjenek a képek.









Az utolsó kép pontosítása.

A mérés a valóságot mutatja, bár a műszernek volt USB-s csatlakozója, de a pontosság nem az erénye. Kb. 100mV-tal kevesebbet mutat. A beállítások a következőek voltak. AGM(14,7V), 20A, és a gagyi sulfátos próba akksi. Látszik, hogy nagyon gyorsan visszakapcsolt 10A-re ott a görbe elején. A következő ugrásig 10A-rel töltött. Mintha mégse diszkrét lépésekben szabályozna, vagy pedig a lépcsők jóval nagyobb számban vannak jelen mint azt képzeltem.

Elkészült az áram valóságos felvétele is. Sajnos a tirisztoros töltők árammérése meghamisítja a valóságot, mert minden utólagosan a töltőkörbe berakott ellenállás már csökkenti az áram csúcsértékét. Mivel nem rendelkezem indukciós elven mérő árammérővel ami ráadásul még PC kapcsolatra is képes, így betettem egy soros ellenállást (0,01R). Aki esetleg csodálkozna a kis értéken annak javaslom nézze meg az oszcillogramot. Az áram csúcsa a 40-60A között van. Ezért torzít minden berakott árammérő. Itt a jellege, vagy a lefutása azért jól látszik. A beállítás AGM 10A volt. Igen, igaza van "hegefe"-nek ez nem felezős, de szépen látszik a lépcső, és kíváncsi voltam mennyire hasonlít a gyári sematikus görbére.

Hozzászólások

(#1) Bogyó bá'


Bogyó bá'
nagyúr

Szervusz (motoros) topiktárs!

A cikkedhez annyi megjegyzésem volna, hogy 20 évvel ezelőtt a "lengyelpiacon" fillérekért lehetett venni az orosz Reszursz-1 tirisztoros töltőt, ami 8A-t tudott szabályozható módon, és a töltés végén le is állította saját magát. Megpróbálom a kapcsolási rajzát is beszúrni, ha sikerül:

Ugyan nem toroid trafós, de igen masszív hiperszil-vasmagos volt. Nekem még van itthon egy, bár az Aldi-s töltő megvétele óta semmire nem használom. Egy másik példányt meg az öcsémnek adtam úgy 10 évvel ezelőtt...

[ Szerkesztve ]

Galilei halott! Már Einstein sem él! ...és én is nagyon szarul érzem magam...

(#2) Brogyi válasza Bogyó bá' (#1) üzenetére


Brogyi
senior tag

:) Szia
Jó az a ruszki. Ki ne dobd. Túléli az Aldi-s töltődet. Bár erős a motorhoz. A rajzot köszi.

(#3) sziamiau válasza Bogyó bá' (#1) üzenetére


sziamiau
csendes tag

Hali !
Most találtam ezt a cikket és köszi.
-Firkálom milyen hibákat találtam, remélve másoknak segít.
A gyártási fegyelem hiánya ! A galvanizálás ami valaha kadmiumozás lehetett sok helyen kifogásolható.
Bicska reszelö salber ezek jó ha kéznél van.
230-trafo-pimer_szekunder nem szabad sajnálni az időt megéri a fáradozás.
Ahol csak lehet minden forrasztás fel kell frissiteni.
Ez a cucc tényleg tudja a 10 Ampert feltöltéskor automatikusan leszabályoz.
A Hipersil trafo jól bizonyitott normál kb 55Cfok terhelten.
Controll mérés (Nem anti reklám csak tény) Tescó töltö trafója 15 perc után már forró. A ráírt 8Amper még Startnál sem érte el a 4-et.
Csá.S.

(#4) DDF válasza Bogyó bá' (#1) üzenetére


DDF
újonc

Szia,

Honnan tudom a feltöltött akkumulátor, mert nem csak nem jelenne töltőáram 2A (Pecypc-1) Resurs.

(#5) Kernel válasza DDF (#4) üzenetére


Kernel
nagyúr

Noha régi kérdés és nem is magyarul íródott, de azért tegyük hozzá a később érkezők kedvéért is, hogy e töltő hátán van egy jumper, ami a rajzon is látszik (zwor a).

Egyik állásában (szakadás) aktív a túltöltésvédelem, kb. 13,8 V elérésekor lekapcsol és jelez a piros LED. A leállási feszültséget lehet állítani a belső trimmer segítségével, de némileg áramfüggő is. Valószínűleg a vékony vezetéken eső feszültség miatt, más értéken áll le nagyobb vagy kisebb áramon.

A gyenge vezetéket le is lehet cserélni valami jobbra.

A jumper másik állásában (rövidzár) a védelem inaktív. Ez akkor jó, ha rossz akkuval kísérletezünk és szándékosan nem akarjuk, hogy lekapcsolgasson.

Nagyon jó töltő egyébként, ha gyorsan menni kell, de lemerült az akku, ezzel 10-20 perc alatt indítóképesre lehet hozni, 5-6 A áramot beállítva. Vagy akár 5 perc, ha csak kicsit merült le, de már nem indít.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#6) hegefe


hegefe
csendes tag

Brogyi! Negyan jó minden amit írsz. Nagyon komálom.
Egy kis pontosítást engedj meg a Ca-Ca aksik töltésével kapcsolatban.
Akku töltős fórumokban olvasható tőled több helyen, mint itt:

"Talán még nem annyira közismert, hogy ezeket az akksikat illik nagyobb feszültséggel tölteni. Semmi gond, mert van nekünk egy "Recond" üzemmódunk ami pont jól jön. Nem kell egyebet tenni, mint a beállított töltés végeztével elindítunk egy "Recond" üzemmódot. Szóval ha az akksin látod a "Ca-Ca" feliratot akkor minden egyes töltés után használni kell ezt a módot, mert csak így tudod 100%-ra feltölteni."

A pontosításom annyi lenne, hogy a 16 V körüli töltö feszültséget Ca-Ca ötvözésű akkuk esetében sem kell minden esetben használni a 100% töltöttség eléréséhez. Csak amikor szükséges, az akku állapota megköveteli. Mert a ~16V max. töltési határt jelent a töltési karakterisztika "kiegyenlítés" (equalization) szakaszában.

A mikor szükséges meg akkor van, amikor bármilyen standard antimon-ólom ötvözésű "Wet" indító akkuknál szükséges volt. (A cellák töltöttsége jelentősen eltér, ezért nagyobb egy cella vízvesztése, falysúly mérési különbség van a cellák között.)

Ca-Ca indító és munka akkuk a tölt. karakterisztika "elnyelés" (absorption) szakaszában valóban nagyobb töltési feszültséget igényelnek mint az antimonos, régi folyadékos akkuk. De ennek mértékére elégséges a + 0.4V (ami megegyezik az AGM VRLA akkuk + töltési igényével) a 100% töltöttség eléréséhez.

A "kiegyenlítés" max. töltő feszültségre az a szabály, hogy alkalmazásakor a "Wet" nedves akku hőmérséklete nem érheti el az 51.5 c°-ot, AGM akkunál a 37.8 c°-ot (Ha az AGM akku gyártója engedélyezi a kiegyenlítést! Ezt ellenőrizni kell!)
Jó közelítés a 'kigyenlítő' töltőfesz. beállítására, ha a hőmérséklet kompenzált "abszorpciós" töltő feszültséghez hozzá adunk 5-10%-ot.
Ebből látható, hogy az általad ajánlott 16V a 'kiegyenlítő' töltőfeszültség felső szélső értéke. Ca-Ca indító akkuknál kíméletesebb a max.15.5V 'kiegyenlítő' töltőfesz használata. Tekintve, hogy ezek javarészt teljesen lezárt, deszt. víz utántöltés lehetősége nélküli akkuk.

És végül az általad több helyen idézett Banner műszaki tanácsadó 46. oldalán a teljesen lemerült akku töltésére javaslat a kiszerelt akku 24 órán át 16V feszültségen töltése. Itt a 16V a max. 'kiegyenlítés' feszültségét jelenti, amit megelőz a töltési karakterisztika 'Bulk' és 'Absortion'. Majd a későbbi 'Float' szakasza. (A 24 óra a teljes töltésre vonatkozik!)

[ Szerkesztve ]

(#7) hegefe


hegefe
csendes tag

Az előző hozzászólásomból kimaradt a " ... +0.4V (ami megegyezik az AGM VRLA akkuk + töltési igényével) a 100% töltöttség eléréséhez. ..." résznél.

A Ca-Ca ötvözetes akkuk napi töltési gyakorlatában ami fontos ês pontos töltőfesz. specifikációt igényel. Elnyeletés: 14.8 V Kiegyenlítés: 15.8 V.
Tehát a +0.4V abszorpciós töltőfesz. növekményt a régi Sb-Sb 'Wet Standard' antimon ötvözetes akkukhoz képest írtam.

Akku töltési karakterisztika feszültség határ értékek - Ca-Ca összehasonlítása a többi ötvöző variációval. (Tipikus-általános akkum. töltő feszültségek 25 c°-on):
Akkum. aktív anyag ötvözet típusok szerint:
Ca-Ca 'Wet Main. Free' elnyeletés: 14.8 V kiegyenlítés: 15.8 V
AGM 'Flat Plate' VRLA elnyeletés: 14.8 V kiegyenlítés: 15.6 V
Sb-Sb 'Wet Standard' elnyeletés: 14.5 V kiegyenlítés: 15.5 V
Sb-Ca 'Low Mainten.' elnyeletés: 14.4 V kiegyenlítés: 15.8 V

(Aktívanyag ötvözők: Sb=antimon, Ca=kalcium)

[ Szerkesztve ]

(#8) feriszlo


feriszlo
csendes tag

Kedves Brogyi Bá!

Érdekelne a régi orosz akkumulátor töltője, amit már rnem használ. Ha eladó lenne, kérem legyen szíves visszajelezni az árral együtt.

Üdvözlettel:
Czirják Sándor
feriszlo@gmail.com

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.