2024. április 16., kedd

Gyorskeresés

Buszgyár lett a Foxconnból

Írta: | Kulcsszavak: tajvan . foxconn . foxtron . model t . busz . kaohsiung

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Mindenki kedvenc iPhone gyártója érdekes termékekkel bővíti, bővítette portfólióját, ahogyan arról korábban már angol és magyar médiumok egyaránt beszámoltak. Ebből kifolyólag nem is csépelném a billentyűzetet a Foxtron Model T létrejöttének körülményeiről, inkább csak bemutatnám, hogy mik a tapasztalataim az egyik első példánnyal.


A legelső Foxtron Model T városi busz Kaohsiungban.

A minap ismét Kaohsiungban volt a tömegközéppontom, így élesben volt lehetőségem kipróbálni a Foxconn csodabuszát. A Kaohsiung Közlekedési Vállalat március 3-án vette át az első Foxtron Model T autóbuszt, mely közel két héttel később, március 16-tól állt forgalomba a teljesen új, 24區 (qū) jelű viszonylaton Xinzuoying pályaudvar és az egyik helyi Costco között, illetve egy másik jármű a március 23-25-én Taipeiben megrendezett Smart City Expo-n is haknizott egyet. A helyi buszkövető alkalmazásokba így ennek megfelelően még (mindig) nem került be az új járat, így némi kérdezősködést követően kiderült, hogy a közeli buszmegállóban kicelluxozott A4-es papírt kell keresnem további infókért. A busz menetrendje nem túl acélos, a járatok reggel 7 és este fél 7 között 1-1,5 órás követési idővel indulnak, illetve délelőtt 10 és délután fél 1 között van egy "ebédszünet" is, szóval nem küldték be nagyon az új járműveket a mélyvízbe.


A Foxtron Model T hátulnézetből. Magyar szemmel érdekesnek tűnhet a rendszámtábla mellett megjelenő névtábla, mely lehetővé teszi, hogy a forgalomban résztvevők név szerint nyomhassák fel a nekik nem tetsző módon vezető buszsofőröket.

Mire kiderítettem, hogy honnan indul a busz, már alig pár perc maradt csupán annak indulásáig, a menetrendet érdekes módon rendkívül szigorúan tartó buszsofőr így még engedélyezett is néhány fotót. A kerekded éleket felvonultató jármű zömökebbnek tűnt, mint hagyományos társai, azonban kiderült, hogy valójában hosszabb és szélesebb is azoknál, hiszen a Model T 12 méter hosszú, 2,5 méter széles, illetve 3,3 méter magas, míg például a Hino RK8J csupán kb. 11,5 méter hossú és 2,4 méter széles.


A Foxtron Model T utastere.

A jármű utaskapacitása összesen 57 fő (27 ülő, 30 álló), bár különösen nagy tömeggel nem szembesültem utam során, pedig kíváncsi lettem volna, hogy csurig tömött állapotban milyen az utaskomofort. Apropó utaskomfort: A Foxconn és a gyártó Yulon Motor szerintem remek munkát végzett a tervezéssel és az összeszereléssel egyaránt. Volt ugyan egy-két, baltával faragott borítóelem, de összességében jó volt az ülés párnázottsága (mondjuk ezen a kemény, 5,5km-es viszonylaton nem sokat számít), kézre álltak a kapaszkodók, jól látható és egyértelmű a vizuális, és jól hallható a hangos utastájékoztatás is és hangulatos az utastér megvilágítása is. Napjaink elvárásainak megfelelően a járművet mozgássérült utazók is könnyedén használhatják, illetve számos ülésnél USB-A aljzatok is helyet kaptak.


A vizuális utastájékoztatás szintén üde színfolt, ugyanis számos, főleg régebbi járművön még a papír / matrica dominál e téren.

A legalapabb műszaki adatokon kívül egyébként nem került nyilvánosságra túl sok infó. A hajtásszabályozás mikéntje például teljes homály, az akkumulátorról legalább annyi kiderült, hogy 300kWh kapacitású Li-ion változatról van szó, melyet DC gyorstöltővel 2 óra alatt lehet 5%-ról 100%-ra tölteni. A hatótávval kapcsolatban a különböző források más-más adatot közölnek, de 300-400km környékéről lehet szó. A jármű végsebessége 120km/h. A busz validálását egyébként a szintén tajvani ARTC (Automotive Research & Testing Center) végezte, de sajnos az elvégzett tesztekről, vagy a felhasznált szabványokról, követelményekről ismét nincs sok hír. A Foxconn a közleményében csupán annyit ír, hogy a "jármű megfelel a USDOT biztonsági előírásainak".


Ez is a Model T utastere. Tajvani szokásoknak megfelelően mindkét ajtó használható le- és felszállásra egyaránt így a kártyaolvasó mindkét ajtónál helyet kapott. Jobb oldalon a kötelező szériatartozék, a vészkijárat található.

A Foxconn egyébként 2030-ra legalább 50%-os részesedést szeretne elérni a tajvani városi közlekedésben használt járművek piacán, ehhez Kaohsiung máris asszisztált egy 30 darabos Model T megrendeléssel. Ehhez mondjuk olyan nagyon nem kell megerőltetnie magát: Míg Kínában a legnagyobb városok buszállománya lassan teljesen elektromos lesz, addig Tajvanon igazi fehér holló az elektromos busz. A Model T (elvileg) 65%-ban hazai gyártmányú alaktrészt tartalmaz, kíváncsi vagyok, vajon beválnak-e a hozzá fűzött remények és mindez elegendő lesz-e hazai elektromosbusz-gyártás felfuttatásához, azok használatának elterjesztéséhez.

A tajvani energiapolitika ugyanis (szerintem) elég kétarcú, hiszen míg a kormányon lévő DPP évről évre x évtizeden belül megvalósuló karbonsemlegességet ígér, addig a közeljövőben egy újabb gázerőmű létesül, illetve valószínűleg a maradék atomerőműveket is beszántják (me' nézd meg mi volt Fukushimában is). Ennek tömegközlekedési vetülete az, hogy a helyi önkormányzatok már évek óta képtelenek úrrá lenni az istentelenül sok robogón és autón, vagy úgy egyáltalán gyors és hatékony lépéseket tenni azért, hogy alternatívát kínáljanak ezekkel szemben. Taipeit leszámítva rendkívül gyér, kihasználatlan a városi kötöttpályás tömegközlekedés, főleg annak köszönhetően, hogy ezek nem fednek le akkora területet, ami miatt azt mondaná a paraszt, hogy legalább egy szakaszon metrózik. Az új metróvonalak rendkívül lassan, évtizedes távlatokban készülnek, a közel hárommillió lakosú Taichung első metróvonala például csupán tavaly került átadásra, az itteni tömegközlekedés így gyakorlatilag buszokra támaszkodik, melyek soraiban - ahogy említettem - rendkívül alacsony az elektromos, vagy bármilyen más, alternatív hajtású járművek száma. Ezért vagyok különösen kíváncsi, hogy ha már metróépítés ilyen tetűlassan halad, akkor vajon a hazai elektromos busz kedvezőbb politikai hátszelet kap-e a karbonsemlegesség elérésére tett erőfeszítésekben vagy ez jármű is csak megmarad afféle kuriózumnak, egyszeri fellángolásnak.

Hozzászólások

(#1) angyalpc2


angyalpc2
aktív tag

Eddig bárhol próbáltak elektromos buszt az masszív csalódás lett.
Ennek van pár oka:
Drága alapból az akkuk miatt (2-3 villanytroli kijön belőle)
Ha kötött útvonalon megy minek cipelni az aksit? (itt mindenki meghülyült?)

A busz nem 1-2-10-30 km-ert megy naponta, hanem 100-200-500km-ert
Nincs meg a hatótáv. Brutális súly növekedés, a sok töltéstől tönkremegy korábban...normál buszok millió km felett...
A villany kocsik már a 150ekm-et is már érezhető hatótáv csökkenéssel kell számolni, 300e km-ert csak nagyon ritkán érik meg...utánna kuka az egész.
Valójában a villany mocsok drága, mert az nem csak annyi hogy bedugom a konnektort.
Amögé rendszer kell, erőmű, hálózat.
Meg hát olcsó...addig míg nem fizetsz rá útadót extra adókat mint a benzinre dízelre.. már is nem olyan olcsó.

Lokálisan ugyan nem szennyez, de az akku gyártása vetekszik a kőolaj kitermelés és dízel környezetszennyezésével.
Nem kell messzire menni Göd, Komárom (SK) és tucatnyi akku feldolgozó. Olyan rákkeltő anyagokkal, hogy azt nem teszi senki zsebre.10-es skálán 11. Bármelyik kigyullad, mint az atomvillanás, a füstje mellett meg csernobil eltörpül. És ez csak a helyi "zöld", a felszíni bánya, az utaztatása...hagyjuk.
Ehhez képest a MOL kőolaj-> benzin párlója "természetbarát".
Most képzeld el ,hogy a németek USA-ból LNG-t próbálnak importálni hajón...sajnos a cső még mindig jobb.
Tudtak ezek az öregek valamit mikor a házakba bekötötték a vizet meg a gázt. és nem üvegben meg a mai divatos palackozott vízben viszik. vagy a gázt palackban.
Nah a villany sajnos nem teljesen ilyen, hiába hegeres a vezeték, ez ilyen volt nincs.
Nézz körül az utcán, áll kint 200 kocsi csak a panel parkolóban...kezd el tölteni mind. Már ott gond van hogy közterületre kellene több 100e töltőfej?
Mintha minden lakásban 2-3 db 3-5kW-os villany fűtés menne...egyszerre, a normál fogyasztás mellett persze.(és kötik ki a gázt, mert a sütő is villannyal megy, konvenktort beszüntetik)
Nyáron mikor mennek a 2kW-os légkondik csúcsra van járatva minden erőmű.
Alsó hangon duplázni triplázni kellene a teljesítményt.
Jönnek itt a zöldek a naperőművel meg a szélerőművel...csak az pont nem este 6-től reggel 7-ig megy.
De ha a munkahelyén is töltőre rakja, akkor meg az egyébként is délelőtti munkahelyi irodai fogyasztás dönget csúcsokat.
Tározós erőmű megoldás lenne, de ahhoz nem 1-2 kell hanem 100 számra kellene 10-100MWh-osakat építeni országonként.
Ami megint brutális költség.

Soha az életben nem fogja megérni pénzügyileg.
Ha ennyire zöldek akarnak lenni városban íme:
TROLI vagy villamos/metró
De cáfoljon meg aki tud..
https://hu.wikipedia.org/wiki/Trolibusz#/media/F%C3%A1jl:Solaris-Trolleybus-Budapest.jpg

[ Szerkesztve ]

(#2) nullpoint


nullpoint
senior tag

Annyira igaz amit írsz.
Marha érdekes hogy olyan emberek sem értik, akiknek van műszaki érzékük, tapasztalatuk, azt hogy mekkora infrastruktúrális fejlesztés kell ahhoz, hogy elektromosan közlekedhessenek. Tényleg a benzin/dízel környezetbarátabb ahhoz képest amit az elektromos(akkumulátoros) üzem okoz. :(((

kdvsdmnkrvndttrlgsdnhzzszlsmt

(#3) UnA


UnA
Korrektor

Érdekes az elnevezés, talán úgy gondolták, hogy a Fordnak is bejött a T-modell :)

(#4) Dluinet válasza angyalpc2 (#1) üzenetére


Dluinet
nagyúr

Kicsit még vizsgálgasd a témát.
Lehetőleg az utóbbi 3 év adataiból indulj ki.
Nehogy úgy jár, mint Hanula Barana ezzel a videójával, hogy szénné égette magát, amikor 2007-es adatokkal érvelt 2019-ben. A Totalcar sem győzi a süllyesztő mélyére rakni, és mondogatni, hogy a magyar autóiparra nehéz idők jönnek, ha ilyenek a vezetőik.

"Mindig is első szerettem volna lenni!" - II. János Pál pápa

(#5) dabadab válasza nullpoint (#2) üzenetére


dabadab
titán

Tényleg a benzin/dízel környezetbarátabb ahhoz képest amit az elektromos(akkumulátoros) üzem okoz. :(((

citation needed

De nagyon-nagyon-nagyon masszívan, mert ilyet még soha, senkinek nem sikerült hitelt érdemlően megmutatnia.

DRM is theft

(#6) dabadab válasza angyalpc2 (#1) üzenetére


dabadab
titán

Az u.n. számaid meg adataid még csak egészen halvány köszönő viszonyban sincsenek a valósággal.
Az például elég jól látszik, hogy a plusz áramfogyasztásról szóló "adatot" a "hasracsapás" nevű módszerrel generáltad.

DRM is theft

(#7) nullpoint válasza dabadab (#5) üzenetére


nullpoint
senior tag

Nem szükséges, egyszerű matek az egész. Mondjuk nem árt ha az ember "valamiért" belelát a rendszerbe. :)

Attól hogy angol szavakat használ valaki akkor, amikor egyáltalán nem szükséges, nem fog sem okos lenni, sem annak látszani. ;)

kdvsdmnkrvndttrlgsdnhzzszlsmt

(#8) Dluinet válasza nullpoint (#2) üzenetére


Dluinet
nagyúr

Rossz alapokból és feltételezésekből rossz eredmények születnek.
Gyakorlati tapasztalat sokat segítene a helyes számítás kialakításában.

"Mindig is első szerettem volna lenni!" - II. János Pál pápa

(#9) proof88


proof88
addikt

Mindenféle rosszindulat, meg véleményformálás nélkül mondom.
Ne menjen már itt is a f*szméregetés, mert falnak megyek ettől a kioktató stílustól, mindkét fél részéről!
Mostanában nagy divat lett ez az interneten, de úgy hogy lehetőleg egyik fél sem mond semmi konkrétumot, csak puffogtatja hogy "Kicsit még vizsgálgasd a témát" meg a "adataid halvány köszönő viszonyban sincsenek a valósággal" meg a "Mondjuk nem árt ha az ember "valamiért" belelát a rendszerbe" frázisokat.
Idejöttem a topikba, hogy értelmes hozzászólásokat olvassak, alig van ...

szerk.: a hozzászólásom NEM a szerzőnek szólt.

[ Szerkesztve ]

(#10) Dluinet válasza proof88 (#9) üzenetére


Dluinet
nagyúr

Kb az alap 3 órányi olvasmány.
Bocs hogy nem írtam ide.
Ha érdekel a téma, akkor minimum a villlanyautosok.hu utóbbi 4 hónap cikkeit olvasd el.
Nagyon kezdésnek elég csak a Villanyóra podcast 118. adását meghallgatni.

[ Szerkesztve ]

"Mindig is első szerettem volna lenni!" - II. János Pál pápa

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.