2024. április 20., szombat

Gyorskeresés

Új motor keresés és forgalomba helyezés - hol van még karácsony :)

Írta: | Kulcsszavak: rks . rkf . keeway . cityblade . honda . nss . pcx . robogó . motor . malaguti

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Régen írtam már ide, akkor is a mobilos projekttel kapcsolatban.

Mostanában nem volt időm rá a gyerek, kertesház, betegség kombó miatt. Átgondoltam többször is a projektet. 2 út látszik körvonalazódni. Vagy bonyolítom a sztorit, de akkor a főbb paraméterek maradnak, kevesebb a meglepi lehetősége és valószínűleg a fogyasztása is optimálisabb lesz; vagy újratervezem a hardvert, ami magával hozza, hogy a szoftver egy jó részét is újra kell írni. Egyébként is lesznek hardveres változtatások de majd erről lehet írok külön. Most tegyük félre, mert a motor a lényeg. Itt a jó idő :)

Túlságosan is...

Szóval régóta motorozgatok. Úgy 10 éves korom óta. Eleinte így illegálba, aztán félig-meddig szürke zónában de most teljesen szabályosan akarok mindent csinálni.
Nagyjából a szokásos lépcsőfokok megvoltak, hogy babetta, simson, puch, MZ, mindenféle robogók a suzukitól a peugeotig. Utóbbi már necces volt, mert 2 ütemű 100 köbcentis speedfight 2 volt (peugeot 306 edition). Gyönyörű volt és hibátlan a működése is. A simson swalbeemat vitte el egy német gyűjtő és ezt adta helyette. Egy darabig járkáltam vele vidéken, de amikor úgy alakult, hogy a megyeszékhelyre járok dolgozni, akkor átgondoltam a dolgokat. Mivel a 100-as mocival 50-esként jártam, ha valami komolyabb balhé lenne akkor esélyes, hogy én (is) megszívom. Ez 10 éve volt, akkoriban ha létezett is A1B, akkor nem hallottam róla. Nagymotor jogsira akkor még nem voltam jogosult, a korlátozottnak meg nem láttam értelmét. Végül az lett, hogy eladtam a motort. De nagyon hiányzott :)

Pár évig aztán céges autóval jártam, szóval így a probléma egy része megoldódott. A környéken elmászkáltam az 50-es robogóval is. (Balaton környékéről beszélünk).

Később beköltöztünk a városközpontba, így nem igazán volt szükségem még autóra sem. Általában csak pénteken ültem bele élményautózni :D Hétköznap elmászkáltam gyalog és az általam épített villanyos bringámmal.

Az újabb fordulópont akkor következett, amikor elkezdtünk házat keresni a környező falvakban. Végül a legjobb házat egy lakóparkban találtuk a várostól 12 kilométerre viszont az oda vezető út kritikán aluli. Eladtam az autót, vettem egy igénytelenebbet (amúgy is kellett az építkezés miatt). Időközben megszületett a kislányom, de a ház nem volt befejezve, az albérlet a városban kényelmetlenné vált (3. emelet lift nélkül, kicsi, nincs aki segítsen, stb...) így visszaköltöztünk a balatonra anyámékhoz amíg a ház el nem készül. Viszont ez 45-50 km a munkahelyemtől. Valahogy olcsón kéne bejárni és nem ártana gyorsan (tehát, hogy ne kelljen a távolsági buszokra várni + nyomorogni)

Vettem egy 125-ös yamaha maxstert. Németből hozták be, egész jó állapotúnak tűnt és nem is volt drága. Műszaki, eredetvizsga, forgalomba helyezést intéztem magamnak: másfél hét alatt megvolt minden rendszámostul tavaly tavasszal.

Viszont a covid miatt az a1b jogsit nem tudtam megcsinálni sehol, szóval a motort le tudtam papírozni de igazából B-s jogsival jártam vele. Úgy voltam vele, hogy legalább a motor papírjai legyenek rendben. Azzal úgy egész jól elmászkáltam, 100-110 körül volt a végsebesség viszont 3,5-4 litert azért be tudott nyakalni. Időközben kész lett a ház, beköltöztünk de a jogsit még mindig nem tudtam megcsinálni, így eladtam a mocit mert egy esetleges bírság még talán a jogosítványnál is többe kerülne.

Utána sokáig autóval jártam viszont most erősen elkezdett drágulni az üzemanyagok ára. A cég csak ilyen minimális kopásdíjat fizet üzemanyagra, tehát ha tankolok 20 ezerért egy hónapban (és nem járok máshova mert útba esik a bolt) akkor olyan 6-7 ezret térítenek 15 Ft/km-el.

Próbaképpen kölcsön kértem apám robogóját. Igazából eljárkáltam vele, de olyan 50-55 körül volt a vége ami városban tökjó, viszont városon kívül horror. Márcsak azért is, mert rossz minőségű az út és nem tudok a jobb oldali keréknyomba vagy az úttest szélére húzódni, így pedig megnő az esélye, hogy valaki elfelejt kikerülni vagy elsodor. Ennek ellenére elkezdtem nézelődni, hogy milyen lehetőségeim vannak 50 köbcenti környékén. Még esetleg 80-100-ig elmegyek de csak négyüteműt és rendszám nélkül. Találtam egy elektromos robogót viszonylag jó áron.

Úgy hirdette az eladó, hogy új akku van benne és 60-al megy. Elmentem, kipróbáltam. 55-el mentem vele egy kis lejtőn. Gondoltam, akár a 60 is meglehet hoszabb távon, egyébként is úgy mutatta, mintha le lenne merülve. De erre azt mondta az eladó, hogy ne foglalkozzak vele, mert össze-vissza jelez a töltöttségjelző. Oké. Abban a hitben, hogy ezzel majd aztán tényleg olcsón és gondtalanul járok melózni, megvettem.

Épp kiértem az utcából, lemerült a motor. Mondta az eladó, hogy akkor elvisz haza a mocival együtt. Otthon rátettem töltőre, de gyanús volt, hogy 8 órás töltési idő igencsak lerövidült 20 percre kb. Mindegy, gondoltam fel van töltve, elmegyek kipróbálom a hatótávot. Mentem vele vagy 5 kilométert és lemerült. Az új akkuval 45 km a gyári hatótáv. Szétszedtem. Mindenféle szedett-vedett akkuk voltak benne össze-vissza forrasztgatva. Le is szakadt a forrasztás néhány helyről, így a kapacitás csökkenés még akár magyarázható is lett volna, de nem ez volt a fő gond, hanem a különböző gyártási idejű, típusú és márkájú akkuk. Az, hogy a forrasztás elengedte itt-itt, szimplán "csak" rohadtul tűzveszélyes volt.

Gondoltam normálisan összerakom. Elcsesztem 2 napomat boltolással (csatlakozók, kábelek beszerzése), összeszereléssel. Utána még kettőt mert ha már szét volt szedve, lecsiszoltam az egész gépet mert itt-ott voltak rozsda foltok. Kapott hideghorganyt (cink vagy cink-alu alapozót), festéket, üregelőt, alvázvédőt. Utána egy nap volt kb az összerakás. Szóval legalább egy hetem elment rá, hogy rendbe hozzam. Sajnos a hatótáv nem sokkal lett jobb. 10km Elmentem akku boltba, vettem bele 22 ah akkukat (a gyári 36). Majdnem annyiba került, mint amennyiért a motort vettem :((( Bele akartam tenni a meglévők mellé mert úgy mértem, hogy pont befér. Hát nem :) Nem baj, vastagabb kábellel megoldottam (hogy ne legyen veszteség), az egyik akku az ülés alatti sisaktartóba került. Amúgy sem fért bele a sisak soha. Teszt II.
A hatótávot úgy 35 km-re számoltam, de nem lett több 15-nél. Az nagyon gáz. Pedig benne volt vagy 100 kiló akku. Próbáltam többször többféleképpen, de sehogy sem lett jobb.

Hétvégén nagylevegő, motor újra szétszed, régi akkuk ki, csak az újak maradtak. Mivel kisebb a kapacitásuk a gyárinál, így valamivel könnyebb is. Összeraktam, próba. Nem akartam elhinni. 52 km-t mentem egy töltéssel és még nem merült le teljesen :C Szerintem 3-5 km még lassabb tempóval bőven volt benne.

Utána, bár csak 45 km/h volt a valódi végsebesség, de mivel a motor erős, dinamikusan gyorsult, nagyon megszerettem. Sokat jártam vele dolgozni és a városba, mert fillérekből megvolt az utam. Főleg, hogy a cégnél tudtam tölteni, így otthon nem igazán látott konnektort. A hangtalan suhanást nem lehet megunni :)

De aztán kezdett elszállni a rózsaszín köd és beláttam, hogy ugyanaz a helyzet, ami eddig. Lassan megyünk falun kívül és az veszélyes ezeken az utakon. Városban rohadtul élveztem. Elkezdtem gondolkodni és nézelődni komolyabban. Végre be tudtam iratkozni A1B tanfolyamra. Úgy 3 hete. Megcsináltam az elméletet, jövő hétfőn megyek a kresz vizsgára. Remélem, hogy utána mielőbb letoljuk azt a 2 vezetési órát + vizsgát aztán mehetek a jogsiért, ami 125 ccm-ig használható.

Nézegettem komolyabb villanyos mocikat is, amik el tudnának menni kb. 100-al és minél több hatótávval de elképesztő drágák. Ha jól emlékszem, az új bmw villanyos motor, amiből van A1 kategóriás is, 4 és fél millió forint. A vicc az, hogy az új elektromos Dacia állami támogatással olcsóbb lenne. Szóval egyelőre nehéz szívvel, de elengedtem az elektromos kategóriát. Találtam egyébként egész jó áron Alibabán többféle elektromos motort is amik még tetszenek is. Akkoriban olyan 6-800 ezret szántam volna rá de nem igazán voltam tisztában vele, hogy egy kínából (vagy éppen német/lengyel raktárból) hozott elektromos motort hogyan lehet és leginkább mennyiért itthon forgalomba helyezni. Egy biztos: regadó nincs rá :) Valószínűleg csak áfa, műszaki és a szokásos dolgok de az épp nem derült ki, hogy a szállítás mennyibe kerülne. Ahol sikerült kiderítenem, ott horrorisztikus árak jöttek ki szóval tényleg elengedtem.

Nézegettem használt mocikat. A 125 köbcentinek (vagyis az A1-nek) 15 lóerő a teteje teljesítményben. Nem sok motor van ami tudja ezt és belefér az általam használt motor esetén 400.000-re belőtt keretbe. Találtam egy tök jó Malaguti Madison E3-at. Nagy, kénylemes, jól el lehet férni rajta/benne. Két bukó befér az ülés alá, kesztyűtartó, szivargyújtó, plexi, sérülésmentes, jól néz ki, automata váltó, hátsó doboz... és leárazta az eladó 350-re. Még egy volt az országban de az 5-600 körül volt ha jól emlékszem és nem tetszett annyira. Viszont ott a sötét oldala: 40.000 km és az ismeretlen, hogy mikor mi fog elromlani. Valamint a fogyasztása 3L körül van.

Ugyanebből a szempontból néztem a Hondákat is. NSS ára nevetségesen magas. 2 millió felett van egy 125-ös robogó. A PCX is tetszik. Volt lehetőségem megnézni élőben is alaposan mert egyik kollégám most vett egyet. Szép-szép, de olyan kis törékenynek tűnik. Vannak benne érdekes megoldások (vízhatlan kesztyűtartó usb töltővel, kulcs nélküli indítás, stb..) viszont 1.300.000 körül van az ára. Nem kevés, viszont Honda és garis. Ez is automata váltós, ami városban kényelmes de cserébe többet fogyaszt.

Időközben rátaláltam a Keeway-re is, amiről szintén nem sok infóm volt. Úgy tűnik csak 125-ös mocikat gyártanak többféle kivitelben. Elég dizájnosak, jól néznek ki és specifikációk alapján sem olyan rosszak. Az áruk nagyon jó, egy CityBlade ami PCX-hez hasonló csak kicsit fapadosabb 600 körül megáll forgalombahelyezéssel. Ekkor kezdtem gondolkodni, mert azért építkezünk is és a jelenlegi drágulás az építőiparban brutális volt tehát lehet nem az a legjobb ha most a legdrágább motort veszem, mert akkor nem marad pénzem befejezni a teraszt, garázst, stb. vagyis csak később.

Láttam a Keeway RKF-et is, ami sportosabb, kicsit drágább, de erősebb. Megnéztem a boltban is, rá is akartak beszélni de mondtam az eladónak, hogy nem vagyok már 20 éves :D
Viszont megláttam az RKS-t.

Piros színben élőben nagyon megtetszett. Kicsit robosztus, jó nagy tankja van, a fogyasztása tesztek alapján 1,8-2L. 2 év gari. Ellenben picit gyengébb, mint mondjuk a malaguti és drágább is, viszont 0 kilométer ami jó is, de be is kell járatni. Ne megy robogó, tehát a pakolást másképp kell megoldani de mivel spróbolni akarok hosszabb távon az üzemanyagon, így szerintem megéri ez a konstrukció. A manuális váltó pedig nem fog elijeszteni mert a motor nem olyan, mint egy autó. Automata váltós autóban tudok közben enni, inni ha épp úgy van mert egy kézzel, egy lábbal el lehet vezetni. Motoron hiába van automata váltód, a kormányt attól még két kézzel kell fogni. Szóval nem téma. Végül a PCX-et elengedtem az ára miatt.

RKS-re lehet a kormányra telefon tartót pakolni, van ezen is USB töltő (akár vezeték nélkülit is tudok oda tenni és akkor mehet a teló vízálló tokba). A pakolást szerintem megoldom tanktáskával, hátsó és oldalsó dobozokkal/táskákkal ha kell + még egy személy adott esetben kényelmesen szállítható. Kicsit a teljesítmény halvány lesz, de nem gyorsulgatni kell, csak hogy tudjam tartani a forgalom tempóját és olcsón tudjak járni vele.

A végére maradt a Malaguti Madison és az RKS. Melyik legyen. Malagutit odamegyek, kifizetem, ráülök és motorozok. RKS-nél nem tudtam mi vár rám. Gondoltam egy hét is lehet mire forgalomba helyezik, bár sok helyen látni olyan hirdetéseket, hogy 2 napon belül névre írva.

Tévedtem.

Az RKS-t választottam.
A 2 napos átírás csak használt járművekre vonatkozik, mivel az újakat hatósági vizsgára viszik.
Ez utóbbi már önmagában vicces, mert a legtöbb EU-ba kerülő járműre van úgynevezett CoC tanúsítvány, ami igazolja, hogy az adott jármű megfelel az EU-ban érvényes szabályozásoknak. Ezt minden uniós országban elfogadják (van ahol unión kívül is) csak nálunk nem. Jobb helyeken tehát ha veszel egy új járművet és van ilyen papírja (márpedig a forgalmazók törekednek rá, hogy legyen) akkor csak lepapírozod és mehetsz. Németországban pl. ideális esetben 1 napon belül megvan az autónak/motornak minden szükséges papírja rendszámmal.

Nálunk mi van most?
A tavaly tavaszi vizsgáztatásomhoz képest visszaléptünk 50 évet. Pedig az is hatósági műszaki volt.
Most 5-6 hét, mire vizsgára időpontot tudnak adni! Gondoltam rá mi lenne, ha beböfögném a telefonba, hogy a Mászáros Gábor vagyok a Lőrinc unokatestvére és kéne sürgősen időpont, küldöm az emberemet vizsgáztatni. De nem mertem meglépni :D Különben is a kereskedőre bíztam ezt, de szerintem neki sem fog előbb menni.
Ha ez megvan, akkor mégcsak utána jön a forgalombahelyezés, ahova azt hiszem szintén kell időpont, bár tavaly úgy volt, hogy csak szimplán besétáltam délelőtt, kifizettem a mindenféle adót és járulékot, utána átballagtam egy másik helyre ahova vittem az igazolásokat és a kezembe adtak egy rendszámot. Még választhattam is.

Most ez úgy néz ki, hogy örülhetek ha augusztusra megkapom a motort rendszámmal, holott már 2 hete ki van fizetve :(

És én még azt hittem, hogy a jogsi tart sokáig.
Egyelőre nem tudom mikorra van pontosan vizsgaidőpont, mert amikor vettem akkor csak annyit mondtak, hogy 5-6 hétre tudnak adni de ugye nem én intéztem. Ma megkérdezem a kereskedőt (tegnap nem értem el). Remélem jó híre lesz számomra.

Lehet mégis jobb lett volna a használt Malaguti fele ennyiért?

Hozzászólások

(#1) TheLázs


TheLázs
csendes tag

PCX nem véletlenül drága. Akit ismerek, és ilyennel jár, imádja. Nem bír 2 litert lenyomni a torkán sehogy.

"Annyi mindenféléhez nem értek, hogy az már sokoldalúságnak számít” – Örkény István

(#2) UnA


UnA
Korrektor

"Keeway is the brand name of high end Qianjiang scooters (QJ) of China" - én inkább maradtam volna valami ismertebb terméknél mint egy Tyian-Csiang :)

(#3) Adamyno válasza UnA (#2) üzenetére


Adamyno
tag

A robogóik elég ismertek 50-es kategóriában. Beléptem csoportokba is, fórumokba, a kereskedőt is kérdeztem. Mondta, hogy van aki 50 ezerig oda hordta és nem volt baja a gépnek. A 2 év garancia azért nem rossz főleg ennyi pénzért. Néhány apróbb hibáról számoltak be a felhasználók, általában valamilyen műanyag eltörött/elrepedt de gyanítom, hogy amúgy az is inkább user error lehetett. Akinek ilyesmi bajai voltak, azokat mindet megoldotta gariban és azóta semmi baja egyiknek sem.

Motorikusan illetve biztonsági berendezéseket tekintve senki nem számolt be semmilyen problémáról.
Ezek alapján hoztam meg a döntést. 2 év alatt simán kiderül ha lenne komolyabb baja és annyi idő alatt nekem bőven vissza is hozza az árát szóval ha nagyon úgy van még gari időn belül el tudom adni és ahogy néztem nem igazán van eladó garanciális darab. 1-e láttam mert másik keewayt akar a tulaj a magassága miatt, szóval ő inkább cserélne, meg egy másikat mert lett A korlátlan jogsi. A használtak is egész jól tartják az árukat (mondjuk ez a hondára is igaz) szóval nagyjából így ezek a érveim mellette.

Próbáltam alaposan utánajárni azért, mindenféle videókat, teszteket nézegettem. Érdekes, hogy a briteknél és az usában nagyon megy a keewaynek ez a kategória. (Meg indiában is de az most mindegy, mert ott 100 köbcentis. Gondolom valami helyi szabályozás lehet az oka) Egybként a keeway megvette az olasz benellit is, az RKS-t pont velük együtt fejlesztették. Lényegesebb alkotóelemei az RKS-nek megegyeznek a Beneli BN125-el.

2 év alatt szerintem bőségesen lesz időm eldönteni, hogy maradjon-e :))

- Indítsd újra a gépedet! - Az egészet? - Nem, a felét...

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.