2024. március 19., kedd

Gyorskeresés

Első autóm első éve

Írta: | Kulcsszavak: mercedes . w124 . 300d

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Tegnapelőtt volt egy éve, hogy a nevemen van az első autóm, gondoltam összefoglalom az egy év tapasztalatát.

2016.01.23-án vettem egy 1993-as Mercedes-Benz 300D-t, mellyel gyerekkori vágyam teljesült felnőttként. Mindig is odavoltam a régi Mercikért, kezdve a "zöldséges" W123-tól a "bálna" W140-ig. Azonban mind közül a W124-es a kedvencem, talán ez az arany középút: se nem kicsi, se nem óriási.

Ezek az autók megbízhatóságukról, tartósságukról híresek, ezért vágytam rá, nem a márkajelzéshez társított sztereotípiák miatt. Azonban az előbb említett tartósság egyben az ellensége is, hiszen minimális karbantartással, vagy akár anélkül is üzemképes, csak mondjuk közben exponenciálisan csökken a várható élettartam. A másik ellenség az idő vasfoga. A (dízel) motorok elmennek 1 millió kilométert is, ha a kötelező szervizeléseket megkapja, de mire ezt eléri, megeszi a karosszériát a rozsda. S nyilván, mire elér ekkora futásteljesítményt, négyszer visszatekerik az óráját, lyuk meg több lesz rajta, mint lemez. Elég megnézni Facebook-on a Mercedeses adok-veszek csoportokat, milyen emberek árulnak milyen kocsikat.... az első autót is amit megnéztem, olyan ember árulta... nagyon olcsó volt, s a papírjai nagyon nem voltak összhangban. Amúgy képeken egész rendben lévőnek tűnt, de azt a csalódást nem felejtem, amikor élőben megláttam öt méterről... Hiába, az ember hajlamos beleélni magát, hogy elsőre meglesz a hőn áhított példány :)

Ezután úgy másfél hónapig maradtam a monitor előtti álmodozásnál, és szerencsére közben eladó lett a családban egy 124-es, amire már amúgy is pályáztam korábban, csak még nem volt fix, mikor lesz eladó. Így könnyű dolgom volt, mert megspóroltam az időt, pénzt, s energiát, mire találtam volna egy nem szétrohadt-összetört, összetákolt példányt, ami még a büdzsén belül van. Ez pedig körülbelül 800 ezer Ft volt. A mondás úgy tartja, hogy ne vegyél 6 hónapnyi keresetnél többe kerülő kocsit, mert úgyis ellopják, összetörik, stb., aztán utána fájhat a fejed, hogy a nehezen összespórolt autó volt, nincs! Én 700-ért vettem, így még belefért az átírás (77.750 Ft), meg a biztosítás (39.377 Ft/év).

Még a vásárlás előtti hétvégén tettünk egy próbakört, meg szereltünk: bal és jobb hátsó kerékcsapágy csere (állítólag a hangja már nem volt jó, én semmit se hallottam...), meg az egyik féltengelyt cseréltük, mert a gumiharangja szakadt volt. Aztán a következő hétvégén elintéztük a papírokat, s elhoztam a kocsit. Vezetni egy Skoda Superb-en tanultam, tehát a mérethez hozzá voltam szokva, de akkor már a forgalmi vizsga óta ('15 október) nem vezettem, így kicsit izgultam, mire hazavezettem 60 km-re. Ráadásul pont aznap este kezdett szakadni a hó, én meg friss jogsisként (mentem addig vagy 800 km-t) ülök egy hátsókerekesben a hóesésben :DDD

Persze a képek tanúsága szerint gond nélkül hazaértünk:

Az első képek

Nem mondom, hogy könnyű volt megszokni a budapesti közlekedést, de a BKV utálata, és a munkahely távolsága (22 km) hozzásegített. Igaz, mindkettő szívás, mert vagy a BKV-n osztozol a talpalatnyi helyen embertársaiddal, vagy kényelemben ugyan, de dugóban ülsz. Én mégis inkább az utóbbit választom, kiegészítve a Waze navigációval. Nekem nagyon bevált, szerintem enélkül halál a délutáni forgalom Budapesten. Így is szívás átmenni a városon, de legalább csak 50-60 perc a reggeli 40 helyett, nem több.

Fogyasztás: Budapesten belül akár 8 liter, országút 6 liter körül. A vegyes 7 liter, ennyi az átlagom is Spritmonitoron. Mivel egy ideje csak hosszabb utakon használom, valószínűleg sikerül bemenni majd 6 liter alá... Azért ez nem rossz egy másfél tonnás, 24 éves, 3 literes motorral szerelt kocsitól.

Nagyon megszerettem: minden reggelben az a legjobb, mikor lemegyek, izzítok, aztán beindul a hat hengeres dízel. Ezek az előkamrás befecskendezésű motorok sokkal finomabban járnak, mint a közvetlen befecskendezésűek. Nincs a rájuk jellemző karcos, erős, kerregő hang. Cserébe a teljesítmény/liter mutatót inkább meg sem említem. Viszont fordulaton nagyon meggyőző hangja van, inkább egy hajómotorhoz hasonlít, mintsem kerregő dízelhez. Alapjáraton meg szépen ketyeg (650-es fordulat), nyáron üzem melegen szinte nem is hallani a piros lámpánál. Nem egy versenyautó nyilván (113 lóerő 1450 kilogrammra), de arra amire kell, bőven elég (150-es autópálya tempó). Négy emberrel, csomagokkal is felmegy az érdi emelkedőn, lehet tartani a 140-150-et. 150-nél már erősebb a szélzaj és a motor hangja is (3400-at forog ötödikben), de még egyáltalán nem zavaró, gond nélkül lehet beszélgetni. Óra szerinti 130 pedig 3000-es fordulatnál. Az abszolút pihentető a 100-as tempó: se szélzaj, se motorhang (2300 f/p), keveset is fogyaszt - én így szoktam közlekedni autópályán, közben hallgatok valami jó zenét. Mélyek nem nagyon vannak, de a korszak zenéi szépen szólnak a gyári hangszórókon. Aki siet, meg menjen a dolgára... :)

Mint említettem, ebben egy 3 literes, soros elrendezésű hat hengeres dízelmotor van, Bosch soros adagolóval (ezt a motorolaj keni, ezért is bírja sokáig). Nincs benne turbó, dízel részecske szűrő, automata váltó, stb. ami elromoljon. Tehát a motor örök élet +1 nap, csak sajnos legjobb esetben is csak EURO2 normát teljesít, amivel kényszerpihenő van szmogriadó esetén. Én ezt elfogadom, sok kicsi sokra megy, ha nem muszáj, valóban ne szennyezzük a környezetet. Ugyanakkor az is érdekes felvetés, hogy mi a szennyezőbb: 1 típust legyártani, és használni 20 évig, vagy 5 évente új autót venni, a régit pedig roncstelepre küldeni?

A vásárlás óta körülbelül 20.000 km-t mentem, a fogyasztásról, költségekről részletes statisztikát vezetek Spritmonitoron. Akit érdekel, a linken megnézheti.
Összességében:

Vételár: 700.000 Ft
Üzemanyag: 447.815 Ft
Gumiabroncsok: 86.838 Ft (nyárit kellett venni, mert amik voltak hozzá, régiek)
Átírási költség: 77.750 Ft
Biztosítás: 76.566 Ft (két évre számítva)
Javítás: 73.950 Ft (szélvédőcsere, küszöbhegesztés, adagolón tömítéscsere)
Olajcserék: 42.596 Ft (motor, szervó, fék, váltó, diffi)
Karbantartás, műszaki vizsga: 30.548 (szűrők, dízelöblítő)

Összesen: 1.536.063 Ft. Tehát ha a vételárat levonjuk, marad 836.063 Ft. Ennek a fele üzemanyag, a másik fele nem évente ismétlődő költség (leszámítva a biztosítást), tehát jó eséllyel hosszabb távú "befektetés".

Két extra hiányzik nekem, ezeken már régóta gondolkozom, hogy kellene bele: állófűtés, meg tempomat.
Hosszabb távon szeretném majd ezeket beépíttetni, illetve pár apróságot javítani, mint belső világítás, tetőkárpit (picit lóg), stb. Amivel majd még foglalkozni kell, azok az apróbb rozsdapöttyök (sárvédő, A oszlop), mielőtt jobban elterjed a rozsda. S ha ezek megvannak, akkor egy rendes polírozás, mert azért frissen mosva szép a karosszéria, de vannak rajta karcok.

További képek:


Az első mosás után

Még a kutya is ismerkedik vele


Szép a belsőtér, de idén ki akarom majd szedni az üléseket, és gőztisztítóval végigmegyek rajta
Motortér

Ez a légszűrő bizony csere érett volt, utána újult erőre kapott a motor
Esztergom és Pomáz között

Visegrád

Nagymaros

Verőce

Rétság

Ezeket még márciusban csináltam, mosás után Turtle gyorswaxxal kezeltem

Hozzászólások

(#1) peti931


peti931
csendes tag

Szép kocsi, én előtted 2 nappal helyeztettem forgalomba a saját első kocsimat ami egy Audi A4 B5, hasonló megelégedéssel használom, és hosszú távra tervezek vele.

(#2) barnam_ válasza peti931 (#1) üzenetére


barnam_
nagyúr

Köszi! :)

Igen, az első A4 is megbízható konstrukció. Egy barátomnak ilyen van, a 110 lovas 1.9 TDI.

(#3) MurdR


MurdR
veterán

Szépen összeszedett írás!
Itt is sok sok balesetmentes km-t kívánok. :R

Das beste, oder nichts! :D

MacBook Air 2020 - iPhone SE 2020 - iPad 8

(#4) opeter87


opeter87
senior tag

Jó írás. Én is összeszoktam számolni, hogy mennyi megy el gázolajra egy évben :O (de inkább nem kéne)

Nagyon szép autó, gratulálok hozzá. További sok balesetmentes km-t.

(#5) Kalandor


Kalandor
HÁZIGAZDA
LOGOUT blog

Ó, régen ilyet vakartam venni, csak automatát. A szín is a legtutibb.

[ Szerkesztve ]

(#6) seolwon


seolwon
tag

Én is gondolkodtam ilyenen de a fogyasztása elretentett.
A tied viszont elég baráti ilyen téren. Nagyon kímélően vezeted?
De hogy várod hogy 6 liter alá menjen ha az eddigi legkisebb fogyasztásod is 6,3 liter?

(#7) e=mc²


e=mc²
őstag

Nekem a 3000km-enkenti olajcsere feltunt. Miert ilyen kicsi az intervallum? Ertem en, hogy oreg auto, meg diesel, de ez indokolna ezt?

Ambulimax Provider

(#8) barnam_ válasza seolwon (#6) üzenetére


barnam_
nagyúr

Nem olyan vészes a fogyasztása a 2.5, meg 2 literes motorhoz képest. Aminek nagyobb a fogyasztása, az az automata, meg a 3 ezres turbós. De az mondjuk jól is megy.
Én az enyémet 2 ezernél szoktam elváltani, nem kell jobban pörgetni.

A 6.27-es fogyasztás úgy jött ki, hogy volt benne 8 munkanap, meg 2 hétvége Budapest - Kaposvár távolság.
Most viszont csak hazautazásra használom (200 km-es utak nagyrészt), a napi számláló már 1000 km felett jár. Ha nem is lesz 6 liter alatt, de mindenképpen a közelében lesz szerintem.

(#4) opeter87: köszi, viszont kívánom! :) Szerencsére nem kell számolni, csak szembenézni a ténnyel.

(#5) Kalandor: igen, az automata kétség nélkül nagy királyság! Csak többet fogyaszt, meg állítólag kevesen értenek hozzá, mert régi már. Végül milyen autód lett?

szerk.:

(#7) e=mc²: honnan gondolsz 3000 kilométerenkénti olajcserére? Ha a spritmonitoros bejegyzések alapján, az ne tévesszen meg, mert egyik motorolaj, aztán két hónapra rá lecseréltettem a difi olajat, stb.
Motorolajat tízezrenként cserélek, eddig 2x volt: 380-nál, meg 390-nél.

[ Szerkesztve ]

(#9) Luck Dragon

Szuper autód van, szolgáljon téged sokáig. :)
Én tavaly szeptemberben vettem az enyémet. :)

[ Szerkesztve ]

A káosszal teremtek rendet. Philips & TPvision primary visitor. Philips Design line.

(#10) Redneck


Redneck
veterán

Gratulálok hozzá, szolgáljon sokáig! Imádom ezt a típust, nekem ez a forma a Merci. 6-800k kilométeres van a családban, ezek maximum bontottként végzik. Magamnak első autónak valami kis benzines jóval újabb japánt szeretnék. Idén meg is lépem, ha minden jól alakul.

[ Szerkesztve ]

Play Hard GO pr0! - A bugfix, a hiba véglegesítése a programban. http://steamcommunity.com/id/redneck026/

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.