Tirisztoros akkumulátortöltő
Barkácsolós blognak indult, de az élet, és a kínaiak megtorpedózták. A minap sok hónapos gondolkodás után vettem egy töltőt, mert akciózva volt, és mert nem most van a szezonja. Gondoltam most nem kapkodnak érte. Kíváncsi ember lévén szétszedtem, és nagyon meglepődtem.
Ennek eredménye, hogy itt most egy típusismertető lett belőle.
Egy pici magyarázkodással kezdeném, hogy lássátok mennyire nem fekete-fehér a világ. Nagy nehezen rászántam magam a megvételére, mert akciós volt, és mert „csiga8” mintájára megveszem, és ha nem kell megy a háztól. A valóságban nagy, és nehéz. A hazafelé vezető úton már arra gondoltam, hogy eladom. Nehéz, analóg. Tévedtem. A súlya, a mérete az egyértelmű. Akkor lássuk a részleteket.
A feszültségmérője pontos, és 100%-ban a specifikációt hozza. 13,6V-ra kapcsol vissza amikor végez. Nem vártam ki hosszú napokat, így nem tudom mit fog később csinálni, de ennél az osztálynál nem szempont. Két részből áll a szerkezet elektromos felépítése. Egy nagyon pici kapcsolóüzemű készenléti táp az intelligenciának, és egy nagyáramú rész az akksinak. A töltő primer részét relé kapcsolja amit szépen kikapcsol ha végzett. Erről jut eszembe, hogy akkor simán maradhat több napon át bekapcsolva. A ventilátora digitális. Melege van megy, ha lehűl akkor megáll. Az indítást nem próbáltam (majd ti).
A „Recond” 16V, és olyan 1A átlagárammal tölt. A feszültség állandó, az áram csökkenő 1,8A-tól a kikapcsolási szintig. A próba akksiba 1,8Ah-t töltött kb. 2 óra alatt. Ezt a gyártók egymást figyelve azonosra készítik.
Ca-Ca töltés
A használat során egy érdekes tapasztalattal lettem, vagy leszünk gazdagabbak. Talán még nem annyira közismert, hogy ezeket az akksikat illik nagyobb feszültséggel tölteni. Semmi gond, mert van nekünk egy "Recond" üzemmódunk ami pont jól jön. Nem kell egyebet tenni, mint a beállított töltés végeztével elindítunk egy "Recond" üzemmódot. Szóval ha az akksin látod a "Ca-Ca" feliratot akkor minden egyes töltés után használni kell ezt a módot, mert csak így tudod 100%-ra feltölteni. A magas feszültség miatt illik kivenni, vagy leválasztani a kocsi hálózatáról. A "Ca-Ca" mellett még a "Maintenance Free" szöveg is segít az azonosításban, ami gondozás mentességet jelentene.
A fekete doboz anyaga vas, és elérkeztünk ahhoz a részhez miért is nehéz a szerkezet. Nem, nem a lemez miatt nehéz.
Van benne egy 500VA-es toroid trafó. Itt szögezném le hogy a toroid ára jóval túlmutat a vételáron.
Aki még nem találkozott ilyen trafóval az majd megtapasztalja amikor a főáramkör bekapcsol, és lenyomja a gyenge automatát. Ez nem hiba! Ez a toroid tulajdonsága.
Még itt sem ugrott be, hogy mi is lehet az aktív eleme a töltőnek, bár gyanúsan pici hűtőborda segíthetett volna. A hűtőbordán hőérzékelő. Az áram ellenőrzése egy picit összezavart, de majd meglátjuk miért. A töltő főáramköre 50Hz-es, és digitális. Bingóóóó! Ez egy félhidas tirisztoros töltő a klasszikus orosz kiépítésben egy szigeteletlen hűtőbordán. Ez itt most nem negatív megjegyzés esetleg akinek kinai lenne a leírás. Szóval itt már tudtam, hogy lesz egy meccsem az asszonnyal, mert megtartom.
A tirisztor 800V/55A. Így már értem az előlapi adatokat. A tirisztor miatt bizony 100x jobb lett volna egy retró mutatós műszer. A mai LCD-s műszerek nem a valóságot mutatják.
A töltő kivitele kinai. Tehát a nagyon igényesek tartózkodjanak tőle. Nekik mondom, hogy búg a toroid. Sőt az akksi is, mert dől belé az áramtüske ami hangos, de én elvagyok vele.
Sajnos én keveslem a trafó 12V-os szekunder feszültségét.
4db párhuzamos tekercs biztosítja a kis belső ellenállást. A töltő 20A, és 10A-s állásban követi a görbét.
A görbét vizsgálva először szokatlan helyen található a "D" szakasz (desulfator). Minden töltőn a görbe eljén helyezkedik el. Pici gondolkodás után rájöhetünk, hogy a nagy belső ellenállás miatt másodpercek alatt
elérjük a "9"-es szakaszt.
Itt egy elágazás van amit nehezen lehet elkapni. A feszültség sülyedés mértékétől függően két út van. A zöld "full" rész ismerős. A "D" szakasz pedig a gyors feszültségesés után következik amit szinte alig lát a felhasználó. Ezt a részt még megnézem egyszer közelebbről.
A 4,5,6 szakasz feszültséggörbéje nem monoton növekedő. A csökkenő áram miatt a feszültség visszaesik egy kicsit. Olyan "fűrészes".
Nem olyan rég vakon azt mondtam egy kicsit a felezős technikára hasonlít pont mint a Forex-es "top" töltő.
A 20A-s rész.
A lépcsők rendre 20/15/10/7A.
A 10A-s rész.
10/8/5/3,5A
A 2A-s rész.
2/1,7A
A 2A részre azt jósoltam, hogy biztos nem követi a görbét, de a kinaiak rám cáfoltak.
A CC üzemmód rendbe volt, pontos volt.
Nem teljes volt a teszt, de én mégis azt mondanám, hogy ajánlott kategória az akciós árral egy inteligens tirisztoros töltőért. Azt pedig nézzétek el nekem, hogy egy kicsit elfogult vagyok a retro tirisztoros technikával szemben.
A "retro" itt csak az 50Hz-nek, és a tirisztornak szól. Minden más "up to date".
A tirisztor öreg, de szilicium, és én úgy tudom ma is ezt használják az iparban (pl. villanymozdony).
Jöjjenek a képek.
Az utolsó kép pontosítása.
A mérés a valóságot mutatja, bár a műszernek volt USB-s csatlakozója, de a pontosság nem az erénye. Kb. 100mV-tal kevesebbet mutat. A beállítások a következőek voltak. AGM(14,7V), 20A, és a gagyi sulfátos próba akksi. Látszik, hogy nagyon gyorsan visszakapcsolt 10A-re ott a görbe elején. A következő ugrásig 10A-rel töltött. Mintha mégse diszkrét lépésekben szabályozna, vagy pedig a lépcsők jóval nagyobb számban vannak jelen mint azt képzeltem.
Elkészült az áram valóságos felvétele is. Sajnos a tirisztoros töltők árammérése meghamisítja a valóságot, mert minden utólagosan a töltőkörbe berakott ellenállás már csökkenti az áram csúcsértékét. Mivel nem rendelkezem indukciós elven mérő árammérővel ami ráadásul még PC kapcsolatra is képes, így betettem egy soros ellenállást (0,01R). Aki esetleg csodálkozna a kis értéken annak javaslom nézze meg az oszcillogramot. Az áram csúcsa a 40-60A között van. Ezért torzít minden berakott árammérő. Itt a jellege, vagy a lefutása azért jól látszik. A beállítás AGM 10A volt. Igen, igaza van "hegefe"-nek ez nem felezős, de szépen látszik a lépcső, és kíváncsi voltam mennyire hasonlít a gyári sematikus görbére.