2019. március 26., kedd

Gyorskeresés

Használtautó keresés - tapasztalatok

Írta: | Kulcsszavak: autó . autóvétel . vétel

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Gondoltam, hogy esetleg hasznos lehet, ha egy helyen, összegyűjtve le lennének írva a használtautó kereséssel kapcsolatos tapasztalataim. Az elmúlt évek alatt volt alkalmam többször is végigjárni az autóvásárlás rögös útját nem kevés tapasztalatot szerezve és nem kevés energiát beleölve a dologba, de szerencsére eddig nem volt váratlan meglepetés. Egyáltalán nem teljes, mindenre kiterjedő az írás, csak néhány tippet próbálok összeírni, amikkel hatékonyabbá lehet tenni a folyamatot.

Természetesen az itt leírtak nem általános érvényű szabályok, csak a saját tapasztalataimat, véleményemet tükrözik, ezt tessék szem előtt tartani! :)

Általánosságban
- Ez az elfoglaltság egy ideiglenes hobbinak is simán elmenne, bőven felemészt annyi energiát. Ha belevágsz és komolyan gondolod, akkor ne sajnáld rá az időt, belefektetett munkát! Ha nem rendelkezel nagyon extrém elvárásokkal (tehát például nem kicsi pénzért akarsz olcsó, luxuskategóriás járművet), viszonylag rugalmas vagy az igényeid terén, akkor azért 1 hónap alatt meg lehet találni már ideális példányt.
- Ha itthonról akar venni használt autót az ember, akkor szerintem a Hahu-n elég bújni a hirdetéseket. Ha valamelyik eladó nem jut el odáig, hogy ide is feltegye az eladó autóját, akkor ott esélyes, hogy később is lesznek gondok.
- Ha külföldről behozott kocsi is szóba jöhet, azt érdemes saját magunknak intézni, esetleg megbízható, közeli ismerősőn keresztül megoldani. Kereskedők által behurcibált külföldi csili-vili autóktól óvakodni szoktam, elképesztő, hogy milyen szövegekkel képesek ezeket felvezetni. Persze nem idióta a kinti eladó, az itthoni kereskedő sem és kis figyelemmel a vevő is észreveszi, hogy éppen az adott példánynak mi a nyűgje, hibája. Nem feltétlen kell óriási problémára gondolni, de egy fél tucat apróbb hiba is okozhat jelentős kellemetlenséget adott esetben, én inkbább elkerülöm ezeket.

A választékból választani
- A hirdetés értékeli az íróját, aki nagy valószínűséggel a járművet is használta, fenntartotta. Ha a hirdetésben alapvető adatok hiányoznak, igénytelen, olvashatatlan a szöveg, akkor az már kizáró ok nálam, általában ilyenkor az autó is hasonló állapotban szokott lenni.
- Célszerű első körben leszűkíteni a kínálatot a lehető legjobban, de csak reális értékekkel. Ársáv alsó értékének is adjunk valami értéket, sokszor tapasztaltam ár nélküli újautó dömpinget a találati listában, miközben a használt példányokból csak alig volt néhány.
- A futásteljesítménynél ugyanígy szoktam eljárni, alsó és felső értéket is megadok. Itt értelemszerűen a felső értéket célszerű úgy belőni, hogy az az általunk tolerált valós felső futásteljesítménynél kicsit több legyen. Ha valami már visszatekerve esik ebbe a futásteljesítmény sávba, az úgyis ki fog derülni nagy valószínűséggel a használati nyomok alapján.
- Kereséshez használjuk a részletes keresőt! Amit az áron és futásteljesítményen kívül szerintem érdemes még megadni az a teljesítmény, hengerűrtartalom, üzemanyag típusa, évjárat. A többi paramétert nem nagyon szoktam piszkálni, nem egyszer előfordult, hogy úgy jó kiállású példányok is kiestek a találati listából.
- Az extrákat csak óvatosan jelölgessük be a keresés paraméterezésénél, néha az eladók is kifelejtenek egy jelentéktelenebbnek tűnő, de számunkra fontos extrát.
- Személy szerint csak magánszemélyek által árult autókat szoktam már nézni. Az ehhez szükséges szűrést a finanszírozás "nem" értékre történő állításával szoktam biztosítani, nagyjából helyes eredményt szokott adni. Az autóbeszámítás néha előfordul a magánszemélyek által hirdetett családi autóknál is, emiatt szűrésként szerintem nem célszerű használni. (Egyébként biztos, hogy az átlagos kereskedőknél is van érdemes példány, de eddig én nem találtam ilyet. :DDD Ha esetleg mégiscsak felhagynék ezzel a szokásommal, akkor valószínűleg a megbízhatónak mondott márkakereskedés által árult használtautókkal kezdenék szemezgetni első körben.)
- Ami viszont nálam újabban mindig be van állítva szűrésként, az a "Magyarországon újonnan üzembe helyezett" kapcsoló. Ha 2005-2006 utáni járműveket nézünk és a képeken a rendszám ki van takarva, de a szélvédő jobb alsó sarkában nem látható az EU-s rendszámhoz tartozó matrica, akkor esélyes, hogy az mégiscsak külföldön rótta korábban a kilométereket.
- Ezek mellett még szerintem célszerű szintén bekapcsolni az első vagy második tulajdonostól kapcsolókat. (Ezt sajnos nagy két külön lépésben lehet megtenni, mivel mindkettő bekapcsolása esetén ÉS logikai feltétel miatt olyan hirdetések lesznek csak megjelenítve, amiknél mindkettő érték bele van írva, miközben a valóságban kizárják egymást.)
- Az így leszűrt találati listában lehet kezdeni válogatni. Ha esetleg nagyon sok olyan márka, típus lenne, amelyik minket nem érdekel, akkor azt még érdemes lehet megadni, mint keresésből kizárt márkák, típusok.
- A nem új hirdetéseket én már nem is szoktam megnézni, mert: a) Vagy megnézték mások, de nem vitték el valami miatt. Ebben az esetben már mások megtették a szívességet, szóval feleslegesen nem kell fáradnom. b) Senki rá sem nézett. Ez valószínűleg valami gyanús előjel lehet, jó autót nem hagyná csak ott a sok vevőjelölt.
- Mivel sajnos hahun a hirdetés feladásának dátumát nem találtam meg eddig sehol sem, így nem sikerült rájönnöm, hogy pontosan mennyi idős a hirdetés. Viszont a hirdetések alján van egy hirdetéskód, ami saját megfigyelés alapján egy szigorúan monoton növekvő szekvencia, így annak értékéből lehet következtetni a feladás idejére. Jelenleg a 102xxxxx kezdetű azonosítók a legfrissebbek és szerintem kb. egy hónap leforgása alatt lesz a kettesből hármas az eddigi tapasztalatok alapján.
- Ezt követően szokott jönni a rostán fennmaradt hirdetések végigböngészése. Mindegyik alapos "szakértése", árulkodó jelek keresése. Gyanús jel is lehet például egy évjáratnak nem megfelelő rendszám, ápolatlan, agyonkopott belső tér, furcsa, egyéni átalakítások.
- Ha már telefonálásra is kerül a sor, akkor még egyáltalán nem biztos, hogy komoly is a dolog. Előfordult már, hogy a magánszemélytől eladó autónál érdeklődtem telefonon a hirdetés felől. Majd jött a keresztkérdés, hogy melyik autóval kapcsolatban? Egy alkalommal tényleg megesett, hogy egy családban két autó is egyszerre volt eladósorban, de többnyire (?magán?)kereskedőket sikerült megtalálni ilyenkor. Ha viszont képben van az eladó, hogy mi után érdeklődünk, utána csak néhány kérdést szoktam feltenni; mi lehet tudni az előéletéről, van-e, volt-e valami hibája, hiányossága az autónak, illetve hol és mikor lehetne megtekinteni? Többet szerintem nem feltétlen érdemes telefonon kérdezni, úgyis könnyű szépet és jót mondani ott a vevőjelölteknek, élőben viszont kicsit jobban látszik a valóság.

A kiválasztott szakértése
- Ha megvan már az időpont és a helyszín a megtekintésre, akkor még érdemes lehet utánajárni, hogy ki is kínálja eladásra az autót, néha derültek már ki érdekes meglepetések. Többnyire nem hoz eredményt, de a telefonszám és/vagy email cím alapján egész releváns találatokat tud kidobni a google néha. Cégek esetén pedig hasznos lehet egy pillantást vetni a cég állapotára az e-cégjegyzékben.
- Nem mindegy, hogy miért kerül eladásra az autó. Esetleg már megvan az új hármas BMW az asszonynak a garázsban, ami mellett ott áll a családi Mazda 6 és az apuka 7-es szedán bimmerje, vagy éppen a következő 10 éves autóhoz szükséges hitel önerejéhez kéne a pénz. Utóbbi esetben értelemszerűen elég rossz kilátások vannak az alkura, sőt nagyobb valószínűséggel maradhat el egy-egy fontosabb infó közlése is, csak hogy minél gyorsabban kifizesse már valaki azt a pénzt. Ráadásul, ha kell a pénz az eladónak, nem biztos, hogy sokat áldozott a kocsi karbantartására az utóbbi időben.
- Jó dolog a téli-nyári gumigarnitúra, de 8 darab 10 éves gumi inkább csak felesleges teher, mint jó vétel. Szóval nem árt a minta mélysége mellett a gyártási dátumot is megnézni!
- Ha valamelyik eladó dicséri az autóját, akkor számomra már nem szimpatikus. A jó autót nem kell dicsérni, látja az erényeit a vevő a saját szemével is, viszont a dicsérettel könnyen el lehet terelni a figyelmet egy-két gyanúsabb zörejről, apróságról. Lehet, hogy csak előítélet, de eddig a gyakorlat alátámasztotta mindkét eshetőséget.

A szemrevételezésről, vételről már sok újdonságot nem tudnék írni szerintem, ezekkel kapcsolatban ajánlanám ezt az átfogó irományt, sokat segített nekem még az elején.

Hozzászólások

(#1) XtremLor


XtremLor
(őstag)

Nem egyszeru a helyzet, tavasszal nezelodtem en is, vegul sikerrel jartam a kozelben talaltam egy elso gazdas kis autot. Kereskedotol nem szivesen vasarolok, a kulfoldrol behozott autokat is inkabb kerulom.
Ezzel is megfutottuk a kotelezo koroket, uj gumik, vezerles, szijak, klima tisztitva, atnezve minden etc..
Viszont tudom hogy rendben van, lecsereltunk mindent, 38e valos km van benne igy meglett kimelve ahhoz kepest hogy 2007-es.

"Legen...Wait for it...Dary"

(#2) Kolondrum


Kolondrum
(PH! félisten)
LOGOUT blog

Erről nem csak te tudsz mesélni. Én motort vettem. Aki hónapokig nézi az adott típust az lát csodákat.

Suzuki 99Le (1185kg) és Kawasaki 72Le (174kg). Egyik tartós, másik "lép".

(#3) Doze válasza Kolondrum (#2) üzenetére


Doze
(senior tag)

Motor az más, ott van idő nezelodni... de pl mint nekem is hogy auto kell 2 héten belül akkor nincs nagyon idő válogatni... kereskedő, magankez, külföldi, egykutya vastag általánosítás bármelyiket csak ezért előre illetve hátra sorolni. Meg kell nezni es dönteni... max pl a kereskedővel nem tudsz alkudozni.. a külföldi autók is lehetnek jok, csak ne 3000eurós a6 audi legyen.... de azt meg látja az ember.

(#4) Cnclacko


Cnclacko
(újonc)

Én még ezt ajánlom.[link]
Van mit a szlovákoktól tanulni[link]

[ Szerkesztve ]

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.