2023. január 28., szombat

Gyorskeresés

Giant TCR: Shimano Di2 update

Írta: | Kulcsszavak: Kerékpár . Országúti . Outi . Giant . Di2 . Shimano

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Előzmények

A bringát anno használtan, de gyakorlatilag újként sikerült vennem még a nagy drágulási hullám előtt, gyárilag Shimano 105 váltással szerelve. Azota kapott új kerékszettet meg egyéb apróságokat. Sosem volt gond a váltással, nem igényelt utánállítást, mindig gyorsan és pontosan működött, de zavart a kábelrengeteg a kormányon. Egy ideje már nézegetem az aprót, hátha felbukkan egy jó árú, jó minőségű di2 szett, ez történt meg a közelmúltban: egy idősebb sporttárs a hétvégi, ünneplős bringát szétszedette és eladta darabokban, így került hozzám nagyjából féláron egy teljesen makulátlan, talán 3000km-t futott Ultegra 8050 Di2 upgrade szett.

Hozzávalók

Ami a szettben volt:
- Első váltó
- Hátsó váltó
- Két fékváltókar felnifékes verzióban
- 4es elosztó
- Kormány végébe való fejegység
- Akku + töltő
- Di2 kábelek

Amit még be kellett szerezni:
- BT/Ant+ egység
- Egy hoszabb Di2 kábel ami elér a középcsapágytól a kormány végéig (140cm)
- A vázhoz való apróbb alkatrészek: vakdugók, gumitömítések a kábelek ki-bevezetéséhez és az aero nyeregcsőhöz való akksitartó ék. Ezek azonosítására sikerült megtalálni a Giant 2016-os technical manual-t ahol minden fel van sorolva cikkszámmal együtt, a helyi Giant képviselet meg itt van a szomszédban.
- Új kormányszalag
- Cserekábel a fékekhez - ha már úgyis ki kell húzni, gondoltam ki is cserélem újra

Szerszámok

- Mágneses kábelbefűző - enélkül kb. lehetetlen feladat, nekem a BBB-féle van.
- Bottom bracket press, avagy csapágy ki-benyomó, mivel lehet hogyki kell bontani a középcsapágyat (én ezt szerencsére megúsztam)
- A belső/külső fékkábel méretre vágásához speciális fogó (opcionális - mivel a kábelkülsőket is cseréltem, illetve rövidítettem kicsit)
- Megfelelő bitfejek, imbuszkulcs-készlet, nyomatékkulcs
- Fémfúró (igen, meg kellett fúrni az alu kormányt mivel nem Di2-kompatibilis gyárilag)
- Pici reszelő, sorjázni
- Szigetelőszalag, rongyok, tisztítószerek

Tervezés

Úgy szerettem volna megoldani a dolgot, hogy a lehető legtisztább legyen a végeredmény - ebben a felállásban egyetlen Di2 kábel lesz látható a kományon, az pedig a hátsó fékvezetékkel együtt fog futni, tehát a jelenlegi 4 kábelből gyakorlatilag csak 2 marad.
A bal fékváltókarnál kezdünk, onnan a kormány elején lemegy a kábel a kormány végétől kb. 5 centire fúrt lyukig, ott be a kormányba, a kormányon belül rákerül a BT/Ant+ jeladó, majd tovább a jobb kormányvégben lévő fejegységbe. Onnan a következő kábel ki a jobb oldalra fúrt lyukon, fel a jobb oldali fékváltókarhoz (így egyforma lesz a két oldal fogása is). A jobb fékváltókartól pedig a fékvezetéket követve be a felsőcsövön gyárilag kialakított nyíláson, a fejcsövön át le a középcsapágyhoz, ahol a 4es elosztóval lesz rákapcsolva az akksi és a két váltó.

0. Lépés: teszt, firmware frissítés

Mielőtt nekiálltam volna szétbontani a gépet és kábeleket behúzni, összedugtam a szettet csak magában, az asztalon a fenti felállásban. Működött minden, váltott, mocorgott, trimmelt. Letöltöttem a gépre a Shimano E-tube project programot. Itt fontos megjegyezni, hogy a legutolsó 5-ös verziószámú csak a dedikált diagnosztikai csatlakozóval működik. Az archívumból elérhető 3.4.5-ös verzió viszont működik az akksi töltőjével is, így ezt használtam firmware frissítésre. Frissítés után már a v4(szebb, modernebb felület) is működik a töltővel, v5 továbbra sem.

1. Lépés: bontás, takarítás

Nyilván először mindent le kellett bontani a vázról:a láncot, váltókat, hajtókart, kormányt teljesen csupaszra, levettem a fékeket is - ha már úgyis kikötöttem, megtakarítom őket. Kivettem a nyeregcsövet, levettem a kormányt a stucniról. Természetesen a nyeregcsövön bejelöltem hogy hová volt állítva, illetve a korm ányon is a fékváltókarok eredeti helyét. Kihúztam a kábeleket, illetve a váltókábelek vázon belüli bélését is. Utána szépen megpucoltam mindent. A szereléshez amúgy az okosgörtgőt használtam szerelőállványként. Egyelőre a középcsapágyat bent hagytam, hátha be tudom tuszkolni így is az elosztódobozt. A villát és a kormánycsapágyat sem bontottam szét, tökéletesen fut, felesleges lett volna.

2. Lépés: Drillium

Mint említettem, a kormányba kell két lyuk. 5mm-es pont elég, 3mm-es szárral előfúrva, a kormány végétől kb. 5cm-re került mindkét oldalra egy-egy - ezután Dremellel szépen lesorjáztam, és a biztonság kedvéért le is ragasztottam az éleket szigetelőszalaggal. Mivel a kormány alsó 5cm-e gyakorlatilag semmi terhet nem visel, így remélhetőleg nem lesz strukturális probléma (i.e. nem törik le).

3. Lépés: kábelezés

A nyeregcsőbe egy kis ékkel kellett befeszíteni az akksit - az ék és a nyeregcső fala közé kellett egy darab vastag gumi, na azt baromi nehezen sikerült a helyére gyömöszölni, de egy kis tubeless síkosítóval sikerült... A vázba és a kormányba is bevezettem a kábeleket a mágneses behúzó segítségével. A jobb kormányvég megkapta a fejegységet, felkerültek a korábban megjelölt eredeti helyükre az Di2 fékváltókarok. Végül a középcsapágyat nem kellett kivenni, el tudtam vezetni mellette a kábeleket és a 4-es elosztó is pont befért. Minden összedugva, gyors próba - tökéletesen működik, örülés.

4. Lépés: minden a helyén

Ezután már egyszerű, csak mindent vissza kellett szerelni a bringára. Nyerget vissza a megjelölt magasságba, első váltót beállítani a lánckerékhez, utána a B-csavarral párhuzamosra állítani - hátsó váltót is a helyére csavarozni, mindent a megfelelő nyomatékra húzni. Fékeket tisztítás és Muc-Off Bike-Protect-es kezelés után vissza ( rögzítőcsavarok kaptak 222-es Loctite-ot), fékkábel külsőket méretre vágni, belső kábeleket behúzni, kormányon a mindenféle madzagokat szigetelőszalaggal rögzíteni. Vázhoz való gumi kábelvezetők is a helyükre kerültek, meg a gumi középcsapágy takaró is. Egyedül a fejcsövön maradt meg az eredeti, mechanikus váltókábelekhez való elem, mert amit kaptam nem passzolt, minimálisan eltér. ESI kormányszalagot is feltettem - nem lett egy profi munka, kicsit aszimetrikus de hozzám képest jó. Hajtókarok, lánc a helyére, kerekek vissza, végül a fékkábel belsők is a helyükre szorítva, fékkarral megfeszegetve, újra és még harmadszor is ellenőrizve hogy minden a helyére ült és méretre vágva.

5. Lépés: indexing
Ez nem sokban különbözik a mechanikus verziótól - hátsó váltó esetén ugyanúgy vannak B-limit, alsó illetve felső végállás csavarok, a kábelfeszesség finomállító helyett pedig elektronikusan lehet finomhangolni 12 lépésben. Az első váltónál csak B-tension és felső limit csavar van, az alsó limitet lehet elektronikusan beállítani. Még egy gyors ellenőrzés, minden csavaron végig nyomatékkulccsal hogy biztos rendben legyen, egy utolsó tisztára törlés és bike protect-es kezelés és kész a bringa a próbakörre.

A végére néhány előtte-utána fotó - jól látszik mennyivel rendezettebb lett a kábelezés.

Hozzászólások

(#1) nullpoint


nullpoint
senior tag

Húsz éve nem bringázok, nem is követem a fejlődését, így ez teljesen újdonság nekem. :)

Ha lemerül az akku akkor mehet haza az ember a fokozatban amiben volt, vagy van valami manuális lehetőség is a váltásra a biztonság kedvéért?

(#2) Alg válasza nullpoint (#1) üzenetére


Alg
veterán

Ha lemerül az akksi akkor bizony single speed lesz, szerencsére nagyon sokáig bírja, illetve a bringás komputer jelez is ha merülőben van. Viszont a csatlakozója egyedi, szóval nem lehet holmi kávézóban, kölcsönkért microUSB kábellel rátölteni.

"I love not man the less, but Nature more" // Giant TCR Adv. '16 Di2 // Fenix 7 SS // FiiO BTR3 + Truthear ZERO

(#3) ncc1701


ncc1701
veterán

Faja lett.

Azt lehet esetleg tudni, h így a jóárasított szett mibe fájt?

(#4) Alg válasza ncc1701 (#3) üzenetére


Alg
veterán

500EUR volt - boltból ugyanez kábelek nélkül közel 1000, ha éppen kapható. És a kábeleknek is valami 20-30EUR darabja, kell belőle vagy 6...

"I love not man the less, but Nature more" // Giant TCR Adv. '16 Di2 // Fenix 7 SS // FiiO BTR3 + Truthear ZERO

(#5) ncc1701 válasza Alg (#4) üzenetére


ncc1701
veterán

Köszi, valahogy éreztem, h ez nem az az olcsó fajta cucc. :)

(#6) bLaCkDoGoNe


bLaCkDoGoNe
veterán

Gratula, sok-sok élménydús kilométert kívánok az új szetthez!

Egy kicsit off kérdés jutott eszembe olvasás közben, amikor ehhez a részhez értem: "Fékeket tisztítás és Muc-Off Bike-Protect-es kezelés után vissza": nem az van, hogy a fékekre, fékfelületekre nem szabad használni a Bike Protect-et? :F

"«Fuck does Cuno care?» The boy turns to you. (He doesn't care.)" [+] "The parasite makes nothing for itself. Its only tools are taxes and tithes meant to trick you into offering what it has not earned. In Rapture we keep what is ours." [+] 

(#7) Alg válasza bLaCkDoGoNe (#6) üzenetére


Alg
veterán

Köszönöm!
Nyilván a fékpofákra nem fújtam, kivettem előtte őket - de ez egyébként is felnifékes gép, kevésbé kényes mint a tárcsafék, pár fékezés után lekopik róla ha valami kerülne rá.

[ Szerkesztve ]

"I love not man the less, but Nature more" // Giant TCR Adv. '16 Di2 // Fenix 7 SS // FiiO BTR3 + Truthear ZERO

(#8) UnA válasza nullpoint (#1) üzenetére


UnA
Korrektor

Nekem is ez volt furcsa, nekem nagyon idegen dolog egy biciklin egy ilyen váltó.

De reméljük, hogy a tulajdonos elégedett lesz vele :)

(#9) Alg válasza UnA (#8) üzenetére


Alg
veterán

Egy "használós", boltba/munkábajárós, rohangálósra én se tennék fel ilyet, de ezen ami hetente átlag egyszer-kétszer megy ki sport/rekreációs célból és az a lényeg hogy szeressem használni, szívesen üljek rá, elfér :) Úgyis tölteni kell rajta annyi kütyüt, egy extra akksi már nem téma :U és tényleg hónapokig bírja, az előző tulajnál még szerintem nem is volt töltve 3000km alatt mert gyári csomagolva volt a töltő, és 1/4 töltéssel kaptam meg.

Azt még elfelejtettem írni hogy a fékpofákat kivettem egyrészt ellenőrizni a kopást meg hogy nincs-e beleragadva valami szennyeződés, másrészt mindig kapnak ilyenkor egy kis felületi csiszolást is habkővel. De ez kb. minden takarításkor rutinszerűen megy.

Illetve még egy előny: így már ráfér a kormánytáska is anélkül hogy agyonnyomná a kábeleket, lehet menni bikepacking túrákra :K

[ Szerkesztve ]

"I love not man the less, but Nature more" // Giant TCR Adv. '16 Di2 // Fenix 7 SS // FiiO BTR3 + Truthear ZERO

(#10) futo001


futo001
senior tag
LOGOUT blog

Jó látni egy ilyen módosítást, már egy ideje agyalok rajta, de annyira jól működik a mechanikus szettem, hogy egyszerűen még magamnak sem tudom megmagyarázni miért kéne nekem Di2 még akkor sem, mikor 300 Euróért volt fent Di2 Ultegra. A TT bringára még OK, ott jó, ha van az alsó fogáson is váltó.
Amit nem értek: a kábelrengeteg. Hol volt kábelrengeteg? Aránylag újvonalas a vázad, minden rejtett volt már a kormányon is gondolom.
Amúgy milyen? Jobbnak vagy kényelmesebbnek érzed a működést?

[ Szerkesztve ]

I'm a man with a plan... the plan is to booze as much as I can! ¯\_(ツ)_/¯

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2023 PROHARDVER Informatikai Kft.