2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

AVT2715 vs SCR barkács töltők összehasonlítása

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Először egy kis magyarázkodás, majd figyelemfelhívás.
Mégis csak előre veszem a figyelemfelhívást. Ez a két töltő nagyon hasonlít egymásra, és egyben nagyon más is. A közös rész, nincs benne áramkorlát, vagy áram szabályozás. Akinek ez fontos az máris lapozhat tovább. Egyszer egy hasonlat szerűség jutott eszembe erről a két kapcsolásról. Olyanok mint a borotva. Kezdő, vagy gyerek kezébe nem való. :)) A barkácsolók a trimmert hagyományos forgó potival helyettesíthetik. Ilyen módon a feszültség/áram szabályozást kipipálhatjuk. Aliexpress-ről pedig bagóért lehet mellé illeszteni egy volt/amper kijelzőt, vagy akár LCD-es hiper csicsa valamit. A trafó méret szabja meg a mekkora áramot, és a mekkora akksit akarunk tölteni kérdéseket. Van egy 16VA-s darabom ami illeszkedik a csepptöltő verziókhoz. Itt nyilván trimmert kell alkalmazni, és a kb. +13,6V-t kell beállítani. Igazából egy 200VA-s toroiddal méregettem, és brutális. Nem tudom mit is csinálna egy 500VA-s toroid (CH611). A két változat nagy csúcs áramokkal dolgozik. A tirisztoros rész rövid lesz két okból is. A CH611-nél elég sokat írtam róla, és őszintén bevallom az AVT2715 valamiért jobban tetszik még a hibás működés ellenére is. Sajnos az AVT2715-nél működési hibákat találtam, és meglévő konstrukciót nagyon nehéz javítani. Újat meg nem akartam tervezni. Valamit az érdeklődő olvasókra is kell hagyni. :) Közép leágazásos trafót alkalmaztam, hogy mind a kettőt azonos meghajtással tudjam tesztelni. Ennek van egy másik előnye is. A kétutas közép leágazásos egyenirányító pontosan a fele veszteségi teljesítményt produkálja mint a 4 diódás híd. Nagy áramoknál ez fontos. A KBPC5010 ( ez van benne az AVT2715 csomagban) egy 50A-s „bridge” ami 1,1V 25A. 10A-nál olyan kerek 1V. Ez pontosan 20W-t füstöl 10A-nél. Ezek nyilván szórnak, de ez a statisztikus középérték. Azonos egyenirányító chip-et feltételezve pontosan a fele, tehát 10W. Itt már látszik, hogy az egyenirányító, vagy SCR melegedni fog rendesen. Ha a chip schottky a veszteség tovább csökken. Persze kvalifikált olvasó használhat ideális diódát, de az már drága, de nem lehetetlen. A COVID miatt áll az élet. Egy 5Ft-s diódát nem fogok 1500Ft-ért megvenni. Ezért lassan halad a project. Az SCR-s változat már letudva. :) Idővel majd mindig kiegészítem fényképekkel, tapasztalatokkal a leírást.

Az SCR változat egy tirisztoros töltő. Több éve láttam már a neten, és tetszett a tirisztor begyújtásának a megvalósítása. Nem a szokásos tűimpulzussal van megoldva. Kicsit szkeptikus voltam, mert szinte alig van hibátlan kapcsolás a neten. Ez bizony működik, és a kedvenc kapcsolás technika. Rendkívül ötletes a két tirisztor alkalmazása. Pont mint a CH611-ben. Apró szépséghibákat fedeztem fel. A rajzokat megpróbálom kijavítani, vagy pontosabban az én izélésemre formálni. A működést nem részletezném, és azt se miért is jó ez az akksinak. Két ponton nyúltam bele. A zenert kicseréltem 5,6V-re, és a trimmer kört módosítottam, mert butaság lemenni a vezérléssel 9V-ig. Inkább a 13,5V-16,5V tartomány sokkal szimpatikusabb. Mivel minden megtalálható a neten itt nem is folytatom. Jó, frappáns. Ajánlott kategória, mert mindenre lehet használni. Ezen fejezet zárszavaként egy kis építési tapasztalat. Összeépítve majd bekapcsolva azt tapasztaltam, hogy nem működik. Kerestem a hibát, és nem találtam. Ilyenkor jut eszébe az embernek, hogy átverték, de nem lehet hiszen oszcillogramokat rakott ki a tervező, vagy a cikk írója. Nem fogjátok elhinni a TL082 volt a hibás. Sajnos tele van hamisítványokkal a piac. A fentebb említett KBPC5010 se eredeti. Nem baj, mert azon látszik. Sőt a másik kapcsolásnál dual schottky is az, de nem kapok mást, és őszintén kevesebbe is kerülnek. A kipróbált SCR S8065K. Minden bizonnyal a 70TPS12 is jó. Ezek Aliexpress-ről valóak. A választás a CH611 mintája alapján lett kiválasztva. Az S8065K tokja is méret-azonos. A főáramkör vezeték keresztmetszete 4mm², esetleg 2,5mm². Nyilván aki 1-2A-s részt célozza meg annak más az elvárás. A 4mm² kábel kezelése azért már megkíván egy kis tapasztalatot. A sodrott változat is elég nehezen hajlik, de ez az ára annak, hogy érvényesüljön a nagy csúcsáram.
A tesztelés alatt kiderült mitől is jó, vagy jobbak mint a mai töltők. Nyilván a titok a tirisztor, de mitől működik ez jobban. A mai változatokon van "repair" vagy "recond" gomb. Ez lenne a szulfátos, régi akksik gyógyszere. Ezt a régi tirisztoros technika magától tudja. Ez azt jelenti, nem a tulajdonos dönti el, hogy szulfátos az akksi vagy se. Ugyanis a szulfátos akksi másképp viselkedik, és egy jól megválasztott trafó szekunder feszültségét a tirisztor rá fogja kapcsolni. Volt olyan vélemény is, hogy a fázishasítás a meredek áram emelkedés miatt csökkenti a szulfát réteget. Ha jól körül néztek akkor 20-24V-s szekunder feszültségű trafókat is alkalmaztak. Annak csúcsértéke 28-33V. A jó akksi ebből semmit nem kap. Itt a titok az akksi belsőellenállása. A régi, nagy belső ellenállású darabokra rákapcsolódik az egész félhullám, és ha mutat valami gyógyulást akkor szépen elkezd nőni az árama, és melegedni fog.
R13 értékét a tirisztor Igt áramához kell igazítani.

Hibás diódahíd elhelyezés!

Elkészült magyar verzió.

Az egyik eredeti lengyel változat kapcsolási rajza.

A diódahíd lecserélése egyetlen 80CPQ150-re. DS pedig egy BAT43/BAT85.
Elérkeztünk az AVT2715v4 Lengyel csomaghoz. Ez a rész még fejlesztés alatt, de már látszik az út vége ami remélem jó lesz majd. Nem mai rajz, vagy ötlet. Olyan 17-20 éves. Érdekes, hogy milyen irányba haladt a fejlődése. Már az elején rátapintanak egy jó útra, és elvetették (erre még visszatérek a hibáknál). A tirisztorhoz képest modern, egyedi, és újszerű. Annak idején itthon is megépítették. Szépre sikerült. Két különböző lábkiosztású dióda híddal is elkészítette. Az ő változatát is be fogom tenni. Nézzük meg mitől is hasonlít egy kicsit az SCR változatra. Ez is nagy áram impulzusokkal dolgozik csak másképpen. Itt se megyek bele nagyon mélyen csak amit fontosnak találok. Igen, tudnám részletesen is de itt most nem az a cél. A FET mindig 20ms-ig kap nyitóirányú gate feszültséget. Később meglátjuk nem azonos az áram folyási szögével. A szabályozás pedig úgy működik ha magas a feszültség akkor a következő 20ms-t kihagyja. Sőt, a végén akár több másodpercre is zárva marad. A 20ms alatt két impulzus fér bele. Itt már látszik, hogy a csúcsáram pontosan olyan magas mint az SCR-nél. Összerakva működik, de első pillantásra nem is veszem észre a hibáit. Nézzük sorba amit elkaptam, vagy esetleg megoldottam.
1.)A trafó hangos, de nem úgy mint az SCR-s változatnál. Nincs szinkronban a hang és az áram folyási szög első hallásra. T1, T2 köre hibás.
2.) U1 TL431 köre hibás.
3.) U2 tápellátása hibás, de ez még nem bizonyított. Ezért ez a végére fog maradni.
Kettős érzés van bennem, mert aki tervezte az nagyon okos, de hogy a rengeteg megépített tulaj nem jelzett vissza, és emberünk nem kapcsolta be az oszcilloszkópját. Ez nekem sok. Próbálom úgy megoldani, hogy minél kevesebb legyen az átalakítás az eredeti kapcsolásban. Sajnos egy régi, rossz szkópom van, annak is csak az egyik csatornája működik és jó lenne ehhez egy 4 csatornás tárolós valami. Az első két hiba talán nem is választható szét. T2-t nagyon belassították, hogy legyen késleltetése a nulla átmenethez képest. A túl nagy idő miatt a FET rosszkor, később nyit. Innen ered az SCR-s hang egy része ami nem törvényszerű. A hibát jól fogja mutatni egy ilyen volt ilyen lett oszcillogram. Ilyet is fogok betenni. Erre az áram alakja a legjobb.

Rossz verzió. A középső pulzusba bele van harapva.

Hibátlan jó alak.
Itt az lényeg, hogy a nullpont előtti részre a T1 áramkörét kell módosítani, a T2 pedig a nullpont utáni késleltetést kell behangolni úgy, hogy ne érjen bele az aktív részbe. D4 vagy D5 LED-t le kell cserélni egy 7,5 zenerre. Sajnos ez még kevés, de nem növelhetjük tovább. T2 körének a matekja már nagyon nehéz, így az marad a próbálkozásra, és a határt szépen mutatja majd az áram alakja. Ezzel elérjük, hogy a FET nem kapcsol nagy áramokat. A BUZ11 nem jó ide. A lehető legkisebb RDS(ON) paraméterűt kell választani. Nekem volt egy az előző projektből. IRLB3036PbF. Ha ez a FET van benne akkor még langyos se lesz az a borda. Inkább a dióda hidat kellett volna felrakni (kevés sajnos), mert az szénné fog égni mint a fólia a nagyáramú részen.
Ón felrakás ( ezt említik), de sajnos semmit nem ér. Kizárólag a tömör/sodrott réz felforrasztása vezet jó eredményre. A greatz-re visszatérve már egy átlagos autó akksinál komoly hő keletkezik rajta. A FET hűtőbordája is kevés, mert próbáltam, és kézzel megfoghatatlan. Olyan 65°C volt.
Tehát nincs kapcsolási veszteség sem, és a lényeg az, hogy szinkronban megy a rendszer ezért a trafó munkapontja nem szalad le a görbéjéről. Ez csökkenti a veszteséget, és a bántó hangokat is. Persze valami még van, mert látom a szkópon csak nekem egy régi, analóg, rossz szkópom van. :(

A tervező jó ajánlata, de eldobja. :W
A TL431 körét nem is értem. Megtaláltam, hogy a tervező még le is írja a jó megoldást erre a rossz marad benne. A jóról is teszek be képet. Ott pozitív visszacsatolással szögletesítik, kis hiszterézist is kap ezáltal. A jelenlegi ok rendkívül egyszerű. A TL431 gerjed. Nekem a tervező javaslata jobban tetszik, de itt már nincs rá hely. Egyetlen 4n7 kondi már megoldja a helyzetet az egyes, és a hármas lábra forrasztva. Az a két szélső lába . :)
Jelenleg a T1, és T2 kör módosítása van folyamatban. COVID miatt alkatrészre várok. A kettes pont megoldva. A hármas pont a végére maradt. Az akksi levételével le kell állni a töltőnek. A sok módosítás nem biztos, hogy segít ezen, mert szerintem ezzel küszködtek, és ezért ez a sok hiba benne.
T1 áramkörének módosítása
Megvettem a 7,5V zenert. D4-t lecseréréltem, és a számított 1,3-1,4ms-t hozza is. Szeretem mikor az elmélet, és a gyakorlat fedi egymást. :)
T2 áramkörének módosítása
C4 kondenzátor csökkentése 47nF-ra.

Jelenleg itt tartok. Tehát az időzítések jók, és elérkeztünk az alapproblémához. Ami akkor jelentkezik mikor végeztünk, és levesszük a kábeleket. Ilyenkor le kellene állnia, és bizony néha nem áll le. A berakott korai magyar verzió a beépített biztosíték miatt védett, és a tulaj biztos nem szikráztat. :)

Végleges változat
Az eddigi változtatások láthatóak. R5 30k 33k-ra lett növelve. Így a kedves lengyel kolléga be tudja állítani a 16,5V-t. :)

Erről a képről csak a gate feszültség hiányzik, de így is elég sok. :D
Leállítási probléma is tisztul, és szerintem ez se működött jól, de őszintén bevallom nem is próbáltam ki az eredeti formában. Az első áramalakjánál már tudtam, hogy így nekem nem lesz jó. Mivel a legegyszerűbb megoldást keresem még keresgélek. Jelen pillanatban az egy darab plusz ellenállás tetszik. A véglegesnek tűnő változaton a C5-tel párhuzamos ellenállás is látható. A D6 és R16 se tetszik, de nem bántom. :)

Hozzászólások

(#1) hcl


hcl
félisten
LOGOUT blog

Szép munka :)
A hibás diódahíd elhelyezés esetén hol van a hiba? Hűteni kéne a Graetz-et?

Mutogatni való hater díszpinty

(#2) Brogyi válasza hcl (#1) üzenetére


Brogyi
senior tag

Igen. Szerintem már 5-7A-nál már melegszik erősen. Nem lehet megfelelő hűtést rakni oda arra a kicsi helyre.

(#3) hcl válasza Brogyi (#2) üzenetére


hcl
félisten
LOGOUT blog

A NYÁK mérete nem jelenti, hogy a doboz is akkora :) De amúgy jogos, nem véletlenül lehet azt bordára szerelni. (Ennek ellenére nem sok egyenirányítót látok bordán tápokban...)

Mutogatni való hater díszpinty

(#4) Brogyi válasza hcl (#3) üzenetére


Brogyi
senior tag

Nézd meg ezt a képet amit beteszek. Ez egy 10A-s töltő és a kép bal felső sarkában még egy ventilátor is van.
Óriás borda a hídon amit még meg is fújnak. A diódahíd 35A-s.

[ Szerkesztve ]

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.