Mióta beütött a dögvész, számos szoftvergyár, nagyvállalat, menő startup meg multi iroda állt át home office-ra.
2020 legnagyobb felfedezése, hogy az irodai munkához tulajdonképpen nem kell iroda.
Persze új problémákat is hozott a közösségi tér megszűnése. Hiányoznak a whiteboardra 2 perc alatt felskiccelt magyarázatok, amik megspóroltak egy csomó meetinget és dokumentációt. Nem lehet jókat beszélgetni a teakonyhában. És sokkal gyorsabban kiderül, hogy ki nem húzta le a wc-t.
A járvány kezdete óta számos vezetőnek is új készségeket kellett tanulnia, mert a fertőzésveszély teljesen ellehetetlenítette a Nyakbalihegés, a Szék Mellett Toporgás, a Váll Fölött Átszuszogás illetve az Arcbamászás nevű people management technikákat.
De valljuk be, mindez nem ér annyit, hogy erre fenntartsanak egy teljes épületet, ergonómiailag megfelelő bútorokat vegyenek bele, rezsit fizessenek meg mindenféle karbantartást, kávét, teát, gyümölcsöt, wc papírt, irodaszereket, csocsóasztalt, növényeket, bérlet támogatást, meg egy túlárazott munkavédelmis szakértőt, aki megmutatja évente kétszer, hogy hol van a vészkijárat.
Szóval irány a home office, a mosatlan bögrék és egész héten hordott pizsama alsók világa.
Ha eddig kimaradtál, és csak most csöppentél bele a remote létbe, mire készülj? Hogy kell berendezkedni? Mire lesz szükséged? Mik a szokások? Hogyan oszd be az idődet?
Setup
Ne aggódj, csak az alapokat kell összerakni, a többi jön magától.
Alapok: áramforrás, internet, valami kényelmes szék meg asztal, ha nem akarsz egy hét alatt csomóra tekeredni, mint a cipőfűző. Gép, billentyűzet, monitor, toll, papír, telefon. Kész is vagy.
Mint mondtam, a többi jön magától. Elsőnek megjelennek majd a kiskanalak, kávésbögrék, fél szendvicsek, és az elintézendő papírok. Később előbújik a töltőkábel, ceruzaelem, szemüvegtörlő, savlekötő tabletta, majd vad burjánzásban ölelkezik össze új és műsoros papírzsepi, üres doboz, bevásárlólista, csavarhúzó, fél csoki, kutyajáték és a gyerek legójából azok a darabok, amiket a lábujjaid közt találtál. Végül pedig az egész kupac tetején ott fog aludni a macska, hanyatt.
Technika
A digitalizáció rohamléptekkel halad, dokumentum megosztó platformok, ticket rendszerek, verziókezelők, Zoom, Slack, Teams, Google Chat és egyéb pittyegés-generátorok, valamint a megfigyelő szoftverek széles köre elérhető manapság.
A humán faktor viszont nincs még teljesen lefedve, ott lehetnek fennakadások, nem mindenki digitalizálódott varázsütésre. Ezt előbb csak sejted a nem rendeltetésszerűen használt emojikból, de akkor szakad rád teljes súllyal, amikor rájössz, milyen nehéz elmagyarázni skype-on, hogy miért nem tudod lepecsételni az odatartott számlát.
Divat
Rendezett, ápolt arc és haj, felül business casual vagy smart casual, alul meg hagyszellőzzön.
Időbeosztás
Az online létben nincs törzsidő, meg ebédidő, meg privát idő, csak párhuzamos idősíkok, amelyek ugyan függetlenek egymástól, de folyamatosan összeütköznek.
Például ha valaki küld egy mailt szerda este 6-kor, akkor csütörtökön reggel az emailt már tegnap megkaptad. A tegnap az pedig egy nappal korábban volt, szóval ő egy napja vár rád.
Az email a küldő idősíkjában csütörtökön reggel 9-kor kereken 1 napos.
Te viszont szerdán 6-kor befejezted a munkát, csütörtök reggel 8:30-kor bejelentkeztél, azóta volt 2 meetinged, megválaszoltál egy rakás üzenetet, a postafiókodig is eljutsz lassan.
Az email a te idősíkodban csütörtök reggel 9-kor mindössze 4 perces.
Ez a differencia a két idősík között kölcsönhatásba lép és túlfeszültséget generál, majd kicsapódik az egyik oldalon, mire az email küldője habzó szájjal felhív, hogy ugyan hány napot kell még várni, hogy válaszoljál végre.
Ilyenkor megpróbáljátok egyeztetni az óráitokat, te meg soha többet nem válaszolsz 3 napnál előbb a hisztis köcsögnek.
Tipp:
Irodából is lehet távmunkát végezni, csak nem szabad közel menni a munkához.