A Magyarországon is kapható, növekvő népszerűségnek örvendő hologramos csodakarkötők a helyi tudományos társaságok közbenjárásának köszönhetően megütötték az ausztrál versenyhivatal ingerküszöbét.
Az ACCC, a magyar GVH ausztrál megfelelője súlyos következményekkel járó döntést hozott: miután az áltudományos hókuszpókuszokat terjesztő, gumikarkötőket áruló cég a hatóság felszólítását követően sem tudta semmilyen tudományos bizonyítékkal alátámasztani termékeinek hatásosságát, arra kötelezték őket, hogy hagyjanak fel a megtévesztő marketinggel, és minden becsapott vásárlónak fizessék vissza a pénzét, amennyiben ezt kérik.
Az ACCC nyilatkozatában kijelentette, hogy a hologramos karkötők semmiféle előnnyel nem rendelkeznek egy közönséges gumikarkötőhöz képest. Arra is felhívták a figyelmet, hogy a vásárlók óvakodjanak hasonló termékektől, melyek hatásosságát a forgalmazó üres, és gyakran ránézésre is hamis állításain kívül semmilyen tudományos bizonyíték sem támasztja alá.
A Power Balance elismerte, hogy valótlan állításokat fogalmazott meg hologramos, egyensúlyjavító termékeiről, és így félrevezette a vásárlókat, megsértve ezzel a hatályos kereskedelmi törvényt.
A cég vállalta, hogy nem fogalmaz meg többé független kutatások által alá nem támasztott állításokat termékeivel kapcsolatban; minden vásárlónak teljes visszatérítést biztosít akik becsapva érzik magukat; korrekciós hirdetéseket jelentetnek meg, megelőzve a vásárlók további félrevezetését; a termék ausztrál honlapjáról minden félrevezető információt eltávolítanak; eltávolítják a Performance Technology szavakat a márkáról és programot indítanak az elvárásoknak való megfelelés érdekében.
Mindezek ellenére a mágikus karkötőkkel való kereskedés busásan kifizetődő üzlet. A múltbéli botrányok [13], és az ismét éledni látszó szankciós hullám ellenére, ezen cégek gyakorlatilag nulla befektetéssel és előállított értékkel, jószerivel csak marketinges és disztribúciós kiadásokkal óriási tiszta profitra tesznek szert rövid idő alatt, melyhez képest a bizonytalan időpontra várható büntetések és visszatérítések elenyészőnek tekinthetők.
Magyarországon az EFX terjeszt ilyen karkötőket, hasonlóan nonszensz állításokkal operálva reklámjaikban. A magyar versenyhivatal tudtommal még nem foglalkozott az üggyel, ez nyilván érdektől, illetve indíttatástól függ. Amíg nem jut el hozzájuk kellő mennyiségű negatív vélemény vagy hivatalos feljelentés, aligha fognak vele foglalkozni.
Vonatkozó írásom
A haszonszerzés tudománya