2024. április 23., kedd

Gyorskeresés

USB-s biciklilámpák

Írta: | Kulcsszavak: ghoo power . lm317 . feszültségregulátor . biciklilámpa

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

FONTOS! Az előzményeket lásd a Ghoo Power akksiról írt cikkemben!

Kiindulási feltételek: adott egy stabilizált 5 V-os (DC) feszültségforrás, esetünkben a Ghoo Power akksi, amit a Bike2USB-vel töltök biciklin.
Adott egy 3 V (DC) 3 LED-es hátsó villogó. Adott egy 4.5 V (DC) 7 LED-es első lámpa.
A feladat adott: 5 V-ból kellene 3 V-ot és 4.5 V-ot előállítani, minél jobb hatásfokkal.

Az implementációm:

- hátsó lámpa (5 V -> 3 V, 2xAA elem): erre a célra egy szimpla ellenállás mint feszültségosztó és áramkorlátozó nem megfelelő. Túl sok lenne a veszteség, lekorlátozná az áramot és még a kívánt feszültségszint sem lenne biztosítható általa mindig. Tovább bonyolítja a helyzetet a LED-ek nemlineáris feszültség-áram karakterisztikája, semmilyen feszültségingadozás itt nem tolerálható. Egy megbízhatóbb, profibb alkatrészre esett a választásom: egy feszültségregulátorra (ilyeneket használnak a tápegységekben és az alaplapokon is). Az LM317-eset választottam. Szükség van 2 kondenzátorra és 2 ellenállásra. Az előbbiek nem kötelezők, a zajszűrésben van szerepük. Az utóbbiak (az ellenállások) viszont szükségesek. Kiszámolható, hogy melyik kivezetéshez mekkora ellenállásra van szükség a kívánt feszültségkonverzióhoz (lásd az adatlapot).
Pl.: R_1 = 240 Ohm + R_2 = 330 Ohm -> ~ 3 V. A hátsó lámpa tokjában az elemek helyére rögzíthető az LM317-es az ellenállásokkal, esetleges kondenzátorokkal és vezetékekkel együtt. Az LM317-es konverzióval 5 V-nál mérve a 3 LED-es villogó ~ 70 mA-t fogyaszt, a teljesítmény 350 mW. Nagyjából ennyi a 3 nagy fényerejű LED teljesítménye is (ideális esetben), tehát ~ elhanyagolható a regulátor terhelése (kb. 40 mW alatt lehet).
Ez nagyon elterjedt megoldás, pl. a Raspberry Pi miniszámítógépben is ugyanígy állítják elő az input 5 V-ból az alacsonyabb feszültségeket (pl. 3.3 V-ot). A regulátor elég széles feszültségtartományban dolgozhat, azonban magasabb terheléseknél hűtés szükséges (az integrált nagyteljesítményű FET-ek miatt). A regulátorban van áramgenerátor és stabilizátor IC is, sokszor még túláramvédelem is.
Elég profi IC. Egyébként az output feszültséget megadó képlet:

V_OUT = 1.25 * ( 1 + R_2 / R_1 ).

Szóval a két ellenállás arányából következik a kimeneti feszültség.

A hátsó lámpa. A látható két vezetéken kapja az 5 V-ot. Az ezt 3 V-ra csökkentő és stabilizáló elektronika az elemek helyén, a burkolatban kapott helyet.

- első lámpa: ott 5 V -> 4.5 V (3xAAA elem). Itt egyesek szerint közvetlenül rákapcsolható az 5 V-ra a lámpa. Én azonban a biztonság kedvéért beraktam sorosan hozzá egy ellenállást. Ismerni kell a LED-ek munkapontját (kimérhető) az ellenállás megválasztásához. Ez gyártónként, lámpa-implementációként nagy szórást mutathat, érdemes kimérni a saját lámpánkat egy multiméterrel. A LED-ek teljesítménye kimérhető, ha "rendeltetésszerűen", elemekkel használjuk. Ugyanezt az áramerősséget (és persze feszültséget) kell nekik biztosítani egy megfelelően megválasztott ellenállással.

Az első lámpa. A látható két vezetéken kapja az 5 V-ot. Az ezt 4.5 V-ra csökkentő ellenállás a burkolatban, szintén az elemek helyén található.

- kapcsoló (LIGHT): a két lámpa együttes kapcsolásához (benne van a KRESZ-ben, hogy szükséges ;) ) felraktam a párhuzamosan kapcsolt átalakított lámpák ágára egy LED-es kapcsolót. Ez azt tudja, ha fel van kapcsolva, akkor a LED-je is világít. Ehhez csak rá kell kapcsolnunk 3/5 V-ot. Lásd az adatlapját a használt kapcsolónak. Én kb. 30 mA -- 40 mA áramerősséget tartottam megfelelőnek (5 V mellett) a kapcsoló LED-jénél, ezért ennek megfelelő ellenállást kötöttem vele sorosan, mint áramkorlátozót. Itt is érdemes kimérni a kapcsolónk LED-jének a feszültség-áram karakterisztikáját. Minél pontosabban ismerjük ezt, annál optimálisabb lesz az energiafelhasználás és a LED-ünk várható élettartama is maximalizálható. Szóval érdemes mérni. ;)

A LIGHT kapcsoló. A kapcsolóba integrált zöld LED jelzi az aktuális állapotot. A LED-nek az áramot leszabályozó ellenállás a kapcsoló másik oldalán került elhelyezésre. A többi kapcsoló (BATT és CHRG) még nem került felszerelésre. Az agydinamó (generátor) a jobb alsó sarokban látható.

Update #1: ha feszültséget kap az első lámpa, akkor az világít (mivel egy egyszerű kapcsolóval szerelték fel gyárilag, ezt egyszerű volt megoldani). Viszont a hátsó LED-es villogó automatikus bekapcsolása trükkösebb volt: el akartam kerülni, hogy mindig hátra kelljen fordulni lenyomni a gombját (nem kapcsoló!). Sőt, ez a nyomógomb szolgál egyben a funkcióválasztáshoz is (villogó/folyamatos világítás). Egyszerűen a nyomógombját fixen átkötöttem, így olyan, mintha folyamatosan nyomva lenne tartva a gomb: ennek hatására, ha feszültséget kap, bekapcsol az első (villogó) üzemmódba. Ha teljesen (!) lekapcsoljuk a feszültséget, akkor gyorsan elfelejti az állapotát, így legközelebb, ha rákapcsoljuk a feszültséget, ismét villogni kezd. Fontos, hogy a hátsó lámpa kizárólag korrekt feszültségszinteknek legyen kitéve (0 V és 5 V (+/- 5 %)), mivel, ha ez nem teljesül, akkor a bekapcsoláskor anomáliák lépnek fel (pl. nem kapcsol be, folyamatosan világít villogás helyett -> nem-determinisztikus viselkedés). Az USB-s akkumulátornak köszönhetően ez biztosítva van, így arról a működése problémamentes.
Tehát a két lámpa egy kapcsolóval egyszerre, kényelmesen be/ki kapcsolható.

Update #2: a hátsó lámpa villogása okozta kismértékű feszültségingadozás pulzálás formájában látható az első lámpánál. Ez eléggé zavaró sötétben, mivel a szemnek gyorsan kell alkalmazkodnia a változó fényviszonyokhoz. Az egyenfeszültségből a pulzálást okozó "huplik" kondenzátor segítségével eltüntethetők, azaz a feszültségszint kisimítható (integrálás, aluláteresztő szűrővel eliminálható a nagyfrekvenciás komponens, esetünkben a periodikus hullámzás, és megmaradnak a kisfrekvenciák, ideális esetben csak a konstans, DC feszültségszint). Kondenzátor használatánál azonban be- és kikapcsoláskor tranziens effektusok előfordulhatnak.

- lesz egy ugyanilyen extra kapcsoló (BATT) közvetlenül az akksihoz, aminek egyetlen feladata az akksi "inicializálása", minimális terhelése (a kapcsoló LED-jével). Ha ez nem lenne, akkor terheletlen állapotban lekapcsolna 30 s után az akksi.

- lesz egy extra kapcsoló (már nem LED-es; CHRG) a töltés aktiválásához. Lejtőn lefele jövet érdemes bekapcsolni, felfelé tekerésnél meg kikapcsolni. :)

Összefoglalva az inputot/outputot, azaz a konzolt :) : CHRG + BATT (piros LED) + LIGHT (zöld LED) kapcsolók. A LIGHT bekapcsolásához szükséges, hogy a BATT bekapcsolva legyen. A CHRG bekapcsolása előtt érdemes a BATT-ot kikapcsolni (ez a LIGHT-ot is lekapcsolja!).
Üresjáratban érdemes a BATT-ot kikapcsolni (ez a LIGHT-ot is lekapcsolja!). A kapcsolók LED-jeit az akksi hajtja meg. Akksi nélkül nem működik a rendszer! A BATT, és ezért a LIGHT bekapcsolása előtt, ha 30 másodpercnél hosszabb ideje csatlakoztatva van az akksi, akkor le kell nyomni a gombját vagy újra kell csatlakoztatni (csak az outputot).

Az első generációs Bike2USB. A piros RCA csatlakozón kapja az agydinamó (generátor) váltakozó feszültségét. Az ettől balra lévő USB csatlakozón szolgáltatja az akksi számára a stabilizált 5 V-ot, standard USB csatlakozón keresztül. Az áttetsző csatlakozó egy USB-A hosszabbító kábel az akksitól. Itt csatlakoznak a fogyasztók az akksira.

A kábelezés. A Bike2USB a piros RCA csatlakozón kapja az agydinamó (generátor) váltakozó feszültségét. Az ettől balra lévő USB csatlakozón szolgáltatja az akksi számára a stabilizált 5 V-ot, standard USB csatlakozón keresztül (az akksi táskája felé megy). Az áttetsző csatlakozó egy USB-A hosszabbító kábel az akksitól (az akksi táskájától jön). Itt csatlakoznak a fogyasztók az akksira. A kép legfelső, középső részén még éppen látszik egy USB csatlakozó, ami párhuzamosan van kötve a főágra: ide tetszőleges USB eszköz csatlakoztatható: célja elsősorban GPS, okostelefon töltése.

Ebben a táskában van az USB-s akksi. A fekete kábelen jön az input az akksi töltéséhez. Az áttetsző kábelen megy az output a fogyasztóknak. Lásd a két USB kábelt a zipzár mellett.

Szakirodalom:

LM317 adatlap: https://www.national.com/ds/LM/LM117.pdf
LM317 ellenállás-feszültség kalkulátor: http://www.reuk.co.uk/LM317-Voltage-Calculator.htm

Hozzászólások

(#1) Teasüti


Teasüti
nagyúr

Az uccsó extra kapcsoló a töltéshez, arra mi szükség?
Ez a lámpáktól független, az akku és a bike2usb közt van?
Ha jól emlékszem a cikkre, akkor az akku nem szívleli, ha egyszerre töltik és kisütik. Ezért raktál oda egy kapcsolót?

Mennyit mennek a lámpák csak a bike2usb kondijáról, akkupakk nélkül?

(#2) anglergab válasza Teasüti (#1) üzenetére


anglergab
addikt

"Az uccsó extra kapcsoló a töltéshez, arra mi szükség?"

Az akksi töltése be/kikapcsolható.

"Ez a lámpáktól független, az akku és a bike2usb közt van?"

Igen.

"Ha jól emlékszem a cikkre, akkor az akku nem szívleli, ha egyszerre töltik és kisütik. Ezért raktál oda egy kapcsolót?"

Többek között igen. Bár fontosabb szempont, hogy emelkedőn való tekerésnél ezáltal kevésbé fogjon vissza az agydinamó.
Az akksi állítólag gyorsabban elhasználódik, ha egyszerre töltik és kisütik.
Ezzel a kapcsolóval preferáltan lejtőn lefele jövet és nappal érdemes bekapcsolni a töltését. :)

"Mennyit mennek a lámpák csak a bike2usb kondijáról, akkupakk nélkül?"

Nekem 1. generációs Bike2USB-m van. Abban a kondenzátorok csak zajt szűrnek, nem funkciójuk a rövid megállásoknál a feszültség biztosítása. A következő generációs modellek között vannak ilyenek is, megfelelően nagy kapacitású kondenzátorokkal.
Tehát az esetemben akkupakk nélkül közvetlenül a Bike2USB-ről csak akkor mennek, ha biciklizek.

[ Szerkesztve ]

(#3) Teasüti válasza anglergab (#2) üzenetére


Teasüti
nagyúr

Az akksi állítólag gyorsabban elhasználódik, ha egyszerre töltik és kisütik.
Azt gondolná az ember manapság már felkészítik erre a vezérlését.

Amúgy ezeket az alkatrészeket csak úgy összedrótoztad és beszórtad a lámpa házába? Vagy nyákon vannak?
Várom már a képeket. :))
Hogy oldottad meg a vezetékek csatlakozását a zárt lámpatesthez?
Apró lyuk + tömszelence?

(#4) anglergab válasza Teasüti (#3) üzenetére


anglergab
addikt

"Azt gondolná az ember manapság már felkészítik erre a vezérlését."

Lehet, nem a vezérlésen múlik, továbbá így egyszerűbb -> kevésbé valószínű, hogy tönkremegy és olcsóbb is.

"Amúgy ezeket az alkatrészeket csak úgy összedrótoztad és beszórtad a lámpa házába? Vagy nyákon vannak?"

Összedrótoztam és rögzítettem a lámpák házaiban. Az akksi egy kis táskában van. Az egész rendszer vízálló.

"Hogy oldottad meg a vezetékek csatlakozását a zárt lámpatesthez?
Apró lyuk + tömszelence?"

Igen.

[ Szerkesztve ]

(#5) anglergab válasza Teasüti (#3) üzenetére


anglergab
addikt

Elkészültek a képek, a bejegyzésben megtekinthetőek, magyarázatokkal együtt.

(#6) kmisi99


kmisi99
addikt

Ez tök jó de ha ilyennel leparkolsz a városba nem hiszem hogy sokáig a tiéd lenne. De nagyon profi munka :C

[ Szerkesztve ]

(#7) Teasüti válasza kmisi99 (#6) üzenetére


Teasüti
nagyúr

Ebben egyet kell értsek, ez így már nem az olcsó városi bringa. :)
Már az első kerék is túl nagy figyelmet kelt, holott alapesetben az a legkevésbé értékes része egy fapados biciklinek.
De szerintem inkább túrázni jó ez a felszerelés.
Meg mintha olvastam volna vhol, h levehetők a mozdítható kiegészítők.

A szigszalagos rögzítés megér egy misét. :C
Az miért nincs a váztáskában? :)

(#8) anglergab válasza Teasüti (#7) üzenetére


anglergab
addikt

A Bike2USB gyorskötözőkkel van rögzítve, a szigszalaggal csak be van biztosítva.
Így van, elsősorban túrázásra használom ezt a biciklit.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.